Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YTHS mikä järki ja kenelle?

Vierailija
25.05.2019 |

YTHS-maksu on 54€ vuodessa, käytit terveydenhuoltoa tai et. Kunnan tk-maksu noin 60€, jos käynnit (3kpl) tulevat täyteen. Muuten maksat käyntien mukaan 20€/kerta. Tietyt ryhmät on kokonaan vapautettu maksusta, esimerkiksi opiskelijat. Hoitoon saattaa päästä nopeammin YTHS:llä, mutta tämä on täysin kuntakohtaista. Onko YTHS lähinnä tarkoitettu lyhentämään hoitojonoja kunnallisella puolella vai kenen etua sen on oikeasti tarkoitus palvella? Esimerkkitapaus: ensimmäisenä vuonna kävin ilmaisessa hammastarkastuksessa, toisena vuonna en käyttänyt palveluja lainkaan ja viime vuonna paikkautin hampaan. Paikalle tuli käytännössä hintaa yli 80€, kun lasketaan vuoden käyttömaksu ja käyntimaksu yhteen. Hammastarkastus ei ollutkaan ilmainen, vaan maksoi 50€... Tänä vuonna en ole palveluja vielä käyttänyt. Nuorena ollaan terveitä ja lääkäristä haetaan lähinnä pillereitä. Ensi vuonna hinta nousee laskelmien mukaan 70€:oon, kun AMK liittyy mukaan. Hinta siis on jo kovempi kuin kotikuntani tk-maksu. Yleensä maksut laskevat, kun maksupohja laajenee, mutta ei tässä tapauksessa... Oma lukunsa ovat tietysti työssä käyvät opiskelijat, jotka hoitaa työterveys. Olen käsittänyt, että systeemi on kallis myös veronmaksajille ja palveluja onkin supistettu. Mikä hyöty ja kenelle järjestelmästä siis on?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTHS taitaa olla pelkkä muinaisjäänne ajalta, jolloin opiskelija ei saanut muuttaa kirjoille opiskelupaikkakunnalleen eikä valita, missä terveyskeskuksessa asioi. Nykyään koko järjestelmän voisi lopettaa turhana.

Vierailija
2/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä, millä logiikalla jokunen päättäjä on joskus puuhaillut, kun ei sitä ole tietääkseni koskaan kansalle perusteltu. Tekevät mitä tykkäävät - ja kansa sitä systeemiä aina kannattaa äänestämällä, ja sitten tottelee oli järkeä tai ei.

Aloitus oli hyvä, paitsi "Nuorena ollaan terveitä ja lääkäristä haetaan lähinnä pillereitä." ristiriitainen. Ihan näin sivuhuomiona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTHS taitaa olla pelkkä muinaisjäänne ajalta, jolloin opiskelija ei saanut muuttaa kirjoille opiskelupaikkakunnalleen eikä valita, missä terveyskeskuksessa asioi. Nykyään koko järjestelmän voisi lopettaa turhana.

Vähän niin kuin autovero. Häh hää! Imetään kuiviin ellei laki sitä estä...

Vierailija
4/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä näin YTHSn hyvänä. Toki kirjat oli kotipaikkakunnalla niin ei ollut vaihtoehtoja. Poistettiin viisurit, paikattiin pari hammasta, hammaskiven poisto. Pillerit ja rokotukset. Toiminta paljon kätevämää kuin tk:ssa

Voishan ton maksun laittaa vapaaehoiseksi ja silloin et palveluita käytä.

Vierailija
5/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat niin ihanan naiivi kansa.

Vierailija
6/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä näin YTHSn hyvänä. Toki kirjat oli kotipaikkakunnalla niin ei ollut vaihtoehtoja. Poistettiin viisurit, paikattiin pari hammasta, hammaskiven poisto. Pillerit ja rokotukset. Toiminta paljon kätevämää kuin tk:ssa

Perustelu? Lukuun ottamasta omakaohtaisen kokemuksen miellyttävyyttä, miksi järjestelmä on mielestäsi kannattava?

Vierailija
7/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellainen tilanne että tk-lääkäri ei ehtinyt mun kasvainta katsoa, hänellä oli aikaa vain sellaisille jotka ovat juuri kuolemanhädässä. Ythslle pääsin näyttämään vaikka siinäkin kesti. Mutta pääsin tosi hyvälle ja asialliselle radiologille tutkimuksiin ja näin syöpähoitopolkuni pääsi nytkähtämään eteenpäin. Tk:ssa olisi vasta sitten ehditty paneutua asiaan kun henki olisi ollut menossa.

