Toimeentulotuen saajan tyly kohtelu apteekeissa!
Olen keski-ikää lähestyvä pitkäaikaissairas nainen ja saan Kelasta toimeentulotukea. Asun suht pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin useampi apteekki. Olen pannut merkille, että ennen tt-tuen siirtymistä Kelalle, kun apteekeissa ei vielä tiedetty tt-tukiasiakkuudestani, oli apteekin henkilökunta minulle paljon ystävällisempää, kun hain reseptilääkkeitä!
Kysyttiin, onko entuudestaan tuttu lääke jne mutta sen jälkeen kun laki muuttui ja tt-tukiasiakkuus näkyy tietokoneelta apteekissa kun haen kuukausittaiset reseptilääkkeet, on henkilökunta muuttunut selvästi viileämmäksi ja vähäpuheiseksi...Ilmeisesti halveksivat salaa mielessään tt-tukiasiakkuuttani.
Ovatko muut tt-tuensaajat huomanneet samaa? Ei tunnu kivalta kun muutenkin häpeän itseäni ja elämäntilannettani ja minulle vielä sanattomasti osoitetaan että olen arvoton "sossupummi"...Tai siltä ainakin tuntuu
Kommentit (223)
Yritähän pyrkiä tiedekuntaan sisään ja hoida tuo mitätön kandin tutkinto valmiiksi. Tuu vasta sen jälkeen sanoo miten vähäpätöinen koulutus se on. Farmaseutit on loppujen lopuksi jokseenkin hajuttomia ja mauttomia tässä maailmassa, että tuollainen purkaus on aika tarpeeton.
Kiva kun tt-ihmiset haukkuu kaikki ja kaikkea tässä yhteiskunnassa, mikään ei riitä eikä mikään kelpaa. Sairaanhoitajia täällä haukutaan aina ja nyt farmaseutitkin saavat osansa. Itse olisin nöyrästi kiitollinen jos joutuisin ttt:lle. Vähintä mitä tt-asiakkaana voisin tehdä on olla hiljaa.[/quote]
Ja teet tuollaisia johtopäätöksiä muutaman huonon kokemuksen perusteella? Leimaat kaikki tt-tuen saajat kiittämättömiksi haukkujiksi ja oletat että juuri tt-tuen saajat ovat haukkuneet sairaanhoitajia tällä palstalla? Kysyppä itseltäsi, miksi tunnet noin suurta vihaa ja halveksintaa tt-tukiasiakkaita kohtaan? Voisiko se johtua siitä, että on pelottavaa tajuta, että voi itse joku päivä olla samassa asemassa vaikkapa vakavan sairastumisen takia? Sitähän sinunlaisesi ylpeä ihminen ei halua edes ajatella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saavat rakastavat maksusitoumuksia. Ainakin ne niitä pyytää ihan kaikkeen, mihin vain keksivätkään. t. Kelassa töissä
Moni TT tukea saava on koulutetumpi kuin Kelan työntekijä.
En kyllä ymmärrä, mihin tämä liittyi, mutta vastaan kuitenkin. Tokihan toimeentulotukea saavissa on korkeakoulutettuja, mutta huomattava vähemmistö he ovat. Toimeentulotuen käsittelijöillä ainakin meidän vakuutuspiirissä vähintään AMK-tutkinto, huomattavan moni on maistereita. Toimeentulotuen hakijoista en voi sanoa samaa, joten uskaltaisin sanoa, että väitteesi ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saavat rakastavat maksusitoumuksia. Ainakin ne niitä pyytää ihan kaikkeen, mihin vain keksivätkään. t. Kelassa töissä
Ja helposti näkyy irtoavan maksusitoumuksia, satanen sinne ja toinen tänne, uusien vaatteiden ostoon lapsille mm ja samaan aikaan mamma ravaa kirppiksillä ostelemassa itselle jotain kivaa.
