Mikä on mielestäsi surkeaa vanhemmuutta, mutta ei kuitenkaan lasun arvoista?
Mikä on sellaista vanhemmuutta, jota todistaessa tekee mieli sanoa vaikka ja mitä mutta ei ehkä kehtaa? Tai mistä mietit, että onneksi olen tajunnut toimia toisin?
Mietin tätä, kun lähipiirissä on muutamia sellaisia, joilla on asenneongelmia koulutusta kohtaan, tai sellainen hälläväliä - olo kaikkeen kehittävään, kuten lasten harrastamiseen. "Ei meidän lapset harrasta mitään, kun ei munkaan tarvinnut lapsena". Tai "ei meidän suvussa ole maistereita eikä näillä geeneillä tulekaan".
Minusta se on kurjaa. Lapsi ansaitsee saada elämästä ja maailmasta tunteen, että asiat on mahdollisia. Että maailma on avoin. Moni torppaa lapsensa haaveet eikä edes ymmärrä tekevänsä niin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Se, että kun lapsella on tylsää/lapsi hakee huomiota niin nenän eteen lykätään älypuhelin tai tabletti, sen sijaan että keksittäisiin vaikka yhdessä järkevää ja kehittävää tekemistä.
Tästä hyvä esimerkki tuo eilinen Suomen Supernanny-jakso...
Se että ostaa kalliita leluja ja pelejä, mutta ei jaksa olla lapsen kanssa
Kun lapsi/lapset on tehty sillä mentaliteetilla "kun kaikki muutkin" vaikka oikeasti vihaa lapsiperhe elämää
Helikopterivanhemmat/takertuvat vanhemmat. Säälittää 13- ja 17-vuotiaat serkkuni, jotka eivät saa lähteä ilman aikuista juuri mihinkään, koska "eivät osaa", tai "voivat eksyä/satuttaa itesnsä". Kotipihallaankin hengatessa äitinsä kurkkii vähän väliä verhojen välistä ja soittaa heille heti, että missä ovat, jos katoavat näkyvistä
Vierailija kirjoitti:
Jo heti alkuun kaksi surkeaa vanhempaa alapeukuttanut.
Minä alapeukutin tätä sinun kommenttiasi, koska olet ilmeisen kykenemätön ymmärtämään, että syitä alapeukuille on monia.
Ei kai sinulla vaan ole lapsia? Varo, ettet opeta heille tuollaista negatiivista asennetta toisia kohtaan. Siis sellaista ajatusmallia, että jos ei ole kanssasi samaa mieltä, niin ei voi olla hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana kohtana näitä lapsia joiden kotona laiminlyödään koulutusta juuri sen verran että lasua ei voi tehdä, mutta lasta säälin.
Kaikille ei riitä töitä nytkään, saati tulevaisuudessa. Ihan ok, etteivät kaikki turhaan kouluttaudu.
Vierailija kirjoitti:
-Perheet, joissa lapsia ei komenneta säännöllisesti suihkuun tai hammaspesulle
Tää on kyllä ihan oikeen lastensuojeluilmoituksen paikka. Hammashuollosta tekevät ilmoituksia toistuvasti hoitamatta jääneistä hampaista ja itsekin ammattilaisena tekisin, jos lapsi ois toistuvasti likainen.
Vanhemmat, jotka haukkuvat muita vanhempia ja juoruilevat ihmisistä.
Vanhemmat, jotka haluavat lapsen pysyä pienenä, eivätkä suostu myöntämään, että pehmokausi on ohi.
Vanhemmat, jotka kontrolloivat lasten ystävyyssuhteita ja aikatauluttavat lapsen elämän.
Vanhemmat, jotka korvaavat rahalla läsnäolon.
Vanhemmat, jotka eivät ole onnellisia parisuhteessaan, eivätkä uskalla erota. Kodin tulehtunut ilmapiiri.
Kiireiset vanhemmat, jotka ulkoistavat vanhemmuuden isovanhemmille, harrastuksille, lapsen kavereiden vanhemmille. Kalenteri-vanhemmuus.
Vanhemmat, jotka syöttävät lapsilleen joka päivä lihaa, maitotuotteita ja kalaa, unohtaen kasvisruot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä ihan oikeen lastensuojeluilmoituksen paikka. Hammashuollosta tekevät ilmoituksia toistuvasti hoitamatta jääneistä hampaista ja itsekin ammattilaisena tekisin, jos lapsi ois toistuvasti likainen.
Tämä on yksi ADHD:n oireista: hampaiden ja hiustenpesi on lapselle erittäin epämieluisaa ja hankalaa, on aistiyliherkkyyttä ym. Älkää syyllistäkö vanhempia, vaan ohjatkaa neuropsykiatrisiin tutkimuksiin - lasu on täysin väärä toimi! Hankaluudet hiusten ja hampaidenpesussa on TODELLA yleistä ADHD-lapsilla ja nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi ADHD:n oireista: hampaiden ja hiustenpesi on lapselle erittäin epämieluisaa ja hankalaa, on aistiyliherkkyyttä ym. Älkää syyllistäkö vanhempia, vaan ohjatkaa neuropsykiatrisiin tutkimuksiin - lasu on täysin väärä toimi! Hankaluudet hiusten ja hampaidenpesussa on TODELLA yleistä ADHD-lapsilla ja nuorilla.
myös autisteilla!
Vaikea sanoa, mikä on huonoa vanhemmuutta. Olen ajatellut tätä yhdestä tuttavasta, joka ei ollenkaan vietä aikaa lastensa kanssa. Hänellä on iso joukko lähisukulaisiaan, jotka hakevat vuorotellen lapset jonnekin. Itse hän saattaa vapaapäivinään ja lomillaan lojua pihalla, matkustaa jne. ,mutta lapsia ei koskaan näy. Mutta onko tuo loppujen lopuksi huonoa vanhemmuutta? ehkä hän ei jaksa olla lasten kanssa, ja silloinhan on hienoa, että on muita jaksavia aikuisia. Ja onhan se kiva, että lapsilla on muitakin läheisiä aikuisia kuin omat vanhemmat.
Tämä nyt ei ole vakavimmasta päästä mutta ärsyttää läskihysterian ja huonon kehonkuvan tartuttaminen lapsiin. Siis se kun hoikat ja urheilulliset ihmiset Jatkuvasti lasten kuullen narisee kun on niin läski ja pitää laihduttaa. Ai että kun mä näytän läskiltä tässä paidassa. Söin koko joulun suklaata, nyt on pakko vetää dieetti. Ja koko ajan ne onkin jollain dieetillä.
On ihan eri asia kertoa että epäterveellisten ruokien liika syöminen aiheuttaa sairauksia. Kuinkakohan monen näistä oma äiti on nutrannut, ollut kaalikeittodieetillä, painonvartijoissa jne jne.. Periytyvä luonnonvara..
Vanhemmat, joiden kommunikointi lasten kanssa on 50% tiuskimista, pään aukomista ja vittuilua ja toiset 50% murahtelua ja hiljaisuutta. Pidemmälle vietynä tietenkin lasun paikka, mutta lievänä esiintyvänä menee yleensä ulkopuolisilla kuuroille korville
Vierailija kirjoitti:
Minut on haukuttu huonosta vanhemmuudesta. Että teen liikaa töitä, että en tee töitä, että teen vääränlaisia töitä, että en ole kunnianhimoinen, että olen liian kunnianhimoinen.
Lapseni ovat olleet liian laihoja, paitsi että toista on haukuttu sekä lihavaksi että laihaksi saman päivän aikana.
Teveydenhuollon laiminlyön, mutta olen myös ylihuolehtiva äiti. Myös liian hössöttävä ja liian välinpitämätön.
Lapsia suojelen liikaa, paitsi että olen liian huoleton jne.
Kouluun ei saisi panostaa, mutta pitäisi vaatia. Kuri on ollut liian höllää ja liian tiukkaa.
Vilkkaan lapseni vilkakuden olen aiheuttanut väärällä kasvatuksella ja rauhallinen lapsenikin on viallinnen kun on väärin kasvatettu.
Aina menee pieleen!
Tässä näette, arvoisat naiset, että ei kannata kuunnella hevon huttua muiden mielipiteitä, vaan tehdä juuri niin kuin parhaaksi näkee itse. Myös lasten kasvatuksessa.
Toisten mielipiteiden varassa voi toki elää elämänsä, mutta se johtaa tähän. Joka tapauksessa joku on nillittämässä jostain. Syy löytyy aina.
Tämän takia niiden muiden mielipiteistä ei kannata välittää, paitsi toisen vanhemman, koska 50% ne lapset on senkin aikaansaanosta ja vastuulla.
Jos teillä syödään mikroruokia ja kuljetaan omituisissa vaatteissa ja harrastetaan tai ollaan harrastamatta, niin tärkeintä on se, että se on järkevä, lasten kannalta paras mahdollinen päätös ja muut saavat haistaa huilun mielipiteineen.
Läsnäolon puute ja rajattomuus, voi näyttäytyä monella tavalla, lapset voivat oireilla ja ainakin kärsivät, mutta mitään ei oikein voi tehdä ellei vanhempi vain ole vanhempi ja kasvata lasta. Joskus kyse on uupumuksesta, mutta joskus vain välinpitämättömyyttä vanhemmalta ja silloin on kyse huonosta vanhemmuudesta mutta ei sellaisesta mikä vaatii viranomaisten puuttumista asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on haukuttu huonosta vanhemmuudesta. Että teen liikaa töitä, että en tee töitä, että teen vääränlaisia töitä, että en ole kunnianhimoinen, että olen liian kunnianhimoinen.
Lapseni ovat olleet liian laihoja, paitsi että toista on haukuttu sekä lihavaksi että laihaksi saman päivän aikana.
Teveydenhuollon laiminlyön, mutta olen myös ylihuolehtiva äiti. Myös liian hössöttävä ja liian välinpitämätön.
Lapsia suojelen liikaa, paitsi että olen liian huoleton jne.
Kouluun ei saisi panostaa, mutta pitäisi vaatia. Kuri on ollut liian höllää ja liian tiukkaa.
Vilkkaan lapseni vilkakuden olen aiheuttanut väärällä kasvatuksella ja rauhallinen lapsenikin on viallinnen kun on väärin kasvatettu.
Aina menee pieleen!
Tässä näette, arvoisat naiset, että ei kannata kuunnella hevon huttua muiden mielipiteitä, vaan tehdä juuri niin kuin parhaaksi näkee itse. Myös lasten kasvatuksessa.
Toisten mielipiteiden varassa voi toki elää elämänsä, mutta se johtaa tähän. Joka tapauksessa joku on nillittämässä jostain. Syy löytyy aina.
Tämän takia niiden muiden mielipiteistä ei kannata välittää, paitsi toisen vanhemman, koska 50% ne lapset on senkin aikaansaanosta ja vastuulla.
Jos teillä syödään mikroruokia ja kuljetaan omituisissa vaatteissa ja harrastetaan tai ollaan harrastamatta, niin tärkeintä on se, että se on järkevä, lasten kannalta paras mahdollinen päätös ja muut saavat haistaa huilun mielipiteineen.
En minä ole kuunnellut niitä. En siis muuttanut mitään kenenkään sanomisten perusteella. Ihan samana pysynyt asia siis kirvoittanut laidasta laitaan kommentteja. Ihan sama lapsi haukuttu samana päivänä laihaksi ja lihavaksi jne.
Itselle ainakin tulee mieleen se mitä tänä päivänä näkee aivan liikaa Eli vanhempien uppoaminen kännykkään.
Liian usein pieni lapsi yrittää keskustella vanhempansa kanssa mutta eipä isä tai äiti edes katsettaan siirrä kännykän ruudusta lapseen tai sano lapselle mitään. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Itselle ainakin tulee mieleen se mitä tänä päivänä näkee aivan liikaa Eli vanhempien uppoaminen kännykkään.
Liian usein pieni lapsi yrittää keskustella vanhempansa kanssa mutta eipä isä tai äiti edes katsettaan siirrä kännykän ruudusta lapseen tai sano lapselle mitään. Surullista.
Juu. Ennen vanhaanhan äidit sanoitti lastensa tunteita leikkipuistoissa päivät pääksytysten, eikä isät ikinä uppoutuneet sanomalehteen töistä tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman peli- tai kännykkäriippuvuus on tosi vakava juttu lapsen kehityksen kannalta.
Se, että kun lapsella on tylsää/lapsi hakee huomiota niin nenän eteen lykätään älypuhelin tai tabletti, sen sijaan että keksittäisiin vaikka yhdessä järkevää ja kehittävää tekemistä.