Sinä, joka tykkäät mummomakeisista tyyliin Pectus, kettukarkit, Fazerin parhaat..
Kommentit (213)
Budapest-konvehdit, nuo lapsuuden suosikit!
Nämä olivat sellainen perushyvä joululahja, mitä saattoi tulla useampikin rasia samana vuonna. Harmillisesti näillekin herkuille on käynyt perinteiset, eli reseptiä on muutettu tai aika on kullannut makumuistot... Mitä mieltä täällä ollaan - maistuvatko enää samalta kuin aikoinaan?
No pitäiskö syödä karkkeja joista ei pidä, vaan koska ne mielletään nuoremman ikäryhmän karkeiksi?
Vihreät kuulat, omarit, eukalyptuskarkit (Vihreä paperi jossa plussa keskellä) sekä mariannet suurinta herkkuani! Joku TV-mix ei vaan ole mun makuun!
Vierailija kirjoitti:
Meillä 14-vuotias poika syö tosi vähän ja harvoin karkkia, mutta silloin harvoin jos jotain haluaa niin juuri noita mummokarkkeja. Mm. Omar ja Fazerin Parhain on sellaisia mitä syö. Hänellä se pussi kestää yleensä useamman viikon, syö pari karkkia silloin tällöin.
Minä ja 6-vuotias poika taas ollaan ihan toista maata, meille maistuu oikeastaan kaikki paitsi ei niinkään nuo mummokarkit. Ja syödään molemmat ihan liikaa herkkuja.
Tuo on hienoa jos lapsi syö ihan omaehtoisesti noin karkkia, koska liika sokeri on erittäin huono asia terveyden kannalta.
Tykkään.
Olen lähemmäs viisikymppimen.
Nostalgia on tärkeää ja esim. Jouluna on ihana rouskuttaa Fazerin parhaita.
Nykyajan karkeissa on rumat pussit ja kaikki on vaan jotain glukoosisiirapilla kyllästettyä sitkeää lölleröä.
🇺🇦🇮🇱
Oon 29, ja tykänny koko ikäni Fazerin Parhaista😅 en tiennyt että ne on mummokarkkeja 😬 ikävän kallis pussi kylläkin
Minä tykkään :) Tykkään kaikista herkuista ihan riippumatta miltä vuosisadalta ne ovat.
Ja onhan nuo ihanan nostalgisia. N344
Miten niin mummokarkkeja?!?! :-/
Juokse ny ite mummos reikään kuule!
Oi, kettukarkit on ihan parasta. Ja fazerin parhaista kisskissit ja jääkarhukarkit.
N45
Tykkään, koska ne maistuu mun mielestä hyviltä, olen 30 v.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään :) Tykkään kaikista herkuista ihan riippumatta miltä vuosisadalta ne ovat.
Ja onhan nuo ihanan nostalgisia. N344
Sinulla näyttääkin olevan jo sen verran ikää, että jotenkin uskon tämän kommentin. :D
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kettukarkeista, omareista, fazerin parhaista, marianneista jne. Ihan siinä missä muistakin karkeista. Nuo karkit ovat sellaisia perushyviä, joissa tietää tasan mitä saa. Nykykarkeista nousee hyvin harvoin mitään kestosuosikkeja ja jos joskus jonkun hyvän löytääkin, niin vuoden päästä se on enää muisto vain jos sitäkään.
Tykkään ostaa itselleni ja lapsilleni uutuuskarkkipusseja ja viikko sitten ostin esimerkiksi jotain marja-aakkosia. En osta toiste, en välittänyt. Ostin myös jonkun toisen saman tapaisen karkkisekoituspussin ja oli niin turha ostos, että enää edes muista mikä se oli. Tänään ostin hedelmä & vaahto aakkosia ja saa nähdä mitä ne ovat. Plääh, uudet karkit ovat usein pettymyksiä.
Samaa mieltä. Nuo perinteiset sopii paremmin esim. joulun tunnelmaan. Joku kulho mistä voi ottaa silloin tällöin yhden. Eihän ne sama asia ole kuin vaikka irtokarkit leffaa katsoessa, mutta tykkään molemmista. Olen 42v.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisten pastilliks sanotaan kirjoitti:
Mites Pohjanmaan pastillit? Ne ne vasta on pappakarkkeja
Juu, Körttipastilleinahan niitä ainakin Pohjanmaalla myydään... "Saarnan mittainen pastilli".
Meillä niitä sanottiin Maalaisliittolaisiksi.
Koska ne ovat hyviä. Fazerin Parhaita joulukuuseen. T: N37
Hmm, lakupiiput taitavat kuulua myös näihin "mummomakeisiin". Isovanhemmat toivat niitä usein tuliaiseksi, kun olivat käyneet laivalla.
Myös Toblerone-suklaata saimme niinä isoina pötköinä, mutta näitä ei niin helposti miellä vanhan kansan herkuiksi, kun ovat kuitenkin yleisesti suosittuja vielä tänäkin päivänä. :)
Itselläni tällaiset klassikot herättävät tunteita, joita ei koe uusia makeisvirityksiä maistaessa.
Lapsuuden vaikutus aikuisuudessa on niin merkittävä, että vaikka ei maun puolesta edes olisi mitenkään mainittavan hyvää, niin esiin puskeva tunnepuoli tekee siitäkin nautinnon!
Tuttua ja turvallista - voiko olla ihanampaa?
Vierailija kirjoitti:
Nämä olivat sellainen perushyvä joululahja, mitä saattoi tulla useampikin rasia samana vuonna. Harmillisesti näillekin herkuille on käynyt perinteiset, eli reseptiä on muutettu tai aika on kullannut makumuistot... Mitä mieltä täällä ollaan - maistuvatko enää samalta kuin aikoinaan?
Eivät, koska ne ei enään tehdä Suomessa vaan Ukrainassa. Muuttuivat heti pahanmakuisiksi sen jälkeen.
Ketjun innoittamana ostin just pussin kettukarkkeja. Mummokarkit rules!
Koska ne ovat hyviä. Fazerin Parhaita joulukuuseen. T: N37
Faija söi 50-luvulla Pectuksia aina nonstopleffassa. Ei lapsuudessani 50-luvulla paljoa muita karkkeja ollut, paitsi Fazerin parhaat. Niistä Kis-Kiskarkit ja oliko joku Lacta niminen, sininen sellofaani, olivat haluttuja.
En ole ikinä vielä syönyt Kettukarkkeja. Mieli tekisi kovin, mutta aina unohdan ostaa.
Maistuvatko ne oikeasti pihlajanmarjoilta ?
Onko pihlajanmarja vähän samanmakuinen, kuin ruusunmarja ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kettukarkit olivat hyviä silloin ennenvanhaan, kun ne oli pihlajanmarjasta tehtyjä. Ja vielä silloinkin, kun ne olivat omenamarmeladia, mutta ei ne enää ole hyviä. Jos jostain löytäisin hyvän makuisia pihlajanmarjoja, voisin tehdä itse aitoja kettukarkkeja.
Mitä??? Eikö kettukarkit ole enää pihlajanmarjamarmeladeja? Eihän ne sitten enää ole kettukarkkeja, vaan jotain ihan muita. Mistä ne sitten nykyisin tehdään?
Random mehutiiviisteestä.
Ei, vaan sokerista, glukoosisiirapista, palmuöljystä, hydrolysoidusta herneproteiinista ja lisäaineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä olivat sellainen perushyvä joululahja, mitä saattoi tulla useampikin rasia samana vuonna. Harmillisesti näillekin herkuille on käynyt perinteiset, eli reseptiä on muutettu tai aika on kullannut makumuistot... Mitä mieltä täällä ollaan - maistuvatko enää samalta kuin aikoinaan?Eivät, koska ne ei enään tehdä Suomessa vaan Ukrainassa. Muuttuivat heti pahanmakuisiksi sen jälkeen.
Ehkä makuasia mutta minusta ukrainalaiset Budapestit on yhtä vähän hyviä kuin suomalaiset oli. Kyllähän niitä syö jos ei muuta ole mutta lapsuudessa jäivät odottamaan tammikuuta, joululomalla nautiskeltiin.
Kyllä julkaistaan... Ne on nykyiseltä nimeltään Suukot.