Tutkimus: Keskiluokkaiset ja yläluokkaiset ihmiset yliarvioivat omia kykyjään ja näyttävät siksi osaavimmilta
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006116367.html
Ylempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluminen ja vauraus lisävät perusteetonta itsevarmuutta ja altistavat omien kykyjen yliarvioinnille.
Nämä sosiaaliluokat on sosiaalistettu erottumaan muista toisin kuin köyhät. Tutkimus osoittaa johdonmukaisesti, että ylempi yhteiskuntaluokka on yhteydessä liialliseen varmuuteen.
Kommentit (31)
No varmaan jos niiitä ei ole joku kyseenalaistamasssa. siksihän meilllä on kansanedustajistokin jottta ihmiset voivat luovutttaa vallan ajaa asiaansa asiantuntiijoiden voimin.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan jos niiitä ei ole joku kyseenalaistamasssa. siksihän meilllä on kansanedustajistokin jottta ihmiset voivat luovutttaa vallan ajaa asiaansa asiantuntiijoiden voimin.
Marrkkinataloudessa yksi kyseenalaistamisen keino on kilpailu.
Jep, huomattu on. Takana päin heidän pullistetulleen nauretaan :D
Yliopistolla tämän ainakin huomaa. Suu kyllä käy kovaa ja itsevarmasti, mutta mitään järkevää ja loogista asiaa sieltä ei välttämättä tule
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos he ovat vain muita parempia?
Eivät välttämättä aina. Joku lahjattomampi on saattanut periä osaavien vanhempiensa omaisuuden, vaikkei itse ole mikään välkky. Kuitenkin pitää itseään köyhiä parempana.
Mitä sitten? Ei mistään ikinä mitään tule jos asenne on et "emmä kuitenkaan mitään osaa".
Tekijät tekee ja jos ei onnistu niin yrittävät eri tavalla uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marrkkinataloudessa yksi kyseenalaistamisen keino on kilpailu.
Kansanedustajat eivät todellakaan ole mitään asiantuntijoita. Tämän takia en kannata nykyisenkaltaista järjestelmää. On suorastaan pelottavaa kuinka tietämättömät kansalaiset äänestävät tietämättömät päättämään asioista joita he eivät ymmärrä alkuunkaan.
Rikkauden lisäävät sosiaalista varmuutta. Aika monet ns. hyväosaiset ovat todella nirppanokkia. Eivät ehkä itse hahmota sitä kovinkaan hyvin, mutta heistä huokuu ylemmyydentunne.
Raha tutkitusti heikentää ihmisen empatiakykyä ja itsekeskeistä ajattelua. Se on todennaköisesti pohja tuonkaltaiselle röyhkeydelle.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla tämän ainakin huomaa. Suu kyllä käy kovaa ja itsevarmasti, mutta mitään järkevää ja loogista asiaa sieltä ei välttämättä tule
Opiskelijat ovat yleensä köyhiä. Sen sijaan olen huomannut, että rikas amis työntää mielipiteitään joka paikkaan ja nälvii mielellään akateemisia, valistaa muita”tietämyksellään”, joka on yhdistelmä kaunaa, katkeruutta ja valheellista omahyväisyyttä, ja jonka tavoitteena on alentaa muita ja ylentää itseä.
Anteeks mut mikä on yhteiskuntaluokan määritys? Jos, vaikka äiti on johtaja ja kokeessa asemassa, tienaa paljon enemmän ku keskiverto, ja itse on matala palkka en? Onko sillon huono arvo??
Vierailija kirjoitti:
Rikkauden lisäävät sosiaalista varmuutta. Aika monet ns. hyväosaiset ovat todella nirppanokkia. Eivät ehkä itse hahmota sitä kovinkaan hyvin, mutta heistä huokuu ylemmyydentunne.
Raha tutkitusti heikentää ihmisen empatiakykyä ja itsekeskeistä ajattelua. Se on todennaköisesti pohja tuonkaltaiselle röyhkeydelle.
Tällainen ajatuksenjuoksu on yksinkertaisesti typerää.
Ei kaikelle tarvitse sanoa kyllä. Huonoista asioista voi kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tausta alemman keskiluokan edustajana ja olen kiinnittänyt yliopistolla huomiota siihen, että monet yliopisto-opiskelijat ovat perusfiksuja, eivät siis jokainen poikkeuksellisen välkkyjä, mutta monella keskiluokkainen tausta vaikuttaa ja se vaikuttaa asenteisiin, toki myös siihen, että yleensä hakeutuu yliopistokoulutukseen ja uskoo niissä pärjäävänsä.
Puhu taakse täs edelleenkin rahasta? Raha ei tee ketään toista paremmaksi enkä tosiaan ymmärrä ihmisiä jotka tosissaan luulee että rahan määrä määrää ihmisen arvon. Ihan samalla tavalla myöskään ulkonäkö ei määrää ihmisen arvoa onpa lapsellista porukkaa taas täällä huh.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mut mikä on yhteiskuntaluokan määritys? Jos, vaikka äiti on johtaja ja kokeessa asemassa, tienaa paljon enemmän ku keskiverto, ja itse on matala palkka en? Onko sillon huono arvo??
Suomessa ei ole ollut pitkään aikaan sellaista jyrkkää luokkajakoa, kuten muissa maissa on selvemmät rajat, kuka on keskiluokkaa, kuka työväenluokkaa jne.
Suuri osa suomalaisista on keskiluokkaa. Erot eivät ole niin jyrkkiä. Erityisesti Suomessa koulutus ja peruskoulu ovat tasanneet luokkaeroja ja mahdollistaneet nousemisen joillekin. Vanhempien ammatti, tulotaso, oma koulutus eivät välttämättä yksin kerro mihin luokkaan kuuluu.
No mikä sitten kertoo???? 😂😂😂 Ja mikä tekee ihmisen hyväosaseks?? Onko se hyväosasuutta jos ihminen on tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
No mikä sitten kertoo???? 😂😂😂 Ja mikä tekee ihmisen hyväosaseks?? Onko se hyväosasuutta jos ihminen on tyhmä?
Oletko täysi-ikäinen?
Olen amk-koulutettu. Kuulunko mielestänne alempaan vai ylempään keskiluokkaan?
Entä, jos he ovat vain muita parempia?