Pärjäisinkö yksin omakotitalossa?
Olen nyt jonkin aikaa miettinyt omakotitalon ostoa. Olen kolmekymppinen sinkkunainen, ja sinkkuna aion pysyäkin eli itse olisi hoidettava kaikki omakotitaloon liittyvät työt. Olen asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa joten siinä mielessä tuttua. Lapsena tietenkin isä hoiti kaikki taloon liittyvät asiat joten nyt pohdin kuinka paljon taloon liittyviä töitä omakotitalossa on? Lainan lisäksi maksuja tulee jätehuolto, kiinteistövero, sähkö, vesi, lämmitys, mahdollinen tontin vuokra jos ei ole omalla tontilla, unohdanko vielä jonkun ison menoerän? Onko täällä naisia jotka asuvat yksin omakotitalossa? Miten olette pärjänneet huoltotöiden kanssa? Haluaisin kovasti rivitalosta omaan rauhaan omakotitaloon mutta mietityttää jättää helppo, huoltoyhtiön hoitama kiinteistönhuolto taakseen.
Kommentit (42)
En osaa sanoa, mutta muakin kiinnostaisi.
Varmaan kyllä pärjäät, jos et ole ihan rutiköyhä niin, että ensimmäinen yllätys keikauttaa veneen.
Vierailija kirjoitti:
Jos todella aiot tehdä kaiken itse niin hommaa riittää, itse en lähtisi, ellei sitten olisi tuttuja ympärillä avuksi, lumityöt, ruohonleikkuu, mahdolliset puun kaadot, miten onnistuu remontit, miten selviät sähkökatkoista, vuotavista tai jäätyneistä vesiputkista, entä hiiret ja rotat ja näiden karkoitus, entä jos lämminvesivaraaja hajoaa, osaatko vaihtaa uuden tai korjata vanhan ja kuinka pitkään pärjäisit ilman lämmintä vettä.. Lisäksi kannattaa huomioida kaikki kulut, nuohous, likakaivon tyhjennys, jos ei kuulu kunnan vesijohtoon voi joutua maksamaan myös oman kaivon (tämäkin pitäisi välillä pestä) tytöstä (ainakin viime kesänä helteiden taki tää tainnut olla monella tarpeen), sitten välimatkat ja autoon ja sen huoltoon menevät kulut (osaatko vaihtaa renkaat itse tai tehdä edes pientä korjausta vaikka polttimon vaihto) ja polttoaine. Millä lämmitys ja paljon maksaa ja onko työlästä. Tietysti jos varaa on niin aina voi palkata jonkun muun tekemään...
Mitään noista tässä luetelluista hommista ei tehdä miehen sukuelimillä. Eikä miehetkään automaattisesti kasva remonttireiska-nikkareiksi vaan täytyy opetella tekemään kaikki tuo. Eli jos ap:lla on halua opetella tai rahaa maksaa, niin et sinä miestä okt:ssa tarvitse.
Jos ostaa uudehkon talon jota ei heti tarvitse rempata, kaukolämmöllä ja kunnan viemäröinnillä ilman hillitöntä pihaa, ei sitä hommaa niin äärettömästi ole.
Olen miettinyt tätä asiaa paljon, koska asumme vanhassa okt:ssa. Mieheni on ns. tekevää mallia ja on hoitanut kaiken tarpeellisen talossa, mutta hänellä on perinnöllinen etenevä sairaus, joka jossain vaiheessa on siinä pisteessä, että hommat ei onnistu. Siksi minäkin olen perillä kaikesta, mitä talossa pitää osata tehdä, että en ole ihan avuton jos jotain käy. Samoin talous on mitoitettu sellaiseksi, että selviän kaikesta yksinkin.
Ihan kohtelias kysymys, että miksi esim. lumenluontiin ja ruohonleikkuuseen tarvitaan miestä? Olen tehnyt ne tähän asti sina yksin, pitääkö mennä sukupuolenvaihdosleikkaukseen? Voiko vain mies tilata likakaivon tyhjennyksen? Tai nuohoojan? Mikä toimenpide sähkökatkon aiksna onnistuu vain mieheltä? Entä veden lämmittäminen, miten se käy vain mieheltä?
Vilpittömästi uteliaana kysyn.
Et pärjäisi. Omakotitalossa ei ole mitään sellaista mitä nainen ei voisi tehdä tai teettää. Mutta asenteesi on niin pahasti pielessä kun tuollaista edes kyselet, että en suosittele.
Mikset pärjäisi. Yhteiskunnan luomat sukupuoliroolit ovat syvälle juurtuneita. Paljolti on kyse mihin on kasvatettu. Prinsessa, joka itkee avuttomana kun oi apua, nenäliina putosi, ei varmasti pärjääkään yksikseen omakotitalossa, vaan tarvitsee miehen hoitamaan hommia. Ei tule mieleen yhtäkään työkalua, jonka käyttämiseen tarvitsee penistä. Kyllä se kirves pysyy naisenkin kädessä siinä missä miehenkin. Kaikessa kyse on loppujen lopuksi osaamisesta, taidoista ja viitsimisestä. Esim. osaan kyllä vaihtaa autoon renkaat, mutta en viitsi, vaan kuten monet muutkin, helpompi ja nopeampi on viedä auto rengasliikkeeseen. Teet mitä osaat tai viitsit ja palkkaat ihmisiä tekemään loput. Aika on rahaa niis sanotusti ja saat kotitalousvähennyksen työn osuudesta, niin kannattaa miettiä mitä teet itse ja mikä kannattaa teettää remppamiehillä.
Aivan sama tilanne itselläkin, ja meillä kotona tosiaan meni niin että äiti hoiti sisätyöt ja isä ulkotyöt ja itse olen suurimmasta osasta pihalla kuin lumiukko. Edes autonrenkaiden vaihtoa en ollut koskaan nähnyt, puhumattakaan että olisin osannut itse vaihtaa renkaat kotoa muutettua.
Jännittävää kun heidän sukupolvessaan lasten osallistuminen kotitaloustöihin on ollut itsestäänselvyys, mutta ei ollut meillä kasvatuksessa. Nyt olenkin innoissani jos vain jossain pääsen mökkitalkoisiin, aidanrakennukseen tai ihan mihin vaan, koska siinä opin aina uutta ja hyödyllistä! Myönnän että vaatii remppakavereiltani joka kerta ikävän paljon opastusta, mutta sydämelliset kiitokseni heille siitä että ovat jaksaneet ohjeistaa aikuista jonka nämä asiat varmaan kuuluisi jo tietää.
Olen sinua useamman vuoden nuorempi yksinhuoltaja ja ostin vuosi sitten omakotitalon yksin. Hommaa toki on, mutta aijon laittaa pihan tulevana kesänä helppohoitoiseksi. Remonteista minulla on selkeä suunnitelmaa mitä uusin milloinkin. Toki säästöön pitää jäädä useampi satanen kuukausittain kulujen jälkeen.
Olen parisuhteessa ja asutaan vanhaa maatilaa. Mies on reissutyössä ja harvoin kotona,joten arjen pyöritys on käytännössä yksin minulla. Asumme melko syrjässä ja päivittäisiin työmatkoihin kuluu reilu tunti,lasten hoitoon kuskaus on oma operaationsa.Eli aika on kortilla.Talomme lämpeää hakkeella ja stokeri täytetään käsin lappaamalla,ja talvet ovat kyllä melko vaikeita ja raskaita. Ruohonleikkuuta,ja muuta hommaa pihalla piisaa koko kesäksi. Nytkin aion maalata talomme ja onhan siinä työtä,kun on iso talo ja 2 lasta pyörii jaloissa ja haluaisi maalata myös. Myös sisätiloissa on koko ajan remppaamista jossain.Maalaamista tms.
Perus huoltotöitä olisi hyvä osata edes jotain. Suurimasta osasta kyllä selviää ihan maalaisjärjellä.Taloudellinen puoli onkin sitten asia erikseen.
Pärjäisit. Jos johonkin huoltotöihin tarvitset apua, saa sitä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos todella aiot tehdä kaiken itse niin hommaa riittää, itse en lähtisi, ellei sitten olisi tuttuja ympärillä avuksi, lumityöt, ruohonleikkuu, mahdolliset puun kaadot, miten onnistuu remontit, miten selviät sähkökatkoista, vuotavista tai jäätyneistä vesiputkista, entä hiiret ja rotat ja näiden karkoitus, entä jos lämminvesivaraaja hajoaa, osaatko vaihtaa uuden tai korjata vanhan ja kuinka pitkään pärjäisit ilman lämmintä vettä.. Lisäksi kannattaa huomioida kaikki kulut, nuohous, likakaivon tyhjennys, jos ei kuulu kunnan vesijohtoon voi joutua maksamaan myös oman kaivon (tämäkin pitäisi välillä pestä) tytöstä (ainakin viime kesänä helteiden taki tää tainnut olla monella tarpeen), sitten välimatkat ja autoon ja sen huoltoon menevät kulut (osaatko vaihtaa renkaat itse tai tehdä edes pientä korjausta vaikka polttimon vaihto) ja polttoaine. Millä lämmitys ja paljon maksaa ja onko työlästä. Tietysti jos varaa on niin aina voi palkata jonkun muun tekemään...
Haha, tämä oli hyvä! Kuvitteletko että aloittaja on ostamassa jonkun ikivanhan rintamamiestalon kaukaa sivistyksestä. Ja tietysti minimi budjetilla.:D
Lumilinko ja muutkin tarvittavat, kunnolliset, koneet, niin hyvin pärjää, kunhan intoa tekemiseen riittää.
