TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut ravintolassa tiskaajana ja saan tarjouksia ravintolaesimieheksi. Pakko hakea, mutta eihän mua tietenkään valita. Onneks vihdoin sain ravintolatyöntekijän paikan eikä tarvinnut hakea niitä paikkoja. Sain kyllä kirjeen, että korvaukseni on katkaistu, koska en hakenut. Vaikka olin ilmoittanut aikoja sitten, että olen nykyisin palkkatyössä.
Sait kirjeen että korvayuksesi on katkaistu kun et hakenut työpaikkoja - vaikka olit ilmoittanut että olet töissä.
Arvaa miksi?
Koska työkkärin asiantuntijoiden...no...pitää tehdä jotain....vaiks lähettää jotain...jollekin.
Osoituksena jonnekin.. (esimies kyttää niskassa, kato ei haluta ite kortistoon)
Pitää tilanne silti asiakkaalle ilmoittaa että siihen voi reagoida jos on tapahtunut vaikka virhe asiakkaan tai työkkärin puolelta. Mielestäni tossa ei ole mitään ihmeellistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltuani pari viikkoa työtön käskivät hakemaan koulunkäyntiavustajan paikkaa, ei minkään näköistä alaa liippaavaa koulutusta tai kokemusta. Omaan pari teknisen alan koulutusta sekä työkokemusta. Pääsin toiselle haastattelukierrokselle asti, mutta en saanut paikkaa koska kuulemma vaikutin liian kiltiltä ja rauhallisesta. Parikymppisenä olin kuukauden päivät päiväkodissa harjoittelussa, kun viimeisinä päivinä keskustelimme vastuuhenkilön kanssa hän sanoi, että ei taida olla ihan minun alaani. Olin/olen vieläkin hieman ujo ja arka ihmisten kanssa, kiltti ja hiljainen, joten ei todellakaan minulle sopivin ammatti.
Eniten tässä työtarjouksessa ihmetytti kirjeen uhkailun lisäksi se, että pitää hakea kokopäivä työtä ollakseen oikeutettu tukeen. Ja tämä koulunkäyntiavustajan paikka oli osa-aikainen eikä todennäköisesti työn määräaikaisuuden takia sitä olisi saanut lopettaa jos olisi löytänyt (oman alan) kokoaikatyön. Onneksi sain enemmän omaa alaani liippaavaa työtä kuukausi tämän jälkeen.
En nyt ihan ymmärtänyt mikä on ongelma olla osa-aikaisessa työssä ja samalla työkkärin kirjoilla työnhakijana? Tuosta saa tuloista riippuen vielä soviteltua päivärahaa. En myöskään ymmärtänyt miksi sitä määräaikaista työtä ei voisi lopettaa kokoaikatyön löydyttyä
Alapeukkuja on tullut mutta ei ensimmäistäkään kommenttia. Voisko joku vähän avata että mikä noissa alkuperäisen kirjoittamissa tilanteissa on ongelmallista?
"Vaikka ymmärtämättömälle avaisi tuhat ovea , pyörisi hän silti ikuisesti omaa ympyräänsä kuin häntäänsä jahtaava hullu koira."
Sä fiksuna voisit edes yrittää avata tätä vähän
"Miksi ne lähettää samoja ilmoja mitkä on MOL.fi?
Laittais jotain mitä ei siellä tai muuten helposti löydettävissä olisi."
Niinpä.
Onhan se kiva että on aktivoituvat ja on tekemisen meininki siellä työkkärissäkin. Kuiteski meidän verorahoilla siellä pyörivät.
Tulostetaan netin mol.sivuilta hakijoille osoituksia mihin hakea.
Vaikka työnhakijoille tulee paikkavahdin kautta samat paikat spostiin, niin silti ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltuani pari viikkoa työtön käskivät hakemaan koulunkäyntiavustajan paikkaa, ei minkään näköistä alaa liippaavaa koulutusta tai kokemusta. Omaan pari teknisen alan koulutusta sekä työkokemusta. Pääsin toiselle haastattelukierrokselle asti, mutta en saanut paikkaa koska kuulemma vaikutin liian kiltiltä ja rauhallisesta. Parikymppisenä olin kuukauden päivät päiväkodissa harjoittelussa, kun viimeisinä päivinä keskustelimme vastuuhenkilön kanssa hän sanoi, että ei taida olla ihan minun alaani. Olin/olen vieläkin hieman ujo ja arka ihmisten kanssa, kiltti ja hiljainen, joten ei todellakaan minulle sopivin ammatti.
Eniten tässä työtarjouksessa ihmetytti kirjeen uhkailun lisäksi se, että pitää hakea kokopäivä työtä ollakseen oikeutettu tukeen. Ja tämä koulunkäyntiavustajan paikka oli osa-aikainen eikä todennäköisesti työn määräaikaisuuden takia sitä olisi saanut lopettaa jos olisi löytänyt (oman alan) kokoaikatyön. Onneksi sain enemmän omaa alaani liippaavaa työtä kuukausi tämän jälkeen.
En nyt ihan ymmärtänyt mikä on ongelma olla osa-aikaisessa työssä ja samalla työkkärin kirjoilla työnhakijana? Tuosta saa tuloista riippuen vielä soviteltua päivärahaa. En myöskään ymmärtänyt miksi sitä määräaikaista työtä ei voisi lopettaa kokoaikatyön löydyttyä
Alapeukkuja on tullut mutta ei ensimmäistäkään kommenttia. Voisko joku vähän avata että mikä noissa alkuperäisen kirjoittamissa tilanteissa on ongelmallista?
"Vaikka ymmärtämättömälle avaisi tuhat ovea , pyörisi hän silti ikuisesti omaa ympyräänsä kuin häntäänsä jahtaava hullu koira."
Sä fiksuna voisit edes yrittää avata tätä vähän
Kuka sanoi että olen fiksu, minähän voin olla vaikka juuri se kollega, joka tyyliin piilottelen tuntikausia työkkärin neukkarissa Te-palveluiden yritystoimintojen esimiestä. . .uskaltamatta avata edes ovea käytävään jonka varrella on TULOSTIN.
Mikä on nimeltään Työkkärin tätien taukojumppa missä pyrähdetään sekunnissa näkymättömiin käytäviltä juoruilemasta?
- "Kuka pelkää TE-toimiston palveluesimiestä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut ravintolassa tiskaajana ja saan tarjouksia ravintolaesimieheksi. Pakko hakea, mutta eihän mua tietenkään valita. Onneks vihdoin sain ravintolatyöntekijän paikan eikä tarvinnut hakea niitä paikkoja. Sain kyllä kirjeen, että korvaukseni on katkaistu, koska en hakenut. Vaikka olin ilmoittanut aikoja sitten, että olen nykyisin palkkatyössä.
Sait kirjeen että korvayuksesi on katkaistu kun et hakenut työpaikkoja - vaikka olit ilmoittanut että olet töissä.
Arvaa miksi?
Koska työkkärin asiantuntijoiden...no...pitää tehdä jotain....vaiks lähettää jotain...jollekin.
Pitää tilanne silti asiakkaalle ilmoittaa että siihen voi reagoida jos on tapahtunut vaikka virhe asiakkaan tai työkkärin puolelta. Mielestäni tossa ei ole mitään ihmeellistä
Ei munkaa mielestä niinku tossa oo mitään ihmeellistä et työkkäri pistää karenssin kun työnhakija on löytänyt työpaikan ja ilmoittanu siitä työkkäriin etukäteen. Miksi se niin meni tekeen?
Työnhakija teki taas väärin. Olis pitäny hakee ekaksi niihin työkkärin työpaikkoihin ennenkuin meni töihin. Niinku. Et siis mitä ihmeellistä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kortiton ja autoton, minulle tarjottiin työtä jossa vaadittiin ajokorttia että autoa :D Sitten tarjottiin työtä aivan eri paikkakunnalta, jossa itse asun -.-
Ei näissä tarjouksissa tunnu olevan mitään järkeä. Monelta kuullut samoja juttuja, että on tarjottu hakemaan työtä, joka ei vastaa mitenkään sitä omaa osaamista eikä koulutusta kyseiseen työhön.Mielestäni nämä turhat hakemukset kuormittavat liikaa firmojen järjestelmiä ja rekryjä, kun setvivät hakemuskasoja.
