Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylivelkaantunut

Vierailija
23.05.2019 |

Olen tuhlannut maniassa niin paljon rahaa, että omien säästöjen lisäksi on vielä velkaa 89000 euroa kulutusluottopaikkoihin, korot 10-15%. Asuntolainaa jäljellä 51000€.

Tulot on ihan ok, 2500€ nettona ja yksi 12-vuotias lapsi, jonka takia en voi heittää pyyhettä kehään. Luottotietoja en voi menettää.

Miten hitossa selviän? Nyt on vielä varaa maksaa jotenkin lyhennykset, mutta eipä jää montaa sataa elämisrahaa niiden jälkeen.

Ruoskiminen ei auta, enkä laita tätä vakava bipolaarisuuden piikkiin (johon saatu vihdoin toimiva lääkitys ja jonka takia tajuan nyt tilanteen). Vaan ihan konkreettisia neuvoja kaipaan. Nyt olen ollut ostamisesta ja uhkapeleistä ”kuivilla” 4 kuukautta.

Itsemurha ei ole ratkaisu lapseni takia, sitä ei kannata ehdottaa.

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaneuvontaan ja sitten peliriippuvuutts hoitamaan.

Vierailija
2/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa kun velkaa pienemmäksi kuukausi kerrallaan, itsellä vastaavan asuntolainan lisäksi kulutusluottoa vajaa 30 tuhatta vastaavilla tuloilla.

Seuraavat vuodet mennään lainojen maksun ehdolla kädestä suuhun ilman mitään sen suurempaa luksusta, mutta pitää vaan tähtäimen siellä, että velat saa sitten jossain vaiheessa kuitattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy asunto ja kuittaa sillä velat.

Vierailija
4/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, se on viimeinen vaihtoehto. Koitan selvitä tästä nyt muuten lapsen vuoksi ensin.

Luottotietoja en voi menettää työni vuoksi. Taustatietona, että olin ensimmäiset noin 40 vuotta ”hyvä” rahankäyttäjä, enkä ikinä olisi langennut tällaiseen typeryyteen. Sitten kävi tämä kaikki, johon itse olen ainoa syypää. Pari vuotta meni kuin sumussa, enkä voi ymmärtää mitä olen tehnyt, olin kuin toinen ihminen ja jatkuvasti ylikierroksilla.

Hävettää ja ahdistaa. Täytyy vaan koittaa jaksaa päivästä toiseen.

Vierailija
5/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, se on viimeinen vaihtoehto. Koitan selvitä tästä nyt muuten lapsen vuoksi ensin.

Luottotietoja en voi menettää työni vuoksi. Taustatietona, että olin ensimmäiset noin 40 vuotta ”hyvä” rahankäyttäjä, enkä ikinä olisi langennut tällaiseen typeryyteen. Sitten kävi tämä kaikki, johon itse olen ainoa syypää. Pari vuotta meni kuin sumussa, enkä voi ymmärtää mitä olen tehnyt, olin kuin toinen ihminen ja jatkuvasti ylikierroksilla.

Tsemppiä.

Vierailija
6/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä.

Kiitos

Vierailija
7/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupummi

Vierailija
8/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteesi ovat ymmärrettäviä, mutta ei niistä apua ole tilanteen ratkaisemiseen. 

Itsellä samanlainen tilanne, joten ymmärrän todella hyvin. Itsellä myös lähti lapasesta aivan samoista syistä. On kauheaa, kun ei voi tunnustaa kenellekään, ja vaikka juuri pärjää, niin sinnittelyä tämä on. Yritän ajatella, että tämä tilanteen vaikeus on nyt motivaatiota sille, ettei uudestaan mokaa.

Olen tosi pahoillani puolestasi. Onneksi sinulla on tuo turva asunnosta, niin että tiedät että on tapa selviytyä jos liian vaikeaksi käy. Ilmeisesti nytkin sinnittelet ja pärjäät, mutta tunteet tilanteesta ja omasta mokailusta painavat? Näin ainakin itselläni. Yritän tosiaan ajatella, että ne tunteet eivät auta tilanteeseen, tämä käytännön kärsimys on tarpeeksi etten erehdy samaan uudestaan vaan huomaan, jos lähtee vaarallisille vesille.

Raskainta on ehkä tosiaan se häpeä, ettei tästä voi puhua kenellekään ja on vaikea uskoa, että edes onnistuin saamaan itsen tähän tilanteeseen. Jo täällä asian tunnustaminen helpottaa itselleni ainakin tosi paljon.

Olet varmaan selvittänyt vaihtoehdot, miten saat korot mahdollisimman pieneksi sekä tehnyt tarkat budjetit?

Vierailija
9/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteesi ovat ymmärrettäviä, mutta ei niistä apua ole tilanteen ratkaisemiseen. 

Itsellä samanlainen tilanne, joten ymmärrän todella hyvin. Itsellä myös lähti lapasesta aivan samoista syistä. On kauheaa, kun ei voi tunnustaa kenellekään, ja vaikka juuri pärjää, niin sinnittelyä tämä on. Yritän ajatella, että tämä tilanteen vaikeus on nyt motivaatiota sille, ettei uudestaan mokaa.

Olen tosi pahoillani puolestasi. Onneksi sinulla on tuo turva asunnosta, niin että tiedät että on tapa selviytyä jos liian vaikeaksi käy. Ilmeisesti nytkin sinnittelet ja pärjäät, mutta tunteet tilanteesta ja omasta mokailusta painavat? Näin ainakin itselläni. Yritän tosiaan ajatella, että ne tunteet eivät auta tilanteeseen, tämä käytännön kärsimys on tarpeeksi etten erehdy samaan uudestaan vaan huomaan, jos lähtee vaarallisille vesille.

Raskainta on ehkä tosiaan se häpeä, ettei tästä voi puhua kenellekään ja on vaikea uskoa, että edes onnistuin saamaan itsen tähän tilanteeseen. Jo täällä asian tunnustaminen helpottaa itselleni ainakin tosi paljon.

Olet varmaan selvittänyt vaihtoehdot, miten saat korot mahdollisimman pieneksi sekä tehnyt tarkat budjetit?

Kiitos vastauksesta, todella hyvä sellainen. Olen koittanut selvitellä pienempiä korkoja, mutta hankalaa on. Maksanut myös pienempiä lainoja pois.

Vierailija
10/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot tulevat niin kalliiksi, että ehdottomasti halvin ratkaisu on myydä asunto ja kuitata velat. Sulla menee nyt lähes tonni kuussa korkoihin. Noiden velkojen maksu vie vuosia, eli käyttäisit korkoihin kymmeniä tuhansia. Sitten kun velat on maksettu voit alkaa säästää käsirahaa uuteen asuntoon. Tämä on varmasti vähiten stressaava ja taloudellisin vaihtoehto.

Vierailija
11/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korot tulevat niin kalliiksi, että ehdottomasti halvin ratkaisu on myydä asunto ja kuitata velat. Sulla menee nyt lähes tonni kuussa korkoihin. Noiden velkojen maksu vie vuosia, eli käyttäisit korkoihin kymmeniä tuhansia. Sitten kun velat on maksettu voit alkaa säästää käsirahaa uuteen asuntoon. Tämä on varmasti vähiten stressaava ja taloudellisin vaihtoehto.

Tuo on totta. Vähän arveluttaa kun ikääkin jo reilusti yli 40v. En haluaisi menettää asuntoa.

Vierailija
12/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis velkaa yhteensä sinulla ap 140000e ja siitä kulutusluotosta 89000e vielä korkoa 10-15%. . Tuolla 2500e nettotuloilla juuri ja juuri selviät koron maksuista ,mutta lyhentämiseen menee loppuikäsi. Otan osaa.

Oletko käynyt velkaneuvonnassa, suosittelen.

Vierailija
13/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt noiden lainojen ja asuntolainan jälkeen jää tilistä noin 650-700€ kuukaudessa. Se ahdistaa myös. Lisäksi tosiaan kaikki menee korkoihin kulutusluottojen osalta.

Vierailija
14/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis velkaa yhteensä sinulla ap 140000e ja siitä kulutusluotosta 89000e vielä korkoa 10-15%. . Tuolla 2500e nettotuloilla juuri ja juuri selviät koron maksuista ,mutta lyhentämiseen menee loppuikäsi. Otan osaa.

Oletko käynyt velkaneuvonnassa, suosittelen.

Ei mene loppuikää kyllä, tai jos elämä päättyy pian, niin sitten. 14-15 vuotta menee.

Vierailija
15/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Vähän arveluttaa kun ikääkin jo reilusti yli 40v. En haluaisi menettää asuntoa.

Uusia asuntoja kyllä saa. Jos myyt vanhan ja sinulle jää kuitenkin siitä vielä jotain velkojen maksun jälkeen, saat todennäköisesti uutta asuntoa vastaan asuntolainaa, jonka korko on vähän rapiat 1%. Eli voitat sen jälkeen korkomenoissa satasia joka kuukausi.

Vierailija
16/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pankkiin jossa sulla on asuntolaina. Kerro tilanne. Käytä asunnon arvoa vakuutena, saat edullisemman koron. Yhdistä kaikki lainat jotka voit yhdeksi isoksi lainaksi ja tee järkevä takaisinmaksusuunnitelma. Jos et saa kaikkia kulutusluottoja yhdistettyä niin ota tarpeeksi pitkä lyhennysvapaa jotta saat tuon järjestelylainan ulkopuolelle jäävät maksettua ja maksa ne kanssa sinä aikana pois ilman tekosyitä (Kreikassa olis kiva käydä yms). Johan helpottaa, eikä tarvii omaa asuntoa myydä.

Vierailija
17/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut?

Jos asut lähellä kaupungin keskustaa, voit laittaa yhden huoneen vuokralle Airbnb kautta. Muistathan erotella tilille tulevista tuloista vähennysten jälkeen 30% valtiolle. 

Osta satokauden mukaisia vihanneksia ja hedelmiä.

Tee isoja satseja ruokaa ja laita pakkaseen osa.

Ota lisätyö

Ottakaa hoitokoiria tai eläimiä 10€/yö. Lapsi voi tienata tuolla.

Vierailija
18/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusia asuntoja kyllä saa. Jos myyt vanhan ja sinulle jää kuitenkin siitä vielä jotain velkojen maksun jälkeen, saat todennäköisesti uutta asuntoa vastaan asuntolainaa, jonka korko on vähän rapiat 1%. Eli voitat sen jälkeen korkomenoissa satasia joka kuukausi.

Täytyy oikeasti miettiä tätä. Tosin myynti tapahtuisi vasta 2021 kun julkisivuremppa on valmis.

Vierailija
19/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene pankkiin jossa sulla on asuntolaina. Kerro tilanne. Käytä asunnon arvoa vakuutena, saat edullisemman koron. Yhdistä kaikki lainat jotka voit yhdeksi isoksi lainaksi ja tee järkevä takaisinmaksusuunnitelma. Jos et saa kaikkia kulutusluottoja yhdistettyä niin ota tarpeeksi pitkä lyhennysvapaa jotta saat tuon järjestelylainan ulkopuolelle jäävät maksettua ja maksa ne kanssa sinä aikana pois ilman tekosyitä (Kreikassa olis kiva käydä yms). Johan helpottaa, eikä tarvii omaa asuntoa myydä.

Tätä olen miettinyt myös, olen vain pelännyt että nauravat minut ulos sieltä todella idioottimaisen ja holtittoman touhuni vuoksi. En usko kyllä niiden antavan mitään lainaa minulle...olisikohan se edes mahdollista.

Vierailija
20/158 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole liian kiintynyt tavaraan eli asuntoon. Laskepa oikeasti paljonko se kiintymys tulee maksamaan. Myöskään remontti ei ole este myynnille - yhä, menetät joka kuukausi luokkaa tonnin korkoihin, etkä sitä tule saamaan asuntoa myydessä ikinä takaisin (ts vaikka tuleva remontti näkyisi hinnassa, se tuskin alittaa kulut jotka nyt maksat lainasta).

En usko että mikään pankki antaa 90 tonnin kulutusluottoa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi