Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt mittauttamassa ferritiini-arvosi?

Vierailija
26.05.2019 |

Jos, niin paljonko se oli? Oletko oireinen? Uskotko tohon raudanpuutehysteriaan? Lehdissä nyt paljon esillä, mutta kuulostaa oireet hieman liioitelluilta. Haluaisin tietää ihmisiä, joilla on unelma-arvot. Kaikilla tuntemillani kokeissa käyneillä vaikuttaa olevan raudanpuute.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ja missä ne arvot voi mittauttaa?

Vierailija
2/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ja missä ne arvot voi mittauttaa?

Laboratoriossa verikokeella, lähetteellä tai itsemaksavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin mittaamassa talvella ja se oli silloin 12, jota on korjattu rautatiputuksella sairaalassa. En ole nyt tarkistanut.

Tämä ongelma on ihan todellinen ongelma suomessa.

Vierailija
4/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kerran kuukaudessa hoidan väsymystä maksamakkaralla, koska se on ainoa tehokkain raudansaantikeinoni tällä hetkellä. Ja se myös auttaa.

Vierailija
5/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ja oli vakava raudanpuute. Oireita monenlaisia.

Vierailija
6/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mitattiin tänä keväänä. Hb oli 159 ja ferritiini 398. Eli molemmat melko lailla yläkanttiin. Onko kenelläkään kokemusta,kun arvot ovat koholla? Lääkäri ei osannut antaa tähän mitään kommenttia.

Vierailija
7/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, kahdesti. Kaikki ns. klassiset raudanpuutteen oireet on ja ferrit ekan kerran 35 ja nyt 43 tms. 

Vierailija
8/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulosairaus. Kaverini kävi huvikseen mittaamassa, näiden hysteerikkojen mukaan hänellä olisi vakava raudanpuute, mutta urheilee siitä huolimatta aktiivisesti ja on kaikinpuolin terve. Samoilla arvoilla toiset ovat niiiiin sairaita.

Vierailija
9/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Kerran kuukaudessa hoidan väsymystä maksamakkaralla, koska se on ainoa tehokkain raudansaantikeinoni tällä hetkellä. Ja se myös auttaa.

Aika pirusti sitten vedät sitä maksamakkaraa vissiin... Eikö joku rautavalmiste olisi tehokkaampi?

Vierailija
10/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 oli eikä lääkäri sanonut tuloksesta mitään. Peukuta ylös, jos sen pitäisi olla korkeampi, peukuta alas, jos arvo on ok? Valtavan väsymyksen takia pyysin tk:ssa mittausta, mutta koska lääkärin mielestä verikokeissa ei mitään hälyttävää niin mitään ei tehdä ja väsymyksen syy jäi hämäräksi.

Vierailija
11/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ferritiini mitattu. Arvo oli 8. En pidä oireista tiedottamista hysteriana. Hyvä että minunlaisilleni tulee tietoon mistä tolkuton väsymys voi johtua.

Vierailija
12/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja ekalla kerralla 6 , söin rautaa vuoden, nousi 49 ja lopetin raudan. Nyt on taas laskenut lähtölukemaan. En aio enää syödä rautaa, vatsa ei kestä ja rautavalmisteet nostavat painoa.

Vierailija
13/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N33 kirjoitti:

Minulla mitattiin tänä keväänä. Hb oli 159 ja ferritiini 398. Eli molemmat melko lailla yläkanttiin. Onko kenelläkään kokemusta,kun arvot ovat koholla? Lääkäri ei osannut antaa tähän mitään kommenttia.

Lääkärin kyllä pitäisi osata. Itse tiedän sen, että esim. astma ja muut hapenottokykyyn vaikuttavat sairaudet nostavat Hb:a, mutta ei niillä kai ferritiiniin ole vaikutusta.

Vierailija
14/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksesta voi pyytä labralähetteen jos haluaa mittauttaa.

