Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pahin turistihuijaus jonka olette kokeneet?

Vierailija
22.05.2019 |

Ja missä paikassa oli?

Itselleni sattui niin kun olin meksikossa nostamassa 10000 pesoa ettei se pankkiautomaatti antanut kun kuitin. Sitten kun menin pankkiin sisään valittamaan niin väittivät että valehtelen koska automaatista ei edes ollut mahdollista nostaa niin paljon rahaa kerralla.

Sitten kun näytin kuitin väittivät että olin väärentänyt sen.

Oli joku 600e siihen aikaan. Vieläkin sapettaa.

Kommentit (397)

Vierailija
181/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi ketjun aiheen, mutta pari vuotta sitten kauppakeskuksessa ihan täällä suomalaisessa pikkukaupungissa pyöri tumma mies, joka ojensi ihmisille ruusuja ja jos otti vastaan alkoi heilutella jotain hinnastoa ja pulista englantia.

Ja sekös ap:tä raivostuttaa! Tumma mies töissä ja osaa vielä kieliä. Tämä on rasismia valkoisia kohtaan ja vaadin korvauksia sossulta!

Vierailija
182/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ravintolalaskuissa tai taksimatkoissa on huijattu, mutta ei kovin montaa kertaa, eikä isoja summia kun en muista edes paikkoja. 

Prahassa olen käynyt monta kertaa ja siellähän kyllä yritetään huijata. Tarjoilija tuo esim. jonkun maustekorin pöytään ja jos siihen kosket, tulee hinta siitä. Tai joku leipäkori. Siihenkään ei kannata koskea, jos et halua leipää . Pitää heti pyytää viemään saman tien pois. 

Mulla on tsekkiläinen ystävä ja sen kanssa on hupaisaa käydä siellä syömässä. Hän osaa suomea, joten puhumme siis tarjoilijan kuullen suomea. Lopuksi kun tulee huijauslasku, tämä ystävä ripittää tsekiksi kunnolla ne tarjoilijat. Oikea lasku tulee liukkaasti anteeksipyyntöjen kera :). 

Leipäkori sinänsä ei ole huijausta, sillä se lukee listassa (couvert 2e tms). Jos ei lue, rikotaan lakia kunnolla.

Itse olen asunut Prahassa 8 vuotta, vielä ei ole huijattu :).

Liikutko paikallisten kanssa tai puhutko tsekin kieltä? Mua ei ole koskaan huijattu jos on tsekkiystävä mukana mutta heti kun vain suomalaisia porukassa nousee niin ravintola- kuin taksihinnatkin.

Meitä on yleensä sekalainen porukka suomalaisia ja muita expatteja. Osa puhuu tsekkiä, osa ei. Osa ymmärtää kaiken muttei osaa itse puhua. Mutta koskaan ei ole ravintola- tai taksihinnat pomppineet vaikka tsekin puhujia ei olisi mukana.

Taksia ei koskaan saa ottaa lennosta kadulla vaan appeja käyttämällä saa hinnankin etukäteen. Ravintolassa on joskus ollut ylimääräinen kalja laskussa, mutta se on poistunut heti kun olemme ystävällisesti asiasta sanoneet. Tuon suurempaa huijausta (esim. ylimääräistä ruokaa, eri hintoja kuin menussa jne) ei ole tapahtunut kertaakaan 8 vuoden aikana.

Praha on siivoutunut huomattavasti 10 vuoden takaisesta. Silloin ei korttimaksu käynyt melkein missään, ja vaihtorahat katoilivat taivaan tuuliin. Totta kai edelleen on huijauksia; turistikeskustassa kojumyyjät kokeilevat tajuaako tyhmä amerikkalainen Tsekin rahasta mitään. Ja on olemassa rahanvaihtopisteitä jotka kusettavat kurssin kanssa häpeilemättä. Mutta ei täällä joka nurkalla ole huijaria vaanimassa; maalaisjärjellä ja asiallisella käytöksellä pääsee pitkälle. Tarkistaa kuitin, ei maksa kortilla jos ei näe summaa, laskee vaihtorahat heti jne. 

