Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen = elämänhallinnan ongelmia

Vierailija
24.05.2019 |

...tämän kuulin juuri kollegalta, joka ei tiennyt, että asun kuin asunkin vuokralla. Olen akateeminen, keskituloinen, terveellistä elämää viettävä ja kulttuuria harrastava akateeminen nainen, jonka lapsi on jo aikuinen. Raha-asioissa olen aina ollut säntillinen. Muutin tähän joitain vuosia sitten erottuani lapsen isästä, en vielä tiedä minne aion asettua. Ja aionko edes ostaa asuntoa.

Mistä näitä kuvitelmia sikiää? Elääkö osa ihmisistä jotain agraariyhteiskunnan aikakautta, jossa ylin asema yhteiskunnassa on tilallinen? Ei sillä, että olisin aseman kipeä - vuokra-asumisen yhdistäminen luuseriuteen on vain todella kaukaa haettua.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, olenkin oikein TODELLA akateeminen kun piti kahdesti mainita. :D

ap

Vierailija
2/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä pääsee helpolla, kun ei kuuntele mulkkujen mielipiteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava mielipide. Nimim. akateeminen, vakkarityö ja 100k vuositulot.

Erikoisempaa minusta ottaa lainaa ja maksella sitä 30v pois.

Vierailija
4/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 988€ kuussa, ei ole elämänhallinnan ongelmia. Täytyy tehdä duunia melkoisesti että joka kuukausi saa tuon summan maksettua.

Vierailija
5/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän nuo vuokralla asuvien haukkujat haluaa vaan korostaa sitä, että itse ovat omistusasujia, ikään kuin se olisi onnistuneen elämän mitta.

Vierailija
6/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asujalla, jolla ei ole varaa maksaa 2-3 kk takuuvuokraa ja jonka vuokranmaksu viivästyy, on elämänhallinnan ongelmia. 

Onko sinulla muita säästöjä ja sijoituksia? Miten sait kasattua alkupääoman? Yksi hyvä tapa on ottaa asuntolainaa, asua, myydä asunto pois velattomana ja siirtyä vuokralle asuntoon, johon ei tahdo  itse sijoittaa. Asunnosta saadut rahat voi sijoittaa joko uuteen asuntoon tai muuten tuottavasti, jopa tuottavammin kuin seiniin. Aina ei ole pakko palata takaisiin omistusasujaksi.

Vierailija
7/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole akateeminen mutta minusta vuokralla asuminen on ihan ok. Olen omistanut asunnon, useitakin mutta vuokralla on helpompaa. Voi lähteä kun huvittaa, eikä ole vastuuta. Nykyisin asunnon omistaminen alkaa olla pien riski, niin paljon kaikkia homejuttu on tullut kuultua.

Vierailija
8/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun vielä tietäisi, mihin kaikkeen tämä oletus perustuu. Siis ihan faktoihin, ei asenteisiin, jos keskustelisi tällaisen Paremman Ihmisen kanssa aiheesta syvemmin. Olen itse häipynyt nopeasti sellaisten ihmisten läheisyydestä, joilla on tällaisia ajatuksia, niin en osaa sanoa. Joku vuokra-asujien vähättelijä voisi kertoa nyt anonyymisti!

Vierailija
9/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asujalla, jolla ei ole varaa maksaa 2-3 kk takuuvuokraa ja jonka vuokranmaksu viivästyy, on elämänhallinnan ongelmia. 

Onko sinulla muita säästöjä ja sijoituksia? Miten sait kasattua alkupääoman? Yksi hyvä tapa on ottaa asuntolainaa, asua, myydä asunto pois velattomana ja siirtyä vuokralle asuntoon, johon ei tahdo  itse sijoittaa. Asunnosta saadut rahat voi sijoittaa joko uuteen asuntoon tai muuten tuottavasti, jopa tuottavammin kuin seiniin. Aina ei ole pakko palata takaisiin omistusasujaksi.

Miten tämä liittyi aloituksen aiheeseen, eli vuokralla-asujien kuviteltuihin elämänhallinnan ongelmiin? 

Vierailija
10/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tavallaan, itsellä omistuskämppä koska koen mukavampana maksaa takaisin ikään kuin itselle eikä vuokranantajalle, voisin kuitenkin ihan hyvin asua tulevaisuudessa vuokralla jos sellainen tilanne tulisi eteen. Ap:n kollega on käytöstavaton mäntti joka voisi opetella pitämään turpansa rullalla jos ei ole tuon järkevämpää sanottavaa. Jätä sen puheet omaan arvoonsa ja asu juuri niin kuin itse haluat.

