Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuen saajan tyly kohtelu apteekeissa!

sossupummiko?
24.05.2019 |

Olen keski-ikää lähestyvä pitkäaikaissairas nainen ja saan Kelasta toimeentulotukea. Asun suht pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin useampi apteekki. Olen pannut merkille, että ennen tt-tuen siirtymistä Kelalle, kun apteekeissa ei vielä tiedetty tt-tukiasiakkuudestani, oli apteekin henkilökunta minulle paljon ystävällisempää, kun hain reseptilääkkeitä!

Kysyttiin, onko entuudestaan tuttu lääke jne mutta sen jälkeen kun laki muuttui ja tt-tukiasiakkuus näkyy tietokoneelta apteekissa kun haen kuukausittaiset reseptilääkkeet, on henkilökunta muuttunut selvästi viileämmäksi ja vähäpuheiseksi...Ilmeisesti halveksivat salaa mielessään tt-tukiasiakkuuttani.

Ovatko muut tt-tuensaajat huomanneet samaa? Ei tunnu kivalta kun muutenkin häpeän itseäni ja elämäntilannettani ja minulle vielä sanattomasti osoitetaan että olen arvoton "sossupummi"...Tai siltä ainakin tuntuu

Kommentit (223)

Vierailija
201/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, että tällaista esiintyy, vaikka ei saisi.

Mulla oli lapsen eskariin tutustuminen maanantaina. Alkusanojen aikana istuttiin kaikki 22 lasta ja vanhemmat samassa isossa huoneessa ja jossain vaiheessa, muuhun tietoon liittyen, päiväkodin johtaja ilmoitti että lapsista vain yksi on puolipäiväinen ja kertoi nimen siinä, kaikkien kuullen. Sitten alkoi huhuilla, että onkos Aatos täällä. Lapsi tietty nosti kätensä ja kaikki kääntyivät katsomaan. Jotkut vanhemmista alkoi välittömästi sipistä keskenään ja vilkuilivat lapsen & vanhemman suuntaan. PK:n johtaja vielä muisti mainita, että tokihan teillä voi työtilanne muuttua. Siinä kivasti tuli sellainen työttömän luuserin leima otsaan.

Tuli oikeastaan paha mieli sen perheen puolesta. Ilmeisesti pk:n väki tiesi perheen tilanteen, mutta ei se kyllä muille olisi yhtään kuulunut. Eihän siinä tietty mitään häpeämistä ole, jos on työtön, mutta ei silti kuulu tuollaiseen tilanteeseen osoitella.

Vierailija
202/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen lapseni ainakin tt-tuella pärjäsi ihan hyvin. Sai tuen n. 500 euroa, 300 euroa asumistukea ja yli 100 euron edestä ilmaiseksi lääkkeitä. Kävi myös hampaansa hoidattamassa, kun oli toimeentulotuella. Otti käteisenä säästöön ylimääräiset, mitä jäi aina joka kuukausi.

Hyvä, että on tällainen tukimuoto, kun väliaikaisesti tippuu kaikesta muusta ulos. On nyt töissä ja maksaa itse oman elämisensä ja veroina yhteiskunnalle takaisin saamaansa apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä hätää.

Robotiikka tulossa lähivuosina apteekkeihin.

Kela kortti sisään ja lääkket ulos.

Ei tarvitse enää asiakaspalvelijoiden tiskin takana miettiä yhtään mitään muuta kuin että mistä uusi työ.

Sillä heistä suurin osa on kortistossa- kannattaa jo nyt miettimään tulevaisuuttaan.

Höpö höpö. Robotteja on ollut apteekeissa jo pitkään.

Ja farmaseuteista pula tälläkin hetkellä.

Ei sillä että totta kai asiakkaat pitää kohdella hyvin riippumatta millä maksaa.

Kyllähän se joskus ihmetyttää kun tt- asiakas sanoo että kaikki mitä saa.

Ja sitten kun laittaa tänä ihmettelee että ai, onko minulla tuollainenkin resepti, olin ihan unohtanut.

Jos sitten kysyy että etkö tarvitsekaan, niin asiakas, juu, laita vaan kun sen kerran sitoumukseen saa, onhan se hyvä olla,jos sattuu tarvitsemaan.

Eli jos apteekissa työntekijää ärsyttää, on kyse tästä hamstrauksesta jota jotkut harrastaa.

Lääkejätettä tulee valtavat määrät takaisin päin.

Joku nekin on maksanut, yhteiskunta osan joka tapauksessa korvausten muodossa.

Kyllä tulee mieleen että pää jää vetävän käteen.

Vierailija
204/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se kiva painaa itse duunia, olla pois perheen luota iltoja ja viikonloppuja, kun sitten joka toinen asiakas kantaa lääkkeitä kotiin tuosta noin vaan samalla summalla mitä itse tienaa viikossa. Ei ole reilua olla tyly tt-asiakkaille mutta ei tämä suomen systeemi reilu ole myöskään meille työssäkäyville.

Itse käyn töissä, mutta koska en pysty tekemään paljon (mielenterveysongelmia), joudun käyttämään toimeentulotukea. Varmasti meitä on monta muutakin. Teen ihan niin paljon työtä kuin jaksan ja pystyn.

Ei sitä tukea kukaan turhaan saa ja on typerää valittaa, että omista veroista annetaan apua tarvitseville.  Lääkkeitäkään ei osteta kuin tarpeeseen. Kela korvaa vain julkisen terveydenhuollon reseptillä ostettavat lääkkeet, ei esim. kalliita kampaamo- ja ihonhoitotuotteita, joita apteekeissa myydään.

Jos et tykkää olla perheen luota poissa iltoja ja viikonloppuja, se ei ole tt:n saajien syytä. Ehkä kannattaisi vaihtaa työpaikkaa, jos olet niin onnekkaassa tilanteessa, että pystyt tekemään paljon töitä.

Vierailija
205/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisättäköön vielä, että on oikeasti olemassa vaara että köyhä ihminen ei saa tärkeitä lääkkeitä, koska ei ole rahaa niihin. Tulisi aika kalliiksi yhteiskunnalle, jos moni mt-kuntoutuja, diabeetikko ja sydäntautinen jättäisivät lääkkeet ottamatta, kun ei ole rahaa kuin kaurapuuroon. Kelan antamalla maksusitoumuksella ei voi ostaa muuta kuin ne reseptliääkkeet, joten väärinkäytöksen mahdollisuutta ei ole. Se nyt vaan on tärkeää yhteiskunnalle, että hoidetaan sairaita ihmisiä.

Vierailija
206/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pääsääntöisesti urbaanilegenda, että toimeentulotuen saajaa kohdeltaisiin huonommin apteekissa.

Hehän ovat helppoa rahaa apteekille. Esim. asiakas ei tule seuraavana päivänä reklamoimaan, että lääke ei sovikaan hänelle ja koko lääkepaketti pitäisi palauttaa ja saada rahat takaisin.

Mitä apteekki ei voi lain mukaan tehdä, paitsi kuittamalla ison tappion ja laittamallä lääkkeet lääkejätteisin, sillä apteekki ei voi tietää missä olosuhteissa lääke on säilytetty ja se ei ole enää sinetöidyssä avaamattomassa pakkauksessa.

https://fi.iherb.com/c/iherb-brands?rcode=mop737

http://sildenafilll.blogspot.com

Vierailija
207/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen saanut hyvää palvelua, sekä maksusitoumuksella että ilman. Tosin itsekin osaan käyttäytyä hyvin.

Kirjoituksesi perusteella sitä on kyllä vaikea uskoa.

Vierailija
208/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä hätää.

Robotiikka tulossa lähivuosina apteekkeihin.

Kela kortti sisään ja lääkket ulos.

Ei tarvitse enää asiakaspalvelijoiden tiskin takana miettiä yhtään mitään muuta kuin että mistä uusi työ.

