Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikko takana 16:8-ruokavaliota ja olo on oikeasti loistava

Vierailija
20.05.2019 |

Miksi kukaan ei ollut kertonut että tällä saa näin nopeasti näin hyvän olon? Ei ole 24/7 tympeä olo vaan on virtaa, tekee mieli liikkua ulkona, illalla nukuttaa ja koko yön saa nukuttua ilman heräilyjä. Kaikkein mukavin tapahtui kuitenkin tänä aamuna kun kävin vaa'alla ja paino on pudonnut 2,2 kg (oikeasti käsittämätöntä vaikka on tuota vara pudotakin) eikä nälkä ole ollut kertaakaan. En ole ihan joka päivä edes syönyt oikein/hyvin vaan mukaan on mahtunut jopa jäätelöä. Ainut mistä olen pitänyt kiinni on tuo 16 tunnin paasto.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina elänyt niin, että olen 16 h syömättä, ja painan yli 100 kg. Ei siis mikään ihmekonsti, valitettavasti. Mä siis en syö aamupalaa ja syön ekan aterian lounaan klo 13 aikoihin. Sitten syön viimeisen ruoan eli iltapalan 21 aikoihin minkä jälkeen en syö mitään ennen lounasta. mutta kyllä siinä 8 tunnissakin ehtii rasvaa ja herkkua mättää paljon.

Luulen, että teho on parempi jos 8h syömisikkuna on aamusta alkaen. Iltasyöminen tekee sen, ettei kroppa saa unen aikana levättyä ruuansulatuksesta. Ja iltasyöminen tuppaa usein olemaan hupisyömistä ja herkkuja.

Ainiinku toi välimeren ruokavalio? Siellähän syödään päivän pääateria todella myöhään.

Vierailija
22/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sattumalta törmäsin tähän ketjuun juuri tänä aamuna kun päätin kokeilla tätä pätkäpaastoa!

Kirjoitellaan miten sujuu. Mulle riittää ihan muutaman kilon pudotus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoin viiden päivän tuloksena miinus 2 kg. Söin kolme suht isoa ateriaa, isoimman illalla ja sopii mulle hirveän hyvin, koska mulla ei ole nälkä aamulla. Väkisin joudun syömään oksennusta vastaan taistellen sen pakollisen banaanin. 

Viikonloppuna sitten oli vieraita, niin painoa tuli kilo takaisin, kun söin entiseen tapaan, mutta nyt taas jatkan. Näillä näkymin noudatan tätä lopun elämääni. Tukeva aamiaismalli, josta on aina paasattu, ei sovi mulle yhtään.

Tällä dieetilläkin pitää tietysti katsoa mitä syö, mutta se on mulla ollut aina kunnossa suurin piirtein. Lisäsin kasviksia ja rasva minimiin. Pysyvä elämäntapa, josta voi viikonloppuna lipsua, kuten ohjeetkin ovat. Tämä ei ole mulle dieetti, koska huomasin heti, että tää on mun juttu.

Itse asiassa tunnen yhden naisen nuoruudessa, joka oli hyvin hoikka ja kaunis vanhempi nainen n. 55v ja hän noudatti sääntöä, ettei koskaan syö kuuden jälkeen ja aamiainen vasta 10-11. Ja olen joskus miettinyt että sopisi mulle, mutta aina kun on jankutettu aamiaisen syönnistä niin olen ottanut propagandan vastaan.

Vierailija
24/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samoin viiden päivän tuloksena miinus 2 kg. Söin kolme suht isoa ateriaa, isoimman illalla ja sopii mulle hirveän hyvin, koska mulla ei ole nälkä aamulla. Väkisin joudun syömään oksennusta vastaan taistellen sen pakollisen banaanin. 

Viikonloppuna sitten oli vieraita, niin painoa tuli kilo takaisin, kun söin entiseen tapaan, mutta nyt taas jatkan. Näillä näkymin noudatan tätä lopun elämääni. Tukeva aamiaismalli, josta on aina paasattu, ei sovi mulle yhtään.

Tällä dieetilläkin pitää tietysti katsoa mitä syö, mutta se on mulla ollut aina kunnossa suurin piirtein. Lisäsin kasviksia ja rasva minimiin. Pysyvä elämäntapa, josta voi viikonloppuna lipsua, kuten ohjeetkin ovat. Tämä ei ole mulle dieetti, koska huomasin heti, että tää on mun juttu.

Itse asiassa tunnen yhden naisen nuoruudessa, joka oli hyvin hoikka ja kaunis vanhempi nainen n. 55v ja hän noudatti sääntöä, ettei koskaan syö kuuden jälkeen ja aamiainen vasta 10-11. Ja olen joskus miettinyt että sopisi mulle, mutta aina kun on jankutettu aamiaisen syönnistä niin olen ottanut propagandan vastaan.

Lause: "Aamiainen on päivän tärkein ateria" on alunperin murotehtaan mainoslause. Jostain käsittämättömästä syystä siitä on tullut jonkunlainen "totuus", jota jankataan jo neuvolasta alkaen.

Älä muuten jätä rasvojen syömistä ihan minimiin. Rasvat (oikeat sellaiset) on tärkeitä hormonitoiminnalle. (Ja hormoneita on muitakin kuin sukupuolihormonit)

Vierailija
25/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tämä sopii loistavasti, kun en ole koskaan ollut nälkäinen aamuisin. Olen nyt pätkäpaastoillut kohta vuoden, ja mulle tämä oli kyllä aika elämää mullistava muutos, nimittäin kaikki vatsaoireilut ja turvotukset jäi pois ihan kokonaan. Paino putosi ensimmäisten kuukausien aikana 4kg ja siihen se jäikin, mutta olen ihan normaalipainoinen joten en ole yrittänyt sitä enempää pudottaakaan. Varmasti olisi helppo saada enemmänkin painoa pois, jos parantaisi ruokavaliota, mutta mulle kaikki herkut ja etenkin iltaherkuttelu on niin paha tapa että sitä on vaikea saada kitkettyä pois.

Parasta on kuitenkin se että olo on hyvä ja energinen ja ei tarvitse koko ajan miettiä mahan toimintaa ja turvotusta.

Paastoajalla klo.21-12 juon vain vettä, vichyä ja mustaa kahvia.

Vierailija
26/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani alkoi viidesluokkalaisena jättää aamupalan syömättä ja koulussakin söi vain vähän. Siitähän sitten nousi kauhea haloo lääkärikäynnin yhteydessä ja lapsen piti kokeilla aamuisin jotain tolkuttoman kalliita vanhuksille tarkoitettuja "energiajuomia". Ei siitä mitään tullut. Nyt on 16-v. ja edelleenkin juo aamulla vain kahvin ja ehkä koulussa syö vähän jotain. Viikonloppuisin eka ateria on n. klo 16-17, jolloin syömme päivällisen. Sitten syö isohkon iltapalan. Ihan terve on. Luojan kiitos aikuisena voi elää kuten haluaa, lapsena ja nuorena kyllä "huoli herää", jos on vähänkään erirytminen kuin on lakiin säädetty. Toki siihen ruoan laatuun täytyy kiinnittää huomiota, ettei päivällinen ole makaronia ja iltapala vehnäleipää, mutta sitähän se nyt kaikilla on, vaikka sen hyveellisen kouluruoankin söisi. 

Vierailija
27/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lause: "Aamiainen on päivän tärkein ateria" on alunperin murotehtaan mainoslause. Jostain käsittämättömästä syystä siitä on tullut jonkunlainen "totuus", jota jankataan jo neuvolasta alkaen.

Älä muuten jätä rasvojen syömistä ihan minimiin. Rasvat (oikeat sellaiset) on tärkeitä hormonitoiminnalle. (Ja hormoneita on muitakin kuin sukupuolihormonit)

Jätin pois juuston kokonaan. Paino on tullut iltaisista voileivistä, jossa on juustoa päällä, niiden poistaminen varmaan saa painon palaamaan normilukemiin. Mulle ainakin tuo aamiaismalli saa vain aikaan sen, että iltaisin on enemmän nälkä ja kaloreita tulee lisää. Jos suosiolla otan iltapainotteisen rytmin, niin tuossa kuuden puoli seiskan jälkeen syöty pääateria pitää nälän poissa seuraavaan aamupäivään. Ei mulla aamuisin ole nälkä, koska ei ole mitään kulutustakaan, kun taas töiden jälkeen koiran ulkoilutus ja monet muut kotihommat ja jumppa saavat aikaan kiljuvan nälän iltaisin. 

