Pärjääkö 500 eurolla kuukaudessa
Tämä 500 jää laskujen jälkeen elämiseen, tulot tippuivat roimasti. Yksi lapsi.
Kommentit (71)
Pärjää ainakin jonkun aikaa. Pidemmän päälle, kun tulee isompia hankintoja, voi tehdä tiukkaa.
Kannattaa käydä läpi ne laskut, onko niissä jotain sellaista, mistä voisit luopua. Jäisi enemmän käyttörahaa.
No jos tuo jää asumiskulujen jälkeen niin pärjää mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Mulle jää tuon verran juuri asumiskulujen jälkeen (2 lasta).
Yhtiövastike on350 e, mitä rahalla pitäisi saada ?
Ruuat, sähkölasku ? Jne ?
Pakko pärjätä vaan.Kolme lasta,yksi teini,yksi alakoululainen ja yksi leikki-ikäinen.Enempää rahaa ei tule.Pari vuotta jo pärjätty.Hengissä ollaan,kivaa ei oo.
Pärjää, mutta ei Suomessa. Jossain Thaimaassa hyvinkin.
Siis tuosta on maksettu laskut ja asuminen ja autokulut? Tuolla pitää ostaa pelkästään ruokaa yhdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle? Kyllä pärjää.
aina tämä epämääräinen "laskujen jälkeen". Minä pärjään "laskujen jälkeen" 150 eurollakin kuukauden helposti, joskus vähemmälläkin. Minulla laskuihin kuuluu mm. polttoaineet, sähköt, lainat, ruuat, vakuutukset ja viestintäpalvelut. En sitten rahaa oikeasti mihinkään muuhun tarvikaan välttämättä.
Asumis/kaikkien muiden kulujen jälkeen jää siis tarkalleen 520 euroa. AP
125€ viikossa on kyllä liian vähän kahden talousmenoihin. Ruuan ostossa saa olla todella tarkka etenkin jos lapsi on jo isompi, esiteini syö aivan eri määrän kuin taapero. Kituutukselta ei voi välttyä.
Pienetkin hankinnat kuten housut risojen tilalle kiristävät tilannetta entisestään, 30€ kenkiin risojen tilalle ja vaikka samassa kuussa sukulaiselle lahja 20€ suistaa jo budjetin raiteiltaan. Isot hankinnat mahdottomia eikä tuosta rahasta jää osamaksullakaan lyhentää edes 20€ kuussa vaikkapa pesukonetta.
Mutta pärjäähän sitä jos on pakko. Perunaa, pastaa ja ruskeaa kastiketta, kasviksia, ei lihaa, ei eineksiä eikä herkkuja. Jos puhelin/tv hajoaa, ollaan ilman. Kyllä se sitten piisaa välttämättömyyksiin.
Ennen tuota 520 euroa on siis maksettu asunto, lainat, puhelin, vakuutukset ja kaikki muut maksut. Loppu on siis (pakollisiin) bensakuluihin, ruokaan ja tietty mahdollisiin lisäkuluihin. Ennen tulot (yt:t ja työpaikan vaihto tätä kautta) olivat paljon suuremmat, huolettaa vaan, miten pärjää.
Vierailija kirjoitti:
aina tämä epämääräinen "laskujen jälkeen". Minä pärjään "laskujen jälkeen" 150 eurollakin kuukauden helposti, joskus vähemmälläkin. Minulla laskuihin kuuluu mm. polttoaineet, sähköt, lainat, ruuat, vakuutukset ja viestintäpalvelut. En sitten rahaa oikeasti mihinkään muuhun tarvikaan välttämättä.
Eli sinä et syö kotona etkä työpaikalla, eikä sinun tarvitse koskaan ostaa lapselle tai itsellesi mitään vaatetta? Teillä ei ole mitään arkimenoja perheessä, et joudu kustantamaan koskaan myöskään mitään yllättävää menoa? Kyllä minäkin sillee pärjäisin ihan lasten taskurahalla, kympillä viikko. Tälleen aikuisena ei kyllä ihan onnistu jostakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
125€ viikossa on kyllä liian vähän kahden talousmenoihin. Ruuan ostossa saa olla todella tarkka etenkin jos lapsi on jo isompi, esiteini syö aivan eri määrän kuin taapero. Kituutukselta ei voi välttyä.
Pienetkin hankinnat kuten housut risojen tilalle kiristävät tilannetta entisestään, 30€ kenkiin risojen tilalle ja vaikka samassa kuussa sukulaiselle lahja 20€ suistaa jo budjetin raiteiltaan. Isot hankinnat mahdottomia eikä tuosta rahasta jää osamaksullakaan lyhentää edes 20€ kuussa vaikkapa pesukonetta.Mutta pärjäähän sitä jos on pakko. Perunaa, pastaa ja ruskeaa kastiketta, kasviksia, ei lihaa, ei eineksiä eikä herkkuja. Jos puhelin/tv hajoaa, ollaan ilman. Kyllä se sitten piisaa välttämättömyyksiin.
Kaikki on suhteellista. Itse pärjäsin erittäin hyvä teinin kanssa suunnilleen tuolla rahalla, mentiin suunnilleen kuuden vuoden ajan vajaa 500 eurolla. Mielikuvitustahan se vaatii ja tietty hyvää onneakin. Mutta ei mahdotonta ole.
Lapsen ollessa lähes täysi-ikäinen sain opintoni vihdoin loppuun ja paljon parempipalkkaisen työn. Mutta en sitä ennenkään itseäni köyhäni pitänyt. Käytiin kerran vuodessa matkallakin (vaati kyllä säästämistä ja säätämistä aika paljon).
Sehän riippuu ihan siitä, mitä ne laskut ovat. Jos siinä on ruokakaupan lasku, niin hyvin pärjää. Tai Visa-lasku, kun on ostettu kortilla ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Pienetkin hankinnat kuten housut risojen tilalle kiristävät tilannetta entisestään, 30€ kenkiin risojen tilalle ja vaikka samassa kuussa sukulaiselle lahja 20€ suistaa jo budjetin raiteiltaan. Isot hankinnat mahdottomia eikä tuosta rahasta jää osamaksullakaan lyhentää edes 20€ kuussa vaikkapa pesukonetta.Mutta pärjäähän sitä jos on pakko. Perunaa, pastaa ja ruskeaa kastiketta, kasviksia, ei lihaa, ei eineksiä eikä herkkuja. Jos puhelin/tv hajoaa, ollaan ilman. Kyllä se sitten piisaa välttämättömyyksiin.
Jaa kyllä minä ja lapsi ainakin pärjätään hyvin ja syödään ihan normiruokaakin. Säästöön menee joka kuukausi 25€ että päästään kesällä johonki reissuun ja joululahjat.
Ihan selkeet budjektit on ruualle, kaksi krt viikossa käyn kaupassa ja 35€ riittää hyvin. Lisäksi oon nyt käynyt ruokajonoissa ja sieltä saa myös hyvin ruokaa joten herkutellaankin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Asumis/kaikkien muiden kulujen jälkeen jää siis tarkalleen 520 euroa. AP
"Kaikkien muiden kulujen"? Siis tulla on viisisataa ihan ylimääräistä, kun kaikki tarpeelliset asiat on jo maksettu, ja kysyt että pärjäätkö.
Voi kun saisikinoin paljon rahaa! Itse saan tällä hetkellä asumistuen ja lapsilisän. Ne yhteensä ei riitä kattamaan vuokraa miehellä ei ole tuloja myöskään. Vielä vuosi opintoja jäljellä (toinen tutkinto, joten ei oikeutta opintotukeen) jonka jälkeen alkaa sitten saamaan palkkaa onneksi. Nyt mennään mahdollisimman vähillä kuluilla, kunnes pääsee kesätöihin ja tilanne helpottaa hetkeksi
Itsestähän se on kiinni, että pärjääkö. Kyllä 500 eurolla saa jo hyvin ruokaa ja vaatteita lapselle. Jopa itselle. Jos on taas isot menot, ei tuo riitä mihinkään.
Pärjäsin aikanaan hyvin.