Toimeentulotuen saajan tyly kohtelu apteekeissa!
Olen keski-ikää lähestyvä pitkäaikaissairas nainen ja saan Kelasta toimeentulotukea. Asun suht pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin useampi apteekki. Olen pannut merkille, että ennen tt-tuen siirtymistä Kelalle, kun apteekeissa ei vielä tiedetty tt-tukiasiakkuudestani, oli apteekin henkilökunta minulle paljon ystävällisempää, kun hain reseptilääkkeitä!
Kysyttiin, onko entuudestaan tuttu lääke jne mutta sen jälkeen kun laki muuttui ja tt-tukiasiakkuus näkyy tietokoneelta apteekissa kun haen kuukausittaiset reseptilääkkeet, on henkilökunta muuttunut selvästi viileämmäksi ja vähäpuheiseksi...Ilmeisesti halveksivat salaa mielessään tt-tukiasiakkuuttani.
Ovatko muut tt-tuensaajat huomanneet samaa? Ei tunnu kivalta kun muutenkin häpeän itseäni ja elämäntilannettani ja minulle vielä sanattomasti osoitetaan että olen arvoton "sossupummi"...Tai siltä ainakin tuntuu
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Joissain apteekeissa suhtautuminen tt-asiakkaisiin voi olla töykeää siksi, että ainakin omalla kokemuksellani pahimmat öykkärit ja vaikeimmat tapaukset löytyy tästä asiakasryhmästä. Ei todellakaan kaikki, mutta tämä öykkäröivä vähemmistö voi joidenkin silmissä leimata koko ryhmän (vähän sama homma kuin m*ah*nmuuttaja/p*k*laisasioissa).
Itse kyllä pyrin olemaan aina kaikille ystävällinen ja kohtelias, eikä minua kiinnosta kuka ne lääkkeet maksaa (kunhan joku sen tekee.) En kuitenkaan sinänsä ihmettele, jos joillain apteekkityöntekijöillä on ennakkoluuloja, vaikka eihän niitä saisi asiakkaille näyttää.
T. Lääketeknikko
Lääketeknikon mielipide asiaan : " omalla kokemuksellani pahimmat öykkärit ja vaikeimmat tapaukset löytyy tästä asiakasryhmästä."
Uskomatonta.
Ja hänkin varmaan olettaa ettei asenne mitenkään näy ulospäin hänen työssään.
Kuinka halveksinkaan tällaisia asenteellisia apteekkialan työntekijöitä.
Onneksi voi asiakas valita missä asioi.
Vierailija kirjoitti:
Lohduttautukaa kaikki tt-tukiasiakkaat sillä, että teihin kylmäkiskoisesti suhtautuvat ihmiset saattavat itse jäädä ennenpitkää työttömiksi tai sairastua vakavasti ja joutuvat nielemään ylpeytensä...Automatisaatio tulee ja vie suuren osan työpaikoista Suomessakin ja silloin moni keskituloinen tippuu kovaa ja korkealta! Ja muista ap, et ole yhtään sen huonompi ihminen kuin kukaan muukaan, ikävää jos ammattilaiset eivät osaa peittää omaa halveksuntaansa
Ei siinä kuule mitenkään korkealta tipu. Kyllä se työelämä ja käteen jäävä pieni korvaus 40 tunnista per viikko pitää jalat visusti maassa. Nimenomaan korvaus, ei palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kateellisten maa, vaikka ihmisellä menisi kuinka huonosti niin jos joku saa toimeentulotukea niin sitä kadehditaan, mutta itse ei yllättäen olla valmiita heittäytymään tt-tuelle :D Miksi ei, jos se kerran on niin ihanaa ja kadehdittavaa?
