Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haluaa e-pillerit kuukautiskipuihin ja akneen

Vierailija
23.05.2019 |

Pian 16-vuotias tyttäreni haluaisi ehkäisypillerit, vaikkei tässä vaiheessa raskauden ehkäisyä tarvitse. Kivuliaita kuukautisia haluaisi helpottaa ja hänen kaverinsa kehuvat, miten urheiluharrastusten kannalta on kätevää on siirtää ja harventaa kuukautisia. Aknekin on, tosin dermatologi sanoi, että pillerien vaikutus siihen on rajallinen.

"Ongelma" on, että itse olen aina ollut hyvin epäluuloinen hormonaalista ehkäisyä kohtaan ja sitä lähes koko ikäni, vuoden käyttökokemuksen jälkeen välttänyt. Pillerit tekivät minusta mielestäni vaisun tossukan. Mielialaan vaikuttavat tosin hyvin monet asiat, mutta tuntuu, ettei niin herkän asian kanssa pitäisi ottaa riskejä. Sen lisäksi puhutaan toki monista muistakin haitoista.

Minkä kannan ottaisitte?

Kommentit (217)

Vierailija
121/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin antaisin lapselleni tarvitsemansa lääkkeet. Muistan itse miten ihana oli kun ei tarvinnut olla enää poissa koulusta joka kuu ja kipuun auttoi ihan yksi burana.

Kuukautiskipuihin on muitakin lääkkeitä kuin e-pillerit.

Mitä lääkkkeitä? Oon 17v ja kärsin kovista kivuista kuukautisten aikaan. Oon pois koulusta menkkojen aikaan, koska oksennan ja makaan lattialla, siis aivan toimintakyvytön. :(

Missä vanhempasi ovat ja miksi he eivät auta sinua? Mene vaikka terkkarille juttelemaan, häneltä saat neuvoja! Voit soittaa myös terveyskeskukseen.

T. Edelleen se sama ihmettelevä ope

Mulla on vain vanha isä, joka on vanhoillinen (en pysty puhumaan sen kanssa naisten asioista). Isäni on kasvattanut mut eikä oo ketään aikuista naista. Kouluterkkarilla kun kävin niin ehdotti pillereitä, mutta en halua tunkea kehooni hormooneja. Eli mitä muita vaihtoehtoja on olemassa?

Vierailija
122/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten onkaan vuosituhansien aikana naiset selvinneet kuukautisistaan ilman e-pillereitä. Totuus on, että noita pillereitä ei tarvitse sairauden hoitoon kuin vain muutama prosentti väestöstä, muut teinit haluavat ne ihan kyllä rehellisesti vain seksielämänsä takia vaikka muuta väittäisivätkin äitylille. Lopettakaa mammat tuo sinisilmäisyys.

Toivottavasti muistatte vaatia politiikoilta yhteiskunnan investoivan vedenpuhdistamoihin asennettaviin hormonijäämiä poistaviin laitteisiin, ihan vain jos haluatte leikkiä vihreää (tosin eihän vihreät ole oikeasti olleet kiinostuneet luonnosta kuin vain sen suhteen mikä on kulloinkin trendikästä)

No naiset elivät ehkä 30 v ja olivat koko ajan raskaana tai imettivät ja usein kuolivat synnytykseen.

Muutenkin on turha sinne kivikaudelle takaisin pyrkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten vaikka käyttäisi seksiin? Parempihan se varmaan on e-pillereillä kuin että ilman mitään ehkäisyä vetelee menemään

Vierailija
124/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin 18-vuotiaana yasmin-merkkiset e-pillerit ehkäisytarkoitukseen. Kärsin kovista kuukautiskivuista, runsaasta vuodosta ja aknesta. Pillerit auttoivat kaikkiin noihin vaivoihin, eivätkä aiheuttaneet minulle mielialan muutoksia. Tiedän tämän myös siitä, että olen sittemmin lopettanut e-pillerit, koska yritämme lasta, enkä ole huomannut minkäänlaista muutosta mielialassani.

Minulle jäi aknesta pysyvät arvet kasvoihin. Eli jos tyttärelläsi on paha akne, kannattaa kyllä yrittää löytää siihen joku apu tai lievityskeino. Kaikille pillerit eivät tietenkään sovi juurikin noiden mielialavaikutusten takia. Nehän kuitenkin voi lopettaa tai kokeilla merkin vaihtamista, jos huomaa muutoksia.

Vierailija
125/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hommasin pillerit kertomatta vanhemmille. Ja ihan ehkäisyyn. Varasin ajan ehköisyneuvolaan ja maksoin omista kesätyö yms. rahoista.

Vierailija
126/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisähormonivastaisena en haluaisi, että tyttäreni luonnollinen hormonitoiminta häiriintyy, kenties vuosikymmenien (eli käytön plus vuoden tasaantuminen) ajaksi. :/

Niin no, sillähän ei ole mitään väliä mitä sinä haluat. Tuon ikäinen saa päättää omasta lääkityksestään. Normaali vanhempi ei kyllä suostuisi katsomaan omaa lastaan hirvittävässä kivuissa ja arpinaamaisena, mutta hei, eipähän ainakaan hormonitasapainot häiriinny muutamaksi vuodeksi! :)

Satuitko tietämään, että kuukautiskipuihin on ihan lääkettä määrättävissä? Esim.

naprokseeni. Plus, miten teinipoikien aknea hoidetaan, e-pillereilläkö?

Otahan asioista vähän selvää ensi kerralla. ;)

Jos akne on hormooniperäistä ja voimakasta, ei siihen oikein auta välttämättä perus antibioottikuurit, saatika sitten nämä perus "muista pestä kasvot"-ohjeet . Niinkuin joku aknesta kärsivä ei muistaisi pestä kasvoja ka olisi hankkinut ongelmaiholle suositeltuja aineita... Ja joo, kohta tänne tulee joku ruokavaliohullu kertomaan, miten pitää jättää kaikki viljat, maito ja sokeri pois.

Vierailija
127/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin myös teininä kuukautiskivuista, todella pahasta aknesta ja runsaista kuukautisista. Akneen söin muistaakseni kaksi kertaa antibioottikuurin ja sen jälkeen vielä Isotretinoinia, joka on todella raju lääkekuuri ja voi pahimmillaan vahingoittaa maksaa, mutta joka on yleensä tehokkain aknelääke olemassa. Millään näistä ei minun kohdallani ollut mitään vaikutusta, vaan akne jatkui yhtä pahana heti lääkekuurien loputtua.

Lopulta lääkäri totesi, että ilmeisesti kyse hyvin pitkälti hormonaalisesta aknesta ja ehdotti e-pillereitä. En niitä ehkäisyyn tarvinnut, mutta aloitinpa kuitenkin, sen verran paha tuo akne oli. Minulle pillerit ovat sopineet alusta asti erinomaisesti. Iho on parantunut täysin, kuukautiset siirrettävissä ja yleensä syön sen kolme laattaa putkeen, joten välivuotokin tulee melko harvoin. Ja kolmen laatan jälkeen vuotokin on todella niukkaa verrattuna mistä jouduin ilman pillereitä kärsimään.

Mielenkiintoisinta minusta on kuitenkin ollut pillerien vaikutus mielentilaani. Minun kohdallani se on ollut päinvastainen kuin niin monella muulla, eli pillerit rauhoittivat selvästi mielialanvaihteluja. Joku voisi kutsua tätä turruttavaksi efektiksi, joka vie ilon elämästä, mutta itse olen kokenut tämäkin muutoksen positiivisena. Ennen hormonitasapainon heittely sai aikaan kauheat itkukohtaukset ja ahdistuksen, pillerit ovat tuoneet jonkinlaisen tasapainon eli mielialan heittelyt (etenkin alaspäin) ovat laantuneet.