Ei ollut omalla kohdalla ainakaan mitään huuhaata kun alkuvuodesta oli raudat alhaalla. Tuntui ettei aivoissa liikkunut mitään, en jaksanut tehdä juuri mitään, henkeä ahdisti ja huimasi, ja kädet tuntui oudoilta. Jonkun pienenkin asian tehtyäni piti mennä lepäämään. Viimeisen viikon ennen raudan aloittamista makasin lähes kokonaan sängyssä kun olin niin uupunut. Pikku hiljaa olo on tässä parantunut kun oon napsinut rautaa nyt kolmisen kuukautta. Puoli vuotta pitäisi syödä vähintään silloin jos varastoraudat on alhaiset (jotkut lääkärit ovat kuulemma puhuneet parista viikosta ja muutenkin vähätelleet ferritiiniarvojen merkitystä). Yksilöllistähän se on miten se raudanpuute ihmiseen vaikuttaa, kaikille ei näitä oireita tule ainakaan noin vahvoina tai elämää selkeästi haittaavina.

Itse oon kyllä noiden varastoarvojen tsekkauksen puolestapuhuja, koska se olo kun ne oli vähissä oli ihan kamala. Kannattaa googlata aiheesta lisää.

Vierailija
15/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N33 kirjoitti:

Lääkärin kyllä pitäisi osata. Itse tiedän sen, että esim. astma ja muut hapenottokykyyn vaikuttavat sairaudet nostavat Hb:a, mutta ei niillä kai ferritiiniin ole vaikutusta.

Etkä sitten käytä rautavalmisteita n.s. varmuuden vuoksi, mikä selittäisi tuon? Etkä ole huippu-urheilija?;)

Vierailija
16/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja vain  13 oli ja olin hyvin väsynyt, hb oli kuitenkin 150 eli hb ei kerro mitään. Söin rautaa puoli vuotta ja nousi 35:een ja olo parani selvästi, vieläkin syön ja koko ajan virkistyn lisää eikä huimaa enää niin usein.

Vierailija
17/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulosairaus. Kaverini kävi huvikseen mittaamassa, näiden hysteerikkojen mukaan hänellä olisi vakava raudanpuute, mutta urheilee siitä huolimatta aktiivisesti ja on kaikinpuolin terve. Samoilla arvoilla toiset ovat niiiiin sairaita.

Sellainen ei oo tullut mieleen että ihmiset on erilaisia ja kehot reagoi eri tavoilla? Ei jestas taas tätä yksinkertaisuutta.

Vierailija
18/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, kahdesti. Kaikki ns. klassiset raudanpuutteen oireet on ja ferrit ekan kerran 35 ja nyt 43 tms. 

Luulosairas. Sellaisena teitä pidetään. Voit olla todennäköisemmin masentunut ja seuraavaksi lähtee lastensuojeluimoitus. Voi sinulla olla toiminnallinen häiriökin, kun jankkaat tuota.

Vierailija
19/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksesta voi pyytä labralähetteen jos haluaa mittauttaa.

Ei ollut omalla kohdalla ainakaan mitään huuhaata kun alkuvuodesta oli raudat alhaalla. Tuntui ettei aivoissa liikkunut mitään, en jaksanut tehdä juuri mitään, henkeä ahdisti ja huimasi, ja kädet tuntui oudoilta. Jonkun pienenkin asian tehtyäni piti mennä lepäämään. Viimeisen viikon ennen raudan aloittamista makasin lähes kokonaan sängyssä kun olin niin uupunut. Pikku hiljaa olo on tässä parantunut kun oon napsinut rautaa nyt kolmisen kuukautta. Puoli vuotta pitäisi syödä vähintään silloin jos varastoraudat on alhaiset (jotkut lääkärit ovat kuulemma puhuneet parista viikosta ja muutenkin vähätelleet ferritiiniarvojen merkitystä). Yksilöllistähän se on miten se raudanpuute ihmiseen vaikuttaa, kaikille ei näitä oireita tule ainakaan noin vahvoina tai elämää selkeästi haittaavina.

Itse oon kyllä noiden varastoarvojen tsekkauksen puolestapuhuja, koska se olo kun ne oli vähissä oli ihan kamala. Kannattaa googlata aiheesta lisää.

No niin ja sen arvon unohdin, se oli 30 paikkeilla. Vielä alhaisemmilla arvoilla en varmaan ois päässyt enää sängystä ylös ollenkaan. Mutta tosiaan, yksilöllisiä juttuja.

Vierailija
20/85 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko siihen, että täytyy olla arvo 100 ollakseen terve. Päälle 30 arvolla ei tarvitse rautalisää syödä. Lääkäriystäväni kertoi. Harvalla on noin korkeita arvoja, joita ihmiset tavoittelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan