Sinä, joka tykkäät mummomakeisista tyyliin Pectus, kettukarkit, Fazerin parhaat..
Kommentit (213)
Lakupiiput on aitoja pappakarkkeja. :D
Oma suosikkini on laittaa 2 turkinpippuria ja 1 sininen Marianne yhtä aikaa suuhuni.
Turkinpippureitakin oli jo 70-luvulla. Ne vain olivat tanskalaisen Perellyn tuotteita.
Oi Lontoon rakeet! Lapsena tykkäsin mutta sitten unohdin! Ehkä ostan niitä nyt täksi jouluksi. Ainakin Lontoonrae-suklaa on herkkua. Mikähän tarina muuten tuolla Lontoon rakeilla on? Ei kai Lontoossa laku ole mikään juttu? Vai viittaako nimi siihen, että Lontoossa sataa rakeen kokoisia vesipisaroita ja usein?
Perinteisistä karkeista tykkään myös Mariannesta ja etenkin sinisestä toffee-Mariannesta. En useinkaan osta niitä syöntiin asti, mutta valmista Marianne-murskaa käytän paljon leivonnassa. Esim. kääretorttujen täytteeksi rahkaa/mascarponea/muuta tuorejuustoa, hieman vispikermaa ja marianne-rouhetta. Tosi hyvää. Toimii myös ranskanpastilli ja amerikanpastilli-murskalla erinomaisesti.
Kettukarkit nam! Ei niitä tosin kerralla voi paljoa syödä, muutaman vain. Kai siinä jotain nostalgiaa on.
N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pectuksia näin kerran kaupan hyllyllä ja pakko oli ostaa nostalgia syistä. Pienenä 70-luvulla sain niitä mummilassa enon kaapista.
Ennen Omaria oli Maija-karkit. Muistaako niitä kukaan? Niissä oli lehmän kuva ja se karkin kääre oli pakattu päistä taittamalla, ei kiertämällä.Muistan! Ai Maija-karkkeja ne oli nimeltään. Me snottiin niitä lehmäkarkeiksi. Luulisin, että Brunbergin Alku-karkit ovat suurin piirtein samaa kamaa. Käärekin Alku-karkeissa oli taiteltu päästä komiomaiseksi.
Maija-karkit oli Fazerin, ei Brunbergin, vaikka sama taitto onkin.
Juu, en sanonutkaan, että Maija-karkit olisivat olleet Brunbergin, vaan että Brunbergin Alku-karkit lienevät samaa kamaa :D
Vierailija kirjoitti:
Jouluna suklaalikööri karkit oli herkkua, mummolla oli aina niitä, tais niistä vähän tulla huppeliiki, oli myös lisäks noita muitaki ed.mainittuja mummoilla ja papoilla tarjolla
Kyllä liköörikarkkeja tuli syötyä siihen aikaan kun niitä vielä sai lapsetkin kaupasta ostaa; en tosin muista, että niistä olisi pussillisestakaan huppeliin tullut – vai oliko sitä sitten sen verran syntymähumalaa, ettei eroa niin helposti havainnut?
Nuo pohjanmaan pastillit on kyllä hyvin tuttuja. Silläkin kun lapsuudessa isä piti omaa osto- ja myyntiliikettä kotikadulla ja oli ihan sekalaista tavaraa myynnissä. Karkeista oli juuri noita pastilleja tai sitten vaihtoehtoisesti ketjussakin mainittuja anisversioita. Nuo karkit tosin oli silloinen nimetty simppelisti piparminttu/anispastilleiksi. Pussikin oli sininen/punainen ja läpinäkyvä.
Muistan aina kun äiti antoi markan ja polkaisin silloin kolmipyöräisellä liikkeeseen noita pastilleja ostamaan. :)
Mä tykkäsin Kettu karkeista, kun ne vielä pihlajanmarjoista tehty.
Lapsuudessa pidin niitä pihien vieraiden karkkeina ja söin kun tarjosivat.
Uskovaisten pastilliks sanotaan kirjoitti:
Mites Pohjanmaan pastillit? Ne ne vasta on pappakarkkeja
Juu, Körttipastilleinahan niitä ainakin Pohjanmaalla myydään... "Saarnan mittainen pastilli".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kettukarkit olivat hyviä silloin ennenvanhaan, kun ne oli pihlajanmarjasta tehtyjä. Ja vielä silloinkin, kun ne olivat omenamarmeladia, mutta ei ne enää ole hyviä. Jos jostain löytäisin hyvän makuisia pihlajanmarjoja, voisin tehdä itse aitoja kettukarkkeja.
Mitä??? Eikö kettukarkit ole enää pihlajanmarjamarmeladeja? Eihän ne sitten enää ole kettukarkkeja, vaan jotain ihan muita. Mistä ne sitten nykyisin tehdään?
Heh, nämä nykyiset juurikin ovat Kettukarkkeja, ne perinteiset olivat Pihlajanmarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kettukarkit olivat hyviä silloin ennenvanhaan, kun ne oli pihlajanmarjasta tehtyjä. Ja vielä silloinkin, kun ne olivat omenamarmeladia, mutta ei ne enää ole hyviä. Jos jostain löytäisin hyvän makuisia pihlajanmarjoja, voisin tehdä itse aitoja kettukarkkeja.
Mitä??? Eikö kettukarkit ole enää pihlajanmarjamarmeladeja? Eihän ne sitten enää ole kettukarkkeja, vaan jotain ihan muita. Mistä ne sitten nykyisin tehdään?
Random mehutiiviisteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, nämä nykyiset juurikin ovat Kettukarkkeja, ne perinteiset olivat Pihlajanmarjoja.
Siltikin niitä sanottiin kasarilla kettukarkeiksi, vaikka pussissa luki Pihlajanmarja.
Vierailija kirjoitti:
Googlailin yhden mummokarkin joka on mielestäni kamala. Sen nimi on täällä päin soikonpohja mutta oikealta (?) nimeltään pohjanmaan pastilli. Löytyi oikein joku lestadiolainen taustakin sille.
Kettukarkit on hyviä mutta ei ole tullut pitkään aikaan syötyä. Fazerin parhaista vain kiss kiss ja jääkarhu on mielestäni hyviä. Muut siinä pussissa menettelee. Pectusta ja menthol olivat lapsuudessani mommon karkkeja enkä edelleenkään tykkää. Eucalyptus namit on hyviä flunssassa.
Hauska nähdä, että lessuillekin kelpaa körttikarkit, vaikka opillisesti ovatkin aika eri linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää ketju vain joku trollaus, että kuka ensimmäisenä menettää hermonsa minunlaillani ja sanoo tän:
EI OLE OLEMASSA MAKEISIA NIMELTÄ "FAZERIN PARHAAT"!
Kiitos, helpotti. :)
Mikä sitten olisi se oikeaoppinen monikkomuoto –
ehkä Fazerin parhaimmat vaiko Fazerin parhain ‑karamellit?
Fazerin parhaista menee vain islanti ja alfa. Kettukarkit maistuu pelkälle sokerille, mummolla oli niitä aina. Pectuksia olen syönyt vähän, ne on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Lakupiiput on aitoja pappakarkkeja. :D
Ihana ukki osti mulle niitä aina! Muistot❤
Pectus on tosiaan jo legenda ‑ joskus, taisi olla 60-luvulla, pyöri TV:ssä tietoisku, jossa autoilija totesi ratsiaa pitävälle poliisille, ettei pitäisi hengityksen haista viinalle, kun oli juuri syönyt useita askeja Pectusta.
Mitä on Pectus-karkit? Fazerin parhaita söin viimeksi joskus 20 vuotta sitten, joten ei mielikuvaa niiden mausta. Eivät tainneet olla lemppareita.
Kettukarkit taas ovat ihan hyviä, toki erittäin makeita. Niitä söin viimeksi 5-7 vuotta sitten. Ovat hyviä, mutta eivät omia lemppareita, joten en itse niitä ostele.
Ja ikää on 25 vuotta.
Täällä ei julkaista Brunbergin n.... Suukot karkkien nimeä. Mitä ihmettä. No ne on mun suosikkiherkkuja kuitenkin.
Hei, muistatteko sen TV-mainoksen, missä se Mennään bussilla-näyttelijä sanoi: ”Niin Lontoonraetta, niin Lontoonraetta!”
Muistetaan... ikävä loppu silläkin kaverilla [https://fi.wikipedia.org/wiki/Bob_Grant]
PS. Lapsena en juuri koskaan Lontoorakeista välittänyt, mutta vanhemmiten olen alkanut niidenkin makua ymmärtää.