Tiesitkö, että ne kadehtijat on 90% niitä joilla jää viivan alle vielä vähemmän kuin sillä sossupummilla mutta jotka ovat aina siltikin yrittäneet itse elättää itsensä ja ovat koko työssäoloajan maksaneet veroja yhteiskunnalle joilla se sossun elätti on elänyt samaan aikaan täysin huoletonta elämää
Vai että huoletonta elämää? Jatkuvissa kivuissa ja kroonisesti sairaana? Et selvästikään tiedä mistä puhut. Luulet olevasi niin paljon parempi ihminen kun saat käydä töissä :D Mut odotahan vaan, joku päivä saatat sinäkin saada vaikka syö vän tai muun "kivan" sairauden ja joutua tt-tukiasiakkaaksi...Muisteleppa siinä sitten omaa ylimielistä asennettasi
Tuskin apteekeissa ollaan tylyjä kuvailemaasi monisairasta asiakasta kohtaan noin yleisesti ottaen. Mutta niitä kohtaan kylläkin jotka on viimeiset 10 vuotta maksattanut kaiken valtiolla ja jotka tekee viidettä lasta putkeen. Yleensä näillä on myös uusin malli omenapuhelimesta. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Asiakkaan lapsiluku tai puhelinmalli ei kuulu mietnkään apteekin tiskin takana työskentelevälle henkilölle. Hänen tehtävänsä ja toimenkuvansa liittyy lääkkeiden toimittamiseen tiskin yli asiakkaalle sekä niiden käyttöön liittyvä neuvonta + muiden apteekissa olevien tuotteiden esittely ja myynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain apteekeissa suhtautuminen tt-asiakkaisiin voi olla töykeää siksi, että ainakin omalla kokemuksellani pahimmat öykkärit ja vaikeimmat tapaukset löytyy tästä asiakasryhmästä. Ei todellakaan kaikki, mutta tämä öykkäröivä vähemmistö voi joidenkin silmissä leimata koko ryhmän (vähän sama homma kuin m*ah*nmuuttaja/p*k*laisasioissa).
Itse kyllä pyrin olemaan aina kaikille ystävällinen ja kohtelias, eikä minua kiinnosta kuka ne lääkkeet maksaa (kunhan joku sen tekee.) En kuitenkaan sinänsä ihmettele, jos joillain apteekkityöntekijöillä on ennakkoluuloja, vaikka eihän niitä saisi asiakkaille näyttää.
T. Lääketeknikko
Lääketeknikon mielipide asiaan : " omalla kokemuksellani pahimmat öykkärit ja vaikeimmat tapaukset löytyy tästä asiakasryhmästä."
Uskomatonta.
Tuskin löydät mistään sellaista farmaseuttia joka ihannoisi tt-asiakkaita. Toiset peittää ärtymyksen paremmin kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttautukaa kaikki tt-tukiasiakkaat sillä, että teihin kylmäkiskoisesti suhtautuvat ihmiset saattavat itse jäädä ennenpitkää työttömiksi tai sairastua vakavasti ja joutuvat nielemään ylpeytensä...Automatisaatio tulee ja vie suuren osan työpaikoista Suomessakin ja silloin moni keskituloinen tippuu kovaa ja korkealta! Ja muista ap, et ole yhtään sen huonompi ihminen kuin kukaan muukaan, ikävää jos ammattilaiset eivät osaa peittää omaa halveksuntaansa
Ei siinä kuule mitenkään korkealta tipu. Kyllä se työelämä ja käteen jäävä pieni korvaus 40 tunnista per viikko pitää jalat visusti maassa. Nimenomaan korvaus, ei palkka.
Riippuu varmaan aika pitkälti työpaikasta, jos tienaa yli kolme tonnia kuussa niin peruspäiväraha on aika paljon pienempi etenkin jos sillä summalla joutuu tulemaan toimeen loppuelämänsä...Ja Suomessa on vielä aika paljon ns. hyvin tienaavia, toki eri asia jos on esim. siivooja tai vaikkapa pätkätöissä. Tosin tämä nyt ei varsinaisesti liity mitenkään ketjun aiheeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kateellisten maa, vaikka ihmisellä menisi kuinka huonosti niin jos joku saa toimeentulotukea niin sitä kadehditaan, mutta itse ei yllättäen olla valmiita heittäytymään tt-tuelle :D Miksi ei, jos se kerran on niin ihanaa ja kadehdittavaa?
Tiesitkö, että ne kadehtijat on 90% niitä joilla jää viivan alle vielä vähemmän kuin sillä sossupummilla mutta jotka ovat aina siltikin yrittäneet itse elättää itsensä ja ovat koko työssäoloajan maksaneet veroja yhteiskunnalle joilla se sossun elätti on elänyt samaan aikaan täysin huoletonta elämää
Vai että huoletonta elämää? Jatkuvissa kivuissa ja kroonisesti sairaana? Et selvästikään tiedä mistä puhut. Luulet olevasi niin paljon parempi ihminen kun saat käydä töissä :D Mut odotahan vaan, joku päivä saatat sinäkin saada vaikka syö vän tai muun "kivan" sairauden ja joutua tt-tukiasiakkaaksi...Muisteleppa siinä sitten omaa ylimielistä asennettasi
Tuskin apteekeissa ollaan tylyjä kuvailemaasi monisairasta asiakasta kohtaan noin yleisesti ottaen. Mutta niitä kohtaan kylläkin jotka on viimeiset 10 vuotta maksattanut kaiken valtiolla ja jotka tekee viidettä lasta putkeen. Yleensä näillä on myös uusin malli omenapuhelimesta. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Asiakkaan lapsiluku tai puhelinmalli ei kuulu mietnkään apteekin tiskin takana työskentelevälle henkilölle. Hänen tehtävänsä ja toimenkuvansa liittyy lääkkeiden toimittamiseen tiskin yli asiakkaalle sekä niiden käyttöön liittyvä neuvonta + muiden apteekissa olevien tuotteiden esittely ja myynti.
Olet oikeassa. Ei kuulu. Mutta farmaseutitkin ovat ihmisiä, suomen kansalaisia ja veronmaksajia. Joten kyllä se luonnollisesti vähän suututtaa kun täällä on näitä vapaamatkustajia vähän liiankin kanssa nykyään. Farmaseutilla itsellään tuskin on varaa hankkia omenapuhelinta tai viittä lasta.
Tuskin löydät mistään sellaista farmaseuttia joka ihannoisi tt-asiakkaita. Toiset peittää ärtymyksen paremmin kuin toiset.[/quote]
No miksi pitäisi ihannoida tt-tukiasiakkaita tai olla ärtynyt? Onko se tt-tukiasiakkaan vika jos farmaseutti ei hallitse omia ärtymyksen tunteitaan ja suhtautuu asenteellisesti? Farmaseutin työhön ei kuulu sen ärtymyksen näyttäminen asiakkaalle ja jos ärsyyntyy siitä että joku saa tt-tukea niin voi mennä itseensä ja miettiä, miksi se v-tuttaa niin paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nämä tietyt (eivät todellakaan kaikki) toimeentulotukiasiakkaat käyttävät sanoja kuten "sossupummi" ynnämuuta, kun kukaan muu ei koe heitä sellaiseksi.
Voiko tilanne sittenkin olla, että nämä jotkut itseasiassa kokevat tilanteensa niin suurena häpeänä, että kuvittelevat kaikkien ajattelevan heistä jotenkin negatiivisesti?
Entä voisiko vastaavasti olla, että todellakin joutuu todistamaan inhottavan alentuvaa ja asenteellista - epämiellyttävää - palvelua julkisessa tilassa, apteekissa, kun käytös muuttuu palveltavan asiakkaan myötä negatiiviseksi? Kohdellaankin eri tavoin asiakasta.
Itse olen moista todistanut. Valitettavasti.
Ja apteekki meni vaihtoon välittömästi, sellaiseen missä palvelu tasaisen korrektia jokaikiselle asiakkalle.
en ole itse koskaan kokenut tulleeni eri tavalla kohdelluksi. Jos oikeasti on sitä mieltä, että tulee jotenkin eri tavalla kohdelluksi kuin muut, niin miksi et tee valitusta?
Lue huollellisemmin ennen kommentointia. Olen ollut paikalla ja nähnyt että asiakasta on kohdeltu epämiellyttävästi. Eli joutunut todistamaan moista.
Ja kyllä -- annoin palautetta palvelusta. Jaloillani. Siirtymällä toisen apteekin asiakkaaksi.
Eli annat sellaisen farmaseutin jatkaa töitä, jotka kohtelevat joitain asiakkaita epäreilusti ja näin altistat muutkin toimeentulotukiasiakkaat tälläiselle kohtelulle?
Miksi?
Siksi , koska kaikkein tehokkainta palautetta on vaihtaa palveluntuottajaa ellei ole tyytyväinen.
Aina.
Se on juuri näin. Apteekki vaihtoon vaan. Ei farmaseutti saa potkuja jonkun tt-asiakkaan valituksen perusteella. Jotkut apteekkarit saattavat jopa sanoa asiakkaalle että on hyvä vaan ja menee toiseen apteekkiin jos ei ole tyytyväinen. On näitä nähty.
Jos asiasta tehtäisiin suurempi numero niin tottakai apteekki joutuisi muuttamaan tapansa. Ei se, että tekee valituksen tarkoita sitä, ettäkö sinne tarvitsee uudelleen mennä asioimaan. Valituksen voi tehdä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nämä tietyt (eivät todellakaan kaikki) toimeentulotukiasiakkaat käyttävät sanoja kuten "sossupummi" ynnämuuta, kun kukaan muu ei koe heitä sellaiseksi.
Voiko tilanne sittenkin olla, että nämä jotkut itseasiassa kokevat tilanteensa niin suurena häpeänä, että kuvittelevat kaikkien ajattelevan heistä jotenkin negatiivisesti?
Entä voisiko vastaavasti olla, että todellakin joutuu todistamaan inhottavan alentuvaa ja asenteellista - epämiellyttävää - palvelua julkisessa tilassa, apteekissa, kun käytös muuttuu palveltavan asiakkaan myötä negatiiviseksi? Kohdellaankin eri tavoin asiakasta.
Ja apteekki meni vaihtoon välittömästi, sellaiseen missä palvelu tasaisen korrektia jokaikiselle asiakkalle.
en ole itse koskaan kokenut tulleeni eri tavalla kohdelluksi. Jos oikeasti on sitä mieltä, että tulee jotenkin eri tavalla kohdelluksi kuin muut, niin miksi et tee valitusta?
Lue huollellisemmin ennen kommentointia. Olen ollut paikalla ja nähnyt että asiakasta on kohdeltu epämiellyttävästi. Eli joutunut todistamaan moista.
Ja kyllä -- annoin palautetta palvelusta. Jaloillani. Siirtymällä toisen apteekin asiakkaaksi.
Eli annat sellaisen farmaseutin jatkaa töitä, jotka kohtelevat joitain asiakkaita epäreilusti ja näin altistat muutkin toimeentulotukiasiakkaat tälläiselle kohtelulle?
Miksi?
Siksi , koska kaikkein tehokkainta palautetta on vaihtaa palveluntuottajaa ellei ole tyytyväinen.
Aina.
Se on juuri näin. Apteekki vaihtoon vaan. Ei farmaseutti saa potkuja jonkun tt-asiakkaan valituksen perusteella. Jotkut apteekkarit saattavat jopa sanoa asiakkaalle että on hyvä vaan ja menee toiseen apteekkiin jos ei ole tyytyväinen. On näitä nähty.
Jos asiasta tehtäisiin suurempi numero niin tottakai apteekki joutuisi muuttamaan tapansa. Ei se, että tekee valituksen tarkoita sitä, ettäkö sinne tarvitsee uudelleen mennä asioimaan. Valituksen voi tehdä muutenkin.
Valittaa voi aina mutta se ei johda mihinkään. Kannattais nyt vaan olla tyytyväinen että se tt-toimisto maksaa elon eikä olla niin kamalan vaativa.
Minä jouduin parikymmentä vuotta sitten vaikeassa elämäntilanteessa hakemaan toimeentulotukea. Sosiaalityöntekijä oli ihana ja asiallinen, mutta siihen se sitten jäikin. Sain maksusitoumuksen uusien silmälasien hankkimista varten tiettyyn optikkoliikkeeseen. Marssin sisään ja aloin katsella odottaessani kehyksiä. Kun myykä vapautui, hän tuli palvelemaan minua oikein ystävällisesti. Soviteltiin siinä erilaisia pokamalleja ja valittiin sopivat. Mainitsin, että minulla on maksusitoumus. Jo muuttui ääni kellossa! nainen alkoi räyhätä, että se olisi pitänyt mainita heti, rempaisi pokat käsistäni ja ilmoitti, että sossun asiakkaille on ihan omat mallit. Sitten hän kaivoi jostain alakaapista laatikon, jossa oli ilmeisesti poistomalleja ja nakkasi sen pöydälle. Sieltä aloin sitten nolona kaivella sopivia. Ystävällistä palvelua ei enää ollut tarjolla.
Vannoin itselleni, ettei koskaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Aina.
Mihin sä niinku meinaat valittaa ja mistä? Sait lääkkeet ilmaiseksi mutta farmaseutti ei miellyttänyt. Haloo nyt oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lääketeknikko
Uskomatonta.