En näe mitään syytä, miksi et pärjäisi. Tietysti hommat on sitten tehtävä itse, mutta lumenluonti ja ruohonleikkuu riippuvat ihan pihan/ajoradan koosta, puiden kantaminen ja lämmittäminen siitä millä lämmityösmuodolla talo lämpiää, hiiret ja rotat saa karkoitettua nainen ihan siinä missä miekin... kaiken pystyy nainen hoitamaan aivan yhtä hyvin kuin mieskin.
Mukavampaahan se on kun vastuun voi jakaa toisen kanssa, mutta kaikki eivät halua jakaa vastuutakaan, eivätkä sitä edes kaipaa.
Yksin pärjääminen on mielestäni hyve! Se että annan miehenikin tehdä kotitöitä ei vähennä sitä, että osaisin ne itsekin tehdä. Aikaa omakotitaloon tietysti saa upotettua, mutta sekin riippuu ihan siitä, miten vanha ja remonttitarpeinen talo on.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä puita tarvitse jatkuvasti kaadella. Meidän pihalta on puu kaadettu viimeksi 15 vuotta sitten.
Lämminvesivaraajan ja siihen liittyvät työt hoitaa putkimies. Nuohous kerran vuoteen, googlella löytyy eikä ole kallista. Samoin likakaivon tyhjennys jos ei viemäriä.
Aika harvassa on talot joka ei olisi kunnan vesijohdossa. Autojen renkaanvaihto maksaa liikkeessä 25€, jos nykyaikainen auto niin polttimoitakaan ei pysty itse vaihtamaan.
AP. Pystyt. Muistaa vaan et se ruohonleikkuu ja siivous voi ärsyttää. Saaha niitä pienempiäkin ok-taloja.
Mut tää on ehdoton: EI öljylämmitystä, ei missään nimessä öljylämmittystä.
Itse asun kohta 40v vanhassa talossa. Ei jäädy vesiputket, kunnan vesi, maalämpö, nuohooja käy kerran vuodessa, maksaa ehkä saturaisen: Renkaat vaihtaa liike, koska en jaksa hankkia niitä erikoispalasia et saa kylestä ylös. Putkimies tekee kaikki siihen liittyvät hommat, ei tarvi jokavuosi ja onnistuu varmasti.
Pärjäät , jos olet sen verran hyväpalkkainen , että pystyt ostamaan tarvittavia palveluja. Aina ilmaantuu jotain yllättävää. Ei ole kiva sellainen kerjäävä sukulainen tai tuttava. (Esim kattohuolto, pitää tarkistaa vuosittain ainakin tiilikatto ymt.
Mulla on parikin kolmekymppistä sinkkunaistuttavaa jotka asuvat yksin omakotitaloissa. Molemmilla oli jonkin verran kokemusta puutöistä etukäteen ja ennen kaikkea intoa opetella että mikä on tärkeää. Ovat olleet varsin tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä puita tarvitse jatkuvasti kaadella. Meidän pihalta on puu kaadettu viimeksi 15 vuotta sitten.
Lämminvesivaraajan ja siihen liittyvät työt hoitaa putkimies. Nuohous kerran vuoteen, googlella löytyy eikä ole kallista. Samoin likakaivon tyhjennys jos ei viemäriä.
Aika harvassa on talot joka ei olisi kunnan vesijohdossa. Autojen renkaanvaihto maksaa liikkeessä 25€, jos nykyaikainen auto niin polttimoitakaan ei pysty itse vaihtamaan.AP. Pystyt. Muistaa vaan et se ruohonleikkuu ja siivous voi ärsyttää. Saaha niitä pienempiäkin ok-taloja.
Mut tää on ehdoton: EI öljylämmitystä, ei missään nimessä öljylämmittystä.Itse asun kohta 40v vanhassa talossa. Ei jäädy vesiputket, kunnan vesi, maalämpö, nuohooja käy kerran vuodessa, maksaa ehkä saturaisen: Renkaat vaihtaa liike, koska en jaksa hankkia niitä erikoispalasia et saa kylestä ylös. Putkimies tekee kaikki siihen liittyvät hommat, ei tarvi jokavuosi ja onnistuu varmasti.
Muuten Komppaan, mutta perusteet miksi ei öljylämmitystä? On nimittäin melko edullista nykypäivänä. Tuo on muinaisjäännös, että ajatellaan öljylämmitystä kalliina. Litrahinta on jo alle euron ja halpuu vain.
Asumme 60-70-luvulla rakennetulla ok-taloalueella. Alkuperäisasukkaista on pikkuhiljaa isäntiä siirtynyt rajan taa ja taloa jos toistakin asuttaa naispuoleinen leskivanhus. Ja pärjäähän ne. Tässä valossa, miks ei nuoremmatkin.