Senpä takia sinun kannattais nyt olla vaan kiitollinen koska työssäkäyvät rahoittavat myös sun elämäsi. Sun asemas tulee olemaan vielä huonompi siinä kohtaa kun minä sairastun tai robotit tekee työn. Sitten ollaan samassa ojassa kaikki.[/quote]
Mistä päättelet että en olisi kiitollinen? Pitäisikö vain pitää suu kiinni ja alistua hiljaa huonoonkin kohteluun koska "työssäkäyvät rahoittavat elämäni"? Voi katsos olla samalla kiitollinen ja puuttua niihin epäkohtiin joita ympärillään havaitsee, eivät ne sulje toisiaan pois
Oletteko ihan varmoja että kohtelu on muuttunut, ettekä vain itse tulkitse tilannetta liian herkästi? Apteekissa työ on rutinoitunutta, tt-tuen asiakkaitakin on varmasti päivittäin monia, tuskin apteekin työntekijöitä kauheasti kiinnostaa. Pienellä paikkakunnalla voi toki olla kiusallista, tosin niin se on ollut tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kade? Mikä estää itseäsi jättäytymästä tt-tuelle ja hankkimasta maskusitoutumusta jos kerran niitä "rakastetaan" ja "pyydetään ihan kaikkeen"? Naurattaa kun aina ollaan mukamas kadehtimassa mutta itse ei kuitenkaan olla valmiita jättäytymään tt-tuelle? Miksi, pelottaako maineen ja omaisuuden menetys? Tuskin olet missään Kelassa töissä, taidat vain provoilla näin perjantain kunniaksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä tuollaisia mieti. Keskity vain tekemään työtäsi, ettei tulisi tehtyä niin paljon virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni TT tukea saava on koulutetumpi kuin Kelan työntekijä.
suurin osa ei. Toki jotkut voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt tulee kuraa niskaan kelan virkailijalle. Ootte te tt-asiakkaat uskomattomia. Kuunnelkaa itseänne, onko ihme jos teitä dissataan.
Toimeentulotuen asiakkaatko ovat ainoita, jotka dissaavat/valittavat tylystä asiakaspalvelusta tai huonoista päätöksistä? Itsehän dissaat ja puhut yleistäen tt-asiakkaista, luot osaltasi stigmaa heistä. Ja tässä vääristynyt logiikkasi:jos tt-asiakas dissaa jotain, on vika tt-asiakkaassa itsessään. Ja jos taas tt-asiakasta itseään dissataan, on vika silloinkin hänessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helposti näkyy irtoavan maksusitoumuksia, satanen sinne ja toinen tänne, uusien vaatteiden ostoon lapsille mm ja samaan aikaan mamma ravaa kirppiksillä ostelemassa itselle jotain kivaa.
Ja nämä "olen Kelan virkailija" provot menevät aina niin täydestä teihin ;D Ja sitten ollaan niiiiiiiiiin kateellisia kun joku saa toimeentulotukea, että oikein "ravaa kirppiksillä ostelemassa itselle jotain kivaa". Olen sanonut ja sanon uudestaan: jos tt-tuella eläminen on niin kivaa ja tuottavaa kuin kuvittelet, mikset itse ala tt-tukiasiakkaksi, mikä estää? Täytyyhän sen olla todella mahtavaa kun rahaa tulee kuulemma ovista ja ikkunoista ja kaiken saa mitä kehtaa vaan pyytää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa saisivat vähän skarpata noita isoon ääneen kuuluttelujaan, ei ihmisten sairauksia ja hoitoja missään saa ääneen huudella. Ei sairaalassa potilashuoneissa, ei yksityisellä lääkäriasemalla, terveyskeskuksessa, apteekissa, kelalla, ei yhtään missään, ei edes kaupan kassalla (sinnekin niitä maksusitoumuksia tulee joskus).
Jos tarkoitat potilashuoneella vuodeosaston huonetta, niin siellä kyllä kaikki mitä lääkäri puhui, tuli selväksi huonekavereille.
Kun olin siellä leikkauksen jälkeen tuli mm. selväksi että yhden huonekaverin piti alkaa miettiä, vieläkö jatkaa syöpä hoitoja.
Aika vaikeaa asiaa siinä selviteltiin kaikkien kuullen.
Ei sillä että se antaisi luvan huutaa apteekissa, kerroinpa vaan.
mua myös karmi se yksityisyyden suojan taso kun olin leikkauksessa. Kuulin toisten diagnoosit, hoito-ohjeet, henkilötunnukset, ummetuskeskustelut.
Vierailija kirjoitti:
133:lle: kellä se vastuu on jos ei yksilöllä itsellä? Sulla ei taida olla varaa uhota mistään robotisaatiosta. Mitä luulet että kuka susta sitten huolehtii. Niin, tuskin kukaan. Kannattaisi opetella kiitollisuutta vielä kun työn orjat on susta huolehtimassa.
Yhteiskunnalla on vastuu heikompiosaisista. Ja jos/kun robotisaatio tulee, niin sinäkin tiput sieltä norsunluutornistasi ja voit lopettaa uhriutumisesti "työn orjana" olemisesta. Ja jos kukaan ei huolehdi niin sitten kadulle varas telemaan rikkaammilta, eipä ole mitään hävittävää siinä vaiheessa...Minä osaan olla by the way kiitollinen, mutta sinä et taida osata kun tykkäät täällä ilkeillä köyhille ja sairaille. No Suomi on kateellisten maa, tämähän on aina tiedetty :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseuttit korvataan jatkossa 90% roboteilla, alan työt käytännössä häviävät, jolloin nämä ylimieliset ja asenteelliset leukailijat putoavat itse sinne tt-tuen piiriin. Uhanalainen asema saa heidät nälvimään muita heikommassa asemassa olevia, mikä pätee muuten laajemminkin suomalaiseen yhteiskuntaan, jossa yksilön vastuuta itsestään on korostettu viimeiset 25 vuotta solidaarisuuden kustannuksella, kiitos Kokoomuksen.
Farmaseuttin tutkinto on ollut sieltä helpoimmasta päästä yo-tutkintoja. Heidän kanditasoisella koulutuksellaan ei riitä tulevaisuudessa töitä, ja se johtaa alan heikkolahjaisimpien oman aseman tarpeettomaan korostamiseen, koska heillä on vielä varaa päteä muille - alan nykyisen työllisyystilanteen huomioiden - muttei ehkä enää jatkossa. He yrittävät nyt vetää mahdollisimman jyrkkiä rajoja itsensä ja niiden heikkojen/tyhmien/köyhien/tarpeettomien välille, koska he tietävät, että ovat itse pian siellä työttöminä tai köyhinä eläkeläisinä ruinaamassa muilta apua lääkkeisiinsä. Apteekkarilta tai proviisorilta vielä ymmärtäisi köyhien halveksunnan. Aina siellä, missä raja on heikkojen ja vahvojen välillä pienin, esiintyy jyrkimpiä kantoja.
Yritähän pyrkiä tiedekuntaan sisään ja hoida tuo mitätön kandin tutkinto valmiiksi. Tuu vasta sen jälkeen sanoo miten vähäpätöinen koulutus se on. Farmaseutit on loppujen lopuksi jokseenkin hajuttomia ja mauttomia tässä maailmassa, että tuollainen purkaus on aika tarpeeton.
Kiva kun tt-ihmiset haukkuu kaikki ja kaikkea tässä yhteiskunnassa, mikään ei riitä eikä mikään kelpaa. Sairaanhoitajia täällä haukutaan aina ja nyt farmaseutitkin saavat osansa. Itse olisin nöyrästi kiitollinen jos joutuisin ttt:lle. Vähintä mitä tt-asiakkaana voisin tehdä on olla hiljaa.
No mun mielestä teidän tutkinto on aika yhdentekevä ja ihan tosiaan olisin jo muutama vuosi sitten päässytkin sitä opiskelemaan tuosta vaan edes lukematta pääsykokeisiin lainkaan, koska alla oli valmiiksi jo kemian maisterin tutkinto, jolla en ollut niitä töitä löytänyt. Sen sijaan valitsin DI:ksi opiskelun, koska DI:n ja kemian maisterin tutkinnoilla voin saada parempaa liksaa kuin farmaseuttin ja kemian maisterin. Mitä helkuttia te farmasian kandit muka luulette olevanne? Mikä oikeus teillä on muka dissata niitä, jotka tulevaisuudessa vastaavat siitä, mitä teidän puotinne hyllyiltä löytyy? Olisit itse voinut opiskella pidemmälle, jos kykysi olisivat siihen riittäneet, niin sun ei nyt tarvitsisi nyt päteä jollain korkeintaan asiakaspalveluun oikeuttavalla kanditason työllä, jolla toistaiseksi saat lappujen liimaamisen ohella tylyttää "itseäsi surkeampia" tt-tuen saajia. Farmasian pääsykoe on jo pitkään ollut monivalintatehtävä, josta jokainen tervejärkinen ja luonnontieteitä opiskellut selvityy kunnialla. Sinne on sysätty ne, joista ei ole ollut matemaattisesti vaativammille aloille, ja siksi alan pääsykoe on pidetty samana päivänä kuin lääkiksen pääsykoe.
Ja tässäkin keskustelussa huomaa, kuinka moni halveksii tt-tuen saajia ja usein kuvitellaan että tilanne on ns. itseaiheutettu...En voi mitään sille että tulen olemaan vahingoniloinen sitten kun ainakin osa näistä haukkujista putoaa itse työttömänä sinne tt-tuelle tulevaisuudessa
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti oli ehkä vähän huonosti muotoiltu, mutta tarkoitin, että en ole työssäni huomannut, että maksusitoumusten käyttöön liittyisi häpeää, koska asiakkaat pyytävät niitä paljon, mitä erinäisimpiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun tt-ihmiset haukkuu kaikki ja kaikkea tässä yhteiskunnassa, mikään ei riitä eikä mikään kelpaa. Sairaanhoitajia täällä haukutaan aina ja nyt farmaseutitkin saavat osansa. Itse olisin nöyrästi kiitollinen jos joutuisin ttt:lle. Vähintä mitä tt-asiakkaana voisin tehdä on olla hiljaa.
Ja teet tuollaisia johtopäätöksiä muutaman huonon kokemuksen perusteella? Leimaat kaikki tt-tuen saajat kiittämättömiksi haukkujiksi ja oletat että juuri tt-tuen saajat ovat haukkuneet sairaanhoitajia tällä palstalla? Kysyppä itseltäsi, miksi tunnet noin suurta vihaa ja halveksintaa tt-tukiasiakkaita kohtaan? Voisiko se johtua siitä, että on pelottavaa tajuta, että voi itse joku päivä olla samassa asemassa vaikkapa vakavan sairastumisen takia? Sitähän sinunlaisesi ylpeä ihminen ei halua edes ajatella...
En ole ylpeä vaan realisti. En edes kuvittele että tämä valtio mua hoitais jos sairastuisin. Enhän mä pääse terkkariinkaan kun olen aina virka-aikana töissä ja on 2kk jonot. Sanotaan että mee työterveyteen mutta kun ei ole.
Olen pahoillani, jos teitä kohdellaan epäreilusti apteekissa. Tilanne kertoo vain ja ainostaan farmaseuttien epäkohteliaisuudesta, koska sairaudet voivat yllättää kenet tahansa.
Syöpähoitojeni aikana minulle ehdotettiin usein halvempia lääkkeitä apteekissa, koska heidän kuuluu tehdä niin. En pitänyt ehdotuksia loukkaavina.
Oon saanut yhtä hyvää kohtelua kuin ennenkin, tosin johtuu varmaan siitä että lääkkeeni ovat hieman erikoisempia ja vahvempia
Minä ainakin haen hymyssäsuin aina kolmen kuukauden välein 450 euroa maksavat lääkkeeni apteekista kelan maksusitoomuksella.
Ilmaisten lääkkeiden hakureissusta tekee aina odottamisen arvoisen se ettei koskaan tiedä millaista palvelua saa kun myyjä tajuaa että nämä kalliit lääkkeet menee asiakkaalle ilmaiseks.
Jos ja kun tiskin takana käytös muuttuu, alan hymyilemään itse sisäänpäin ja vielä apteekistakin lähtiessä ja kotiin tulessa hymyilyttää ja naurattaa.
Voi pyytää jotakuta toista asioimaan puolestasi, mutta pitää olla suostumukset valmiina.
https://www.kanta.fi/tiedote/-/asset_publisher/cf6QCnduV1x6/content/toi…