Hyvin sisäistetty taas teksti. Osuiko omaan nilkkaan?
Asiakkaan lapsiluku tai puhelinmalli ei kuulu mietnkään apteekin tiskin takana työskentelevälle henkilölle. Hänen tehtävänsä ja toimenkuvansa liittyy lääkkeiden toimittamiseen tiskin yli asiakkaalle sekä niiden käyttöön liittyvä neuvonta + muiden apteekissa olevien tuotteiden esittely ja myynti.[/quote]
Olet oikeassa. Ei kuulu. Mutta farmaseutitkin ovat ihmisiä, suomen kansalaisia ja veronmaksajia. Joten kyllä se luonnollisesti vähän suututtaa kun täällä on näitä vapaamatkustajia vähän liiankin kanssa nykyään. Farmaseutilla itsellään tuskin on varaa hankkia omenapuhelinta tai viittä lasta.[/quote]
Ja taas se kuuluisa termi "veronmaksaja"...Sinäkin olet elämäsi aikana nauttinut niin paljon yhteiskunnan tarjoamista eduista, kuten ilmainen koulutus, edullinen terveydenhuolto, infra, lapsilisät, jos on lapsia jne että et ikinä tule maksamaan niin paljon veroja kuin mitä olet saanut yhteiskunnalta! Ja kuka tahansa voi sairastua vakavasti, jäädä pitkäaikaistyöttömäksi ja joutua tt-tuen asiakkaaksi. Sinäkin voit jonain päivänä olla ns. "vapaamatkustaja" jos huonosti käy. Ja mistä sitä päällepäin tiedät kenellä on varaa mihinkin ja kuka on "vapaamatkustaja"? Et näe ihmisten elämäntilanteita kokonaisuudessaan sieltä tiskin takaa
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin parikymmentä vuotta sitten vaikeassa elämäntilanteessa hakemaan toimeentulotukea. Sosiaalityöntekijä oli ihana ja asiallinen, mutta siihen se sitten jäikin. Sain maksusitoumuksen uusien silmälasien hankkimista varten tiettyyn optikkoliikkeeseen. Marssin sisään ja aloin katsella odottaessani kehyksiä. Kun myykä vapautui, hän tuli palvelemaan minua oikein ystävällisesti. Soviteltiin siinä erilaisia pokamalleja ja valittiin sopivat. Mainitsin, että minulla on maksusitoumus. Jo muuttui ääni kellossa! nainen alkoi räyhätä, että se olisi pitänyt mainita heti, rempaisi pokat käsistäni ja ilmoitti, että sossun asiakkaille on ihan omat mallit. Sitten hän kaivoi jostain alakaapista laatikon, jossa oli ilmeisesti poistomalleja ja nakkasi sen pöydälle. Sieltä aloin sitten nolona kaivella sopivia. Ystävällistä palvelua ei enää ollut tarjolla.
Vannoin itselleni, ettei koskaan enää.
Ai, minä sain kanssa maksusopimuksen jonkun aikaa sitten ja olivat todella asiallisia. Ja se on ihan totta, että sossu/kela on itse toimittanut näille silmälasimyyjille tiedot siitä mitä laseja asiakkaat saavat ostaa. Yleisemmin se on se tietyn hintainen ja siitä ylemmäksi ei saa mennä, tai jos menee niin saa itse maksaa ylimenevän osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin löydät mistään sellaista farmaseuttia joka ihannoisi tt-asiakkaita. Toiset peittää ärtymyksen paremmin kuin toiset.
No miksi pitäisi ihannoida tt-tukiasiakkaita tai olla ärtynyt? Onko se tt-tukiasiakkaan vika jos farmaseutti ei hallitse omia ärtymyksen tunteitaan ja suhtautuu asenteellisesti? Farmaseutin työhön ei kuulu sen ärtymyksen näyttäminen asiakkaalle ja jos ärsyyntyy siitä että joku saa tt-tukea niin voi mennä itseensä ja miettiä, miksi se v-tuttaa niin paljon
Eiköhän kaikkia työssäkäyviä ihmisiä v-tuta toisten vapaamatkustaminen. Väitän että farmaseutit on vielä fiksummasta päästä.
Hyvin sisäistetty taas teksti. Osuiko omaan nilkkaan?[/quote]
Sinuun sopii ilmaus "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" :D
No miksi pitäisi ihannoida tt-tukiasiakkaita tai olla ärtynyt? Onko se tt-tukiasiakkaan vika jos farmaseutti ei hallitse omia ärtymyksen tunteitaan ja suhtautuu asenteellisesti? Farmaseutin työhön ei kuulu sen ärtymyksen näyttäminen asiakkaalle ja jos ärsyyntyy siitä että joku saa tt-tukea niin voi mennä itseensä ja miettiä, miksi se v-tuttaa niin paljon[/quote]
Eiköhän kaikkia työssäkäyviä ihmisiä v-tuta toisten vapaamatkustaminen. Väitän että farmaseutit on vielä fiksummasta päästä.[/quote]
No jos noin paljon v-tuttaa niin irtisanoudu ja ala sinäkin elää tt-tuella niin ehkä ei sitten v-tuta enää niin paljoa ;) Ai et halua olla vapaamatkustaja? Miksi kuitenkin olet kateellinen vapaamatkustajille?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sisäistetty taas teksti. Osuiko omaan nilkkaan?
Sinuun sopii ilmaus "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" :D
Paraskin puhuja.
Heti peppukipua, kun sanoo tt-asiakkaissa olevan ihan h*lvetin vaikeita minäminäminä -ihmisiä, jotka varmasti aiheuttavat ennakkoluuloja joissain apteekeissa kaikkia tt-asiakkaita kohtaan. Meillä on muutama tällainen vakiotapaus, jotka säännöllisesti tulevat aiheuttamaan päänsärkyä henkilökunnalle (ja muille asiakkaille), mutta heidät kyllä palvellaan hymyillen ja halveksumatta alusta loppuun.
Kyllä. Olen huomannut saman, ja koen sen erittäin nöyryyttäväksi. Olen siis itse töissäkäyvä opiskelija, jolta opintotuki on loppunut, joten palkan lisäksi sillä tt-tuella mennään eteenpäin elämässä.
Kun töitä on ollut paljon, mulle ei myönnetä tt-tukea (teen nollatuntisopparia vastaavalla työsopimuksella töitä, joten joudun hakemaan välillä hakemaan tt-tukea kuten moni muukin pienituloinen), jolloin palvelu on apteekissa paljon parempaa. Ostanhan tällöin lääkkeeni omilla rahoillani, joten minua kohdellaan kuten olisin täysijärkinen yhteiskunnan jäsen. Silloin kun en sitä kykene tekemään, farmaseuttin suhtautuminen minuun muuttuu alentuvaksi, hän tarkistaa kaiken kaksi kertaa ja kohtelee minua kuin vähäjärkistä ongelmatapausta.
Entistä ikävämpää tästä tekee juuri tuo joidenkin (kaiketi kokkarien) uhriutuminen ja jatkuva väärän tiedon levittäminen, "että toiset ne vaan saa ties mitä kasvovesia Kelan kustannuksella." Minulta kyllä leikataan kaikki tienaamani palkkarahat ensin tuesta pois, saan pitää itselläni palkastani vain 150 euroa, jollen tienaa opiskelun ohessa niin paljon, ettei tt-tukea myönnetä. Käytännössä tähän pääsy tarkoittaisi sitä, että tekisin jatkuvasti 3-päiväistä työviikkoa, mutta yksikin viikko, jolle en saisi 3 vuoroa, tiputtaisi minut takaisin tt-tuen pariin.
Mulla ei ole aikaa juuri muuhun kuin työhön ja opiskeluun, tekisin vuoroja enemmmän, jos niitä vain saisin, mutta opinnot ovat maisterivaiheessa tiivistahtisia, ja pakollista läsnäoloa vaaditaan vähintään kahtena päivänä viikossa. Olen ihan lopussa. Näillä näkymin valmistun määräajassa töissäkäynnistä huolimatta. En saanut ekalla tutkinnollani töitä, joten mun oli pakko vaihtaa alaa ja opiskella toinen yo-tutkinto sen entisen tueksi. Kyllä farmaseuttinkin pitäisi ymmärtää, että tt-tuen saajia on monenlaisia, ja että senkin alan töiden korvaaminen automaatiolla ja roboteilla voi ajaa hänetkin samaan asemaan, jossa itse nyt olen.