Prahassa kannattaa todellakin olla tarkkana rahanvaihdon kanssa. Jos kurssin kanssa ei huijata, niin ylimääräisiä kuluja voi tulla vaihtopalkkiosta, jota ei mainita missään ainakaan englanniksi. Esim. itse vaihdoin viime reissulla 400 euroa tsekin korunoiksi, mutta sain käteeni alle 300 euroa vastaavan summan, sillä välissä perittiin n. sadan euron vaihtopalkkio. Kun kysyin tästä, niin vedottiin siihen että asiasta mainitaan heidän nettisivuillaan ja esitteissään tsekin kielellä. Jos turisti ei osaa tsekkiä, niin voi voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanarialla ja Rodoksella joukko mustia naisia, jotka kutsuvat itseään Mama Afrikaksi, laittaa korun käteen väkipakolla ettei sitä saa pois siitä. Ekan kerran menin lankaan, toiset kerrat välttelin. Sitten hoksasin sanoa ettei minulla ole rahaa, jättivät heti rauhaan kun ei ollut rahaa :D

0/5. Ei jatkoon. Sinä palstarasse et ole matkustanut lähintä alkoa pidemmälle. Sanavarastosikin on pelkkää ulilaudan junttikieltä etkä edes tajua muiden huomaavan sitä heti.

Vierailija
184/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Budapestissä tuli vastaan hieman tummempihipiäistä kaveria, ilmeisesti romani tms, tarjottelemaan halpaa iPhonea. Puhelin oli kuulemma muuten hyvä, vaikka siinä ei laturia ollutkaan. Valitettavasti sitä ei myöskään saanut päälle juuri sillä hetkellä. Kovasti pälyili samalla ympärilleen hädissään ja liukeni äkkiä väkijoukkoon, kun ei kauppoja tullut. Taisi huijata enemmän itseään.  

Ljubljanassa keskustan ihan virallinen turisti-info yritti huijata postimerkkien hinnoissa. Merkeissä kirjaimet numerohinnan sijaan. Jätettiin ostamatta, niin ukko alkoi raivota hirvittävästi. Postista sai hymyilevän asiakaspalvelun kera oikeaan hintaan. 

Prahassa riittää jos vaikka minkälaista huijaria. Kaiken maailman rampoja ja niskatukisia sun muita mukavammautuneita pyytää apua. Kumman ketterästi liikkuvat, jos poliisi sattuu ilmaantumaan paikalle. Näyttivät olevan myös vallan näppäräsormisia, jos joku iholle päästi. Paikalliset kertoivat niiden olevan slovakialaisia romaneja. 

Maltalla kannattaa varoa niin sanottuja aina auki olevia kauppoja, esim. Sliemassa. Nimenomaisesti korttimaksua. Kopioivat siellä korttisi ja saat ylläriksi kadonneen saldon. Käteiskaupan sentään suorittavat reilusti. Maltalla myös taksit voivat käytännössä vetää hatustaan ihan minkä hinnan haluavat. Säätelyä ei oikeastaan ole. Monet kuitenkin maksaa, koska bussiuudistuksen (jo vuosia sitten) jälkeen linjat ovat niin huonosti suunniteltuja (ulkomaisen firman toimesta), että kestää tuskallisen kauan päästä pienellä saarella yhtään mihinkään. Kannattaa hankkia paikallisia kavereita, jos suinkin saat, niin saat kuulla myös muista yleisistä huijauksista. 

Maltan kaltainen taksisysteemihän aloitti Suomessakin viime vuonna. Tässäkin olemme edenneet kohti eurooppalaista normia.

Vierailija
185/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina miettinyt aika paljon sitä,että valmiilla pakettimatkoilla on kyllä omat hyvät puolensa.Matkalaukut kuuluu hintaan ja kuljetus kentälle on vain sen 20 euroa.Ei tarvitse maksaa överihintaa huijaritaksille,jos lento on yöaikaan.Jos hotellissa tulee vesikatko pitkäksi ajaksi tai muuta ongelmaa,on opas ja puhelinpalvelu selvittämässä.Varsinkin Italiassa hotellien ym henkilökunta voi olla tosi töykeää jos erehdyt valittamaan yhtään mistään.

Vierailija
186/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reissannut vuosikymmeniä. Monta kertaa yksin pitkin ja poikin eurooppaa (olen nainen).

Vain Ranskassa on yritetty huijata - useita kertoja. Ekalla kerralla olin Armandin kanssa (pariisilainen) ja juttelimme englanniksi. Kappas hei, kun hän puuttui puheeseen, lasku muuttui...

Olin viikonloppumatkalla poikani kanssa Pariisissa ja meitä yritettiin huijata kolme kertaa. Lentokentällä, eukko joka myi lippuja lentokenttäjunaan, Niken liikkeen myyjä ja tarjoilija. Argh.

Pahin tilanne oli Antibesissa muutama vuosi sitten. Kaikki ok, niin kauan kuin kaverimme (puhuu sujuvaa ranskaa) oli kanssamme. Hän lähti ja tilasimme lasit kuohuvaa. Maksoimme 50 e setelillä - tarjoilija väitti jotain muuta. 

Vierailija
187/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki-Vantaan rahanvaihto! Halusin ulkomaista rahaa 300 euron edestä tarjouduin maksamaan kortilla. Ei muka mennyt läpi ( varmasti rahaa ja tarpeeksi iso ostoraja) ja myyjä pyysi käteisellä. Annoin 6 viidenkympin seteliä, myyjä esitti kuin olisin antanut vain 5. Katsoi hoomoilasena kun sanoin että siinä oli kyllä se 300. Maksoin sitten kiltisti vielä viiskymppiä ekstraa kun lento oli lähdössä. En suosittele.

Vierailija
188/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran olen matkustellut ja nyt pari viikkoa sitten Rodoksella maksoin baarissa 6e drinksun 20e setelillä enkä saanut rahasta takaisin. Jorgos levitteli vaan käsiään kun niitä kysyin, en alkanut niitä sitten vaatiin ettei loma mene pilalle.

Vierailija
189/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina miettinyt aika paljon sitä,että valmiilla pakettimatkoilla on kyllä omat hyvät puolensa.Matkalaukut kuuluu hintaan ja kuljetus kentälle on vain sen 20 euroa.Ei tarvitse maksaa överihintaa huijaritaksille,jos lento on yöaikaan.Jos hotellissa tulee vesikatko pitkäksi ajaksi tai muuta ongelmaa,on opas ja puhelinpalvelu selvittämässä.Varsinkin Italiassa hotellien ym henkilökunta voi olla tosi töykeää jos erehdyt valittamaan yhtään mistään.

Olen alkanut minäkin suosia pakettimatkoja sisällön vuoksi. Aikaisemmin matkustettiin lasten kanssa ja silloin buukkasin lennot ja hotellit sun muut itse. Halusinkin tehdä niin.

Nyt kun olemme jo vanhempia, niin äkkilähtöpakettimatkat ovat alkaneet tuntua ihan hyviltä. Talvella otettiin Kanarialle lähdöt halvalla, pitkä bussimatka Puerto Ricoon kuului hintaan mennentullen, ei tarvinnut kärvistellä takseja pelkäämässä.

Kaiken lisäksi on tosiaan opaspalvelu. Puhun englantia, mutta meille tuli tilanne että matkakumppani sairastui ja jouduin soittelemaan oppaalle. Sain neuvot mennä lähimmälle klinikalle, siis osoitteineen. Kaikki sujui hyvin.

On siitä opashommelista apua ja turvaa. Muutaman kympin ero itse tilattuun ja pakettimatkaan ei ole niin kamalan merkittävä asia. Pikkurahalla ei kannata lähteä pihistelemään ulkomaille.

Vierailija
190/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran olen matkustellut ja nyt pari viikkoa sitten Rodoksella maksoin baarissa 6e drinksun 20e setelillä enkä saanut rahasta takaisin. Jorgos levitteli vaan käsiään kun niitä kysyin, en alkanut niitä sitten vaatiin ettei loma mene pilalle.

Hiton Kreikka! Siellä tekevät just tota, että pimittävät vaihtorahat ja ihan kokonaan.

Vierailija
191/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuripohjaista kirjoitti:

Joskus 20 vuotta sitten Valitut Palat testasi ihmisten rehellisyyttä eri puolilla maailmaa jättämällä rahaa ja yhteystiedot sisältäviä lompakoita eri puolille maata ja tekemällä sitten tilastoa kuinka suuri osa lompakoista ja rahoista palautui. Erot olivat suuret. Lopputulos oli, että käsitys rehellisyydestä on hyvin erilainen eri kulttuureissa.

https://earthlymission.com/the-lost-wallet-experiment/

Rehellisimmät paikat olivat Suomi ja Intia. 

Hämmästyttävä tieto vessapaperi- ja ruokavarkaiden palstalla.

Vierailija
192/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussikuski nappasi joskus aikoinaan isäni kädestä isomman eahan kuin bussilippu olisi maksanut. Tämä ehkä vuonna 2006. Miuta ei nyt tullut mieleen, paljon on matkustettu.

Vierailija
193/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui stadissa, ei ulkomailla.

Ratikassa olin matkustamassa ja mukanani oli matkalaukku. Siinä sitten tuli vahempi romanian romaaninainen istumaan viereiselle paikalle. Oikein tuuppautui kiinni niin että tunsin sen hengityksenkin.

Sitten mutkassa hänen (oletettu) kaveri putosi matkalaukkuni päälle mutkassa. Sieltä sitten nousi, pyysi anteeksi, ja molemmat poistuivat heti seuraavalla pysäkillä.

Huomasin jälkeenpäin että käsilaukasta oli viety lompakko. Tuo kaverin putoaminen oli vaan hämäys jotta se toinen voisi avata käsilaukkuni sillä välin kun huomioni kiinnittyi muuhun.

Vierailija
194/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ravintolalaskuissa tai taksimatkoissa on huijattu, mutta ei kovin montaa kertaa, eikä isoja summia kun en muista edes paikkoja. 

Prahassa olen käynyt monta kertaa ja siellähän kyllä yritetään huijata. Tarjoilija tuo esim. jonkun maustekorin pöytään ja jos siihen kosket, tulee hinta siitä. Tai joku leipäkori. Siihenkään ei kannata koskea, jos et halua leipää . Pitää heti pyytää viemään saman tien pois. 

Mulla on tsekkiläinen ystävä ja sen kanssa on hupaisaa käydä siellä syömässä. Hän osaa suomea, joten puhumme siis tarjoilijan kuullen suomea. Lopuksi kun tulee huijauslasku, tämä ystävä ripittää tsekiksi kunnolla ne tarjoilijat. Oikea lasku tulee liukkaasti anteeksipyyntöjen kera :). 

Leipäkori sinänsä ei ole huijausta, sillä se lukee listassa (couvert 2e tms). Jos ei lue, rikotaan lakia kunnolla.

Liikutko paikallisten kanssa tai puhutko tsekin kieltä? Mua ei ole koskaan huijattu jos on tsekkiystävä mukana mutta heti kun vain suomalaisia porukassa nousee niin ravintola- kuin taksihinnatkin.

Meitä on yleensä sekalainen porukka suomalaisia ja muita expatteja. Osa puhuu tsekkiä, osa ei. Osa ymmärtää kaiken muttei osaa itse puhua. Mutta koskaan ei ole ravintola- tai taksihinnat pomppineet vaikka tsekin puhujia ei olisi mukana.

Taksia ei koskaan saa ottaa lennosta kadulla vaan appeja käyttämällä saa hinnankin etukäteen. Ravintolassa on joskus ollut ylimääräinen kalja laskussa, mutta se on poistunut heti kun olemme ystävällisesti asiasta sanoneet. Tuon suurempaa huijausta (esim. ylimääräistä ruokaa, eri hintoja kuin menussa jne) ei ole tapahtunut kertaakaan 8 vuoden aikana.

Praha on siivoutunut huomattavasti 10 vuoden takaisesta. Silloin ei korttimaksu käynyt melkein missään, ja vaihtorahat katoilivat taivaan tuuliin. Totta kai edelleen on huijauksia; turistikeskustassa kojumyyjät kokeilevat tajuaako tyhmä amerikkalainen Tsekin rahasta mitään. Ja on olemassa rahanvaihtopisteitä jotka kusettavat kurssin kanssa häpeilemättä. Mutta ei täällä joka nurkalla ole huijaria vaanimassa; maalaisjärjellä ja asiallisella käytöksellä pääsee pitkälle. Tarkistaa kuitin, ei maksa kortilla jos ei näe summaa, laskee vaihtorahat heti jne. 

Prahassa kannattaa todellakin olla tarkkana rahanvaihdon kanssa. Jos kurssin kanssa ei huijata, niin ylimääräisiä kuluja voi tulla vaihtopalkkiosta, jota ei mainita missään ainakaan englanniksi. Esim. itse vaihdoin viime reissulla 400 euroa tsekin korunoiksi, mutta sain käteeni alle 300 euroa vastaavan summan, sillä välissä perittiin n. sadan euron vaihtopalkkio. Kun kysyin tästä, niin vedottiin siihen että asiasta mainitaan heidän nettisivuillaan ja esitteissään tsekin kielellä. Jos turisti ei osaa tsekkiä, niin voi voi.

Suosittelen kaikille Prahaan tuleville Honest Guiden videoita.

Ei täällä tarvitse vaihtaa rahaa ollenkaan. Maksaa kortilla ja jos on pakko olla käteistä, ottaa mielummin automaatista. Toki on myös hyviä ja luotettavia vaihtopaikkoja, joista Honest Guide myös kertoo.

Vierailija
195/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille Prahaan tuleville Honest Guiden videoita.

Ei täällä tarvitse vaihtaa rahaa ollenkaan. Maksaa kortilla ja jos on pakko olla käteistä, ottaa mielummin automaatista. Toki on myös hyviä ja luotettavia vaihtopaikkoja, joista Honest Guide myös kertoo.

Tässä vielä uusin video - ihmisten kampanjointi sai Tsekkiin aikaan uuden lain, jonka mukaan rahanvaihtopaikan on PAKKO palauttaa asiakkaan rahat 3 tunnin sisällä.

Vierailija
196/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istanbul.

Mulla oli kulahtaneet nahkakengät josta vitsailtiin jo lentokentällä kaverin kanssa. Siksi ne laitoin kun niillä jaksaa kävellä.

Käveltiin sitä tunnettua siltaa pitkin. Edellä kävelevä mies tiputtaa harjan kävellessään meidän edessä. Hyväuskoinen turistihan eli minä poimii sen ja antaa sen miehelle. Se katsoo kenkiä että ai ai onpa kuluneet, kaverikin nauraa, että sattuipa sopivasti. Ennen kuin ehdin, hän on jo hinkkaamassa kenkiä. No homman jälkeen tuimana hän on vailla 10e.. minuutin työstä.. annan 2e, enempää ei olisi oikeasti ollutkaan. Hän esittää tai on tosi loukkaantunut.

Kenkälankki on jotain feikkiä ja kengät on pian ihan samannäköiset. Huvittavinta on että kun kävelemme seuraavan 10 päivän aikana usein saman sillan yli niin lähes joka kerta jonkun harja tipahtaa "vahingossa" eteeni. En reagoi mitenkään ja hetken päästä nämä tiputtelijat hakevat harhansa ja katsovat vihaisesti.

Vierailija
197/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariisissa langettiin sellaiseen muotokuvamaalariin jostain kumman syystä. Helkutin kalliit kuvat ja huonot kaiken lisäksi. Pariisissa törmättiin myös niitä ystävyyskoruja ranteisiin laittaviin miehiin. Siinä vaiheessa pelotti, kun lauma mustia miehiä oli piirittänyt kymmenvuotiaan lapseni ja väkisin laittoivat korun ranteeseen. Ei tullut mieleen alkaa tingata hinnasta.

Sacre coeurin luona? Ne on niin ärsyttäviä ne tyypit, viimeksi nappasivat 17- vuotiasta tytärtäni kädestä. Huusin suomeksi että nyt j*lauta anna olla s*marin k*usipää. Viesti meni perille. Joskus olen sanonut niille myös painu v*tuun siitä. Osaavat ehkä pian suomalaiset kirosanat.

Pelätä niitä ei tartte, siellä on niitä rynnäkkökiväärein varustautuneita poliiseja ihan näköyhteyden päässä.

Öh... Puhut suomea Ranskassa? 🤣🤣 Mitä vttua...

Vierailija
198/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähällä olen toistaiseksi selvinnyt, muutama ulkomaanmatka takana.

Saksassa perinteinen taksihuijaus: kuski meni "maisemareittiä" hotellille jolle olikin n.5min kävelymatka rautatieasemalta. Onneksi taksin summa ei ollut kuitenkaan suuri.

Kroatiassa lentokentällä miesporukka yritti saada turisteja kyytiin, olisivat vieneet kuulemma suoraan hotellille ja halvemmalla kuin shuttle bussi (joka maksoi noin 5€).

Islannissa erääseen turistikohteeseen oli shuttle bussin hinta liki 20€, isossa kyltissä luki että kohteessa käynti kävellen vie 3-4tuntia, toisessa kyltissä että 1tunti/suunta kävellen hyväkuntoiselta ihmiseltä. Meillä meni kävellä 45min yhteen suuntaan eikä todellakaan olla mitenkään hyväkuntoisia, eikä kohde ollut sellainen jossa jäätäisiin aikaa viettämään niin koko reissu tehtiin alle 2tunnissa. Mielipidekysymyksiä että maksaako mieluummin sen 20€ vai käveleekö, mutta lähinnä ärsytti tuo kävelyajan liioittelu että saadaan turistit ostamaan suhteessa melko kalliit bussiliput. Muuten ei Islannista kyllä mitään pahaa sanottavaa.

Vierailija
199/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persulis first day at the foreing countries ja heti kaikki saadaan uhkailua "pelottavilta" tummilta ihmisiltä. V...ttu mitä keksittyä p...skaa.

Minkä takia et voi vain kirjoittaa suomea suomenkielisellä palstalla? 🤣🤣🤣 Tuolla englannin kielen taidolla ei muutenkaan kannata kauheasti pröystäillä 🤦🏻‍♂️

Vierailija
200/397 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

At the foreing countries 😂😂😂 ei voisi enempää olla päin prsettä kirjoitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi