Pärjääkö 500 eurolla kuukaudessa
Tämä 500 jää laskujen jälkeen elämiseen, tulot tippuivat roimasti. Yksi lapsi.
Kommentit (71)
No mulle jää alle sata euroa laskujen jälkeen.
No me ainakin elettiin noin 600 eurolla ihan hyvää elämää pojan kanssa. Poika pelasi aktiivisesti jalkapalloa ja ruokahalu oli suurikokoisena valtava. Silti teimme yhden reissunkin vuodessa.
Missä on kaikki jotka yleensä huutaa kuorossa että 5000e palkalla ei ole varaa ruokaan.
500 riittää noin kahden viikonlopun ruokiin, viinit mukaanlukien.
Ihan helvetin vaikeaa yli vuoden, jos ei ole säästöjä. Pienet päästöt äkkiä menee jos tulee yllättäviä laskuja. Saisitteko toimeentulotuen? Itse en saa, mutta en myöskään voi realisoida perittyä omaisuutta. Saatanallinen stressi rahasta koko ajan. Jos on pakko osta osamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa olla aika monta ruokailijaa ja viinin juojaa ravittavana... Vai oliko tarkoituksesi ainaostaan leveillä? - Vai osoittaa oma avutttomuutesi ja kykenemättömyytesi tehdä edullsiempaa tarjottavaa...
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se sieltä 😀
Kokemuksesta voin sanoa, että pärjää siihen asti kun tulee joku isompi rahareikä. Silloin niitä säästöjä olisi hyvä olla. Tai edes luottokortilla katetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se sieltä 😀
Kun kerran pyydettiin 😎
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että pärjää siihen asti kun tulee joku isompi rahareikä. Silloin niitä säästöjä olisi hyvä olla. Tai edes luottokortilla katetta.
Niin totta, niin totta. Toisaalta tällöinkin auttaa tai ainakin itse koen, että auttaa se, että tiedostaa sen, mihin aiemmat rahat on mennyt ja kulunut; eli pystyy hahmottamaan, että mistä saattaisi olla alkaa säästämään. Esimerkiksi itse huomaan, että kun on ollut rahaa enempi, niin käytän rahaa ruoka hankintoihin huolettomammin kuin silloin kun on taloudellisesti tiukka vaihe. Kuitenkin jos aikoo eloaan jatkaa niin jotain on syötävä eli ei ruoasta voi myöskään loputtomasti säästää.
Toisinaan ärsyttää se, että hyvin monissa säästövinkeissä ja ohjiessa annetaan ymmärtää, että jokainen säästämistä yrittävä on myös lähellä idioottia, kun lähes poikkeusetta kerrotaan, kuinka rahaa säästyy kun lopettaa lehtitilaukset eikä osta enää viinaa ja tupakkaa ja jättää ostamatta erikoiskahvin kanssa sen kalliimman pullan.... Niin ja ulkomaan matkailuakin kannatatisi kuulemma välttää.
Helposti pärjää väliaikaisesti. Meillä kolmihenkinen perhe aina satunnaisesti pärjää tuolla summalla kun puolisoni (jolla vaihtelevat tulot) palkka jää pieneksi, ja siitä maksetaan myös pienemmät laskut (puhelimet, sähkö, yms.).
Toki kun puoliso tienaa paremmin, säästöönkin menee isojakin summia jotka siellä sitten varuiksi ovat, mutta ollaan niin visuja ettei siihen ikinä kajota vaikka käteen jäisikin isompien laskujen jälkeen vain se 500e, huonoimpina kuukausina jäänyt vähemmänkin ja hyvin pärjätty. Pidemmän päälle voisi käydä raskaaksi.
Tuostakin summastaa pikkuhiljaa sitä puskuria, jolloin taas eläminen helpottaa. Vaikka 30 euroa alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin summastaa pikkuhiljaa sitä puskuria, jolloin taas eläminen helpottaa. Vaikka 30 euroa alkuun.
Vanha sääntö on tänäkin päivänä ihan yhtä ajankohtainen kuin aina ennekin: Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. - Toisaaalta huomaa sen, että säästämien jotain varten on helpompaa kuin säästää vain säästämisen vuoksi. Kaikkia ei motvoi sästäminen vain siksi, että olsi jemmarahaa pankkitilillä pahan pivän varalle. Onko siis ihme että niin monella on ongelmia tullut erilaisten kulutusluottojen kanssa. En tiedä mistä johtuu mutta usein ne tuotteet ja hankinnat, joita varten olen joutnut säästämään ja odottamaan, että voin ne hankkia on tuntunut paljon mukavammilta kuin moni niistä, jotka olen voinut hankkia "heti". Mutta toki nämä on valintoja. On ollut helpompaa säästää uuteen talvitakkiin kun vanhallakin olen vielä pärjännyt, eikä ole ollut "pakko" hankkia uutta. Tai kulkea vanhoissa kengissä, kun ne ovat vielä ehjät.(..)
Riittää jos on velattomat talo ja auto.
Laskujen, vuokran ja muun jälkeen rahaa jää noin 150 euroa kuukaudelle ja pärjään sillä oikein hyvin.
T: lapseton sinkku joka ei käy sosiaalitoimistossa eikä leipäjonossa, vaikka onkin työtön
Vierailija kirjoitti:
Laskujen, vuokran ja muun jälkeen rahaa jää noin 150 euroa kuukaudelle ja pärjään sillä oikein hyvin.
T: lapseton sinkku joka ei käy sosiaalitoimistossa eikä leipäjonossa, vaikka onkin työtön
Ihailtavaa vaikka en tiedäkään, mitä nuo mainitsemasi laskut koostuu... Itse olen joskus ajatellut, että yksi syy miski olen sinkku johtuu siitä, ettei minulla ole varaa elää parisuhteessa saati, että elättää rinnallani joku toinen. Vaikka toisaalta sinkkuna joudut maksamaan yksin monta kertaa sellaisen, jonka kulut saattaisi mahdollisesti jakaa yhdessä toisen kanssa, jos rinnalla olisi kumppani. Olsi hirveää yrittää elää kumppanin kanssa, jolla on ihan eri käsitys siitä, mihin on ns. fiksua käyttää rahaa. Sanon näin vaikka tiedän erinomaisen hyvin, etteivät kaikki omatkaan hankinnoistani ole olleet näitä fiksuja ja jonkun mielestä varmasti sellaisia, jota minun vähävaraisena olsi pitänyt jättää kokonaan hankkimatta; ikäänkuin köyhänä ollessa myös pitäisi pyrkiäkin näyttämään "köyhältä," mitä tämä nyt sitten ikinä tarkoittaakin..
Säästäminen onnistuu kyllä. Vaikka olen varakkaasta perheestä, en ole sieltä ikinä saanut ylimääräistä, lähinnä oppinut kunnioituksen rahaa kohtaan. Vuosia paremmilla tuloilla olleena on aikamoista vaan tippua tällaiseen 500 euroa kuukaudessa moodiin.
500-600 riittää kyllä kelvolliseen elämään, jos tosiaan se on tarkoitettu vaan ruokamenoihin ja ehkä kulkemisiin.
Lapsi ja aikuinen elää 500 eurolla kyllä.