Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuen saajan tyly kohtelu apteekeissa!

sossupummiko?
24.05.2019 |

Olen keski-ikää lähestyvä pitkäaikaissairas nainen ja saan Kelasta toimeentulotukea. Asun suht pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin useampi apteekki. Olen pannut merkille, että ennen tt-tuen siirtymistä Kelalle, kun apteekeissa ei vielä tiedetty tt-tukiasiakkuudestani, oli apteekin henkilökunta minulle paljon ystävällisempää, kun hain reseptilääkkeitä!

Kysyttiin, onko entuudestaan tuttu lääke jne mutta sen jälkeen kun laki muuttui ja tt-tukiasiakkuus näkyy tietokoneelta apteekissa kun haen kuukausittaiset reseptilääkkeet, on henkilökunta muuttunut selvästi viileämmäksi ja vähäpuheiseksi...Ilmeisesti halveksivat salaa mielessään tt-tukiasiakkuuttani.

Ovatko muut tt-tuensaajat huomanneet samaa? Ei tunnu kivalta kun muutenkin häpeän itseäni ja elämäntilannettani ja minulle vielä sanattomasti osoitetaan että olen arvoton "sossupummi"...Tai siltä ainakin tuntuu

Kommentit (223)

Vierailija
161/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näissä tilanteissa, jos joku ei osaa kassalla ja isoon ääneen huhuilee muita apuun kun ei esim.osaa käyttää maksusitoumusta tms.niin otan aina puhelimen käteeni ja soitan muka minua odottavalle henkilölle ja samalla isolla äänellä kailotan, että tässä nyt menee vielä hetki kun kassalla joku epäpätevä osaamaton henkilö, joka tarvii apua kun ei itse osaa, kukahan senkin tänne palkannu..

Vierailija
162/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti nämä maksusitoumukset vastaa vuodessa rahallisesti jo Thaimaan lomareissua. Kyllähän tuo pistää vi###aan ketä tahansa työssäkäyvää ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti nämä maksusitoumukset vastaa vuodessa rahallisesti jo Thaimaan lomareissua. Kyllähän tuo pistää vi###aan ketä tahansa työssäkäyvää ihmistä.

Ei minua kyllä kenenkään köyhän ja sairaan toimeentulotukiasiakkaan maksusitoomus vi##ta.

Lähinnä ajattelen että hyvä kun saavat hoitoa. Nämäkin ihmiset ovat joidenkin lapsia, sisaruksia ja ehkä vanhempia.

Aina rivoa verrata Thaimaan lomareissua ja välttämätöntä sairaudenhoitoa keskenään.

Vierailija
164/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokemusta että näkyi farmaseutin naamasta, äänensävystä ja asiakaspalvelusta kun näki maksusitoumuksen.

Vierailija
165/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne asenteet muuttui tt-tuen myötä? Ihan yhtälailla siellä apteekissa nähtiin aiemmin, että menee sossun sitoumuksella 🤔

Vierailija
166/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne asenteet muuttui tt-tuen myötä? Ihan yhtälailla siellä apteekissa nähtiin aiemmin, että menee sossun sitoumuksella 🤔

Aikaisemmin toimeentuloasiakas maksoi itse lääkkeet ja sitten toimitti kuitit sossuun joka laittoi rahat tilille. Suurimmalla osalla ei ollut aikaisemmin mitään sossun sitoumuksia lääkelaskuista.

Vierailija
167/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin parikymmentä vuotta sitten vaikeassa elämäntilanteessa hakemaan toimeentulotukea. Sosiaalityöntekijä oli ihana ja asiallinen, mutta siihen se sitten jäikin. Sain maksusitoumuksen uusien silmälasien hankkimista varten tiettyyn optikkoliikkeeseen. Marssin sisään ja aloin katsella odottaessani kehyksiä. Kun myykä vapautui, hän tuli palvelemaan minua oikein ystävällisesti. Soviteltiin siinä erilaisia pokamalleja ja valittiin sopivat. Mainitsin, että minulla on maksusitoumus. Jo muuttui ääni kellossa! nainen alkoi räyhätä, että se olisi pitänyt mainita heti, rempaisi pokat käsistäni ja ilmoitti, että sossun asiakkaille on ihan omat mallit. Sitten hän kaivoi jostain alakaapista laatikon, jossa oli ilmeisesti poistomalleja ja nakkasi sen pöydälle. Sieltä aloin sitten nolona kaivella sopivia. Ystävällistä palvelua ei enää ollut tarjolla.

Vannoin itselleni, ettei koskaan enää.

Missä optikkoliikkeessä näin palvellaan asiakkaita?

Niin se vaan on, ettei maksusitoumuksella saa kalliita pokia. Itse toki saa maksaa erotuksen.

Vierailija
168/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se kiva painaa itse duunia, olla pois perheen luota iltoja ja viikonloppuja, kun sitten joka toinen asiakas kantaa lääkkeitä kotiin tuosta noin vaan samalla summalla mitä itse tienaa viikossa. Ei ole reilua olla tyly tt-asiakkaille mutta ei tämä suomen systeemi reilu ole myöskään meille työssäkäyville.

On se näköjään totta mitä minulle joku on kertonut, meille sairaille ollaan kateellisia! Nyt minä ällistyin ihan todella. Ota sinä tämä minun rintasyöpä ja saikku, minä voin ottaa vaihdossa sun työn ja terveyden. Saat bonuksena säteillä poltetun ja turvotetun rinnan ja käden, liikerajoitteita, neuropatian, kuolemanpelon ja muuta kivaa, oikein kultaisenplatinaisen bonuskortin saat jolla ropsuu negatiivisabonuspisteitä kuin plussapalloja pallomeressä.

Vierailija
169/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin taksilla nyt keväällä sosiaalikyytejä. (köyhät vanhukset, vammaiset). Niissä oli vuoden 2014 taksat, joka kyyti piti laskuttaa, tarkastaa että raha tulee tilille , viive saattoi olla jopa padi kuukautta.Monimutkaista oli. Hinta oli tosiaan niin halpa, että joskus kyydistä ei jäänyt mitään. Jotkut yritti pummata kyydin kaverillekin. En aja niitä enää.

Vierailija
170/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa apteekissa vain yksi vanhempi nainen toimi noin. Muut olivat oikein mukavia ja hoitivat ihan samalla tapaa kuin muutenkin asioinnin apteekissa. Tämä yksi vanha nainen aina kuulutti kovaan ääneen, kun huomasi maksusitoumuksen, siihen asti oli ihan normaali, mutta sitoumuksen huomattuaan alkoi katsomaan nenänvarttaan pitkin, oli ylimielinen ja kailotti asian suureen ääneen. Minua ei silti haitannut, vaan oikein ylitsevuotavasti hymyilin ja huusin itsekin, että kiitos vain palvelusta, kai kaikki kuulivat varmasti, että minulla on maksusitoumus. Naisen naama venähti ja lehahti punaiseksi ja tuosta eteenpäin aina katsoi minua halveksien kun asioin apteekissa. Minua ei saa nolattua kailottamalla asioitani muiden kuullen, vaikka useimmat saisikin.

Miehelläni oli myös maksusitoumus ja haki lääkkeitään, kun hänelle sattui tämä sama nainen palvelemaan. Ihmettelin kun hänellä kesti ja kertoi tultuaan, että nainen oli vängännyt vastaan 15min, ettei hänellä mitään maksusitoumusta ole, pitää maksaa, ei varmasti ole jne. Oli sitten vielä kääntänyt tietokoneen näytön mieheni katsottavaksi, että katso nyt, ei ole, niin ensimmäinen asia, jonka mieheni oli nähnyt, oli ollut maksusitoumus merkintä. Oli ollut hyvin nyreä, että ai katos joo, en huomannut. 

En tiedä mikä häntä vaivaa, monesti olen huomannut, että on muillekin tehnyt samaa, jos on ollut maksusitoumus ja kailottanut asiaa. Aina muu henkilökunta on pahoitellut hänen sanojaan asiakkaille, kerran yksi mummo alkoi itkeä, kun oli niin ilkeä hänelle ja muu henkilökunta ja asiakkaat häntä lohduttivat. 

Eikö siinä apteekissa ole mitään asiakaspalautemahdollisuutta? Luulisi että työnantaja puuttuu asiaan jos työntekijä käyttäytyy jatkuvasti törkeästi jotain asiakasryhmää kohtaan. Se tietenkin edellyttää että asia on työnantajan tiedossa.

Vierailija
171/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se kiva painaa itse duunia, olla pois perheen luota iltoja ja viikonloppuja, kun sitten joka toinen asiakas kantaa lääkkeitä kotiin tuosta noin vaan samalla summalla mitä itse tienaa viikossa. Ei ole reilua olla tyly tt-asiakkaille mutta ei tämä suomen systeemi reilu ole myöskään meille työssäkäyville.

On se näköjään totta mitä minulle joku on kertonut, meille sairaille ollaan kateellisia! Nyt minä ällistyin ihan todella. Ota sinä tämä minun rintasyöpä ja saikku, minä voin ottaa vaihdossa sun työn ja terveyden. Saat bonuksena säteillä poltetun ja turvotetun rinnan ja käden, liikerajoitteita, neuropatian, kuolemanpelon ja muuta kivaa, oikein kultaisenplatinaisen bonuskortin saat jolla ropsuu negatiivisabonuspisteitä kuin plussapalloja pallomeressä.

Kukaan ei ole kateellinen sairaalle mutta usko tai älä niitä sairaita on ihan yhtälailla työssäkäyvissä kuin työttömissä

Vierailija
172/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kateellinen sairaalle mutta usko tai älä niitä sairaita on ihan yhtälailla työssäkäyvissä kuin työttömissä

Mitä tarkoitat, itse olen ollut töissä kaksinkertaisella sairauslomallakin ja toisaalta olen ollut sairaana niin kuntoutuksessa kuin työttömänäkin. Mutta nyt vasta kun leikkaus ja hoidot vievät toimintakyvyn, ja vuokran jälkeen käteen jää 200 niin pakko hakea toimeentulotukea että saa hoidot ja lääkkeet maksettua.

Vierailija
173/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on. Olen nyt siirtynyt asioimaan eri apteekeissa ympäri kaupunkia ja varmaan kohta ympäri Suomen, vaikka peukalo pystyssä matkaten. Tuo on ihan totta, jotkut ihan selkeästi katsovat minua kuin halpaa makkaraa ja tympäsee, kun turhan kuuluvalla äänellä toteavat aina, että sinullahan on tämä maksusitoumus ja laitetaan tästä kyseisen lääkkeen edullisempi versio.

Aika harhaista luulla noin. Onko sinulla huono itsetunto, masennus....?

Vierailija
174/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu siltä, että katsovat kieroon, mutta luultavasti mä vaan kuvittelen? Mua itseä se hävettää niin paljon, siksi varmaan tuntuu, että kohtelu olisi erilaista. En tiedä. Ja mä haen "vain" astmalääkkeitä. 

Näin se todennäköisesti on ap:n tapauksessakin. Varsinkin jos on vielä vähän väsynyt, niin se kärjistää aistit äärimmilleen. Itsekin luulen helposti kaikenlaista, kun olen överiväsynyt.

Vierailija
175/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kateellisten maa, vaikka ihmisellä menisi kuinka huonosti niin jos joku saa toimeentulotukea niin sitä kadehditaan, mutta itse ei yllättäen olla valmiita heittäytymään tt-tuelle :D  Miksi ei, jos se kerran on niin ihanaa ja kadehdittavaa?

Tiesitkö, että ne kadehtijat on 90% niitä joilla jää viivan alle vielä vähemmän kuin sillä sossupummilla mutta jotka ovat aina siltikin yrittäneet itse elättää itsensä ja ovat koko työssäoloajan maksaneet veroja yhteiskunnalle joilla se sossun elätti on elänyt samaan aikaan täysin huoletonta elämää

Komppi tälle. Se on juurikin näin. Ja apteekin henkilökunta kaiketi kuuluu tähän kategoriaan.

Tiesitkö että sossupummikin on voinut tehdä pienipalkkaisia töitä 25 vuotta ennen sairastumistaan? Itse sairastuin nyt 45-vuotiaana, sitä ennen tein töitä 700-1500 euron tuloilla ja maksanut veroja. Nyt kun sairastuin ja tarvitsen leikkauksia, hoitoja ja lääkkeitä kun en kertakaikkiaan pysty töihin ja kaikki säästöt mitä pienestä palkasta olen kerryttänyt eivät riitä sairauskuluihin niin on pakko hakea toimeentulotukea. Elää täysin huoletonta elämää kun sairastaa vakavaa sairautta johon voi pahimmassa tapauksessa kuolla tai ainakin saada pysyviä vaivoja, vaurioita, kipuja ja liikuntavaivoja? Huoletonta? Missä todellisuudessa elät?

Vierailija
176/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin itse asioinnin Jyväskylän Sokkarin apteekissa tylyn asioinnin vuoksi... Esimerkiksi kerran yritin kysyä, kuuluuhan eräs lääkkeeni ollenkaan maksusitoumuksen piiriin, niin tiskin takana oleva nainen ei vastannut ollenkaan! Käänsi vain hetkeksi tympeänä naamansa, haki hiljaa lääkkeeni ja löi minulle sen "ei maksua-kuitin" käteen. Kuulossa ei taatusti ollut vikaa.

Itku kurkussa lähdin pois. Mulle olisi oikeasti ollut tärkeää tietää, joudunko maksamaan lääkkeen itse, koska minulla ei olisi ollut riittävää määrää rahaa tilillä sitä varten.

Vierailija
177/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos on kyllin onnekas löytämään työpaikan. Minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa, kun olin aivoleikkauksen ja syöpähoitojen vuoksi sairauslomalla. Tyylikästä vai kuinka?

Viiden vuoden syöpähoitojen jälkeen löysin työpaikan, jonne minut suostuttiin palkkaamaan. Sain 

näin huonoa palkkaa 15 vuotta sitten. 

Älä tuomitse sairastuneita, koska sellainen on ala-arvoista. 

Vierailija
178/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kateellisten maa, vaikka ihmisellä menisi kuinka huonosti niin jos joku saa toimeentulotukea niin sitä kadehditaan, mutta itse ei yllättäen olla valmiita heittäytymään tt-tuelle :D  Miksi ei, jos se kerran on niin ihanaa ja kadehdittavaa?

Tiesitkö, että ne kadehtijat on 90% niitä joilla jää viivan alle vielä vähemmän kuin sillä sossupummilla mutta jotka ovat aina siltikin yrittäneet itse elättää itsensä ja ovat koko työssäoloajan maksaneet veroja yhteiskunnalle joilla se sossun elätti on elänyt samaan aikaan täysin huoletonta elämää

Jopas on erikoinen ja todellisuudesta todella kaukainen heitto monelle toimeentulotuen saajalle.

Vierailija
179/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä on ja fyysisesti sairaiden lisäksi myös hyvin paljon henkisesti sairaita. 

ohis

Vierailija
180/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas on erikoinen ja todellisuudesta todella kaukainen heitto monelle toimeentulotuen saajalle.

ei vaan ikuinen sossun elätti ei ymmärtä millaista on olla pienituloinen ja maksaa kaikki laskut itse