Sillä heistä suurin osa on kortistossa- kannattaa jo nyt miettimään tulevaisuuttaan.

Höpö höpö. Robotteja on ollut apteekeissa jo pitkään.

Ja farmaseuteista pula tälläkin hetkellä.

Ei sillä että totta kai asiakkaat pitää kohdella hyvin riippumatta millä maksaa.

Kyllähän se joskus ihmetyttää kun tt- asiakas sanoo että kaikki mitä saa.

Ja sitten kun laittaa tänä ihmettelee että ai, onko minulla tuollainenkin resepti, olin ihan unohtanut.

Jos sitten kysyy että etkö tarvitsekaan, niin asiakas, juu, laita vaan kun sen kerran sitoumukseen saa, onhan se hyvä olla,jos sattuu tarvitsemaan.

Eli jos apteekissa työntekijää ärsyttää, on kyse tästä hamstrauksesta jota jotkut harrastaa.

Lääkejätettä tulee valtavat määrät takaisin päin.

Joku nekin on maksanut, yhteiskunta osan joka tapauksessa korvausten muodossa.

Kyllä tulee mieleen että pää jää vetävän käteen.

Robotiikka ja automaatio on käytössä ollut jo pitkään apteekkialalla(kin).

Mielestäni sellainen toiminta on täysin väärin ja omituista että asiakkaita (resepteistä ja maksutavoista riippumatta) kohdellaan eri tavoin eri apteekeissa.

Ja toinen asia on se, että ihan 100% varmuudella asiakaspalvelijoita tullaan korvaamaan kustannustehokkailla lääkeautomaateilla. 

1 automaatti on takuulla tehokkaampikin korvaamaan sellaisia apteekkipisteitä, joissa palvelu selkeästi huonontunut ja esimerkiksi menty siihen että lääkkeiden toimittamisesta vastaa joku mieltään jostain syystä asiakkalle palvelutilanteessa osoittava asiakaspalvelija joka saa (palautteen perusteella) asiakkaan olon epämiellyttäväksi asioidessaan lääkkeiden saamisen vuoksi ko apteekissa.

Vierailija
209/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran apteekissa vähän ihmeissäni, kun farmaseutti ei meinannut antaa ilmaiseksi lääkärin kirjoittamaa psoriasisvoidetta. Siinä pitkään asiaa arpoi ennenkuin kysyi kollegaltaan apua. Luulisi kyllä farmaseutin tietävän miten inhottava sairaus psoriasis voi olla, eikä sitä voidetta ihan perusnaamarasvana käytetä.

Vierailija
210/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen lapseni ainakin tt-tuella pärjäsi ihan hyvin. Sai tuen n. 500 euroa, 300 euroa asumistukea ja yli 100 euron edestä ilmaiseksi lääkkeitä. Kävi myös hampaansa hoidattamassa, kun oli toimeentulotuella. Otti käteisenä säästöön ylimääräiset, mitä jäi aina joka kuukausi.

Hyvä, että on tällainen tukimuoto, kun väliaikaisesti tippuu kaikesta muusta ulos. On nyt töissä ja maksaa itse oman elämisensä ja veroina yhteiskunnalle takaisin saamaansa apua.

Just näin tän pitäisikin toimia.

Vierailija
211/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kerran apteekissa vähän ihmeissäni, kun farmaseutti ei meinannut antaa ilmaiseksi lääkärin kirjoittamaa psoriasisvoidetta. Siinä pitkään asiaa arpoi ennenkuin kysyi kollegaltaan apua. Luulisi kyllä farmaseutin tietävän miten inhottava sairaus psoriasis voi olla, eikä sitä voidetta ihan perusnaamarasvana käytetä.

Ei farmaseutti eikä edes apteekkari päätä mitä voiteita ja lääkkeitä Kelan maksusitoumuksella saa.

Siihen on pitkä lista sääntöjä eikä niitä kaikkia aina muista ulkoa.

Siitä tulee tuo " arpominen ". Kollegalta tulee kysyttyä siksi että pääsee nopeammin eteenpäin jos tämä sattuu muistamaan.

Ellei muista , löytyy tieto toki kelan sivuilta netistä.

Jos antaa jotain ilmaiseksi, mitä kelan tt ei korvaa, jää apteekilta raha saamatta.

Ei riitä se että lääkäri on määrännyt vaan pitää olla kelan hyväksymä myös.

Esim . juuri psoriasisvoiteissa on sellaisia, joille on olemassa korvausnumero mutta ilman numeroa ei tule edes peruskorjausta. Jos voiteella sellainen numero on, mutta asiakkaalla ei sitä ole myönnetty, niin silloin vaaditaan rajattu maksusitoumus tuolle voiteelle.

Ellei sitä ole, ei se mene perusmaksusitoumukseen.

Onko tässä järkeä? No ei välttämättä, mutta sille apteekki ei voi mitään.

Eikä kaikkia sääntöjä aina muista ellei niitä ole osunut omalle kohdalle.

Vierailija
212/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tippaakaan ole käytös muuttunut. Yhtä ystävällistä kuin ennenkin.

Vierailija
213/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei farmaseutti eikä edes apteekkari päätä mitä voiteita ja lääkkeitä Kelan maksusitoumuksella saa.

Siihen on pitkä lista sääntöjä eikä niitä kaikkia aina muista ulkoa.

Siitä tulee tuo " arpominen ". Kollegalta tulee kysyttyä siksi että pääsee nopeammin eteenpäin jos tämä sattuu muistamaan.

Ellei muista , löytyy tieto toki kelan sivuilta netistä.

Jos antaa jotain ilmaiseksi, mitä kelan tt ei korvaa, jää apteekilta raha saamatta.

Ei riitä se että lääkäri on määrännyt vaan pitää olla kelan hyväksymä myös.

Esim . juuri psoriasisvoiteissa on sellaisia, joille on olemassa korvausnumero mutta ilman numeroa ei tule edes peruskorjausta. Jos voiteella sellainen numero on, mutta asiakkaalla ei sitä ole myönnetty, niin silloin vaaditaan rajattu maksusitoumus tuolle voiteelle.

Ellei sitä ole, ei se mene perusmaksusitoumukseen.

Onko tässä järkeä? No ei välttämättä, mutta sille apteekki ei voi mitään.

Eikä kaikkia sääntöjä aina muista ellei niitä ole osunut omalle kohdalle.

Siis peruskorvausta.

Vierailija
214/223 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli havaitsisin vähäänkään asiatonta käytöstä apteekin henkilökunnan puolelta jotain asiakasta/itseäni kohtaan, vaihtaisin apteekkia pysyvästi toiseen.

Paljon valinnanvaraa asiakkaalla nykyään valita laadukkaista apteekeista, asiallisella palvelulla.

Valitkaa se hyvä apteekki vakituiseksi asiointipaikaksenne.

Vierailija
215/223 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä maksusitoumuksesta kukaan puhu leimatakseen asiakkaita, vaan siksi että on jotain siihen liittyvää asiaa. Esim. lääkevaihdosta halvempaan, jotta tuote menisi kokonaan sitoumukseen, tai jos lääkäri on määrännyt tuotteen, jota tavallisella sitoumuksella ei saa, pitäähän se asiakkaalle sanoa, ja neuvoa, että tarvitsee rajatun sitoumuksen. Haluaisitteko mieluummin kuulla asiasta vasta kassalla, että tämä maksaakin nyt 200 euroa? Milläköhän koodikielellä pitäisi puhua, jotta sitä ei koettaisi leimaamiseksi tai huonoksi palveluksi? Kelalla on tässä asiassa todella monimutkaiset säännöt poikkeuksen poikkeuksen poikkeuksineen, eikä apteekki ole niitä keksinyt, päinvastoin harmittaa työntekijöitäkin kun työtä näin vaikeutetaan Kelan päästä.

