Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YTHS mikä järki ja kenelle?

Vierailija
25.05.2019 |

YTHS-maksu on 54€ vuodessa, käytit terveydenhuoltoa tai et. Kunnan tk-maksu noin 60€, jos käynnit (3kpl) tulevat täyteen. Muuten maksat käyntien mukaan 20€/kerta. Tietyt ryhmät on kokonaan vapautettu maksusta, esimerkiksi opiskelijat. Hoitoon saattaa päästä nopeammin YTHS:llä, mutta tämä on täysin kuntakohtaista. Onko YTHS lähinnä tarkoitettu lyhentämään hoitojonoja kunnallisella puolella vai kenen etua sen on oikeasti tarkoitus palvella? Esimerkkitapaus: ensimmäisenä vuonna kävin ilmaisessa hammastarkastuksessa, toisena vuonna en käyttänyt palveluja lainkaan ja viime vuonna paikkautin hampaan. Paikalle tuli käytännössä hintaa yli 80€, kun lasketaan vuoden käyttömaksu ja käyntimaksu yhteen. Hammastarkastus ei ollutkaan ilmainen, vaan maksoi 50€... Tänä vuonna en ole palveluja vielä käyttänyt. Nuorena ollaan terveitä ja lääkäristä haetaan lähinnä pillereitä. Ensi vuonna hinta nousee laskelmien mukaan 70€:oon, kun AMK liittyy mukaan. Hinta siis on jo kovempi kuin kotikuntani tk-maksu. Yleensä maksut laskevat, kun maksupohja laajenee, mutta ei tässä tapauksessa... Oma lukunsa ovat tietysti työssä käyvät opiskelijat, jotka hoitaa työterveys. Olen käsittänyt, että systeemi on kallis myös veronmaksajille ja palveluja onkin supistettu. Mikä hyöty ja kenelle järjestelmästä siis on?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulle tehtiin juurihoito YTHS. Kerta reilu 30€. Kunnalle ei pääse. Yksityisellä kerta toista sataa. Itse olen erittäin tyytyväinen YTHS

Miten niin kunnalle ei pääse? Joo ei sinne samantien pääse mutta kun se helvetillinen kipu alkaa niin ensiapuhoito tehdään päivystyksessä ja sitten voi odotella varsinaista hoitoa ihan rauhassa.  YTHS:lle nimenomaan EI PÄÄSE pikaisesti. Sanoivat suoraan että mene kunnalliseen päivystykseen kun valitin omaa kipua. En jaksanut sitten alkaa säätämään kunnallisen päivystyksen jälkeen yths juurihoitoon aikaa kun päivystyksessä sain kunnalliseen samantien ajan parin viikon päähän. 

Vierailija
22/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan tosiaan siitä, kuinka paljon palveluille on tarvetta, mutta itse oon kokenut ihan näppäräksi. Oon opiskellut nyt neljä vuotta, kirjat oon siirtänyt opiskelupaikkakunnalle, mutta YTHS on näppärästi yliopiston yhteydessä, niin ei oo tarvinnut alkaa selvitellä miten kunnallisia palveluja saisi ja mistä.

Käyn suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa, hammaslääkärillä oon käynyt pari kertaa (näistä toinen oli maksullinen about 20e), fysioterapeutilla kerran ja ainakin 6-7 kertaa terkkarilla milloin mistäkin syystä sekä uusinut reseptejä. Ja kun aiemmin oon käynyt hampaatkin hoitamassa yksityisellä, niin kyllä tämä YTHS:n käyttömahdollisuus laskujeni mukaan on tuonut aika paljon säästöjä, rahan lisäksi myös aikaan ja vaivaan.

Eikös amk-opiskelijat tule yths:n piiriin vasta 2021, ei ensi vuonna?

Oletko siis sitä mieltä, että korkea maksu on perusteltu säästyneillä matkakustannuksilla?

Sinun kaltaiselle, usein remppaa tarvitsevalle aikuisopiskelijalle, hinta onkin varmaan ihan kannattava verrattuna yksityiseen. Ehkä jopa julkiseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä näin YTHSn hyvänä. Toki kirjat oli kotipaikkakunnalla niin ei ollut vaihtoehtoja. Poistettiin viisurit, paikattiin pari hammasta, hammaskiven poisto. Pillerit ja rokotukset. Toiminta paljon kätevämää kuin tk:ssa

Voishan ton maksun laittaa vapaaehoiseksi ja silloin et palveluita käytä.

Perustelu? Lukuun ottamasta omakaohtaisen kokemuksen miellyttävyyttä, miksi järjestelmä on mielestäsi kannattava?

YTHS luo palvelut juuri tietylle ryhmälle ja pystyy näinollen tarjoamaan spesifiä hoitoa opiskelijoille. Opiskeluaika on kuitenkin sellaista stressiä ja omanlaista elämää että huh. Mt-puoli ainakin, vaikka se on myös ythsn puolella ollut ruuhkautunut paikoin. Tuskin niin pahasti mitä julkinen. Ja tokihan se helpottaa julkisen jonoja.

Mt-puolesta en osaa sanoa kun en tarvinnut, että millaista palvelu on.

Itse ainakin koin että yths on helpommin lähestyttävä kuin julkinen.

En ome hetkeen katsonut mikä ythsn rahoituskuvio on tällä hetkellä. Mutta tosiaan, voisihan sen pakkomaksun ottaa pois ja sellainen valitkoon palvelun muualta.

Jossain vaiheessa ainakin Jyväskylän mt-puolelle oli kuukausien jonot. Eikö muuten tuo opiskelijoiden "pakkoterveydenhuolto" sodi soten valinnanvapautta vastaan?

Vierailija
24/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä, millä logiikalla jokunen päättäjä on joskus puuhaillut, kun ei sitä ole tietääkseni koskaan kansalle perusteltu. Tekevät mitä tykkäävät - ja kansa sitä systeemiä aina kannattaa äänestämällä, ja sitten tottelee oli järkeä tai ei.

Aloitus oli hyvä, paitsi "Nuorena ollaan terveitä ja lääkäristä haetaan lähinnä pillereitä." ristiriitainen. Ihan näin sivuhuomiona.

Moi, miksi se oli ristiriitainen? Nuoret hakevat lääkäristä lähinnä ehkäisypillereitä. Eihän hormonaalisen ehkäisyn tarve sairaus ole ja koskeekin vain naisia. Ap.

Vierailija
25/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään en ole niin halvalla ja hyvällä hoidolla käynyt kuin aikoinaan opiskelijana YTHS:llä. Tulette pökertymään, kun joudutte jatkossa hoitamaan vaivanne kalliilla yksityisellä. Työssäkäyvä ei niin vaan terveyskeskukseen pääse.

Vierailija
26/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin YTHS:n hammaslääkärillä vain kerran, kokemus oli kamala. Olin 10 min myöhässä ja naikkonen oli kiukkunen. Hän yritti väkisin työntää välinettä hammasvälistä väärästä kulmasta - painoi vaan hampaat irvessä kunnes sanoin, että se on tehtävä ottaen huomioon hampaiden vinous! Eikä hän kommentoinut sanallakaan, miksi hampaani olivat vinoutuneet lyhyessä ajassa... ja ne heiluivat! Se johtui viisaudenhampaista, ne olivat työntäneet hampaani vinoon. Koska hän ei asiassa auttanut, hampaat vinoutuivat entisestään,ja lakkasivat sitten heilumasta kun viisaudenhampaiden esiin työntyminen lakkasi. (Tätäkään ei olisi tapahtunut, ellei minulle olisi laitettu ala-asteella hammasrautoja koska pientä rakoa etuhampaideni välissä ei voitu sietää... tiedän ihmisiä, joilla rako on umpeutunut juuri sopivasti viisaidenhampaiden esilletulon voimasta - ja ihmisiä, joille rako sopii.) Asiointikokemuksen miellyttävyys, ja perustelu ottaa opiskelijoilta korkeampaa maksua , on kuitenkin 2 eri asiaa.

Vierailija
27/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan tosiaan siitä, kuinka paljon palveluille on tarvetta, mutta itse oon kokenut ihan näppäräksi. Oon opiskellut nyt neljä vuotta, kirjat oon siirtänyt opiskelupaikkakunnalle, mutta YTHS on näppärästi yliopiston yhteydessä, niin ei oo tarvinnut alkaa selvitellä miten kunnallisia palveluja saisi ja mistä.

Käyn suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa, hammaslääkärillä oon käynyt pari kertaa (näistä toinen oli maksullinen about 20e), fysioterapeutilla kerran ja ainakin 6-7 kertaa terkkarilla milloin mistäkin syystä sekä uusinut reseptejä. Ja kun aiemmin oon käynyt hampaatkin hoitamassa yksityisellä, niin kyllä tämä YTHS:n käyttömahdollisuus laskujeni mukaan on tuonut aika paljon säästöjä, rahan lisäksi myös aikaan ja vaivaan.

What? Suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa? Minua on kehotetettu tulemaan 2-3 vuoden päästä uudestaan.

Noh, ihmiset ovat erilaisia. Minulle hammaslääkäri on suositellut hammaskiven poistoa puolen vuoden välein, koska vaikka kuinka hampaitani hinkkaisin puhtaaksi, hammaskiveä tulee paljon. Äitini taas ei tarvitsisi käydä suuhygienistillä lainkaan. 

Vierailija
28/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään en ole niin halvalla ja hyvällä hoidolla käynyt kuin aikoinaan opiskelijana YTHS:llä. Tulette pökertymään, kun joudutte jatkossa hoitamaan vaivanne kalliilla yksityisellä. Työssäkäyvä ei niin vaan terveyskeskukseen pääse.

Vertailukohteena oli julkinen, ei yksityinen.

Vierailija
29/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä, millä logiikalla jokunen päättäjä on joskus puuhaillut, kun ei sitä ole tietääkseni koskaan kansalle perusteltu. Tekevät mitä tykkäävät - ja kansa sitä systeemiä aina kannattaa äänestämällä, ja sitten tottelee oli järkeä tai ei.

Aloitus oli hyvä, paitsi "Nuorena ollaan terveitä ja lääkäristä haetaan lähinnä pillereitä." ristiriitainen. Ihan näin sivuhuomiona.

Moi, miksi se oli ristiriitainen? Nuoret hakevat lääkäristä lähinnä ehkäisypillereitä. Eihän hormonaalisen ehkäisyn tarve sairaus ole ja koskeekin vain naisia. Ap.

Kukaan tervepäinen ei syö hormooneja, kun muitakin vaihtioehtoja on. Siihen on oltava psykologinen syy.

Vierailija
30/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä näin YTHSn hyvänä. Toki kirjat oli kotipaikkakunnalla niin ei ollut vaihtoehtoja. Poistettiin viisurit, paikattiin pari hammasta, hammaskiven poisto. Pillerit ja rokotukset. Toiminta paljon kätevämää kuin tk:ssa

Voishan ton maksun laittaa vapaaehoiseksi ja silloin et palveluita käytä.

Perustelu? Lukuun ottamasta omakaohtaisen kokemuksen miellyttävyyttä, miksi järjestelmä on mielestäsi kannattava?

YTHS luo palvelut juuri tietylle ryhmälle ja pystyy näinollen tarjoamaan spesifiä hoitoa opiskelijoille. Opiskeluaika on kuitenkin sellaista stressiä ja omanlaista elämää että huh. Mt-puoli ainakin, vaikka se on myös ythsn puolella ollut ruuhkautunut paikoin. Tuskin niin pahasti mitä julkinen. Ja tokihan se helpottaa julkisen jonoja.

Mt-puolesta en osaa sanoa kun en tarvinnut, että millaista palvelu on.

Itse ainakin koin että yths on helpommin lähestyttävä kuin julkinen.

En ome hetkeen katsonut mikä ythsn rahoituskuvio on tällä hetkellä. Mutta tosiaan, voisihan sen pakkomaksun ottaa pois ja sellainen valitkoon palvelun muualta.

Jossain vaiheessa ainakin Jyväskylän mt-puolelle oli kuukausien jonot. Eikö muuten tuo opiskelijoiden "pakkoterveydenhuolto" sodi soten valinnanvapautta vastaan?

Ehkä järjestelmää ei vain ole viitsitty päivittää. Kun se tarkoittaisi tulojen vähenemistä.

Vierailija
31/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sitä mieltä, että korkea maksu on perusteltu säästyneillä matkakustannuksilla?

Sinun kaltaiselle, usein remppaa tarvitsevalle aikuisopiskelijalle, hinta onkin varmaan ihan kannattava verrattuna yksityiseen. Ehkä jopa julkiseen...

En mielestäni puhunut mitään matkakustannuksista? Ja mistä tulkitsit minun olevan aikuisopiskelija?

Yksityisen mainitsin tekstissäni lähinnä sen takia, että jos opiskelijalla olisi vaihtoehtona a) jonottaa kunnalliselle puolelle hoitoon b) saada hoitoa nopeasti yksityisellä, mutta käyttää siihen kuukauden ruokabudjetti, niin yths:n suhteellisen nopea ja edullinen hoito on näihin verrattuna monen opiskelijan kohdalla helppo tapa hoitaa terveyttään. 

Vierailija
32/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime vuosikymmenen loppupuolella Tampereella YTHS:n piirissä. Alkuun luulin että opiskeljoilla ei olisi oikeutta käydä terveyskeskuslääkärissä koska YTHS on olemassa. Odotusaika hammastarkastukseen oli 13 kuukautta. Mutta sitten taas julkisella puolella ei saanut varata aikaa ennenkuin edellisestä käynnistä oli kulunut 3 vuotta. Siinähän niitä reikiä ehti kertyä useita ja pitkään joutui kärvistelemään kipuineen. Tampere oli umpisurkea kaupunki mitä terveydenhuoltoon tuli. Muutenkaan YTHS:llä hoitoon pääsy ei ollut nopeampaa kuin terveyskeskuksessa, joten en tiedä oliko siitä mitään hyötyä. Kerran kun kävin labrakokeissa niin hoitaja oli tyly ilman syytä. Sellaisia muistoja täällä.

Vierailija
33/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan opiskelijat, että elokuussa tulee veronpalautukset eli joudutte maksamaan ilmoittautumismaksut ja YTHS -maksut niistä.

Vierailija
34/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskukseen on myös ilta-aikoja. Kaveri paikkautti hampaan pikkukunnan yksityisellä ja maksoi 45€ kelakorvauksen jälkeen.

Vierailija
35/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What? Suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa? Minua on kehotetettu tulemaan 2-3 vuoden päästä uudestaan.

Joo, mullakin kävi kerran niin, että suuhygienisti teki yhdellä kerralla perusteellisen tarkastuksen, otettiin röntgenit ja kaikki, sit ei jäänyt aikaa hammaskiven poistolle, joten varattiin uusi aika. Viimeksi kun kävin, ehdittiin tehdä tarkastus ja puhdistus samalla kerralla. 

Vierailija
36/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ette tiedä mistään mitään. Julkiselle ette tule pääsemään helposti sitten kun olette työssäkäyviä aikuisia. Pakko mennä yleensä yksityiselle, että saa pienetkin vaivat hoidettua kuntoon.

On kammottavaa kuunnella, kuinka narisette halvoista maksuistanne.

Vierailija
37/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle tehtiin juurihoito YTHS. Kerta reilu 30€. Kunnalle ei pääse. Yksityisellä kerta toista sataa. Itse olen erittäin tyytyväinen YTHS

Miten niin kunnalle ei pääse? Joo ei sinne samantien pääse mutta kun se helvetillinen kipu alkaa niin ensiapuhoito tehdään päivystyksessä ja sitten voi odotella varsinaista hoitoa ihan rauhassa.  YTHS:lle nimenomaan EI PÄÄSE pikaisesti. Sanoivat suoraan että mene kunnalliseen päivystykseen kun valitin omaa kipua. En jaksanut sitten alkaa säätämään kunnallisen päivystyksen jälkeen yths juurihoitoon aikaa kun päivystyksessä sain kunnalliseen samantien ajan parin viikon päähän. 

Oma lukunsa ovat nämä YTHS:n sivutoimipisteet, jossa kehotetaan menemään julkiselle, kun lääkäri on paikalla vain tiettyinä päivinä... Kuitenkin YTHS-maksu on sama kaupungista riippumatta, vaikka palvelua ei saisi!

Vierailija
38/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ette tiedä mistään mitään. Julkiselle ette tule pääsemään helposti sitten kun olette työssäkäyviä aikuisia. Pakko mennä yleensä yksityiselle, että saa pienetkin vaivat hoidettua kuntoon.

Perustele! Muista, että työssäkäyvät saavat työterveyden palvelut. Eikä maksa mitään!

Vierailija
39/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele! Muista, että työssäkäyvät saavat työterveyden palvelut. Eikä maksa mitään!

Ne työterveyden palvelut harvoin kattavat muuta kuin sairauslomalapun kirjoittamisen. Kokemusta on useammasta työpaikasta.

Vierailija
40/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan kaikissa työpaikoissa ole laajaa työterveyttä. Pakollista on työnantajalle vain työtapaturmiin ja työolosuhteisiin liittyvät asiat, ei sairaanhoito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi