Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuen saajan tyly kohtelu apteekeissa!

sossupummiko?
24.05.2019 |

Olen keski-ikää lähestyvä pitkäaikaissairas nainen ja saan Kelasta toimeentulotukea. Asun suht pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin useampi apteekki. Olen pannut merkille, että ennen tt-tuen siirtymistä Kelalle, kun apteekeissa ei vielä tiedetty tt-tukiasiakkuudestani, oli apteekin henkilökunta minulle paljon ystävällisempää, kun hain reseptilääkkeitä!

Kysyttiin, onko entuudestaan tuttu lääke jne mutta sen jälkeen kun laki muuttui ja tt-tukiasiakkuus näkyy tietokoneelta apteekissa kun haen kuukausittaiset reseptilääkkeet, on henkilökunta muuttunut selvästi viileämmäksi ja vähäpuheiseksi...Ilmeisesti halveksivat salaa mielessään tt-tukiasiakkuuttani.

Ovatko muut tt-tuensaajat huomanneet samaa? Ei tunnu kivalta kun muutenkin häpeän itseäni ja elämäntilannettani ja minulle vielä sanattomasti osoitetaan että olen arvoton "sossupummi"...Tai siltä ainakin tuntuu

Kommentit (223)

Vierailija
61/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se kiva painaa itse duunia, olla pois perheen luota iltoja ja viikonloppuja, kun sitten joka toinen asiakas kantaa lääkkeitä kotiin tuosta noin vaan samalla summalla mitä itse tienaa viikossa. Ei ole reilua olla tyly tt-asiakkaille mutta ei tämä suomen systeemi reilu ole myöskään meille työssäkäyville.

Tuossa on ihan varmasti osa totuus. Itsekkin muutaman kerran maksusitoumuksen saaneena tunsin jopa häpeää kun voin tuolloin "ostaa" lääkkeet ilman, että mietin edes kuinka paljon ne maksavat. Pienituloinen kun jätää ne lääkkeet monesti ostamatta. 

lisään vielä, että monesti jätin lääkkeet hakematta kun ne olisi pitänyt itse kustantaa

Miksi ette ostaneet lääkkeitä, ja sitten vieneet kuitit kelaan ja saaneet sillä tavoin lääkkeet takaisin? 

Koska yritin elää ilman tt-tukea ja osa menoistani ei ole tt-tukeen hyväksyttäviä menoja kuten esim. opintolaina. Monessa mielessä koko tämä Suomen tt- systeemi on syvältä.  Itselläni nuo kuukaudet kun sain tt-tukea olivat hetkellinen helpotus ja tunsin että talouteni kaikki ongelmat ratkesi kun ns. tt-piikki oli auki. 

Olin tuota ennen katsonut pitkään videoita tubettajalta joka avoimesti kertoi kuinka hänellä menee reilu tonni kuukaudessa lääkkeisiin ja kaikki maksetaan tt-tuesta. Eihän tuollainen kannusta ketään töihin

Minkähänlainen työkyky on ihmisellä jolla menee 1000€ kuussa lääkkeisiin?

Y-lipainosta johtuva diabetes ei voi/saa olla syy olla yhteiskun-nan elät-ti. Samainen tubettaja mässäilee useamman kerran viikossa videoissaan pitzzabuffetissa jota kovasti ihmettelen.

Vierailija
62/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se kiva painaa itse duunia, olla pois perheen luota iltoja ja viikonloppuja, kun sitten joka toinen asiakas kantaa lääkkeitä kotiin tuosta noin vaan samalla summalla mitä itse tienaa viikossa. Ei ole reilua olla tyly tt-asiakkaille mutta ei tämä suomen systeemi reilu ole myöskään meille työssäkäyville.

Tuossa on ihan varmasti osa totuus. Itsekkin muutaman kerran maksusitoumuksen saaneena tunsin jopa häpeää kun voin tuolloin "ostaa" lääkkeet ilman, että mietin edes kuinka paljon ne maksavat. Pienituloinen kun jätää ne lääkkeet monesti ostamatta. 

lisään vielä, että monesti jätin lääkkeet hakematta kun ne olisi pitänyt itse kustantaa

Miksi ette ostaneet lääkkeitä, ja sitten vieneet kuitit kelaan ja saaneet sillä tavoin lääkkeet takaisin? 

Koska yritin elää ilman tt-tukea ja osa menoistani ei ole tt-tukeen hyväksyttäviä menoja kuten esim. opintolaina. Monessa mielessä koko tämä Suomen tt- systeemi on syvältä.  Itselläni nuo kuukaudet kun sain tt-tukea olivat hetkellinen helpotus ja tunsin että talouteni kaikki ongelmat ratkesi kun ns. tt-piikki oli auki. 

Olin tuota ennen katsonut pitkään videoita tubettajalta joka avoimesti kertoi kuinka hänellä menee reilu tonni kuukaudessa lääkkeisiin ja kaikki maksetaan tt-tuesta. Eihän tuollainen kannusta ketään töihin

Minkähänlainen työkyky on ihmisellä jolla menee 1000€ kuussa lääkkeisiin?

Y-lipainosta johtuva diabetes ei voi/saa olla syy olla yhteiskun-nan elät-ti. Samainen tubettaja mässäilee useamman kerran viikossa videoissaan pitzzabuffetissa jota kovasti ihmettelen.

Mitkää diabetes lääkkeet maksa 1000e kuussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sillä ole väliä, onko asiakas toimeentulotuella, vai käyttääkö hän 100% korvattavia lääkkeitä, kuten minä. Omat lääkkeeni eivät siis nekään maksa minulle itselleni mitään, mutta apteekki saa omansa pois joka tapauksessa. Minun kohdallani 1000 euroa kuussa.

Eikös noiden täysin korvattavien lääkkeiden kohdalla täytyy kuitenkin maksaa se joku mitätön oliko se nyt 1,50€/lääke.

Vierailija
64/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo jotka väittää heidän lääkkeisiinsä menevän 1000e kuussa ovat vaan provoilijoita. Ne jotka on niin sairaita, että tarvitsevat noin kalliita lääkkeitä ovat yleisemmin jossain muualla, kuin vauva-palstalla. Puhumatta siitä, että he harvoin levittelevät muille siitä, miten paljon lääkkeisiin heillä menee rahaa. 

Vierailija
65/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sillä ole väliä, onko asiakas toimeentulotuella, vai käyttääkö hän 100% korvattavia lääkkeitä, kuten minä. Omat lääkkeeni eivät siis nekään maksa minulle itselleni mitään, mutta apteekki saa omansa pois joka tapauksessa. Minun kohdallani 1000 euroa kuussa.

No periaatteessa se farmaseutti maksaa tt-asiakkaiden lääkkeet veroina. Toisaalta apteekkarit ovat lähes joka kunnassa työläisistä parhaiten tienaavat, jäätävät voitot saavat.

Vierailija
66/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kela ei ole koskaan muuten maksanut erikseen kenenkään kasvorasvoja - ainoastaan jos kyseessä oli oikeasti joku lääkärin määräämä rasva, joka estää sen, ettei iho tyyliin kuoriudu kokonaan kasvoilta pois tai jotain sellaista. 

Täällä taas jotkut levittelee valheellista tietoa siitä, mitä toimeentulotuki asiakkaat saavat. 

Vierailija
67/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet kateellinen jonkun lääkkeistä? Harvoin ne tt-tuki lääkkeet mitään perus buranoita on vaan sairauksiin käytettäviä,kyseinen henkilö on siis luultavasti vähän enemmän sairas. Ja sä olet kateellinen siitä,että köyhä henkilö hakee lääkkeet sairauteensa mihin lääkäri on ne määrännyt. Voiko alemmaksi enää vajota..

Kuule, vielä vähän aikaa sitten sossu maksoi ihan kaiken mitä nämä vähäosaiset vaan keksi pyytää kalliista silmänympärysvoiteista ja kasvovesistä lähtien. Kaikki otetaan mitä irti lähtee. Perusvoiteita niin paljon että riittää koko suvulle ja loput kipparille myyntiin. Luoja tietää paljonko pyörii rahaa kolmiolääkebisneksessä kun niitä myydään eteenpäin. Älä tuu mulle selittää mistään perus buranoista kun et asioista selvästikään tiedä.

Milloin maksoi?

Vuosi pari takaperin sossu poistui ja koko tukisysteemi siirtyi kelan alle. Silloin tuo touhu vähän järkevöityi. Sitä ennen sossu maksoi mukisematta kaiken mitä lääkäri oli määrännyt. Ja monet lääkärithän määrää kaiken mitä potilas haluaa. Juurikin esim. Vichyn kalliita voiteita meni valtavat määrät. Tai toinen esimerkki propecia-lääke hiusten lähtöön joka maksoi monta sataa euroa per pakkaus.

Vierailija
68/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä, kun tämä henkilö sattuu olemaan niin pienipalkkaisessa työssä, että joutuu olemaan myös tt-asiakkaana?

Vierailija
69/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet kateellinen jonkun lääkkeistä? Harvoin ne tt-tuki lääkkeet mitään perus buranoita on vaan sairauksiin käytettäviä,kyseinen henkilö on siis luultavasti vähän enemmän sairas. Ja sä olet kateellinen siitä,että köyhä henkilö hakee lääkkeet sairauteensa mihin lääkäri on ne määrännyt. Voiko alemmaksi enää vajota..

Kuule, vielä vähän aikaa sitten sossu maksoi ihan kaiken mitä nämä vähäosaiset vaan keksi pyytää kalliista silmänympärysvoiteista ja kasvovesistä lähtien. Kaikki otetaan mitä irti lähtee. Perusvoiteita niin paljon että riittää koko suvulle ja loput kipparille myyntiin. Luoja tietää paljonko pyörii rahaa kolmiolääkebisneksessä kun niitä myydään eteenpäin. Älä tuu mulle selittää mistään perus buranoista kun et asioista selvästikään tiedä.

Milloin maksoi?

Vuosi pari takaperin sossu poistui ja koko tukisysteemi siirtyi kelan alle. Silloin tuo touhu vähän järkevöityi. Sitä ennen sossu maksoi mukisematta kaiken mitä lääkäri oli määrännyt. Ja monet lääkärithän määrää kaiken mitä potilas haluaa. Juurikin esim. Vichyn kalliita voiteita meni valtavat määrät. Tai toinen esimerkki propecia-lääke hiusten lähtöön joka maksoi monta sataa euroa per pakkaus.

Sori, mutta väittämäsi nyt ei vaan ole totta. 

Vierailija
70/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin maksoi?

Sossu ei aikoinaan hyväksynyt ihan kaikkea reseptejä mitä on kirjoitettu. Aikoinaan siellä sivuilla oli, että ainoat olivat pelkästään tarpeelliset sairauksien lääkkeet. Joten tälläistä vichy-tuotteiden ja hiustenlähtöjuttujen levitteleminen on ihan typerää. Ei ole koskaan sellaista ollut, että kukaan niitä saisi erillisenä.

Vierailija
71/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Kela -kortissa YE 112 (vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt). Käyn lääkkeeni hakemassa 3 kuukauden välein samasta apteekista. Saan nuo lääkkeet pilkkahintaan (6,00 euroa, olisi ilman merkintää noin 700 €). Koskaan en ole saanut huonoa palvelua, tosin en itsekään sitä pidä ihmeellisenä. Saatan itse sanoa kovaan ääneen vahingossa, että niitä Ketipinoreita taas (on ollut muitakin lääkkeitä). Tosin ostan myös hintavia kosmetiikkatuotteita, joten tietävät, että maksava olen. Mutta vaikka olisi uusi työntekijä, niin ikinä en ole kokenut, että alentuvasti kohtelevat.

Rahansa se apteekki saa. Vaikka sitten Kelan kautta

Vierailija
72/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kela ei ole koskaan muuten maksanut erikseen kenenkään kasvorasvoja - ainoastaan jos kyseessä oli oikeasti joku lääkärin määräämä rasva, joka estää sen, ettei iho tyyliin kuoriudu kokonaan kasvoilta pois tai jotain sellaista. 

Täällä taas jotkut levittelee valheellista tietoa siitä, mitä toimeentulotuki asiakkaat saavat. 

Kela ei enää maksakaan. Automaattisesti. Mutta jos oikein kovasti kinuu niin voi saada erillis sitoumuksen. Näitä näkee kyllä. Apteekin henkilökunta ei näitä huutele, niin mistäpä tavan kansalainen voisi tietää. Eli ei täällä ole valheellista tietoa tämän suhteen levitetty. Sinä et vain tiedä kaikkea.

Vierailija
73/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että nämä tietyt (eivät todellakaan kaikki) toimeentulotukiasiakkaat käyttävät sanoja kuten "sossupummi" ynnämuuta, kun kukaan muu ei koe heitä sellaiseksi. 

Voiko tilanne sittenkin olla, että nämä jotkut itseasiassa kokevat tilanteensa niin suurena häpeänä, että kuvittelevat kaikkien ajattelevan heistä jotenkin negatiivisesti? 

Entä voisiko vastaavasti olla, että todellakin joutuu todistamaan inhottavan alentuvaa ja asenteellista - epämiellyttävää - palvelua julkisessa tilassa, apteekissa, kun käytös muuttuu palveltavan asiakkaan myötä negatiiviseksi? Kohdellaankin eri tavoin asiakasta.

Itse olen moista todistanut. Valitettavasti.

Ja apteekki meni vaihtoon välittömästi, sellaiseen missä palvelu tasaisen korrektia jokaikiselle asiakkalle.

en ole itse koskaan kokenut tulleeni eri tavalla kohdelluksi. Jos oikeasti on sitä mieltä, että tulee jotenkin eri tavalla kohdelluksi kuin muut, niin miksi et tee valitusta?

Lue huollellisemmin ennen kommentointia. Olen ollut paikalla ja nähnyt että asiakasta on kohdeltu epämiellyttävästi. Eli joutunut todistamaan moista.

Ja kyllä -- annoin palautetta palvelusta. Jaloillani.  Siirtymällä toisen apteekin asiakkaaksi.

Eli annat sellaisen farmaseutin jatkaa töitä, jotka kohtelevat joitain asiakkaita epäreilusti ja näin altistat muutkin toimeentulotukiasiakkaat tälläiselle kohtelulle? 

Miksi?

Painu h e lvettiin siitä viisastelemasta ja jankkaamasta. Yrität vain siirtää syytä pois farmaseuteista ensin tt-tuen saajiin ja sitten kun se ei toiminutkaan, niin viattomiin sivustaseuraajiin. Tiedätkö miten säälittävä olet? Asiakas ei ole koskaan vastuussa ammattilaisten etiikasta ja käytöksestä, vaikka kuinka yrittäisit antaa ymmärtää näin. Vastuu on ammattilaisella itsellään, mutta senhän me jo kaikki tiesimmekin, sinäkin, joka taidat olla juuri tällainen samanlainen ylemmyyttä tunteva mul kvisti. 

Vierailija
74/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin itse tietää, mitkä lääkkeet maksavat muka 1000e kuussa. [/quote]

Esimerkiksi syöpälääkkeet

Vierailija
75/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta tt-asiakkaana ollut sos-supummi ei voi ymmärtää sitä kuinka pienituloinen joutuu oikeasti mielessään punnitsemaan sitä tarviiko hän jonku lääkkeen vai ei. Tämä on oikeasti ihan sika epäreilua yhteiskunnalta!!!

Vierailija
76/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin maksoi?

Sossu ei aikoinaan hyväksynyt ihan kaikkea reseptejä mitä on kirjoitettu. Aikoinaan siellä sivuilla oli, että ainoat olivat pelkästään tarpeelliset sairauksien lääkkeet. Joten tälläistä vichy-tuotteiden ja hiustenlähtöjuttujen levitteleminen on ihan typerää. Ei ole koskaan sellaista ollut, että kukaan niitä saisi erillisenä.

Miksi sanoisin näin jos se ei olisi totta. Kai minä nyt farmaseuttina tiedän mitä työkseni olen päivittäin tehnyt viimeisen 25 vuoden ajan. Vichy-tuotteita todellakin on mennyt valtion piikkiin. Ei onneksi enää.

Vierailija
77/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kateellisten maa, vaikka ihmisellä menisi kuinka huonosti niin jos joku saa toimeentulotukea niin sitä kadehditaan, mutta itse ei yllättäen olla valmiita heittäytymään tt-tuelle :D  Miksi ei, jos se kerran on niin ihanaa ja kadehdittavaa?

Vierailija
78/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kateellisten maa, vaikka ihmisellä menisi kuinka huonosti niin jos joku saa toimeentulotukea niin sitä kadehditaan, mutta itse ei yllättäen olla valmiita heittäytymään tt-tuelle :D  Miksi ei, jos se kerran on niin ihanaa ja kadehdittavaa?

No kun haluaa olla itse oman elämänsä herra, tehdä niska limassa duunia ja sitten siitä palkasta viedään leijonan osa vapaamatkustajien elättämiseksi. Suomalaiset pummit vielä voitaiski elättää, mutta lisää elätettäviä virtaa maahan jatkuvasti. Revi siitä.

Vierailija
79/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että ne kadehtijat on 90% niitä joilla jää viivan alle vielä vähemmän kuin sillä sossupummilla mutta jotka ovat aina siltikin yrittäneet itse elättää itsensä ja ovat koko työssäoloajan maksaneet veroja yhteiskunnalle joilla se sossun elätti on elänyt samaan aikaan täysin huoletonta elämää

Vierailija
80/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa töykeää palvelua, niin voi sanoa siinä tilanteessa että aikoo antaa kirjallista palautetta. Mikään ttt-asiakkuus ei oikeuta sitä, että kohdellaan töykeästi tai edes viileästi. Yhtä laillahan se asiakas tuo rahaa apteekille, vaikka kela ne lääkkeet maksaisikin. Ja jotta välttää kiusallisen keskustelun, niin siinä voi alussa sanoa heti farmaseutille, että itsellä on se maksusitoumus.

Apteekissa jos missä luulisi ymmärtävän, että köyhyys voi johtua myös sairasteluista. Kaikki eivät ole viinaan meneviä.