Vierailija
8/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle tehtiin juurihoito YTHS. Kerta reilu 30€. Kunnalle ei pääse. Yksityisellä kerta toista sataa. Itse olen erittäin tyytyväinen YTHS

9/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on positiiviset muistot YTHS:stä. Erikoislääkärille pääsi tarvittaessa helposti, melkein ilmaiseksi ja melko nopeasti. Meillä oli laboratoriokin samassa tilassa.

Uskon että monella opiskelijalla stressi vähenee huomattavasti ja aikaa säästyy, kun on erillinen opiskelijaterveydenhuolto.

Kiva että AMK:laiset pääsevät myös nauttimaan YTHS:n palveluista. Tai ainakin toivottavasti taso on pysynyt hyvänä.

Vierailija
10/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sellainen tilanne että tk-lääkäri ei ehtinyt mun kasvainta katsoa, hänellä oli aikaa vain sellaisille jotka ovat juuri kuolemanhädässä. Ythslle pääsin näyttämään vaikka siinäkin kesti. Mutta pääsin tosi hyvälle ja asialliselle radiologille tutkimuksiin ja näin syöpähoitopolkuni pääsi nytkähtämään eteenpäin. Tk:ssa olisi vasta sitten ehditty paneutua asiaan kun henki olisi ollut menossa.

No ei tämä kyllä pidä paikkaansa. 

Vierailija
11/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri, psykologi, gynekologi, lähetteet helposti erikoislääkäreille. Näille ei kunnallisella pääse lähes koskaan, joten ns. halpa yksityinen lääkäri. Mutta pitäisi olla vapaaehtoinen.

Vierailija
12/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kolmeen vuoteen tein maisterintutkinnon, ja joka vuosi meni 54e YTHS:lle. Pakko oli käydä edes se "ilmainen" hammastarkastus, jolle sitten tulikin tavallaan hintaa 162e. En käytä pillereitä enkä mitään muitakaan palveluja tarvinnut ythsltä.

Ketutti maksaa sekin toinen 54€/vuosi (=162€) ylioppilaskunnan maksua, kun en mitään niidenkään järjestämää ohjelmaa tarvinnut, en bileitä, tapahtumia tms. Sainpahan kuitenkin opiskeluoikeuden ja opiskelijatunnukset.

Isot rahat köyhälle opiskelijalle, jolla ei ollut töitä. Onneksi pystyi sitten tiivistämään opinnot lyhemmäksi viidestä kolmeen vuoteen.

Toki systeemi voi olla järkevä paljon sairasteleville tai töissä käyville opiskelijoille tai jostain muusta syystä, mutta tuo ehdotettu vapaaehtoisuus olisi hieno uudistus.

Vierailija
13/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan tosiaan siitä, kuinka paljon palveluille on tarvetta, mutta itse oon kokenut ihan näppäräksi. Oon opiskellut nyt neljä vuotta, kirjat oon siirtänyt opiskelupaikkakunnalle, mutta YTHS on näppärästi yliopiston yhteydessä, niin ei oo tarvinnut alkaa selvitellä miten kunnallisia palveluja saisi ja mistä.

Käyn suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa, hammaslääkärillä oon käynyt pari kertaa (näistä toinen oli maksullinen about 20e), fysioterapeutilla kerran ja ainakin 6-7 kertaa terkkarilla milloin mistäkin syystä sekä uusinut reseptejä. Ja kun aiemmin oon käynyt hampaatkin hoitamassa yksityisellä, niin kyllä tämä YTHS:n käyttömahdollisuus laskujeni mukaan on tuonut aika paljon säästöjä, rahan lisäksi myös aikaan ja vaivaan.

Eikös amk-opiskelijat tule yths:n piiriin vasta 2021, ei ensi vuonna?

Vierailija
14/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulle tehtiin juurihoito YTHS. Kerta reilu 30€. Kunnalle ei pääse. Yksityisellä kerta toista sataa. Itse olen erittäin tyytyväinen YTHS

Jaa että niin huonoon jamaan hampaasi kuitenkin pääsivät... peruskoulu- vai opiskeluaikana?

Vierailija
15/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset unohtavat aiheen, kun keskittyvät oman käyntinsä mukavuuteen. Menee niin sanotusti jyvät ja akanat sekaisin.

Vierailija
16/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelu? Lukuun ottamasta omakaohtaisen kokemuksen miellyttävyyttä, miksi järjestelmä on mielestäsi kannattava?

YTHS luo palvelut juuri tietylle ryhmälle ja pystyy näinollen tarjoamaan spesifiä hoitoa opiskelijoille. Opiskeluaika on kuitenkin sellaista stressiä ja omanlaista elämää että huh. Mt-puoli ainakin, vaikka se on myös ythsn puolella ollut ruuhkautunut paikoin. Tuskin niin pahasti mitä julkinen. Ja tokihan se helpottaa julkisen jonoja.

Mt-puolesta en osaa sanoa kun en tarvinnut, että millaista palvelu on.

Itse ainakin koin että yths on helpommin lähestyttävä kuin julkinen.

En ome hetkeen katsonut mikä ythsn rahoituskuvio on tällä hetkellä. Mutta tosiaan, voisihan sen pakkomaksun ottaa pois ja sellainen valitkoon palvelun muualta.

Vierailija
17/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kolmeen vuoteen tein maisterintutkinnon, ja joka vuosi meni 54e YTHS:lle. Pakko oli käydä edes se "ilmainen" hammastarkastus, jolle sitten tulikin tavallaan hintaa 162e. En käytä pillereitä enkä mitään muitakaan palveluja tarvinnut ythsltä.

Ketutti maksaa sekin toinen 54€/vuosi (=162€) ylioppilaskunnan maksua, kun en mitään niidenkään järjestämää ohjelmaa tarvinnut, en bileitä, tapahtumia tms. Sainpahan kuitenkin opiskeluoikeuden ja opiskelijatunnukset.

Isot rahat köyhälle opiskelijalle, jolla ei ollut töitä. Onneksi pystyi sitten tiivistämään opinnot lyhemmäksi viidestä kolmeen vuoteen.

Toki systeemi voi olla järkevä paljon sairasteleville tai töissä käyville opiskelijoille tai jostain muusta syystä, mutta tuo ehdotettu vapaaehtoisuus olisi hieno uudistus.

Mutta opiskelijat ovatkin Suomessa eriarvoisessa asemassa, kuin esim. työkyvyttömät ilman todistusta kyvyttömyydestään.

Vierailija
18/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan tosiaan siitä, kuinka paljon palveluille on tarvetta, mutta itse oon kokenut ihan näppäräksi. Oon opiskellut nyt neljä vuotta, kirjat oon siirtänyt opiskelupaikkakunnalle, mutta YTHS on näppärästi yliopiston yhteydessä, niin ei oo tarvinnut alkaa selvitellä miten kunnallisia palveluja saisi ja mistä.

Käyn suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa, hammaslääkärillä oon käynyt pari kertaa (näistä toinen oli maksullinen about 20e), fysioterapeutilla kerran ja ainakin 6-7 kertaa terkkarilla milloin mistäkin syystä sekä uusinut reseptejä. Ja kun aiemmin oon käynyt hampaatkin hoitamassa yksityisellä, niin kyllä tämä YTHS:n käyttömahdollisuus laskujeni mukaan on tuonut aika paljon säästöjä, rahan lisäksi myös aikaan ja vaivaan.

Ja jatkan vielä tähän, että ajattelisin yths:n hyödyn olevan juuri se, että se saattaa monelle opiskelijalle laskea kynnystä "huolehtia terveydestään", kun erilaisia palveluja on saatavilla helposti ja suhteellisen edullisesti. Opiskelukyky säilyy parempana.

Vierailija
19/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTHS luo palvelut juuri tietylle ryhmälle ja pystyy näinollen tarjoamaan spesifiä hoitoa opiskelijoille. Opiskeluaika on kuitenkin sellaista stressiä ja omanlaista elämää että huh. Mt-puoli ainakin, vaikka se on myös ythsn puolella ollut ruuhkautunut paikoin. Tuskin niin pahasti mitä julkinen. Ja tokihan se helpottaa julkisen jonoja.

Mitä, YTHS on mielestäsi eriarvoisesti potilaita kohteleva!? Ja vähemmän mielenterveysongelmiin panostava, vaikka siihen olisi enemmän aihetta!?? Tarkoitus on vain helpottaa julkisen taakkaa mt-potilaista, riistämällä opiskelijoita rutiininomaisesti!?

Vierailija
20/51 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

What? Suuhygienistillä kaksi kertaa vuodessa? Minua on kehotetettu tulemaan 2-3 vuoden päästä uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi