YTHS mikä järki ja kenelle?
YTHS-maksu on 54€ vuodessa, käytit terveydenhuoltoa tai et. Kunnan tk-maksu noin 60€, jos käynnit (3kpl) tulevat täyteen. Muuten maksat käyntien mukaan 20€/kerta. Tietyt ryhmät on kokonaan vapautettu maksusta, esimerkiksi opiskelijat. Hoitoon saattaa päästä nopeammin YTHS:llä, mutta tämä on täysin kuntakohtaista. Onko YTHS lähinnä tarkoitettu lyhentämään hoitojonoja kunnallisella puolella vai kenen etua sen on oikeasti tarkoitus palvella? Esimerkkitapaus: ensimmäisenä vuonna kävin ilmaisessa hammastarkastuksessa, toisena vuonna en käyttänyt palveluja lainkaan ja viime vuonna paikkautin hampaan. Paikalle tuli käytännössä hintaa yli 80€, kun lasketaan vuoden käyttömaksu ja käyntimaksu yhteen. Hammastarkastus ei ollutkaan ilmainen, vaan maksoi 50€... Tänä vuonna en ole palveluja vielä käyttänyt. Nuorena ollaan terveitä ja lääkäristä haetaan lähinnä pillereitä. Ensi vuonna hinta nousee laskelmien mukaan 70€:oon, kun AMK liittyy mukaan. Hinta siis on jo kovempi kuin kotikuntani tk-maksu. Yleensä maksut laskevat, kun maksupohja laajenee, mutta ei tässä tapauksessa... Oma lukunsa ovat tietysti työssä käyvät opiskelijat, jotka hoitaa työterveys. Olen käsittänyt, että systeemi on kallis myös veronmaksajille ja palveluja onkin supistettu. Mikä hyöty ja kenelle järjestelmästä siis on?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään en ole niin halvalla ja hyvällä hoidolla käynyt kuin aikoinaan opiskelijana YTHS:llä. Tulette pökertymään, kun joudutte jatkossa hoitamaan vaivanne kalliilla yksityisellä. Työssäkäyvä ei niin vaan terveyskeskukseen pääse.
Vertailukohteena oli julkinen, ei yksityinen.
Koska ette tiedä mistään mitään. Julkiselle ette tule pääsemään helposti sitten kun olette työssäkäyviä aikuisia. Pakko mennä yleensä yksityiselle, että saa pienetkin vaivat hoidettua kuntoon.
On kammottavaa kuunnella, kuinka narisette halvoista maksuistanne.
Perustele! Muista, että työssäkäyvät saavat työterveyden palvelut. Eikä maksa mitään!
Kaikilla työntekijöillä on niin laaja työterveydenhoito, että se kattaa terveyspalevelut hammaslääkäripalveluista, psykologin palveluihin
Hammaslääkäriin pääsee kuukaudessa.
Flunssassa pääsin th:lle soittamalla samana aamuna.
Reistaillut polvi ultrattiin Terveystalolla ilmaiseksi.
Labra-ajan saa helposti seuraavaksi päiväksi.
Mä ainakin pidän YTHS:ästä tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään en ole niin halvalla ja hyvällä hoidolla käynyt kuin aikoinaan opiskelijana YTHS:llä. Tulette pökertymään, kun joudutte jatkossa hoitamaan vaivanne kalliilla yksityisellä. Työssäkäyvä ei niin vaan terveyskeskukseen pääse.
On kyllä aika helvetin paska työpaikka ja sen takia surkea elämä jos ei mitenkään saa sumplittua jotain hammaslääkäriaikaa keskelle päivää. Eikä niihin yksityisiinkään pääse usein kuin virka-aikana.
Yksityisellä olen nimenomaan käynyt iltaisin töiden jälkeen. Työelämä ei ole opiskeluelämää. Jos työnantaja ei anna lupaa poissaololle, et ole poissa. Itse kävin terveyskeskuksessa hammaslääkärissä silloin, kun se sijaitsi lähellä työpaikkaani. Mutta silloin kun oli yli 100 kilsan työmatka, jouduin ottamaan vapaapäivän lääkärikäyntiä ym yksityistä menoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ette tiedä mistään mitään. Julkiselle ette tule pääsemään helposti sitten kun olette työssäkäyviä aikuisia. Pakko mennä yleensä yksityiselle, että saa pienetkin vaivat hoidettua kuntoon.
Perustele! Muista, että työssäkäyvät saavat työterveyden palvelut. Eikä maksa mitään!
Kaikilla työntekijöillä on niin laaja työterveydenhoito, että se kattaa terveyspalevelut hammaslääkäripalveluista, psykologin palveluihin
Tämä on sitten sarkasmia. Ettei typerät nuoret luule todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin YTHS:n hammaslääkärillä vain kerran, kokemus oli kamala. Olin 10 min myöhässä ja naikkonen oli kiukkunen. Hän yritti väkisin työntää välinettä hammasvälistä väärästä kulmasta - painoi vaan hampaat irvessä kunnes sanoin, että se on tehtävä ottaen huomioon hampaiden vinous! Eikä hän kommentoinut sanallakaan, miksi hampaani olivat vinoutuneet lyhyessä ajassa... ja ne heiluivat! Se johtui viisaudenhampaista, ne olivat työntäneet hampaani vinoon. Koska hän ei asiassa auttanut, hampaat vinoutuivat entisestään,ja lakkasivat sitten heilumasta kun viisaudenhampaiden esiin työntyminen lakkasi. (Tätäkään ei olisi tapahtunut, ellei minulle olisi laitettu ala-asteella hammasrautoja koska pientä rakoa etuhampaideni välissä ei voitu sietää... tiedän ihmisiä, joilla rako on umpeutunut juuri sopivasti viisaidenhampaiden esilletulon voimasta - ja ihmisiä, joille rako sopii.) Asiointikokemuksen miellyttävyys, ja perustelu ottaa opiskelijoilta korkeampaa maksua , on kuitenkin 2 eri asiaa.
Kyllä ketä tahansa vituttaa jos joku on 10 minuuttia myöhässä sovitusta ajasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin tyhjästä maksaminen. Töissä käyvä opiskelija maksaa käytännössä sekä julkista terveydenhoitoa veroistaan että yths:ää omalla pakollisella maksullaan ja lopulta käyttää omiin vaivoihinsa työterveyshuoltoa. Se harmittaa.
Mitenkä kun minunkin pitää maksaa veroja vaikka en käytä terveyskeskuksenpalveluja. On se niin vrin kun on tällasia pakkomaksuja.. Miten idiootti luulet että julkiset sote ym palvelut rahoitetaan muuten kuin pakkomaksuilla.
Minulla on ollut koko opiskelujen ajan työterveyshuolto käytössä. En ole enkä tule käyttämään YTHS:n palveluja kertaakaan. Silti pitää tämä maksu maksaa. Ketuttaa ihan jumalattomasti maksaa asiasta mitä ei halua, mitä ei tarvitse ja mitä ei käytä.
Opiskelijoilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä YTHS:n palveluista. Tällöin opiskelijalla ei olisi lupa kyseisiä palveluja käyttää, mutta hänen ei myöskään tarvitsisi tätä maksua maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä kun minunkin pitää maksaa veroja vaikka en käytä terveyskeskuksenpalveluja. On se niin vrin kun on tällasia pakkomaksuja.. Miten idiootti luulet että julkiset sote ym palvelut rahoitetaan muuten kuin pakkomaksuilla.
Kuulepas idiootti. Teen täyttä työviikkoa ja opiskelen yliopistossa samalla. (Ja kyllä, hyvin moni opiskelee uutta tutkintoa samalla, kun tekee koko ajan töitä). Maksan palkastani veroja, joilla kustannetaan julkista terveydenhuoltoa. Minulla on työterveys, julkinen terveydenhuolto sekä yksityiset lääkäriasemat käytössä. En tarvitse enkä käytä YTHS:n palveluja. Miksi ihmeessä minun pitäisi verojeni sekä omakustanteisesti maksamieni yksityisten lääkärikäyntien jälkeen maksaa vielä YTHS? Ei miksikään.
On kyllä aika helvetin paska työpaikka ja sen takia surkea elämä jos ei mitenkään saa sumplittua jotain hammaslääkäriaikaa keskelle päivää. Eikä niihin yksityisiinkään pääse usein kuin virka-aikana.