Vierailija
28/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tunnen yhden naisen nuoruudessa, joka oli hyvin hoikka ja kaunis vanhempi nainen n. 55v ja hän noudatti sääntöä, ettei koskaan syö kuuden jälkeen ja aamiainen vasta 10-11. Ja olen joskus miettinyt että sopisi mulle, mutta aina kun on jankutettu aamiaisen syönnistä niin olen ottanut propagandan vastaan.[/

Sama täällä, kilot tulivat vasta kun sen aamiaisjankutuksen jälkeen ryhdyin syömään sitä aamiaista eli aamiainen on se päivän tärkein ateria. No, kropassa se nyt näkyy!

Vierailija
29/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ette oo tampereella koulussa, siellähän joku dille suunnittelija ilmeisesti yritti kieltää kouluissa paastoamista. Paastohan on vaan haitaksi ja labalabalaba. Ja oliko senmielestä niinkin ettei työelämässäkään mitään paastota

Vierailija
30/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina elänyt niin, että olen 16 h syömättä, ja painan yli 100 kg. Ei siis mikään ihmekonsti, valitettavasti. Mä siis en syö aamupalaa ja syön ekan aterian lounaan klo 13 aikoihin. Sitten syön viimeisen ruoan eli iltapalan 21 aikoihin minkä jälkeen en syö mitään ennen lounasta. mutta kyllä siinä 8 tunnissakin ehtii rasvaa ja herkkua mättää paljon.

Ennen söin aina aamulla, päivällä yliopistolla, vielä iltapäivällä yliopistolla ja sitten älyttömän annoksen illalla kotona. Olen mies ja olin silloin 191/68, todella lähellä alipainon rajaa.

Nykyisin en syö aamupalaa, enkä yleensä lounastakaan. Kevyesti pysty olemaan vaikka iltaan syömättä, mutta illalla syönkin ja etenkin ennen nukkumaan menoa todella paljon. Nykyisin painan 120kg.

Oon itse vetänyt myös tuota 16:8 dieettiä, koska se on niin helppoa. Ei tarvitse oikeastaan muuttaa ruokailua muuta kuin, että jätän klo 16 syönnin pois ja syönkin vasta klo 18 jälkeen eka kerran (koska haluan syödä yöllä myöhään).

Vierailija
31/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että teho on parempi jos 8h syömisikkuna on aamusta alkaen. Iltasyöminen tekee sen, ettei kroppa saa unen aikana levättyä ruuansulatuksesta. Ja iltasyöminen tuppaa usein olemaan hupisyömistä ja herkkuja.

Itse asiassa tuolla ei ole mitään väliä mihin aikaan syö. 16/8 paastollahan kroppa saa 16 tunnin levon ruoansulatukselta, ei ole mitään väliä sillä mihin aikaan se on.

Tutkimukset ovat tulleet siihen tulokseen, että myöhään syöminen lihottaa, vaikka ruokamäärät eivät kasvaisikaan. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että hereillä oleva elimistö kaipaa ruokaa, unessa oleva elimistö puolestaan ei. 

Teksasilaisen yliopiston unta ja aineenvaihduntaa tutkineen professori Kristin Eckel-Mahanmukaan kehon aineenvaihduntaan osallistuvat entsyymit noudattavat vuorokausirytmiä. Jos syöt elimistölle odottamattomaan aikaan, vaikkapa keskellä yötä, aineenvaihduntaan osallistuvat elimet hämmentyvät. Ne eivät ole valmistautuneet ruoan tuloon, jolloin ne käsittelevät ravintoaineet tehottomammin.

Tämä voi aiheuttaa ongelmia veren sokeripitoisuuden suhteen, jolloin elimistö päätyy varastoimaan itseensä rasvaa.

Vierailija
32/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tätä voi soveltaa, jos ei pysty työpäivän aikana syömään raskaasti? Pitää olla sitten koko työpäivä syömättä ja syödä vain aamiainen ja päivällinen? Nykyisellään syön tukevan aamiaisen, kevyen lounaan/välipalan ja tukevan illallisen. Olisiko tuo pelkkä tottumuskysymys, että jättäisi sen työpäivän pienen salaatin tai välipalan syömättä? Itselläni on kyllä viimeistään 8h aamiaisen jälkeen sellainen olo, että pakko saada jotain syötävää. Yleensä syön n. 5-6h aamiaisen jälkeen. 

Ehkä joudun vain toteamaan, että tämä ei ole minua varten. Normaalilla ruokarytmillä minulle tulee päivällisen ja aamiaisen väliin 12-13h ja vastaavasti aamiaisen ja päivällisen väli on 11-12h, mutta siinä välissä pitää saada joku välipala tai menen tilttiin.

Vierailija
33/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin espanjassa syödään ilta/yö painotteiseksi. Kyllä siellä porukka on vaan paljon timmimmässä kuin Suomen aamupuputtajat.

Vierailija
34/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tunnen yhden naisen nuoruudessa, joka oli hyvin hoikka ja kaunis vanhempi nainen n. 55v ja hän noudatti sääntöä, ettei koskaan syö kuuden jälkeen ja aamiainen vasta 10-11. Ja olen joskus miettinyt että sopisi mulle, mutta aina kun on jankutettu aamiaisen syönnistä niin olen ottanut propagandan vastaan.[/

Sama täällä, kilot tulivat vasta kun sen aamiaisjankutuksen jälkeen ryhdyin syömään sitä aamiaista eli aamiainen on se päivän tärkein ateria. No, kropassa se nyt näkyy!

Onittelut laihdutustuloksesta. Sulle sitten sopi aamiaismalli hyvin ja varmaan korjasit muutakin ruokavaliossasi. Olen siis se, jonka tekstiä kommentoit ja korjaan viestiäsi, että kyllähän tässäkin mallissa syödään aamiainen. Syön sen vasta sitten, kun on nälkä 10-11, ei 6-8 herätessäni, jolloin mikään ei maistu. Lounaan syön lounasajan loppupuolella ja päivän viimeisen aterian 18-19 niin kuin viestissäni kerron. 

Lääkäreiden mukaan tämäntyylinen ruokarytmi on terveellinen, jos nyt olet lukenut viimeisiä uutisia. Itselläni ei ole pudotettavana kuin viisi kuusi kiloa ja ruokailussa ei muuten ole isompaa korjattavaa, ei ole myöskään syömishäiriötä. Ikää 51. Tämä ei ole mikään ihmedieetti, sellaista en ole kokeillutkaan, aika näyttää, johtaako tämä pysyvään painonpudotukseen. Itse uskon, että johtaa, koska mun tapaiseni ihmisen on sitä helppo noudattaa eikä siinä tarvitse kieltäytyä mistään kokonaan. 

Vierailija
35/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuolla ei ole mitään väliä mihin aikaan syö. 16/8 paastollahan kroppa saa 16 tunnin levon ruoansulatukselta, ei ole mitään väliä sillä mihin aikaan se on.

Tutkimukset ovat tulleet siihen tulokseen, että myöhään syöminen lihottaa, vaikka ruokamäärät eivät kasvaisikaan. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että hereillä oleva elimistö kaipaa ruokaa, unessa oleva elimistö puolestaan ei. 

Teksasilaisen yliopiston unta ja aineenvaihduntaa tutkineen professori Kristin Eckel-Mahanmukaan kehon aineenvaihduntaan osallistuvat entsyymit noudattavat vuorokausirytmiä. Jos syöt elimistölle odottamattomaan aikaan, vaikkapa keskellä yötä, aineenvaihduntaan osallistuvat elimet hämmentyvät. Ne eivät ole valmistautuneet ruoan tuloon, jolloin ne käsittelevät ravintoaineet tehottomammin.

Tämä voi aiheuttaa ongelmia veren sokeripitoisuuden suhteen, jolloin elimistö päätyy varastoimaan itseensä rasvaa.