Joskus on myös ollut pakko ottaa maksusitoumus puheeksi siitä syystä, että asiakas ei ole tiennyt hänellä sellaista olevan, vaan todella huolestuneena kyselee, paljonko lääkkeet maksavat, kun ei tiedä onko varaa ostaa. Millä muulla tavalla tästä tilanteesta mielestänne pääsisi eteenpäin, kuin sanomalla, että sinulla on täällä maksusitoumus, eikä kassalla tarvitse maksaa mitään?

Vierailija
216/223 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi suurin osa kalliista lääkkeistä on joka tapauksessa Kelan maksamia ja ”ilmaisia” asiakkaalle, esim jos lääke maksaa 2000 euroa/pkt ja asiakas maksaa 1.5 euroa/kk. Ihan korvausluokista johtuen, ei liity millään tavalla asiakkaan toimeentuloon, ja tämä on apteekkilaiselle aivan arkipäivää. Eli minusta tuntuu, että monet vain kuvittelevat asiakaspalvelijan asenteen muuttuneen.

Toki kun näkee välillä sitä hamstrausta mistä joku tuolla aiemmin puhui (tämä on ihan todellinen olemassaoleva ilmiö), niin kyllä se on asiakaspalvelijan velvollisuus hieman kysellä laitetaanko niitä kaikkia tosiaan, meidän kaikkien yhteisistä rahoista on kysymys, eikä ketään höydytä isot satsit lääkkeitä lääkehävityksessä, kun niitä ei sitten tarvittukaan. Mutta jos asiakas on sitä mieltä, eikä toimitus riko Kelan sääntöjä, niin eihän siinä voi muuta kuin tehdä kuten asiakas pyytää.

Vierailija
217/223 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että hamstraus on kuitenkin melko harvinaista ainakin omalla asuinalueellani, ja ei koske vain toimeentulotuen saajia, vaan myös niitä kenellä vuoden lopussa on Kela-katto täynnä. Suomalaiselle on hyvin opetettu, että kun jotain ilmaiseksi saa niin se otetaan. :D Aivan ymmärrettävää toki, mutta tässä kohtaa pitäisi muistaa, ettei ilmainen ole ilmainen, vaan yhteisesti maksettu, ja ympäristön kannalta lääkejätettä tulisi pyrkiä vähentämään. Eli tulisi miettiä sitä, mikä oikeasti tulee käyttöön ja mikä ei. Mutta kuten sanoin, tämä on melko harvinaista, suurin osa sanoo reilusti jos eivät jotain tarvitse.

Vierailija
218/223 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen saanut hyvää palvelua, sekä maksusitoumuksella että ilman. Tosin itsekin osaan käyttäytyä hyvin.

Ai, että mikä kommentti.

Lue kuule uudelleen mitä kirjoitit ja lue vielä varmuuden vuoksi mihin vastasit. Joko olet aivoiltasi yksiraiteinen tai ilkeä.

Minusta siinä et osaa käyttäytyä. Olet nokkava.

Vierailija
219/223 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina näy, jos on uusi alkuperäinen resepti. Eikö ole hyvä, että ohjausta ja neuvontaa tarjotaan ( on itse asiassa lääkelaissa määritetty, että apteekissa tulee varmistaa lääkkeen oikea ja turvallinen käyttö, ei siis ole kiusantekoa). Lääkeneuvonnasta voi kohteliaasti kieltäytyä:).

TT-asiakkaat olette yhtä tärkeitä ja arvokkaita ihmisiä kuin "itsemaksavat", kukaan ei voi tietää milloin itse voi tarvita yhteiskunnan apua. Terveidin farmaseutti

Vierailija
220/223 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useamman kerran Espoossa eräässä vanhassa kauppakeskuksessa sijaitsevassa apteekissa kuullut ekan ja tokan kirjoittajan kuvaaman tilanteen, siis henkilökunta huudellut kovaan ääneen maksusitoomuksella ostavan asioita niin että me muutkin olemme kuulleet...suututti huutelun kohteena olleen puolesta, näki kuin inhottava tilanne oli..saatan itsekin äänestää jaloillani ja mennä muualle jatkossa.