Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Keskiluokkaiset ja yläluokkaiset ihmiset yliarvioivat omia kykyjään ja näyttävät siksi osaavimmilta

Vierailija
24.05.2019 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006116367.html

Ylempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluminen ja vauraus lisävät perusteetonta itsevarmuutta ja altistavat omien kykyjen yliarvioinnille.

Nämä sosiaaliluokat on sosiaalistettu erottumaan muista toisin kuin köyhät. Tutkimus osoittaa johdonmukaisesti, että ylempi yhteiskuntaluokka on yhteydessä liialliseen varmuuteen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos he ovat vain muita parempia?

Vierailija
2/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullut huomattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan jos niiitä ei ole joku kyseenalaistamasssa. siksihän meilllä on kansanedustajistokin jottta ihmiset voivat luovutttaa vallan ajaa asiaansa asiantuntiijoiden voimin.

Vierailija
4/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan jos niiitä ei ole joku kyseenalaistamasssa. siksihän meilllä on kansanedustajistokin jottta ihmiset voivat luovutttaa vallan ajaa asiaansa asiantuntiijoiden voimin.

Marrkkinataloudessa yksi kyseenalaistamisen keino on kilpailu.

Vierailija
5/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, huomattu on. Takana päin heidän pullistetulleen nauretaan :D

Vierailija
6/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla tämän ainakin huomaa. Suu kyllä käy kovaa ja itsevarmasti, mutta mitään järkevää ja loogista asiaa sieltä ei välttämättä tule

Vierailija
7/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos he ovat vain muita parempia?

Eivät välttämättä aina. Joku lahjattomampi on saattanut periä osaavien vanhempiensa omaisuuden, vaikkei itse ole mikään välkky.  Kuitenkin pitää itseään köyhiä parempana.

Vierailija
8/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Ei mistään ikinä mitään tule jos asenne on et "emmä kuitenkaan mitään osaa".

Tekijät tekee ja jos ei onnistu niin yrittävät eri tavalla uudelleen.

Vierailija
9/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marrkkinataloudessa yksi kyseenalaistamisen keino on kilpailu.

Kansanedustajat eivät todellakaan ole mitään asiantuntijoita. Tämän takia en kannata nykyisenkaltaista järjestelmää. On suorastaan pelottavaa kuinka tietämättömät kansalaiset äänestävät tietämättömät päättämään asioista joita he eivät ymmärrä alkuunkaan.

Vierailija
10/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkauden lisäävät sosiaalista varmuutta. Aika monet ns. hyväosaiset ovat todella nirppanokkia. Eivät ehkä itse hahmota sitä kovinkaan hyvin, mutta heistä huokuu ylemmyydentunne.

Raha tutkitusti heikentää ihmisen empatiakykyä ja itsekeskeistä ajattelua. Se on todennaköisesti pohja tuonkaltaiselle röyhkeydelle.

Vierailija
11/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla tämän ainakin huomaa. Suu kyllä käy kovaa ja itsevarmasti, mutta mitään järkevää ja loogista asiaa sieltä ei välttämättä tule

Opiskelijat ovat yleensä köyhiä. Sen sijaan olen huomannut, että rikas amis työntää mielipiteitään joka paikkaan ja nälvii mielellään akateemisia, valistaa muita”tietämyksellään”, joka on yhdistelmä kaunaa, katkeruutta ja valheellista omahyväisyyttä, ja jonka tavoitteena on alentaa muita ja ylentää itseä.

Vierailija
12/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks mut mikä on yhteiskuntaluokan määritys? Jos, vaikka äiti on johtaja ja kokeessa asemassa, tienaa paljon enemmän ku keskiverto, ja itse on matala palkka en? Onko sillon huono arvo??

Vierailija
13/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkauden lisäävät sosiaalista varmuutta. Aika monet ns. hyväosaiset ovat todella nirppanokkia. Eivät ehkä itse hahmota sitä kovinkaan hyvin, mutta heistä huokuu ylemmyydentunne.

Raha tutkitusti heikentää ihmisen empatiakykyä ja itsekeskeistä ajattelua. Se on todennaköisesti pohja tuonkaltaiselle röyhkeydelle.

Tällainen ajatuksenjuoksu on yksinkertaisesti typerää.

Ei kaikelle tarvitse sanoa kyllä. Huonoista asioista voi kieltäytyä.

Vierailija
14/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tausta alemman keskiluokan edustajana ja olen kiinnittänyt yliopistolla huomiota siihen, että monet yliopisto-opiskelijat ovat perusfiksuja, eivät siis jokainen poikkeuksellisen välkkyjä, mutta monella keskiluokkainen tausta vaikuttaa ja se vaikuttaa asenteisiin, toki myös siihen, että yleensä hakeutuu yliopistokoulutukseen ja uskoo niissä pärjäävänsä.

Vierailija
15/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu taakse täs edelleenkin rahasta? Raha ei tee ketään toista paremmaksi enkä tosiaan ymmärrä ihmisiä jotka tosissaan luulee että rahan määrä määrää ihmisen arvon. Ihan samalla tavalla myöskään ulkonäkö ei määrää ihmisen arvoa onpa lapsellista porukkaa taas täällä huh.

Vierailija
16/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeks mut mikä on yhteiskuntaluokan määritys? Jos, vaikka äiti on johtaja ja kokeessa asemassa, tienaa paljon enemmän ku keskiverto, ja itse on matala palkka en? Onko sillon huono arvo??

Suomessa ei ole ollut pitkään aikaan sellaista jyrkkää luokkajakoa, kuten muissa maissa on selvemmät rajat, kuka on keskiluokkaa, kuka työväenluokkaa jne.

Suuri osa suomalaisista on keskiluokkaa. Erot eivät ole niin jyrkkiä. Erityisesti Suomessa koulutus ja peruskoulu ovat tasanneet luokkaeroja ja mahdollistaneet nousemisen joillekin. Vanhempien ammatti, tulotaso, oma koulutus eivät välttämättä yksin kerro mihin luokkaan kuuluu.

Vierailija
17/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sitten kertoo???? 😂😂😂 Ja mikä tekee ihmisen hyväosaseks?? Onko se hyväosasuutta jos ihminen on tyhmä?

Vierailija
18/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä sitten kertoo???? 😂😂😂 Ja mikä tekee ihmisen hyväosaseks?? Onko se hyväosasuutta jos ihminen on tyhmä?

Oletko täysi-ikäinen?

Vierailija
19/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amk-koulutettu. Kuulunko mielestänne alempaan vai ylempään keskiluokkaan?

Vierailija
20/31 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.