Myöhään syöminen ei lihota, jos sen jälkeen ei mene heti nukkumaan eli vuorokausirytmi poikkeaa virka-ajasta. On tutkimustuloksen yksinkertaistamista väittää, että myöhään syöminen lihottaa.

Vierailija
36/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan näissä tutkimuksissa huomioitu mihin aikaan koehenkilöt ovat tavallisesti syöneet? Käy tietysti maalaisjärkeenkin, että yöllä syödessä elimistö ei ole valmiina (ellei sitten yleensä syö yöllä), mutta kun jossain Etelä-Euroopassa päivällistä syödään kaiketi ihan yleisesti vasta aivan illalla, eivätkä he ole muita lihavampia. Eli voisiko ajatella, että heillä elimistö nimenomaan odottaa ruokaa illalla ja on siihen valmis? En oikein usko, että sikäläiset ihmiset, lapsia myöten, valvovat päivällisen jälkeen enää kovin monta tuntia.

Vierailija
37/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks ette oo tampereella koulussa, siellähän joku dille suunnittelija ilmeisesti yritti kieltää kouluissa paastoamista. Paastohan on vaan haitaksi ja labalabalaba. Ja oliko senmielestä niinkin ettei työelämässäkään mitään paastota

Mulla on paljon tuohon uskontoon kuuluvia kavereita ja järjestäen jokaisessa perheessä on munuaisvaivoja. Eihän ihmiskeho voi mitenkään kestää tuollaista paastoa varsinkaan Suomessa ellei sitten ole talvi. Musta paastoaminen on ihan ok jos järki on mukana eli että juo vettä myös paaston aikana.

Vierailija
38/40 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön aamupalan n. 9-10 aikaan ja viimeisen kerran syön 17-18. Illalla juon vielä ison kupillisen teetä jossa loraus maitoa eli täysin kirjaimellisesti en tuota paastoa noudata. Olen lasten kanssa kotona eli sen mukaan aikataulut. Syksyllä lähden koulunpenkille jolloin haasteena on sovittaa dieetti tuohon uuteen aikatauluun. Noudatan myös Välimeren dieettiä eli ruokavalio sen mukaan. Painon lähdöstä en tiedä mutta vaatteet on kyllä nyt löysemmät ja olo kevyempi.

Vierailija
39/40 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhuu, olohan on vielä parempi kuin viikko sitten eikä nälkä ole vieläkään vaivannut. Toki ruokavaliosta ei olekaan jäänyt pois muuta kuin se jatkuva napostelu, jota tuli harrastettua oikeastaan koko valveillaolo aika. Sen sijaan nyt syön 3 kertaa ihan kunnolla eikä tuon 8h aikana edes tee mieli napostella kun maha on täynnä. Jotenkin tämä 16h totaalikielto sopii mulle ihan älyttömän hyvin, nyt jo alkaa huomata etten silloin enää edes oikeastaan ajattele syömistä. Painokin oli jatkanut laskuaan, ekalla viikolla lähti huimat 2,2 kg ja nyt pudotus oli puolittunut eli 1,1 kg lähti. Tällä menolla siis tulevalla viikolla lähtee reilu puoli kiloa. ;) mutta sekin on ihan loistavaa.

Edelleen ruokavaliossa on paljonkin parannettavaa eli kasvisten määrää pitää lisätä ja muutenkin täytyy skarpata, mutta ajattelin nyt ensin totuttaa itseni tähän uuteen 16:8-ruokarytmiin ja sitten alan fiksaamaan oikein kunnolla sitä mitä syön. Nyt on tullut syötyä nimittäin herkkujakin tuon 8h aikana ja näitä herkkupäiviä pitää vähentää vaikkapa siihen kerta per viikko.

ap

Vierailija
40/40 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on erilaisia, toiset haluaa syödä aamulla, toiset illalla. Eikä illalla syönti tarkoita mitään hupisyömistä tai "herkkuja", vaan ruokaa.

Niinpä. Tosin tosi moni joka syö aamusta alkaen eli sen 3 ateriaa plus välipalat päälle mupeltaa vielä illalla sohvannurkassa karkkia/sipsiä/keksejä/u name it.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi