Sosiaalityö 2019
Kävikö kukaan av:lta tekemässä kokeen tänään? Miltä vaikutti, miten meni?
Kommentit (317)
Onko täällä muut tilanneet kopioita kokeistaan? Itse tilasin juuri, haluan vielä varmistua siitä, että pisteet on laskettu oikein, kun sisäänpääsy jäi puolesta pisteestä kiinni.
Ajattelin myös syynätä kokeen ja mallivastaukset tarkasti läpi, ja jos löydän aihetta oikaisupyynnölle, teen sellaisen. Tätä kyllä hankaloittaa melkoisesti se, että mallivastauksia ei julkaista eikä niitä saa tilattua kotiinkaan, mutta käyn sitten vaikka useampana päivänä tutustumassa niihin yliopistolla, jos tarvitsee. Tuskinpa se oikaisupyyntö mihinkään johtaa, mutta aina kannattaa yrittää :) Ehkä siitä saisi myös vähän apua ensi vuonna hakemiseen, kun saisi yliopistolta kunnollista palautetta siitä, mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muut tilanneet kopioita kokeistaan? Itse tilasin juuri, haluan vielä varmistua siitä, että pisteet on laskettu oikein, kun sisäänpääsy jäi puolesta pisteestä kiinni.
Ajattelin myös syynätä kokeen ja mallivastaukset tarkasti läpi, ja jos löydän aihetta oikaisupyynnölle, teen sellaisen. Tätä kyllä hankaloittaa melkoisesti se, että mallivastauksia ei julkaista eikä niitä saa tilattua kotiinkaan, mutta käyn sitten vaikka useampana päivänä tutustumassa niihin yliopistolla, jos tarvitsee. Tuskinpa se oikaisupyyntö mihinkään johtaa, mutta aina kannattaa yrittää :) Ehkä siitä saisi myös vähän apua ensi vuonna hakemiseen, kun saisi yliopistolta kunnollista palautetta siitä, mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Ehdottomasti kannattaa yrittää oikaisupyyntöä, jos sisäänpääsy on jäänyt noin pienestä kiinni.
Tilasin kokeen itselleni muistoksi, haluan nähdä kuinka paljon pisteitä sain esseestä, jonka muistelu aiheuttaa edelleen vähän häpeää. :D Muutenkin vähän huijarisyndroomaa päällä tällä hetkellä.
Ap
Käyttäjä29317 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29317 kirjoitti:
Täällä yksi Turkuun päässyt ei-ensikertalainen. Oliko täällä muita, jotka aloittavat Turussa syksyllä? Olisi kiva kuulla, onko joku muu törmännyt esim. Facebookissa tämän syksyn fuksien ryhmään, itse en löytänyt. Vaikkakin ehkä sellaisia järjestetään vasta lähempänä opintojen alkua.
Minä! Olen perheellinen ja tarkoitus tehdä opintoja työn ja lastenhoidon ohessa. Koska en pysty tutustumaan vuosikurssini tyyppeihin iltamenoissa, esim. fb-ryhmä olisi hyvin mieluinen :)
Hei, hienoa! Perheellinen minäkin, mutta täyspäiväinen opiskelija. Minäkin olen miettinyt, kuinka hyvin porukkaan tutustuminen mahtaa onnistua, kun ei joka rientoon voi osallistua. Täytyy sitten varmaan harkita fb-ryhmän perustamista vaikka itse, jos ei joku muu sellaista tee. :D
Hei, täällä myös perheellinen sosiaalityön opiskelija. Fb-ryhmä löytyy jo nimellä: UTU sosiaalitieteiden fuksit 2019. Taitaa olla tuutoreiden perustama
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29317 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29317 kirjoitti:
Täällä yksi Turkuun päässyt ei-ensikertalainen. Oliko täällä muita, jotka aloittavat Turussa syksyllä? Olisi kiva kuulla, onko joku muu törmännyt esim. Facebookissa tämän syksyn fuksien ryhmään, itse en löytänyt. Vaikkakin ehkä sellaisia järjestetään vasta lähempänä opintojen alkua.
Minä! Olen perheellinen ja tarkoitus tehdä opintoja työn ja lastenhoidon ohessa. Koska en pysty tutustumaan vuosikurssini tyyppeihin iltamenoissa, esim. fb-ryhmä olisi hyvin mieluinen :)
Hei, hienoa! Perheellinen minäkin, mutta täyspäiväinen opiskelija. Minäkin olen miettinyt, kuinka hyvin porukkaan tutustuminen mahtaa onnistua, kun ei joka rientoon voi osallistua. Täytyy sitten varmaan harkita fb-ryhmän perustamista vaikka itse, jos ei joku muu sellaista tee. :D
Hei, täällä myös perheellinen sosiaalityön opiskelija. Fb-ryhmä löytyy jo nimellä: UTU sosiaalitieteiden fuksit 2019. Taitaa olla tuutoreiden perustama
Hei, kiitos tiedosta! Jostain syystä en tosin löydä ryhmää noilla hakusanoilla, ei tule mitään tuloksia. Omituista.
Käyttäjä29317 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29317 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29317 kirjoitti:
Hei, kiitos tiedosta! Jostain syystä en tosin löydä ryhmää noilla hakusanoilla, ei tule mitään tuloksia. Omituista.
Hei, kokeiles tästä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai työmäärä on valtaisa kun alalla on puutetta tutkinnon suorittaneista osaajista. Kauhutarinat ja pelottelu ei auta ketään. Työympäristön parantaminen, yhteishenki ja lisää työntekijöitä on se mikä lopulta auttaa edes vähän.
Jos alalle ei hakeudu porukkaa niin millä se työ sitten hoidetaan? Sosiaalityöntekijöitä tarvitaan, eikä nuorten pyrkijöiden säikäyttely tilannetta muuta ainakaan parempaan suuntaan.
Täällä toinen sosiaalialalla työskentelevä ja allekirjoitan aiemman sosiaalityöntekijän kommentin täysin.
Voi hitsi, kun on ruusuinen kuva sosiaalityöstä. Valitettavasti asia on niin, että vaikka tutkinnon suorittaneista ei olisi pulaa, niin työntekijät vedetään todella ahtaalle ja asiakasmäärät paukkuu suositeltavien rajojen yli.. Olemassa olevista työntekijöistä otetaan kaikki irti ja uusia ei palkata, koska kuntien talous on todella ahtaalla. Lisää työntekijöitä tarvitaan, mutta määrärahat eivät anna periksi niitä palkata.
Sori kun mennään vähän ketjun aiheen ohi mutta koska täällä tavoittaa myös niitä tuleviakin sossuja niin menkööt :)
Alahan on oikeasti raskas ja työmäärä valtaisa. Mutta. Teillä rakkaat tulevat sossut on mahdollisuus ja myös vastuu siitä että te muutatte niitä nykysiä työkuvioita. Kun opiskelujen myötä siirrytte työmaailmaan niin älkää hyväksykö sitä että teette 2-3 ihmisen työn sillä normipalkallanne. Ei, tämä ei käy, marssitte esimiehen luo ja vaaditte palkan tarkastusta työn vaativuuden mukaan.totta ihmeessä teillä teetetään useamman sossun työt "kun nyt ei ketään siihen virkaan vaan saada" jos te siihen suostutte! Työolot (palkka ym.) kohdilleen niin johan löytyy tekijöitä... Jos 2 sossua tekee mukisematta 4 sossun työt "kun on pakko" niin ei niitä kahta puuttuvaa palkata IKINÄ niin kauan kun te teette niiden kahden työt ilmaiseksi!
Toinen on se, että teidät revitään töihin jo ekan vuoden jälkeen. Älkää menkö! Jos työnkuva on sama kuin sossulla ja vastuu käytännössä myös mutta palkka ja nimike on sosiaaliohjaajan niin hitto vie, arvostakaa itseänne ja tulevaa työtänne niin paljon että ette mene! Jos se työpaikka pyörii opiskelijavoiminkin kun varsinaiset sossut on burnout-lomalla niin kusette vaan itseänne nilkkaan, ei ne työolot muutu ikinä jos aina löytyy se opiskelija joka tekee työt halvemmalla...
Arvostakaa siis itseänne ja työtänne. Sossun työ on vaativaa ja julkisessa kuvassa tosi alhaalle arvostettua. Mutta oikeasti siitä alhaisesta arvostuksesta saadaan syyttää myös itseämme. Missä muussa työssä tehdään parin-kolmen ihmisen työt normipalkalla ja vielä päälle syyllistytään siitä että kun ei vaan voida tehdä työtä kunnolla? Hoitajat on aika lähellä mutta heillä on yleensä aina seuraava vuoro joka astuu remmiin jos ei itse jotain ehdi. Meillä kaikki mitä taakse jää, edestä löytyy. Joten rakkaat tulevat sossut, pitäkää oikeuksistanne kiinni. Ihan jo sen vuoksi että jaksava sossu jaksaa ajaa asiakkaan asiaa paljon paremmin kuin burnoutin partaalla oleva sossu...
Sillä sitähän me ollaan, asiakkaiden asioiden ajajia. Olkoonkin että julkisuuskuvassa me ollaan kukkahattutätejä jotka käyttää työpäivänsä kahvia juoden, juoruillen työkavereiden kanssa ja jos aikaa jää niin perusteettomia huostia tehden :D Todellisuushan on ihan eri. Onnea jokaiselle sisään päässeelle ja tsemppiä niille jotka ei päässeet nyt;yrittääkää uudelleen. Tämä ala tarvitsee niitä ihmisiä jotka tänne todella haluavat;etsikää keino esim. avoimen yliopiston kautta.
T. Sossu kesälomalta (ja kuten varmaan huomaa oikeinkirjoituksesta ym. lasiin ei syljetä lomalla vaikka kukkahattu on kutreilla töissä ollessa ;)
Olipa kiva ja tärkeä viesti, kiitos ja nauti kesälomasta!
Ap
Tuli muuten vielä tuosta kukkahattuudesta ohiksena mieleen, että kaikki muutamat sos. työn opiskelijat joita minä tunnen, ovat ulkonäöllisesti ja persoonaltaan kaikkea muuta kuin :D ehkä tämäkin mielikuva muuttuu ajan kanssa, tai sitten meistä tulevistakin sossuista tulee kireitä tanttoja, tiedä häntä ;)
Ap
Mallivastauksetkin ovat nyt julkaistu netissä: https://www.tuni.fi/sites/default/files/2019-07/sosiaalityo.pdf
Tavallaan helpot, mutta vaikeat. Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille. Suosittelen avoimen yliopiston opintoja, väylähakua ja uusia pääsykoehakuja. Kirjoitustaitoja voi harjoitella, kukaan ei ole seppä syntyessään.
Onko ketään Turun yliopistoon valituista saanut vielä sähköpostia yliopistolta?
Vierailija kirjoitti:
Tai onko Tampereelle hyväksytyistä tullut kenellekään?
Sain esseestä 29 pistettä. Ei se sit niin katastrofi ollutkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saanko kysyä sulta tuosta esseen arvostelusta, että oliko tarkastaja tehnyt joka sivulle merkintöjä?
Itse olin saanut esseestä täydet pisteet kaikilta osa-alueilta, paitsi yhdeltä. Mun esseen kaikille muille sivuille oli tehty paljon merkintöjä (noita YS, YK, NÄ, TI jne, minkä perusteella pisteet annettiin), mutta yksi sivu (jossa käsittelin juuri sitä osiota, mistä en saanut täysiä pisteitä) oli täysin tyhjä.
Oon tässä nyt yrittänyt pähkäillä, että onko tarkastaja jotenkin voinut epähuomiossa jättää tuon yhden sivun arvostelematta, vai onko hän vaan jostain syystä katsonut, että sillä sivulla ei ole mitään pisteiden tai merkintöjen arvoista. Jäin vain sen puoli pistettä sisäänpääsystä, joten laitan tästä joka tapauksessa oikaisupyynnön, sitä kauttahan se sitten viimeistään selviää onko tapahtunut virhe :) Mutta kiinnostaisi tietää, onko muillakin kokeen itselleen tilanneilla esseissään sivuja, joissa ei ole lainkaan arvostelijan merkintöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saanko kysyä sulta tuosta esseen arvostelusta, että oliko tarkastaja tehnyt joka sivulle merkintöjä?
Itse olin saanut esseestä täydet pisteet kaikilta osa-alueilta, paitsi yhdeltä. Mun esseen kaikille muille sivuille oli tehty paljon merkintöjä (noita YS, YK, NÄ, TI jne, minkä perusteella pisteet annettiin), mutta yksi sivu (jossa käsittelin juuri sitä osiota, mistä en saanut täysiä pisteitä) oli täysin tyhjä.
Oon tässä nyt yrittänyt pähkäillä, että onko tarkastaja jotenkin voinut epähuomiossa jättää tuon yhden sivun arvostelematta, vai onko hän vaan jostain syystä katsonut, että sillä sivulla ei ole mitään pisteiden tai merkintöjen arvoista. Jäin vain sen puoli pistettä sisäänpääsystä, joten laitan tästä joka tapauksessa oikaisupyynnön, sitä kauttahan se sitten viimeistään selviää onko tapahtunut virhe :) Mutta kiinnostaisi tietää, onko muillakin kokeen itselleen tilanneilla esseissään sivuja, joissa ei ole lainkaan arvostelijan merkintöjä?
Tietty!
Tsekkasin, ja mulla oli yksi sivu, missä ei ollut tarkastajan merkintöjä ollenkaan. Otaksun, että tällä sivulla ei ollut mitään lisäarvoa tuovaa. Mun piste siis puuttui jostain esseekirjoituksen rakenteellisesta osasta.
Tuu kertomaan sitten miten oikaisupyynnön kanssa kävi.
Ap
Huhuilen, tietääkö joku tuleeko infokirjeet elokuun alussa?
Tänään tuli Tampereelta ”starter kit”, kutkuttavaa!