Sinä, joka tykkäät mummomakeisista tyyliin Pectus, kettukarkit, Fazerin parhaat..
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budapest-konvehdit, nuo lapsuuden suosikit!
Nämä olivat sellainen perushyvä joululahja, mitä saattoi tulla useampikin rasia samana vuonna. Harmillisesti näillekin herkuille on käynyt perinteiset, eli reseptiä on muutettu tai aika on kullannut makumuistot... Mitä mieltä täällä ollaan - maistuvatko enää samalta kuin aikoinaan?Eivät, koska ne ei enään tehdä Suomessa vaan Ukrainassa. Muuttuivat heti pahanmakuisiksi sen jälkeen.
Ketjun innoittamana ostin just pussin kettukarkkeja. Mummokarkit rules!
Mutta hitto. Ei nämäkään maistu samalta kuin ennen. Suutuntuma ihan outo. Pitääkö Fazerinkin kaikki pilata?
Vanhoissa karkeissa on usein hienoa graafista suunnittelua. Esim. Islanti- tai kettukarkkien kääreet ja Pax-pastillien rasia.
Tykkään oikeasti Kiss Kiss- ja Islanti-karkeista. Niitä syödessään tulee turvallinen olo ja palaa mielessään lapsuuteen.
Täällä 20 v pikkumummo. En tiedä mitään parempaa kun kettukarkit ja omarit <3
Piparminttupastillit - siinä vasta mummokarkki. Tykkään ja 50 mittarissa.
Poika 11v. on aina rakastanut kettukarkkeja ja omareita. Mä en ole koskaan voinut sietää kumpiakaan, ikä 46v. Fazerin parhaat oli kyllä lapsena suosikkeja ja edelleen tykkään, ei vaan tule koskaan ostettua... Täytyykin käydä ostamassa :)
Mummokarkeista tulee mieleen mummola. Moni on saanut mummolassa karkkia, mutta minä en koskaan.
Olin lapsi 70-luvulla ja mummoni oli ilmeisesti saanut nuoruudessaan 20-30-luvulla jonkun terveysherätyksen. Hän paasasi minullekin sokerin vaaroista. Ainoat karkit, jotka mummolasta löytyi, olivat papan hirveän väkevät mentol-karamellit.
Kotona sitten kaikkea hyvää riittikin. Äidillä oli laukussa aina Pectus-pastilleja, minä ostin kioskilta merkkareita ja Pastiroleja sekä ihania Terva Leijonia peltirasiassa.
Fazerin parhaista en ole koskaan tykännyt. Joskus 70-luvun alkupuolella Fazerin Parhaat-pussissa oli kaupanpäälliseksi leikkirannekello. Se oli kiiltelevä ja hieno, eikä kestänyt yhtään mitään. Rannekkeen kuminauhat katkesivat alta aikayksikön.
Olen hämmästynyt tästä aloituksesta... En tiedä ketään, joka ei noista karkeista pitäisi (pectus on kurkkupastilli, sitä ei lasketa). Esim. Töissä näitä on kahvihuoneessa ainakin joulun aikaan ja ihan kaikki iästä riippumatta syövät mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budapest-konvehdit, nuo lapsuuden suosikit!
Nämä olivat sellainen perushyvä joululahja, mitä saattoi tulla useampikin rasia samana vuonna. Harmillisesti näillekin herkuille on käynyt perinteiset, eli reseptiä on muutettu tai aika on kullannut makumuistot... Mitä mieltä täällä ollaan - maistuvatko enää samalta kuin aikoinaan?Eivät, koska ne ei enään tehdä Suomessa vaan Ukrainassa. Muuttuivat heti pahanmakuisiksi sen jälkeen.
Ketjun innoittamana ostin just pussin kettukarkkeja. Mummokarkit rules!
Mutta hitto. Ei nämäkään maistu samalta kuin ennen. Suutuntuma ihan outo. Pitääkö Fazerinkin kaikki pilata?
Suutuntuma vaatii, että pussia on pidetty viikko tai viikkoja auki. Karkit kuivuvat jossain kulhossa. Moni haikailee alkuperäistä tuotetta, jossa on käytetty oikeita pihlajanmarjoja eikä nykyistä aromia. Mutta reseptiä on vaihdettu jo 38 vuotta sitten, enkä ainakaan minä 70-luvun lopulla syntynht muista aikaa, jolloin tuote oli vielä nimeltään Pihlajanmarja
Mummonmakeiset ovat oikealta nimeltään kompiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mummonmakeiset ovat oikealta nimeltään kompiaisia.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6693595/pdf/0650557.pdf
oliko niissä tuommosta?
Mun mielestäni vanhoissa karkeissa on se idea että niitä syödään hitaasti ja vähän kerralla, keskitytään joka karkkiin. Lapsena se olikin ilmiselvää. Nyt syö ja keskittyy johonkin muuhun. Merirosvorahat teki minusta ajatuksettoman mäyssääjän.
Eucalyptus-karkit on hyviä, samoin Pectukset, Paxit, Pantterit, Pätkikset, Lontoon rakeet, Juliat, Jimit, Susut, siis jos tuolta pitkään markkinoilla olleista hakee hyviä makuja. Kaikkihan ne käytännössä on hyviä. Ai niin ja se Black Pete -toffee. Tykkäsin siitä mainoksestakin.
Pidän myös uusista Jaffa-kekseistä, joissa täytteenä kettukarkkia.
Harmi ettei enää saa Pastirol-pastilleja. Hellaksella oli myös Kissa-salmiakkia. En tiedä onko nämä uudet Salta Kattenit saman makuisia, ei ole vielä tullut kokeiltua.
Ikää on pitkälti yli 40.
Jouluna usein ollut vihreitä kuulia tai finlandiaa, mutta viime vuosina useamminkin Anthon Bergin marsipaanisuklaita.
Mummokarkit ovat pääosin todella hyviä, vaikka harvoin karkkia tulee syötyä muutenkaan. Melkein viime aikoina suosikkeina olleet marmeladitäytteiset suklaakonvehdit joita tullut nyt mukavasti lisää perus Julian lisäksi. Fazerin parhaat olisi erittäin hyvä lajitelma jos siellä ei olisi sitä karkeista yököttävintä, eli Toscaa seassa. Pelkästään niiden takia jää ostamatta. Kaikki muut loistavia ja välillä niitä kaipaisi, mutta kun ne Toscat joita vain tuntuu vuosi vuodelta olevan pussissa enemmän ja enemmän... >_<
Ikää 39.
Ei ole olemassa karkkipussia, jonka nimi on Fazerin parhaat.
Ja makeinen on typerä sana.
Vierailija kirjoitti:
Mummokarkit ovat pääosin todella hyviä, vaikka harvoin karkkia tulee syötyä muutenkaan. Melkein viime aikoina suosikkeina olleet marmeladitäytteiset suklaakonvehdit joita tullut nyt mukavasti lisää perus Julian lisäksi. Fazerin parhaat olisi erittäin hyvä lajitelma jos siellä ei olisi sitä karkeista yököttävintä, eli Toscaa seassa. Pelkästään niiden takia jää ostamatta. Kaikki muut loistavia ja välillä niitä kaipaisi, mutta kun ne Toscat joita vain tuntuu vuosi vuodelta olevan pussissa enemmän ja enemmän... >_<
Ikää 39.
Oi muistoja🤔:
Äitin lemppari oli just tuo Tosca, jossain vaiheessa oli pusseissa pelkkiä niitä, en tiedä onko enää.
Sisko tykkäsi Lactasta, itse Jääkarhusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 39.
Oi muistoja🤔:
Äitin lemppari oli just tuo Tosca, jossain vaiheessa oli pusseissa pelkkiä niitä, en tiedä onko enää.
Sisko tykkäsi Lactasta, itse Jääkarhusta.
Oon 62
Fazerin tutti frutti yoghurt splash on parhaita!
T. Yogurt splash mies.
Vierailija kirjoitti:
Kettukarkit on hyviä, mutta ei niitä ahmia pidä. Ei ne silloin olekaan hyviä. Olen, öö h, aika vanha. Inhoan suklaata.
Kettukarkkienkin koostumus on muuttunut. Ennen ne vaaleat osat sai irti, ei saa enää.