Tämä henkilökohtaisena kokemuksena. Esim. äidilleni ei sopinut aikoinaan mikään pillerimerkki kun aiheuttivat kaikki migreenin.

Vierailija
128/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset on minusta aivan täysin teinin oma asia. On törkeää vanhemmalta hankaloittaa lapsen elämää kieltämällä mahdollinen apu vaivoihin. 

Entäs kun tulee veritulpat keuhkoihin/aivoihin? Kuolee tai jää vihannekseksi, lievimmillään toispuoleinen halvaus, muistiongelmia yms. mukavaa, hormonaalisia syöpiä jne. Sitten on äidin tai teinin turha itkeä. Kavereilta kuulee aina kaikenlaista, ja joukkopsykoosi syntyy keskenkasvuisten piirissä helposti kun siihen ei paljoa vaadita aikuisiltakaan. Kun joku kertoo kuinka hei pillerit auttoi muakin, niin kaikki tahtovat kokeilla, olivatpa vaivat vain lieviä tai kohtalaisia. Kuukautiskivut voivat pahimmillaan olla lamaannuttavia, mutta ne kuuluvat elämään, ja niihin ei ainakaan kuole eikä niistä saa hengenvaarallisia sivuvaikutuksia. Jos kivut ovat niin pahoja, ettei seisomaan pysty eikä koulunkäynti onnistu, niin silloin hormonaalista hoitoa lienee järkevä kokeilla. Tiedän itse miltä tuntuu pyörtyä kivusta ja luulla kuolevansa, enkä siltikään mitään pillereitä pyydellyt noihin tuskiin. Vesijohtoverkostokin on nykyään täynnä ties mitä turhia antibioottien ja e-pillerien jäämiä, kiva kun me kaikki joudumme niitä lussuttamaan tahdoimme tai emme...

No pitkän antibioottikuurin siihen pahaan akneenkin joutuu syömään. Ja sitten uusimaan, jos ja kun akne palaa. Ei ne apteekin voiteet auta monilla minkään vertaa.

Vierailija
129/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teini toivoo e-pillereita voi kyseessä olla myös toive ehkäisystä, vaikkei sitä halua äidille kertoa.

E-pillerit ovat myös hyvä vaihtoehto teinisi esittämiin vaivoihin. E-pillerithän myös tämän päivän tiedon mukaan myös ehkäisevät useita sairauksia kuten endometrioosia.

Hienoa, että lapsesi on lähtenyt kertomaan sinulle avoimesti toiveestaan. Olisi itsekästä olla suostumatta, kyse on nuoren ihmisen omasta päätöksestä, koskien hänen omaa elämäänsä.  Nuorihan joutuu omassa elämässään kantamaan seuraamukset esim. ei-toivotun raskauden tai akneihon arvet, et sinä.

Olen aika varma, ettei raskauden ehkäisy ole vielä ajankohtaista. Tässä iässä voi kuitenkin paljon muuttua lyhyessä ajassa, eli voihan tämäkin asia painaa vaakakupissa. Kovien kuukautiskipujen kohdalla (itsekin niistä kyllä nuorena kärsin) mietin tosiaankin myös endometrioosin mahdollisuutta. Se kun lienee luultua yleisempää ja havaitaan usein vasta, kun vahinkoa on jo syntynyt. Tässä mielessä pillereitä kannattaisi käyttää. Toisaalta oma pillerien käyttämättömyyteni ehkä toi sen, ettei ollut minkäänlaisia vaikeuksia tulla raskaaksi, vaikka keskimääräistä vanhempi olinkin (tuttavapiirissä taas moni kamppaili hedelmällisyysongelmien kanssa). Epäilykseni koskee ehkä eniten tyttäreni näin nuorta aloitusikää. Tietenkin, itsehän nuori kantaa seuraukset, mutta ei sitä vanhempana haluasi vain sivusta katsoa, kun esim. koulutulokset floppaavat ja tulevaisuuden suunnitelmat joutuvat romukoppaan siksi, että energisyys katoaa.

Ap

Aloitin pillerit 16-vuotiaana, ihanaa kun kivut loppuivat ja menkat tulivat ennustettavasti ja niukkoina, elämänlaatu parani huimasti. En huomannut energisyyden katoavan, päinvastoin. Valmistuin lukiosta, pääsin korkeakouluun, valmistuin sieltä. Kymmenen vuoden käytön jälkeen lopetin ja tulin raskaaksi kuukaudessa. Pari lasta lyhyellä ikäerolla, sen jälkeen ollut hormonikierukka joka vielä parempi kuin pillerit. Itselleni hormonaalinen ehkäisy on ollut loistava ratkaisu. Oma tyttäreni aloitti pillerit 14-vuotiaana kovien kuukautiskipujen ja runsaan vuodon vuoksi, ei ole ollut mitään ikäviä sivuvaikutuksia eikä koulutulokset ole flopanneet. Tue tytärtäsi, hormonaalisen ehkäisyn voi lopettaa jos tulee ikäviä sivuvaikutuksia mutta todennäköisemmin parantaa elämänlaatua huomattavasti.

Vierailija
130/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pillerit välttämättä auta akneen. Otin pillerit ehkäisytarkoitukseen mutta lääkäri halusi antaa ne mulle myös huonon ihon takia. No, kai ne ehkäisi mutta ihoon ei ollut mitään vaikutusta. Ei ne hormonit kaikkea ratkaise, ei ne mikään onni ja autuus ole.

Vierailija
131/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloitin teininä ihan omatoimisesti pilleri, kun menkkakivut olivat todella invalidisoivat. En päässyt töihin tai kouluun menkkojen ekoina päivinä kipujen vuoksi. Elämä helpottui paljon.

Myöhemmin iän myötä halusin siirtyä riskittömimpiin minipillereihin ja nyt on ehkäisykapseli. Menkkakivut ovat ihan olemattomat tällä hetkellä ja menkat tulee muutenkin ehkä kerran neljään kuukauteen.

Miksi äitinä haluat tehdä lapsesi elämästä hankalaa omien ennakkoluulokesi vuoksi?

Vierailija
132/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pillerit välttämättä auta akneen. Otin pillerit ehkäisytarkoitukseen mutta lääkäri halusi antaa ne mulle myös huonon ihon takia. No, kai ne ehkäisi mutta ihoon ei ollut mitään vaikutusta. Ei ne hormonit kaikkea ratkaise, ei ne mikään onni ja autuus ole.

Vaikutus on varmasti hyvin yksilöllinen ja ei toimi kaikilla. AP:n tytöllä oli kuitenkin myös tuo kuukautiskipuasia, joten parhaassa tapauksessa pillerit voisivat auttaa kumpaankin vaivaan. Kannattaa kuitenkin kertoa niistä mahdollisista haittavaikutuksista rehellisesti, koska kaikki lääkärit eivät ilmeisesti edelleenkään tuo noita haittavaikutuksia tarpeeksi selkeästi esille.

Mulla kyllä teininä masensi se aknekin, johon ei tuntunut löytyvän apua. Tunsin itseni tosi rumaksi vaikka minua ei edes siitä koulussa kiusattu.

Vierailija
133/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin sidekudossairauteen, verenkierto häiriöön ja auralliseen migreeniin pillereiden takia. Ei missään nimessä kannata syödä yhtäkään. Tietoa löytyy jos osaa etsiä.

Vierailija
134/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutus on varmasti hyvin yksilöllinen ja ei toimi kaikilla. AP:n tytöllä oli kuitenkin myös tuo kuukautiskipuasia, joten parhaassa tapauksessa pillerit voisivat auttaa kumpaankin vaivaan. Kannattaa kuitenkin kertoa niistä mahdollisista haittavaikutuksista rehellisesti, koska kaikki lääkärit eivät ilmeisesti edelleenkään tuo noita haittavaikutuksia tarpeeksi selkeästi esille.

Mulla kyllä teininä masensi se aknekin, johon ei tuntunut löytyvän apua. Tunsin itseni tosi rumaksi vaikka minua ei edes siitä koulussa kiusattu.

Lääkärit on kovin hiljaa haittavaikutuksista.  Jos kyse ei olisi naistenvaivoista, olisi varmaan muitakin lääkkeitä jo kehitelty.

Vierailija
135/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit on kovin hiljaa haittavaikutuksista.  Jos kyse ei olisi naistenvaivoista, olisi varmaan muitakin lääkkeitä jo kehitelty.

Kyllä, minustakin olisi tärkeää, että lääkäri kertoisi mahdollisista haitoista rehellisesti e-pillereiden käyttöä harkittaessa. Täälläkin on ollut monia esimerkkejä, miten omaa mielialan muutosta ei ole osattu yhdistää pillereihin. Lääkärin ohjeistus ja kehotus seurata tiettyjä merkkejä luultavasti auttaisi tähän.

Vierailija
136/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi luulet ettei ehkäisyä tarvita, ehkä hän ei vain halua tuoda Ahmedia näytille. Ahmed on kuitenkin jo 27, mutta nuorekas. Kieltäisitte vielä Khatin polton?

Vierailija
137/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paranoidinen asenne joillakuilla e-pillereihin.

Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Kai olette tietoisia siitä, että tulehduskipulääkkeisiin kuolee Suomessakin ihmisiä jatkuvasti? Ei kipujen hoito niillä ole mitenkään riskitöntä, varsinkaan jos nainen käyttää niitä isoja määriä monta päivää kuussa jopa vuosikymmeniä. Eikä aknen hoito antibiooteilla ole myöskään riskitöntä. Ne ovat hevoskuureja jotka sotkevat suoliston jne.

Todellisuudessa e-pillerit lienevät kaikkein vaarattomin tapa hoitaa molempia ongelmia. Lisäksi ei tarvitse pelätä raskautta sitten aikanaan. Abortti ja raskaus synnytyksineen vasta vaarallisia ovatkin tytölle.

Järjen käyttöä voisi suositella.

Vierailija
138/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä ymmärrät, että tuon ikäisellä on oikeus hoitaa terveysasioitaan jo itsenäisesti ja kieltää tietojen luovutus sinulle? Eli viime kädessä sinulla ei ole mahdollisuutta asiasta päättää. Ja jos tuohon mennään, niin tuskin se kerran luottamuksensa menettänyt nuori tulee sinulle muistakaan, ehkä vakavammista terveysasioista enää kertomaan. Älä siis yritä pakottaa tai painostaa, mielipiteen voit toki kertoa.

Vierailija
139/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako pillerit siis ilmaiseksi? Kun täällä sanotaan että teini voi itse päättää.

Kyllä meillä saa ihan 25 vuotiaaksi asti ilmaiseksi terveyskeskuksesta.

Vierailija
140/217 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit auttavat akneen, varsinkin Diane Nova. Toisaalta akne palaa tyypillisesti myös takaisin kun pillerit lopettaa, eli toisin sanoen ei hoida sitä vaan piilottaa. Ruokavaliolla voi myös pitkälti vaikuttaa akneen ja hormonitoimintaan.

Pillerit lisäävät mm. rintasyövän riskiä enkä pidä ollenkaan hyvänä että noin nuoresta asti aletaan syömään, mutta akne kannattaa hoitaa jos on paha. On huomattavasti parempi vaihtoehto kuin antibiootit ellei sitten paikallisvoiteista ole apua. Ruokavalion merkitystä ei voi kuitenkaan tarpeeksi painottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän