Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne työntekijät, joilla lapsia saikuttavat jatkuvasti

Vierailija
26.05.2019 |

Olen huomannut, että varsinkin pienten lasten suht nuoret vanhemmat saikuttavat jatkuvasti. Taas oli juuri sopivasti perjantaina yhden työkaverin lapsi kipeänä. En edes muista milloin tämä työkaveri olisi viimeksi ollut kokonaista viikkoa putkeen töissä ilman saikkupäiviä. Milloin on itse kipeä ja milloin lapsi. Samaa olen huomannut muistakin työkavereista joilla lapsia. Onks tää yleistäkin vai meilläko vaan töissä on tällaista. Meillä siis saa olla omalla ilmoituksella 5 päivää poissa. Ei tarvitse edes lääkärintodistusta.

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että pienten lasten vanhemmat joutuvat olemaan kotona silloin kun lapset ovat kipeitä. Mutta kun tämä on jatkuvaa, eikä edes etätöitä voi muka tehdä. Tämä kaatuu sitten työkaverin niskaan, eikä kukaan edes kiitä. Kyllähän se kiukuttaa, kun saa tuon tuosta tehdä toisen rästiin jääneet työt omien töiden lisäksi, samalla palkalla, samassa ajassa. Ja sitä pidetään itsestäänselvyytenä. 

Saankohan tehdä samaa, kun vanhempani alkavat sairastaa vakavammin?

Teettekö siis pelkästään etätyötä? Täytyy kyllä sanoa, että ei siinä kyllä työnteosta tule juuri mitään, kun joutuu esimerkiksi kahden alle kouluikäisen oksennuksia siivoamaan. Toinen saattaa vatsataudissakin olla niin energinen, että hyppii seinille ja toinen todella kipeä ja huonovointinen. Ja kyllä olen tehnyt töitä iltaisin, kun toinen vanhempi on tullut kotiin - tietenkään asiakaspuheluja ym. ei voi hoitaa ilta-aikaan.

Vierailija
162/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies hoitaa lasta, enkä ole joutunut olemaan itse poissa töistä sairasta lasta hoitamassa ikinä. Toki lapsesta aiheutuu minullekin saikkuja, koska joka ikinen lapsen pöpö siirtyy myös minulle. Se on näitä elämän valitettavia tosiasioita, enkä mielelläni ole töistä poissa. Ehdottaisin, että lakkaat kyttäämästä työkavereitasi ja heidän sairauslomiaan.

Ei sitä tarvi erityisemmin kytätä. Kun näiden vale saikuttelujoiden työt kasaantuu muille. Ap

Millaisesta työstä on kysymys? Ilmeisesti ei ainakaan sellaisesta työstä, jossa rästityöt voisi jättää odottamaan työntekijän paluuta?

Jos työ on sellaista, että poissaolijan työt pitää tehdä heti, voi miettiä sitä, onko henkilökunnan määrä mitoitettu oikein. Erilaisia poissaoloja milloin mistäkin syystä

Yksi tällainen työ on vaikka sairaalan osastonsihteeri. Hoitajat toki tekevät minkä pystyvät oman työnsä ohessa, mutta on sellaisia hommia, että myös toisen osaston sihteeri joutuu tuuraamaan oman työnsä ohessa. Eikä sijaisia ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että pienten lasten vanhemmat joutuvat olemaan kotona silloin kun lapset ovat kipeitä. Mutta kun tämä on jatkuvaa, eikä edes etätöitä voi muka tehdä. Tämä kaatuu sitten työkaverin niskaan, eikä kukaan edes kiitä. Kyllähän se kiukuttaa, kun saa tuon tuosta tehdä toisen rästiin jääneet työt omien töiden lisäksi, samalla palkalla, samassa ajassa. Ja sitä pidetään itsestäänselvyytenä. 

Toistaiseksi lain mukaista velvollisuutta ei ole iäkkäiden vanhempien hoitamiseen. Lasten osalta tilanne on toinen. Jos jättää sairaan lapsen yksin kotiin tai vie kuumeessa hoitoon niin taitaa tulla lasun puolesta sanomista. 

Vierailija
164/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi parempi, että lapsen sairastaessa vanhemman poissaolo olisi palkaton, mutta poissa voisi olla miten monta päivää tahansa. Kela maksaisi vanhemmille omavastuuajan jälkeen normaalin sairauslomakorvauksen, jolloin tilanne olisi reilu kaikille osapuolille. Työnantajan ei tarvitsisi maksaa tyhjästä ja Kela korvaisi työntekijän palkattoman ajan.

Mistä tyhjästä työnantaja muka maksaa?