Vierailija
11/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei vaan hahmota kuinka paljon ja kuinka nopeasti tällaiset asiat on muuttuneet.

On jo valtava määrä ihmisiä joihin entiset luokittelut ei päde, he tekevät kuin itselle parhaiten sopii, eikä välitä vanhoista kaavoista.

Itsekin sellainen, olen "yhteiskuntaluokaton". Elämäni elementit ei sovi yhteenkään luokkaan.

Vierailija
12/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on muuttunut, että asumisesta voi maksaa joko toiselle tai kartuttaa omaa omaisuutta.

Vierailija
13/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on muuttunut, että asumisesta voi maksaa joko toiselle tai kartuttaa omaa omaisuutta.

Miten tämä liittyi aloitukseen jossa ihmetektiin käsitystä, että vuokralla asuminen = elämänhallinnan ongelmia? 

Sattuu päähän tämä  ihmisten lukutaidottomuus.

Vierailija
14/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa shaissea olen saanut kuulla jo 25-vuotiaana muutamalta kaverilta, että olin kuulemma liian vanha asumaan vuokralla. Meidän 67 m2 kolmion vuokra 650 €/kk sis. veden, lämmityksen ja pesutuvan käytön. Rauhallinen kaupungin omistama talo, jossa asuu paljon lapsiperheitä ja ihan työssä käyviä. Ei yhtään hullumpi hinta, kun miettii että monissa omistusasunnoissa vastike on samaa luokkaa tai jopa suurempi, eikä siihen kuulu vesimaksua + lainaakin pitäisi lyhentää 20-30 v. 

Meillä on haaveissa kylläkin oman asunnon osto ensi vuonna, kriteerinä nimenomaan edullinen vastike eikä asunto muutenkaan saisi maksaa liikaa, että rahaa jäisi muuhunkin elämiseen. 

Vierailija
15/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten vaikka olisikin ongelmia?

Onko se joillekin jopa yllätys, että kaikki eivät ole Rikkaita ja Täydellisiä?

Vierailija
16/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspulliainen ei asunnoilla rikastu, vaikka omaisuutta joo sinänsä voi kartuttaa. Mutta siitä omaisuudesta täytyy pitää huolta. Tulehan sieltä Westendistä katsomaan muutakin maailmaa. 

Vierailija
17/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia omalla asunnolla pätijöitä aina riittää, älä lotkauta korviasikaan mokomalle. Ylipäätään toisten ihmisten elämäntavan arvottaminen on typerää, koskaan et voi tietää täysin ihmisen taustoja tai syitä toimia jollain tavalla.

Vierailija
18/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin oikein tahallani ottannut esille että niin, itsehän asun vuokralla ja selittänyt aikalailla tuon mitä aloituksessakin kerroit, ja katsonut kollegan ilmeen. Tosi vanhanaikaista kuvitella että nykyään ihmisiä kiinnostaa omistusasunnon hankkiminen ja samassa asunnossa asuminen vuosikaudet, työkuviot ym. muuttuvat paljon herkemmin kuin ennen ja elämään haetaan vaihtelua. 

Vierailija
19/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee samaan kategoriaan kuin tuo omakotitalojankkaus. Kertoo lähinnä ihmisten kyvyttömyydestä ymmärtää muuta kuin omaa kapeaa maailmaansa. 

Vierailija
20/21 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähipiirissä on useampi, jonka lapsilisät on aikanaan sijoitettu riskirahastoihin ja osakkeisiin, jotta jälkikasvu saisi ostettua heti oman asunnon aikuistuttuaan. Myönnän että olen kateellinen vaikka eihän tuollainen järjestely ole moraalisesti oikein. Meillä kaikki rahat meni ruokaan ja vaatteisiin, lisäksi itsellä oli opintojen jälkeen vielä vuosikausien työttömyys edessä. Sitten nämä samat hemmotellut pennut ihmettelivät miksi asun vuokralla vielä yli 25-vuotiaana, kun itse omistavat jo tusinoittain sijoistuskämmpiä. Pystyin aloittamaan asp-säästämisen vasta 27-vuotiaana ja nyt olen säästänyt 2 vuotta enkä ole saanut minkään vertaa rahaa kasaan, kiitos korkeiden vuokrien ja pätkätöiden. Tasan ei käy onnen lahjat, omistusasunto on nykyään rikkaiden etuoikeus. Edes aso-asuminen ei täällä Oulun seudulla ole järkevää, vastikkeet ovat jopa korkeammat kuin vuokralla asuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi