Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuen saajan tyly kohtelu apteekeissa!

sossupummiko?
24.05.2019 |

Olen keski-ikää lähestyvä pitkäaikaissairas nainen ja saan Kelasta toimeentulotukea. Asun suht pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin useampi apteekki. Olen pannut merkille, että ennen tt-tuen siirtymistä Kelalle, kun apteekeissa ei vielä tiedetty tt-tukiasiakkuudestani, oli apteekin henkilökunta minulle paljon ystävällisempää, kun hain reseptilääkkeitä!

Kysyttiin, onko entuudestaan tuttu lääke jne mutta sen jälkeen kun laki muuttui ja tt-tukiasiakkuus näkyy tietokoneelta apteekissa kun haen kuukausittaiset reseptilääkkeet, on henkilökunta muuttunut selvästi viileämmäksi ja vähäpuheiseksi...Ilmeisesti halveksivat salaa mielessään tt-tukiasiakkuuttani.

Ovatko muut tt-tuensaajat huomanneet samaa? Ei tunnu kivalta kun muutenkin häpeän itseäni ja elämäntilannettani ja minulle vielä sanattomasti osoitetaan että olen arvoton "sossupummi"...Tai siltä ainakin tuntuu

Kommentit (223)

Vierailija
21/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit kuvitella. Maksusitoumukset ovat apteekeissa täysin tavallinen ja arkinen asia.

Vierailija
22/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23337 kirjoitti:

Amerikkalainen,ranskalainen ja suomalainen menivät Afrikkaan. Kun kone laskeutui,amerikkalainen huudahti mikä ihan kaunis auringonpaiste,ranskalainen huudahti,tuskin jaksan odottaa maistuvaa lounasta,suomalainen ajatteli,että mitähän tuo kirahvi ajattelee minusta..

Amerikkalainen, ranskalainen ja suomalainen tarvitsivat apteekista lääkkeitään.

Amerikklainen sai lääkkeensä ja "have a nice day" toivotuksen.

Ranskalaiselle toimitettiin lääkkeet kotiin.

Suomalaiselle apteekin jonossa n 25min jonottaneelle  tiskiltä huikattiin : tuliks sulle nää ummetuslääkkeet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisit kuvitella. Maksusitoumukset ovat apteekeissa täysin tavallinen ja arkinen asia.

Kun sitä ei tapahdu Sinulle, sitä ei tapahdu muillekkaan ihmisille.

Ryömihän takaisin kuplaasi. Täällä ei ole mitään sinulle.

Vierailija
24/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomannut saman, jotkut farmaseutit ovat muuttaneet käytöstään kohdallani tylymmäksi, ehkä eivät sitä edes tiedosta...Pitkäaikainen tt-tuen saaja, sairaseläke odottamassa. Että kaipa me ollaan ainakin niiden varakkaampien mielestä pohjasakkaa kun sairauden vuoksi ei pysty itseään elättämään. Ja yllättävän moni oikeasti tuntuu kadehtivan ketä vaan joka saa toimeentulotukea! Eivät oikeasti tajua olla kiitollisia siitä että ovat itse niin terveitä että voivat ja saavat olla työelämässä. Yksinelävä pitkäaikaissairas ei voi edes haaveilla siitä ns. normaalista elämästä (itsellä elinikäinen vakava sairaus)

Vierailija
25/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska. En missään vaiheessa sanonut mitään tuollaista. Työnnä sinä kuplasi vaikka perseeseesi.

No mikäs sulla on, huono päivä kenties? Alatko kohta haukkua meitä "laiskoja sossupummeja"?

Vierailija
26/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita silläkin alalla kaikenlaisia tuomitsijoita nokka pystyssä... Sun ei tartte hävetä ap.

Vierailija
27/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kohdeltu ihan samalla tavalla, kuin aikaisemmin. Tottakai farmaseuteissa on aina eroa, ovat kaikki erilaisia ihmisiä. Tosin itseäni ärsyttää, että vaikka varmasti näkyy, että olen käyttänyt tiettyä lääkettä jo useita vuosia niin aina kysellään siitä, että tarvitsenko ohjeita tai että onko ollut sivuvaikutuksia. 

Luulen, että jotkut teistä peilaa omia tunteita omista itsestänne muihin. 

Vierailija
28/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on. Olen nyt siirtynyt asioimaan eri apteekeissa ympäri kaupunkia ja varmaan kohta ympäri Suomen, vaikka peukalo pystyssä matkaten. Tuo on ihan totta, jotkut ihan selkeästi katsovat minua kuin halpaa makkaraa ja tympäsee, kun turhan kuuluvalla äänellä toteavat aina, että sinullahan on tämä maksusitoumus ja laitetaan tästä kyseisen lääkkeen edullisempi versio.

Tilatkaa nettiapteekista. YA-apteekilla on postikulut 0€ ollut jo ainakin vuoden ajan ja edelleen jatkuu.

Loppuu vit*uilu, kun puhelimessa tilaa lääkkeet. Jos vielä apteekissa keljuilevat niin puhelimessa on helpompi antaa takaisin/palautetta kuin kasvotusten.

Vierailija
29/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen "ongelma" lienee sairaudesta, ei tt-asiakkuudesta johtuvaa. Annas kun arvaan, sua potkitaan mielestäsi päähän kaikkialla.

Joko se johtuu käytöksestäsi tai sitten kuvittelet kaiken. Niin metsä vastaa kuin sinne huutelet. Ja aiheesta on täällä 2 aloitusta. Älä spämmää lisää.

Vierailija
30/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska. En missään vaiheessa sanonut mitään tuollaista. Työnnä sinä kuplasi vaikka perseeseesi.

No mikäs sulla on, huono päivä kenties? Alatko kohta haukkua meitä "laiskoja sossupummeja"?

Itselläni on maksusitoumus apteekkiin. Sen lisäksi tiedän, että ne eivät ole apteekeille mitenkäån outoja tai eriskummallisia. Arkisia tavallisia asioita.

Sosiaalipummeista taas puhuit sinä.

Vierailija
31/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nämä tietyt (eivät todellakaan kaikki) toimeentulotukiasiakkaat käyttävät sanoja kuten "sossupummi" ynnämuuta, kun kukaan muu ei koe heitä sellaiseksi. 

Voiko tilanne sittenkin olla, että nämä jotkut itseasiassa kokevat tilanteensa niin suurena häpeänä, että kuvittelevat kaikkien ajattelevan heistä jotenkin negatiivisesti? 

Vierailija
32/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin paikalla jonottamassa päiväsaikaan erään kerran kun apteekin kassalla oleva henkilö kovaan ääneen kailotti jonkun asiakkaan vuoksi  "apuun" muita apteekin työntekijöitä " kun emmä tideä miten näitten  tt-maksusitoumukset ...."

Ihan selkeästi kuuli keskustelun, ei siellä hirveästi mitään yksityissuojaa noissa apteekeissa ole.

Skarpatkaa apteekin henkilökunta palvelussa.

Itse vaihdoin ainakin välittömästi  asiointiapteekin toiseen. Fiksumpaan.

Nämä on ihan käsittämättömiä idioot_teja.

Samaa osastoa kuin terveyspuolen henkilökunta, jotka huutaa toiselle työntekijälle, että kutosessa on se raiskattu. (Siis potilaita on verhojen takana lepäämässä ja yläpuolella on numerot.)

Näiltä pitäisi HETI ottaa oikeus harjoittaa ammattiaan! 😠

Vierailija
33/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se kiva painaa itse duunia, olla pois perheen luota iltoja ja viikonloppuja, kun sitten joka toinen asiakas kantaa lääkkeitä kotiin tuosta noin vaan samalla summalla mitä itse tienaa viikossa. Ei ole reilua olla tyly tt-asiakkaille mutta ei tämä suomen systeemi reilu ole myöskään meille työssäkäyville.

Sä olet kateellinen jonkun lääkkeistä? Harvoin ne tt-tuki lääkkeet mitään perus buranoita on vaan sairauksiin käytettäviä,kyseinen henkilö on siis luultavasti vähän enemmän sairas. Ja sä olet kateellinen siitä,että köyhä henkilö hakee lääkkeet sairauteensa mihin lääkäri on ne määrännyt. Voiko alemmaksi enää vajota..

Vierailija
34/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että nämä tietyt (eivät todellakaan kaikki) toimeentulotukiasiakkaat käyttävät sanoja kuten "sossupummi" ynnämuuta, kun kukaan muu ei koe heitä sellaiseksi. 

Voiko tilanne sittenkin olla, että nämä jotkut itseasiassa kokevat tilanteensa niin suurena häpeänä, että kuvittelevat kaikkien ajattelevan heistä jotenkin negatiivisesti? 

Entä voisiko vastaavasti olla, että todellakin joutuu todistamaan inhottavan alentuvaa ja asenteellista - epämiellyttävää - palvelua julkisessa tilassa, apteekissa, kun käytös muuttuu palveltavan asiakkaan myötä negatiiviseksi? Kohdellaankin eri tavoin asiakasta.

Itse olen moista todistanut. Valitettavasti.

Ja apteekki meni vaihtoon välittömästi, sellaiseen missä palvelu tasaisen korrektia jokaikiselle asiakkalle.

Vierailija
35/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä voisiko vastaavasti olla, että todellakin joutuu todistamaan inhottavan alentuvaa ja asenteellista - epämiellyttävää - palvelua julkisessa tilassa, apteekissa, kun käytös muuttuu palveltavan asiakkaan myötä negatiiviseksi? Kohdellaankin eri tavoin asiakasta.

Ja apteekki meni vaihtoon välittömästi, sellaiseen missä palvelu tasaisen korrektia jokaikiselle asiakkalle.

en ole itse koskaan kokenut tulleeni eri tavalla kohdelluksi. Jos oikeasti on sitä mieltä, että tulee jotenkin eri tavalla kohdelluksi kuin muut, niin miksi et tee valitusta?

Vierailija
36/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kerran kävi niin, että kun olin hankkimassa reseptilääkkeitä niin ihmettelin kovasti sitä miksi mun olisi niitä pitänyt maksaa, mutta sitten se tajusi katsoa tarkemmin ja huomasi, että olen tt-asiakas ja huomasin, että kyllä sen suhtautuminen muhun hiukan muuttui. Se oikein ylimielisesti sano ”ai! Sä oletkin *toimeentulotuen asiakas*” ja siis tuon tt-jutun sanoi kuiskaten ikäänkuin se olisi maailman hävettävin asia maailmassa.

Ei saa puhua kuuluvasti, ei saa puhua hiljaa.

Olisikohan nuo suhtautumiset teidän omassa päässänne.

Vierailija
37/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ainakaan vielä kokenut että oltaisiin epäkohteliaasti suhtauduttu apteekissa, oli sitten tt-päätöstä tai ei. Joskus on joku farmaseutti unohtanut lätkästä sen "ilmainen" leiman niihin lääkkeisiin niin olen joutunut jonottamaan uudestaan numerolapun kanssa, mutta silloin oli niin ystävällisen oloinen nainen että pitäisin epätodennäköisenä että tällaista olisi tahallaan tehnyt.

Vierailija
38/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikassa saisivat vähän skarpata noita isoon ääneen kuuluttelujaan, ei ihmisten sairauksia ja hoitoja missään saa ääneen huudella. Ei sairaalassa potilashuoneissa, ei yksityisellä lääkäriasemalla, terveyskeskuksessa, apteekissa, kelalla, ei yhtään missään, ei edes kaupan kassalla (sinnekin niitä maksusitoumuksia tulee joskus). 

Jos tarkoitat potilashuoneella vuodeosaston huonetta, niin siellä kyllä kaikki mitä lääkäri puhui, tuli selväksi huonekavereille.

Kun olin siellä leikkauksen jälkeen tuli mm. selväksi että yhden huonekaverin piti alkaa miettiä, vieläkö jatkaa syöpä hoitoja.

Aika vaikeaa asiaa siinä selviteltiin kaikkien kuullen.

Ei sillä että se antaisi luvan huutaa apteekissa, kerroinpa vaan.

Vierailija
39/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kerran kävi niin, että kun olin hankkimassa reseptilääkkeitä niin ihmettelin kovasti sitä miksi mun olisi niitä pitänyt maksaa, mutta sitten se tajusi katsoa tarkemmin ja huomasi, että olen tt-asiakas ja huomasin, että kyllä sen suhtautuminen muhun hiukan muuttui. Se oikein ylimielisesti sano ”ai! Sä oletkin *toimeentulotuen asiakas*” ja siis tuon tt-jutun sanoi kuiskaten ikäänkuin se olisi maailman hävettävin asia maailmassa.

Ei saa puhua kuuluvasti, ei saa puhua hiljaa.

Olisikohan nuo suhtautumiset teidän omassa päässänne.

Tämän huomasin itsekkin tässä keskustelussa. Jos sanoo sen normaaliin ääneen, niin se on muille asiakkaille kailottamista, jos kuiskaa niin se on häpeällinen asia. Menee ristiriitaan nämä jutut.

Vierailija
40/223 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole itse koskaan kokenut tulleeni eri tavalla kohdelluksi. Jos oikeasti on sitä mieltä, että tulee jotenkin eri tavalla kohdelluksi kuin muut, niin miksi et tee valitusta?

Lue huollellisemmin ennen kommentointia. Olen ollut paikalla ja nähnyt että asiakasta on kohdeltu epämiellyttävästi. Eli joutunut todistamaan moista.

Ja kyllä -- annoin palautetta palvelusta. Jaloillani.  Siirtymällä toisen apteekin asiakkaaksi.