Tiedän, että osa työnantajista kuvittelee ostavansa palkalla maksimimäärän työtunteja ilman yhtään ylimääräistä poissaoloa. Mutta eihän se niin ole. Työnantaja ostaa vuoden palkkasummalla yhden työntekijän ja sen määrän työtunteja, jonka työntekijä pystyy tekemään sairastelut, lomat ja muut poissaolot mukaanlukien. Työtuntien todellinen määrä voi vähän vaihdella, mutta toisaalta työnantaja saa vakituisen työntekijän. Työntekijän palkkaaminen muistuttaa jossain määrin investointia.

Jos työnantaja haluaa ostaa juuri tietyn määrän työtunteja ilman poissaoloja, työtunnit pitää ostaa joltakin työntekijöitä välittävältä firmalta, joka järjestää työntekijän paikalle tilatuksi ajaksi. Silloin ei saada työntekijän palkkaamisesta saatavia pitkäaikaisia hyötyjä, mutta saadaan juuri haluttu määrä työtä.

Vierailija
165/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin yhtä paljon sairastavat myös eräät lapsettomat naiset ja vanhatpiiat. Ei tarvitse olla kuin "ikävä" työtehtävä tai vähän kiirettä töissä niin motivaatiosaikuttelijoita löytyy aina. Jonkinlainen porkkana pitäisi olla vaikkapa niille, joilla on vuodessa esim 0-2 saikkupäivää.

Siis onko 0-2 saikkupäivää suurikin saavutus? En ole käytännössä koskaan sairaana,7-8v. sitten oli joku tartunta joka kesti n. 1,5 päivää.

Vähäinen tai olematon sairastelu ei ole mikään saavutus, eikä etenkään kilpailu. Riippuu aika paljon tuurista, sairastuuko vai ei. Jos sanot nyt, että et ole käytännössä koskaan sairaana, mistä tiedät, oletko vaikkapa ensi viikosta alkaen pari kolme kuukautta sairaslomalla, koska sait jonkin kivan tartuntataudin, joka vie sinut tehohoitoon.

Vierailija
166/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama juttu meillä. Ensin itse kipeänä, sitten lapset yksi kerrallaan ja sitten ollaankin etätöissä. Hyvä jos kerran kahdessa viikossa rouvaa näkee. Valtion virasto tämä.

Viimeinen synnytysikäinen jota rekryämme.

Jep. Ja näiden sankareiden takia leimataan muutkin lisääntymisiässä olevat. Ihan oikea ongelma tämä on.

Mikä ongelma tuossa nyt on? Jos lapset ovat sairaana, sitten ovat. Etätyöhän ei sitten ole työstä poissaoloa, vaikka ilmeisesti jotkut niin kuvittelevat.

Vierailija
167/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Valita sille esimiehellesi kurjasta kohtalostasi! Ehdota myös, että alat hoitamaan iäkkäitä vanhempiasi. 

Tässä markkinatilanteessa en todellakaan ala valittamaan esimiehelleni. Työntekijällä ei ole pelkästään oikeuksia. 

Meillä on nyt puolet osastosta lomautettuna, ja paahdamme töitä hikihatussa ylläpitääksemme vanhoja asiakassuhteita, uusista on tässä turha haaveilla, kun ei asiakkaillakaan ole rahaa. Vaihtaisin työpaikkaa heti, jos firmasta näkisi päälle päin, että johto on järkevä ja tilanteen tasalla. Mutta hyvinjohdetut yritykset taitavat olla harvassa, niin kuin on työpaikatkin.

Vierailija
168/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Valita sille esimiehellesi kurjasta kohtalostasi! Ehdota myös, että alat hoitamaan iäkkäitä vanhempiasi. 

Tässä markkinatilanteessa en todellakaan ala valittamaan esimiehelleni. Työntekijällä ei ole pelkästään oikeuksia. 

Meillä on nyt puolet osastosta lomautettuna, ja paahdamme töitä

Älä sitten. Älä myöskään valita kollegoistasi. 

Vierailija
169/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toisinpäin, minä ja työkaveri jolla lapsia ollaan vähiten pois. Ne joilla ei lapsia tai lapset muuttaneet jo pois, saikuttaa huomattavasti enemmän. Mutta en minä heidän työmoraaliaan arvostele, kyllä siihen aina on joku syy jos ihminen joutuu olemaan saikulla. Voi olla myös esim. pahoinvointia, masennuksenpoikasta tms. 

Ja kyllä mun lapset oli sairaana joka toinen h*lvetin viikko ekana vuonna, kun päiväkodin aloittivat. Isovanhempien ja työaikajärjestelyjen kautta saatiin miehen kanssa sumplittua kuitenkin niin, ettei juurikaan oltu pois töistä niiden takia. Se on kuitenkin tosi yleistä ja ihan tosi raskasta että pienet lapset sairastaa. Nyttenkin meillä on päällä taas korvakierre, allergiat ja angiina.

Onko masennuksenpoikanen syy olla sairauslomalla? Voi helvetti.

Itse asiassa voi olla, vaikka riippuu masennuksen syystä. Jos ihmisellä on masennusdiagnoosi, on aivan mahdollista, että hän on yleensä täysin työkunnossa, mutta hän kykenee tunnistamaan, milloin masennus alkaa oireilla ("masennuksenpoikanen"). On voitu jopa lääkärin kanssa todeta, että tietttyjen oireiden alkaessa on tärkeää jäädä sairauslomalle, jotta tilanne ei pahene. Mutta tietysti tällaiset asiat ovat yksilöllisiä. Ehkä kyse ei olekaan masennuksesta, vaan työuupumuksesta, jossa pitkän poissaolon voi estää, jos jää ajoissa lyhyellä sairauslomalle.

Vierailija
170/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä päiväkoti-ikäinen tuntuu imuroivan kaikki taudit sieltä hiton päiväkodista ja on lähes joka toinen viikko jossain taudissa, jonka takia joutuu olemaan joka kerta monta päivää putkeen pois pk:sta.

Onneksi pystytään olemaan tarvittaessa etätöissä tai hyväksikäyttämään isovanhempien apua. Muuten pitäisi saikuttaa ihan hemmetisti enemmän kuin nyt. Ennen päiväkotia ei oltu kipeänä kuin korkeintaan 1-2 kertaa vuodessa, mutta nyt itselläkin on ollut normaalia useampi flunssa/vatsatauti/mikälie.

Vierailija
171/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jokainen on niin huolissaan työpaikastaan, ettei uskalla jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Sit viedään sairas lapsi tarhaan, ja kaikki muut lapset sairastuu. Sit lapset viikonloppuna mummun ja pappan luo kylään mistään mitään välittämättä. Kaikki koko ajan kipeinä. Välillä mahatauti, välillä flunssa. Mun mieskin meni mun suurista vastusteluista huolimatta aikoinaan koronassa töihin. Ei uskaltanut olla pois ettei tule monoa ahteriin. Kukaan kun ei kuusikymppistä sen jälkeen palkkaa.

Vierailija
172/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä päiväkoti-ikäinen tuntuu imuroivan kaikki taudit sieltä hiton päiväkodista ja on lähes joka toinen viikko jossain taudissa, jonka takia joutuu olemaan joka kerta monta päivää putkeen pois pk:sta.

Onneksi pystytään olemaan tarvittaessa etätöissä tai hyväksikäyttämään isovanhempien apua. Muuten pitäisi saikuttaa ihan hemmetisti enemmän kuin nyt. Ennen päiväkotia ei oltu kipeänä kuin korkeintaan 1-2 kertaa vuodessa, mutta nyt itselläkin on ollut normaalia useampi flunssa/vatsatauti/mikälie.

Sit ne isovanhemmat on kipeitä? Niin just..

Vierailija
173/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkasi on varmasti todella ahdistava, kun siellä kytätään toisten poissaoloja. Ilmapiiri tuskin muutenkaan on hyvä. Työpaikan p**** ja sairas ilmapiiri aiheuttaa tutkitusti sairaslomien lisääntymistä. Työstään ahdistunut jää helpommmin pois pienestäkin syystä.

Toisekseen pienet lapset saattavat sairastella paljon etenkin päiväkodin ensimmäisenä vuonna ennen kuin tottuvat uuteen pöpökantaan.

Ja muutenkin sairaspoissaolo on työntekijän ja esimiehen välinen asia. Se ei kuulu muille työntekijöille.

Kyllä se vaan kuuluu. Ne muut työntekijät joutuvat hoitamaan sinun työsi sillä aikaa, kun saikutat sen päiväkoti-ikäisesi kanssa kotona.

Riippuu työstä. Minun työssäni eivät joudu. Minä teen itse rästityöt sitten, kun pääsen taas töihin. Parista viikosta eteenpäin pomo varmaan itse hoitaisi ne harvat tehtävät, jotka vaativat välittömiä toimia. Vain siinä tapauksessa, että poissaolo kestää kuukausia, työnantaja joutuu oikeasti etsimään töille jonkun muun tekijän. 

Vierailija
174/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Silloin joskus, kun olin tietämätön ja lapseton ajatusmaailma oli myös tuo lapsellinen "me lapsettomat teemme kaikki työt, kun pienten lasten vanhemmat vaan SAA olla pois töistä ja laiskotella, nönnönnnöö" tai luulin pienten lasten vanhempien keksivän lasten sairasteluja jne. Nyt, kun itsellä kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, niin on ajatusmaailma muuttunut aika radikaalisti. Miksi kukaan ajattelisi sen olevan hienoa, että oma pieni on kipeä? 

Vierailija
175/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on liikaa.

Vierailija
176/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei montaakaan täysin tervettä viikkoa mahdu elokuu-toukokuu välille, esikoinen siis aloitti elokuussa puolipäiväisenä 10 lapsen päiväkodissa. Ensin tulee kipeäksi esikoinen ja kuumeilee flunssaa yhdestä kolmeen päivää. Sitten sairastuu kuopus, yhdestä kolmeen päivää kuumetta. Yksi kuumeeton päivä väliin ja on minun vuoroni olla kipeänä. Ohops, siinä menikin kaksi viikkoa yhdessä flunssassa. Menee hetki ja saadaan uusi pöpö. Sama vatsataudin kanssa, sitäkään ei tietenkään sairasteta samaan aikaan vaan peräkkäin. Ja jos lapsia olisi useampi ja/tai isompi päiväkotiryhmä (enemmän pöpöjä), lapset eri ryhmissä (tuplasti-triplasti-Xkertaa enemmän pöpöjä). Ja kun leikitään kolmen serkkulapsen kanssa, jotka kaikki ovat eri 20 lapsen päiväkotiryhmissä, siinä vasta pöpöjä saadaan! Noiden serkusten vanhemmat vuorottelevat kotiin jäämisellä, joku lapsista on oikeastaan aina kipeän

Voi luoja millainen kuluerä te lapsiperheet olette yhteiskunnalle saikutteluinenne.

Onpa sinulla kiva asenne. Muistapa kuitenkin, että tulevaisuudessa yhteiskuntaa ei edes ole ilman lapsia. Ei ole tulevaisuuden työntekijöitä, eikä ole asiakkaita yrityksille.

On oikeastaan aika ihmmeellistä, että osa ihmisistä (ja yrittäjistä) ei näe yhteyttä lasten ja tulevien asiakkaiden välillä. 

Vierailija
177/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit ne isovanhemmat on kipeitä? Niin just..

Toinen vaihtoehto saikuttaa joka viikko? No, tekee niin tai näin, niin aina pienten lasten vanhemmat tekee väärin.

Vierailija
178/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuinka paljon vastustuskyvyissä voi olla eroa eri ihmisillä, mutta minä aikanaan hoidin työkseni sairaita lapsia näiden kotona sellaisessa kotihoito palvelussa. Yhden kerran sain itsekin noroviruksen hoidokilta, mutta muuten en koskaan saanut tartuntaa. Mutta toisille näköjään tarttuu heti jokainen pöpö omilta lapsiltaan.

Sairaita lapsia työkseen hoitavalla on todennäköisesti erittäin hyvä vastustuskyky jo työn puolesta ja jos sattuu olemaan niitä ihmisiä, joilla on muutenkin hyvä immuunijärjestelmä, tulos voi olla juuri tuollainen.

Vierailija
179/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan työntekijänä, että saikkupäiviltä maksettaisiin vaikka jotain ansiosidonnaista vastaavaa rahaa. Eihän mitään järkeä saikuttamisesta maksaa täyttä palkkaa, kun et tuota sillä hetkellä työnantajalle kuin kuluja. Itse tunnollisena ja vähän sairastelevana työntekijänä rasittaa paljon poissa olevat. Ymmärrän hyvin työnantajan turhautumisen tähän. En inäkään haluaisi tuottamattomasta poissaolosta maksaa täyttä palkkaa. Voisiko tästä tehdä aloitteen. 

Vierailija
180/187 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teettekö siis pelkästään etätyötä? Täytyy kyllä sanoa, että ei siinä kyllä työnteosta tule juuri mitään, kun joutuu esimerkiksi kahden alle kouluikäisen oksennuksia siivoamaan. Toinen saattaa vatsataudissakin olla niin energinen, että hyppii seinille ja toinen todella kipeä ja huonovointinen. Ja kyllä olen tehnyt töitä iltaisin, kun toinen vanhempi on tullut kotiin - tietenkään asiaka

Niin. Sanoin ymmärtäväni, että lapsi tarvitsee hoivaa.

Ilmeisesti tämä nyt sitten on vain perheettömien työntekijöiden ongelma, josta pitää vaieta, kun aiheesta ei saa edes täällä purnata. Työnantajalle on ihan turha asiasta valittaa, meidän firmamme oikein mainostaa, miten upeasti työnantaja joustaa lapsiperhearjessa. Työnantaja joustaa, kun me muut työntekijät joustamme, ja sen itsestäänselvyys on mielestäni ongelma. Luulen, ettei oma työpaikkani ole ainoa, jossa tätä tapahtuu.