Mitä mieltä väitteestä: terveellinen ruokavalio on kalliimpaa ja vaikeampi toteuttaa?
Tarkoitan ns.yleisesti suositeltua ruokavaliota: runsaasti kasviksia, marjoja, vähärasvaisia maitotuotteita, kuituja, kalaa ja siipikarjaa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni syönyt lähinnä kasvisruokaa ja jo lapsuudenperheessäni kaikki tehtiin pitkälle itse (esimerkkinä söin elämäni ensimmäisen pakastepitsan muutettuani yhteen poikaystäväni kanssa 21-vuotiaana, lapseni ei ole koskaan kotona saaneet einesruokia jne). Ymmärrätte varmasti siis, etten näe itse tehtyä ruokaa mitenkään ihmeellisenä tai erikoisena, saati aikaavievänä asiana. Toki, jos olisin elämäni ensimmäiset parikymmentä vuotta syönyt roiskeläppäpitsaa ja limua, niin olisihan ruokavaliomuutos järkyttävä shokki monellakin elämän osa-alueella.
En koe että ruoka Suomessa maksaisi mitenkään liikaa. Talvella toki salaattia tulee syötyä vähemmän, mutta kompensoin lehtivihreitä esim. smoothieiden muodossa - lehtikaalit, pinaatit ja parsakaalit saa myös pakastealtaasta, mitään ei mene hukkaan ja kustannukset ovat mielestäni kohtuulliset.
Kalaa syömme kerran viikossa, yleensä lohta. Viime lauantaina meidän Prismassa A-leikkuun hinta oli muistaakseni 15,90e. On se totta kai kova pala jos syöjiä on 7 ja ateria on pelkkää lohta ja perunamuusia, eikä mitään muuta...
Leipää ostamme joko kaupasta ruisleipänä, tai viikonloppuna teen lapsen kanssa sämpylöitä (näihin menee useasti raastettua porkkanaa). Loput pakastimeen ja syödään pikkuhiljaa pois. Lapsi juo maltillisesti maitoa, koko perhe syö juustoa. Jogurtteja talouteen ostellaan harvakseltaan - aina maustamatonta. Sen kanssa syödään marjoja (sori, meillä landella on omat pihat joissa kasvaa puna- ja mustaviinimarjoja, anoppilan metsästä saa mustikkaa ihan ilmaiseksi pakkanen täyteen).
Ja niin, jottei kukaan pääse heittämään että hyvähän on työttömän päivät pitkät viettää kyökissä: olemme miehen kanssa molemmat kokopäivätöissä. Lapsia on vain yksi, jokainen ymmärtää että kolmen henkilön ruokailu on halvempaa kuin suurperheen, aivan sama mitä lautasella lopulta on.
Hyvä.
Nähty on lapsi joka ei millään suostunut syömään, sitten hän sai oikeaa kotiruokaa, jauhelihapihviä, perunaa, söi hyvällä ruokahalulla.
Vierailija kirjoitti:
Vihannekset ja hedelmät, kala ja leipä ovat kalliita Suomessa muihin maihin verrattuna.
Jos ei tunne muita vihanneksia kuin kasvihuonekasvatetut tomaatit, kurkut, paprikat ja salaatit, niin kallista on.
Monilla niistä, jotka sanovat, ettei ole varaa syödä terveellisesti, olisi kyllä aikaa tehdä se ruokansa itse (työttömät).
Minä vihaan ruoanlaittoa, mutta silti teen lapsilleni lähes joka päivä itse ruoan (lasten isä tekee silloin kun hänellä on vapaapäivä). Ei meillä olisi varaa tarjota lapsille joka päivä eineksiä, kun perheessä on vain yksi työssä käyvä aikuinen ja pöydässä on parhaassa kasvuiässä olevia poikia.
Ja mitä halvan ruoan terveellisyyteen tulee, verrataanpa vaikka perus valkokaalia ja jäävuorisalaattia. Kaalissa on huomattavasti paremmat ravintoarvot kuin salaatissa, mutta kaalin kilohinta on murto-osa salaatin kilohinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Monilla niistä, jotka sanovat, ettei ole varaa syödä terveellisesti, olisi kyllä aikaa tehdä se ruokansa itse (työttömät).
Minä vihaan ruoanlaittoa, mutta silti teen lapsilleni lähes joka päivä itse ruoan (lasten isä tekee silloin kun hänellä on vapaapäivä). Ei meillä olisi varaa tarjota lapsille joka päivä eineksiä, kun perheessä on vain yksi työssä käyvä aikuinen ja pöydässä on parhaassa kasvuiässä olevia poikia.
Ja mitä halvan ruoan terveellisyyteen tulee, verrataanpa vaikka perus valkokaalia ja jäävuorisalaattia. Kaalissa on huomattavasti paremmat ravintoarvot kuin salaatissa, mutta kaalin kilohinta on murto-osa salaatin kilohinnasta.
Pitää kuitenkin muistaa, että kasvikset on vain osa terveellistä ruokaa. Terveelliseen ravintoon kuuluu paljon muutakin. Ja kaiken tarvitsemansa saa kyllä melko pienellä rahalla, jos vain halua löytyy.
Kalliimpaa kyllä mutta ihan yhtä helppoa tehdä.
Lisäksi monia ruoka-aineita on lähes mahdotonta saada Suomesta, esim. vasikka ja oikea kana, villikala (lohi, nieriä jne sikakallista) tai aito rasvainen possunliha mitä ei tarvitse paistaa margariinissa.
Vamasti vaikeampi toteuttaa joo, jos pitää ostaa salaattiainekset ja vähän miettiä, millaisia elintarvikkeita ostaa. Kana ei ole kovinkaan kallista.
Just kävin ostamassa viikon ruoat, ns. terveelliset ja hinta 20 euroa. Siinäkin osa sellaisia tuotteita, jotka olisi saanut halvemmalla, esim. n. 5 e halvemmalla laittamalla itse.
Vamasti vaikeampi toteuttaa joo, jos pitää ostaa salaattiainekset ja vähän miettiä, millaisia elintarvikkeita ostaa. Kana ei ole kovinkaan kallista.
Just kävin ostamassa viikon ruoat, ns. terveelliset ja hinta 20 euroa. Siinäkin osa sellaisia tuotteita, jotka olisi saanut halvemmalla, esim. n. 5 e halvemmalla laittamalla itse.
Vierailija kirjoitti:
Porkkana noin 1,8e kilo, makkara noin 1,2e 400g. Ei ainakaan tässä vertailussa mitään pohjaa sille, että terveellisempi olisi kalliimpaa. Sama juttu monissa muissa tuotteissa.
Sun pitää verrata sitä, millä lisukkeilla teet porkkanasta nälkää pitävän aterian ja millä lisukkeilla teet makkarasta nälkää pitävän aterian.
400 g makkaraa ihan pelkiltään on kyllä tuhti satsi. Jos siihen lisää vaikka pussin ranskalaisia (1 kg / 0.98 €) niin varmalla lähtee nälkä ja riittää usealle aterialle.
Jos raastat kilon porkkanoita ja keität kylkeen vaikka 3 perunaa, niin ei ole kovinkaan nälkää pitävä ateria.
Ei, en pidä millään muotoa ateriaa makkara ja ranskalaiset hyvänä ateriana, halpana kyllä ja täyttävänä. Itse inhoan makkaraa ja ranskalaisia syön ehkä kerran vuodessa. Mutta ymmärrän dilemman.
Toki pitkällä tähtäimellä ostamalla sen kilon porkkanoita ja sen lisäksi vaikka linssejä, sipulia, valkosipulia, kasvislientä, tomaattimurskaa ja esim. kookosmaitoa saat mielettömän hyvän linssikeiton, josta kyllä syöt monta kertaa ja pakastaakin voit (omasta mielestäni linssikeiton suutuntuma kärsii pakastamisesta). Mutta kun noi linssikeiton ainekset lähenee kymppiä vs. makkaraperunat 2, 50 €. Siis siinä hetkessä. VAIKKA se linssipaketti riittäisi viiteen keittoon, mutta hankintahetkellä jos lasketaan euroja.
Vaivalloisuuden nyt osaa kuka tahansa puusilmä päätellä helposti.
Osittain totta. Kasvikset eivät hirveästi täytä, joten ne tulevat sen muun ruuan hinnan päälle. Saman eläimen liha on usein vähärasvaisempana (paisti, file) kalliimpaa kuin runsasrasvaisena. Osa valmisruuista on hirveän halpoja, ja mahan saisi täyteen paljon halvemmalla syömällä vaikka einesburgereita ja pakasteranskiksia kuin kokkaamalla kananfileitä ja uunikasviksia. Toisaalta esimerkiksi alkoholi on kallista samoin kuin monet herkut.
Minua kyllä ihmetyttää tuo terveellisyydestä vouhottaminen. Olen jo yli kuuskymppinen mummo ja ikäni olen syönyt nykykäsityksen mukaan epäterveellisesti. Samaa tahtia jatkan. Olen kuitenkin normaalipainoinen koska en syö liikaa. Ei minulla ole mitään elämäntapasairauksia.
Teen kyllä itse ruokani useimmiten, joskus valitsen valmisruuan. Kasviksia käytän kohtuudella mutta tuoresalaatit useimmiten tympäisee, en jaksaisi niitä joka päivä puputtaa. Enkä juoda vettä turhanpäiten. Voita ja kermaa käytän.
Tykkään syödä mitä mieli tekee. En kuitenkaan mikään pullahiiri ole.
Koska nyt olen terve ja voin hyvin, mitenköhän terveellinen ruokavalio olisi muuttanut tilannetta?
Vierailija kirjoitti:
Osittain totta. Kasvikset eivät hirveästi täytä, joten ne tulevat sen muun ruuan hinnan päälle. Saman eläimen liha on usein vähärasvaisempana (paisti, file) kalliimpaa kuin runsasrasvaisena. Osa valmisruuista on hirveän halpoja, ja mahan saisi täyteen paljon halvemmalla syömällä vaikka einesburgereita ja pakasteranskiksia kuin kokkaamalla kananfileitä ja uunikasviksia. Toisaalta esimerkiksi alkoholi on kallista samoin kuin monet herkut.
Se halvempi runsasrasvainen on kuitenkin ravintorikkaampaa ja terveellisempää kuin kalliimpi rasvaton liha.
Ei mikään ihme, että terveellistä ruokaa pidetään kalliina, kun ei edes ymmärretä, mitä se terveellisyys on.
Vierailija kirjoitti:
Kalliimpaa kyllä mutta ihan yhtä helppoa tehdä.
Lisäksi monia ruoka-aineita on lähes mahdotonta saada Suomesta, esim. vasikka ja oikea kana, villikala (lohi, nieriä jne sikakallista) tai aito rasvainen possunliha mitä ei tarvitse paistaa margariinissa.
Aivan, mutta mitään ei pidä paistaa margariinissa. Jos terveellisyyttä ajattelee. Voi on paistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä ihmetyttää tuo terveellisyydestä vouhottaminen. Olen jo yli kuuskymppinen mummo ja ikäni olen syönyt nykykäsityksen mukaan epäterveellisesti. Samaa tahtia jatkan. Olen kuitenkin normaalipainoinen koska en syö liikaa. Ei minulla ole mitään elämäntapasairauksia.
Teen kyllä itse ruokani useimmiten, joskus valitsen valmisruuan. Kasviksia käytän kohtuudella mutta tuoresalaatit useimmiten tympäisee, en jaksaisi niitä joka päivä puputtaa. Enkä juoda vettä turhanpäiten. Voita ja kermaa käytän.
Tykkään syödä mitä mieli tekee. En kuitenkaan mikään pullahiiri ole.
Koska nyt olen terve ja voin hyvin, mitenköhän terveellinen ruokavalio olisi muuttanut tilannetta?
Sun ruokahan on nimenomaan terveellistä, vaikka yleinen mielipide onkin toista mieltä näinä rasvattomuuden ja keinoruuan aikana.
En lue aiheeseen kirjoitettuja vastausksia: annan omani. Minun oli pakko säästää eräänä vuonna 75% tuloistani. En todellakaan syönyt kasviksia: en minkään sesongin, yhtään mitään. Ostin Lidlistä halvinta nakkimakkaraa ja perunoita ja tein keittoa. Ei ollut varaa ostaa edes pakastevihanneksia. Siitä voi päätellä jotain.