miksi koulussa, vielä lukiossakin, on oppiaineena kuvaamataito
Mitä hyötyä tuosta on tarkoitus olla yhtään kenellekään, mietin juuri. Lapsuudestani aika paljon meni ohjatussa askartelussa ja piirtelyssä jota inhosin syvästi.
Ja koettakaa pliis keksiä jotain oikeaa perustelua eikä "mukava tauko puurtamiseen" tai "se on kivaa". Jos olisi tarkoitus olla kivaa niin sitten vaikka pelejä, leikkiä tai liikuntaa sille aikaa. Jos tarkoitus opettaa taidetta niin olisi suotavaa saada valita alansa.
Ja minulla on henkilökohtaisia traumoja tuosta. Motoriikkani ei kertakaikkiaan sovellu piirtämiseen tai muuhun sellaiseen enkä kykene tekemään itseäni miellyttävää jälkeä, tämä ahdisti herkkää sieluani todella. Silloin kun piti lukiossa tehdä muotokuva luokkakaverista kieltäydyin ehdottomasti koska en halunnut häntä loukata töherrykselläni. Saakelin harppu hörhö kuvisope pilasi erinomaisen keskiarvoni kutosella siitä kurssista...
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat kieltää kuviksen koska et itse siitä tykkää. Ja tilalle "kivaa" eli liikuntaa ja ja pelejä. Joita muuten esim. itse inhosin koska olin niin kömpelö ja hidas. Huomaatko ongelman?
En, hauskanpito ei ole itsetarkoitus koulussa mutta liikunnan hyödyllisyydestä ollaan yksimielisiä.
No ei siinä varsinaisesti hiki tullut kun seisoi pesiskentän kauimmaisessa nurkassa tai 90% peliajasta vaihtopenkillä. Kun tiesi olevansa huono ja että joukkue halusi voittaa, ei ollut hirveetä hinkua hyötyä liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Haluat kieltää kuviksen koska et itse siitä tykkää. Ja tilalle "kivaa" eli liikuntaa ja ja pelejä. Joita muuten esim. itse inhosin koska olin niin kömpelö ja hidas. Huomaatko ongelman?
Kyllä huomaan ja itsekin olet olet ongelmasi tiedostanut. Kysynkin tässä, että kumpi aine, liikunta vai kuvaamataidon opiskelu olisi parempi lääke vaivasi?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! AP haluaa itselle kivaa ja kieltää kuviksen josta ei itse tykkää. Mä VIHASIN, kyllä, suorastaan VIHASIN koululiikuntaa. Jos kuvis kiellettäisiin niin sitten pitäisi kieltää myös koululiikuntaa ja musiikki. Ihan yhtä turhia jos tälle linjalle lähdetään. Oma tyttäreni aikoo hakea kuvataidelukioon koska on taiteellisesti lahjakas. Joku muu hakee vaikka Sibeliuslukioon tai urheilupainotteiseen jne. Niin ap, huomaatko ongelman?
En tiedä vieläkö, mutta ennen oli eri valinnaisaineita. Kuvaamataito ja musiikki olivat kuitenkin, että jompi kumpi. Kotitalous olisi ihan järkevä jopa pakollisena, mutta tuota yhdistelmää en tajua. Juu, olen huono kummassakin. Varmaan olisi ollut kivaa, jos olisi osannut. Alakoulussa piirtely on vielä ok, kun siinä opetellaan vielä värien käyttöä. Isommille järkevää. Eikä koululiikuntakaan ollut aikanani järkevää, kun sääntöjä ei opetettu ja lähinnä pelattiin yksipuolisesti vain muutamia pelejä ja muuta vain joskus kokeiltiin, ei edes joka vuosi. Tämä on varmasti opettajakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, hauskanpito ei ole itsetarkoitus koulussa mutta liikunnan hyödyllisyydestä ollaan yksimielisiä.
No ei siinä varsinaisesti hiki tullut kun seisoi pesiskentän kauimmaisessa nurkassa tai 90% peliajasta vaihtopenkillä. Kun tiesi olevansa huono ja että joukkue halusi voittaa, ei ollut hirveetä hinkua hyötyä liikunnasta.
Tämä. Ei se estänyt minua vapaa-ajalla liikkumasta, mutta koulun liikuntatunnilla ulkona palelsi. Jos joskus yritti palloa kiinni ottaa, tuli joku parempi heittäjä pelastamaan. Lyödä kyllä osasin ja sain juosta, mutta isoin osa lyöntivuoroista vain jonotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei se estänyt minua vapaa-ajalla liikkumasta, mutta koulun liikuntatunnilla ulkona palelsi. Jos joskus yritti palloa kiinni ottaa, tuli joku parempi heittäjä pelastamaan. Lyödä kyllä osasin ja sain juosta, mutta isoin osa lyöntivuoroista vain jonotettiin.
Niin ja en tykännyt kuvaamataidosta tai musiikistakaan. Matikka noidenkin tuntien sijaan olisi ollut mieleistä.
Jännä, että Euroviisuissakin pärjää ne maat missä arvostetaan taideaineita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja en tykännyt kuvaamataidosta tai musiikistakaan. Matikka noidenkin tuntien sijaan olisi ollut mieleistä.
Ja itse vihasin matikkaa ja liikuntaa ja näistä on totisesti jäänyt traumoja ihan niinkuin ap:llä kuviksesta! Rakastin sen sijaan musiikkia ja soitin myös rumpuja ja pianoa vapaa-ajalla. Tässäpä sen näkee että kaikilla on suosikit ja inhokit ja varmaan jokainen voisi luopua inhokeistaan tuosta noin vaan ja ottaa tilalle niitä itselle mieluisia aineita 😁
Vierailija kirjoitti:
Luovuuden ja kädentaitojen edistäminen lisää hyvinvointia, tuottavuutta ja myös tiedollista kehittymistä. Samasta syystä opiskellaan myös musiikkia. Molemmat taiteenalat ovat kulkeneet ihmisen mukana ammoisista ajoista saakka. Eihän matematiikkaakaan lakkauteta vain, koska kaikki eivät koe sitä omaksi alakseen.
Ennemmin kyseenalaistaisin uskonnon opiskelun. Miksei kaikille opeteta filosofiaa, jonka osana tutustuttaisiin maailman uskontoihin?
Uskonnossa tutustutaan maailman uskontoihin.
Meikämanne
Mua inhotti aikanaan kun kuviksessa piti aina olla piirtämäs tai muotoilemas jotain, olisin vaan halunnut kuunnella taidehistoriasta yms. Ei edes oppikirjaa ollut.
Miksi ihmisen annetaan piirtää? Shokki!
Sulla ap on siis karkeamotoriikka parempi kuin hienomotoriikka. Mulla juuri toisinpäin. Näin ollen rakastin askartelua, käsitöitä (varsinkin virkkaamista ja muuta piperrystä) ja kuvistakin. Inhosin liikuntaa koska olin kömpelö ja olisi ollut suorastaan rangaistus jos paussit ja rentoutushetket olisi pilattu liikunnalla ja pelailulla joita syvästi inhosin.
Mukava tauko puurtamiseen. Se on sitä paitsi kivaa!
Näin on, jos siellä on kuvaamataito, pitää aineena olla myös elokuva, sometus ja muut viihdealat.
Toisekseen ne, jotka oikeasti hyvin piirtävät, piirtävät kyllä vapaa-ajallakin.
Kuvataiteen merkitys kulttuurien muovautumiseen ja tulkintaan on suuri. Kuvataiteella on merkitystä myös yksilölle: sen avulla voi oppia ilmaisukanavan, joka auttaa henkilökohtaisessa kehittymisessä. Se taas tukee mielenterveyttä ja onnellisuutta. Taiteellinen työskentely edistää luovuutta ja maailman ymmärtämistä. Ja se (luovuus ja maailman ymmärtäminen) taas on ihmiskunnan suurimpia neroja (matematiikan, lääketieteen jne.) yhdistävä tekijä.
Kuvataiteessa ei ole kyse taitavasta piirtämisestä. Taide on kokemus, joka syntyy teoksen ja katselijan väliin.
p.s. liikunta auttaa tietynlaisiin sairauksiin ja taide taas toisenlaisiin sairauksiin, kumpikaan ei ole lääke kaikkeen
Yhyy, mulla on trauma, mä en tykännyt kuviksesta, kuvismaikka oli kauhee, minä minä minä minä yhyyy yhyy yhyyyyyyyyyy!
Kasva widdu aikuiseksi jo. Tai mene kansalaisopiston taidekurssille, hahhahhaha.
Vierailija kirjoitti:
Taide kuuluu yleissivistykseen.
Minulle ei tule mieleen muita taiteilijoita kuin Adolf (H)itler. Hän kai teki joitakin kortteja tai vastaavia. On siis erittäin suuri aukko yleissivistyksessä.
Taideaineet olisivat koulussa suuri mahdollisuus lasten ja nuorten kasvun ja kehittymisen tukemiseen.
Siis kun lähdetään ajattelussa koko koulujärjestelmästä, sehän on erittäin tuore käytäntö meillä. Ja mitkä mahdollisuudet siinä olisikaan. Ajatelkaa, lapset ovat vähintään 9 vuotta koulutettavana. Eiku 10 vuotta, kun eskarihan tuli pakolliseksi jokin aika sitten. Ja suurin osa jatkaa vielä lukioon 3 vuotta ja suurin osa taitaa olla myös varhaiskasvatuksen piirissä päiväkodeissa. Kaikella tällä on valtava merkitys ihmisentaimille. Koulu voi pilata ihmisen koko elämän tai voi antaa turvallisen ja tukevan pohjan tulevaisuudelle.
Pedagogiikka on perseestä monessa kohtaa. Mutta ymmärrän tavallaan sen, että koko tieteenala on hyvin nuorta ja ei vain ymmärretä, mitä pitäisi tehdä ja mitä voitaisiin tehdä ja.... ja kun opetus on politiikan välineenä, leikkauskohteena...