Itsekin löytänyt töitä ilman te-keskusta ja cv-kursseja :D
Olen nyt ollut Hollannissa noin muutaman kuukauden seuraamassa avoimia työpaikkoja ja hakutoimenpiteitä. Suurin ero joka on tullut vastaan on että lähes jokaisessa ilmoituksessa sanotaan että "asut työpaikan läheisyydessä". Huvittavaa että Suomessa se menee juurikin noin että: "menes nyt sinne 100km päähän"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kortiton ja autoton, minulle tarjottiin työtä jossa vaadittiin ajokorttia että autoa :D Sitten tarjottiin työtä aivan eri paikkakunnalta, jossa itse asun -.-
Ei näissä tarjouksissa tunnu olevan mitään järkeä. Monelta kuullut samoja juttuja, että on tarjottu hakemaan työtä, joka ei vastaa mitenkään sitä omaa osaamista eikä koulutusta kyseiseen työhön.Mielestäni nämä turhat hakemukset kuormittavat liikaa firmojen järjestelmiä ja rekryjä, kun setvivät hakemuskasoja.
Itsekin löytänyt töitä ilman te-keskusta ja cv-kursseja :D
Olen nyt ollut Hollannissa noin muutaman kuukauden seuraamassa avoimia työpaikkoja ja hakutoimenpiteitä. Suurin ero joka on tullut vastaan on että lähes jokaisessa ilmoituksessa sanotaan että "asut työpaikan läheisyydessä". Huvittavaa että Suomessa se menee juurikin noin että: "menes nyt sinne 100km päähän"
Se on kato se työvoimapula täällä ;)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaupat on nykyään aina auki ja täällä ei illalla julkiset kulje. Eivät voi pakottaa kauppaan töihin. Kiitos huonon julkisenliikenteen.
Kyllä voivat.
Jos sinulla on sjokortti ja tarjotaan alle 2,5h ajomatkan päästä töitä, olet velvoitettu ottamaan työn vastaan. Jos sinulla ei ole autoa, voi sellaisen ostaa.
Muuten karenssi paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä en omista ajokorttia, mutta TE-toimiston mielestä olen pätevöitynyt kuljettamaan logistiikka-yritykseenne kaukokiitolinjalle täysperävaunu-rekkaa.
Koulutukseltani olen logopedi.
Ei hyvä jeesus sentään. :D :D :D Tämä kyllä taitaa vetää ns. pohjat tässä. :D
251 jatkaa:
omakin ammattinimikkeeni on vähän hankalampi ja vaikeampi, mutta TE-toimistossakin olisivat voineet selvittää sen esim. googlaamalla. Olin viimeksi työttömänä silloin, kun vielä käytiin ihan tiskillä, ja mulle tuli ekalla kerralla ilmeisesti jokin tukityöllistetty vanhempi ukko "virkailijaksi" (nehän eivät taida enää olla virkoja, vaan ihan normityöpaikkoja). Äijä oli täysin pihalla kaikista kaavakkeista, teki jatkuvasti alkeellisia kirjoitusvirheitä yms. Korjailin niitä lennossa samalla, kun väänsin rautalangasta, mikä mun ammattini on (vähän harvinaisempi ala, mutta työpaikkoja kyllä on säännöllisesti).
Kävin vähän myöhemmin (vuonna 2013) kovaa vääntöä TE-toimiston ja Kelan kanssa, kun viimeksimainittu oli sitä mieltä, että mun yksi freelance-keikkani (määräaikainen) oli vakituinen työsuhde. Silloin tuli juteltua somessa yhden entisen keskisuomalaisen TE-toimiston työntekijän kanssa, ja hän paljasti, että työkkäreihin tosiaan oli otettu töihin random-työttömiä. Ilmeisesti olivat halvempia kuin asiallisen koulutuksen noihin töihin saaneet "työkkärin tädit". Työkuorma oli kasvanut valtavasti mm. noiden epäpätevien, pystymetsästä vastuullisiin töihin temmattujen tyyppien takia. Siksi viimeisetkin ammattitaitoiset TE-virkailijat alkoivat vaihtaa alaa, kertoja mukaan luettuna. Näin siis yhdessä Suomen suurimmista Keski-Suomen kaupungeista n. 6-7 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa miksi?
Niin, jos vaikka asiakas on virheellisesti luullut saaneensa työpaikan ja katkaissut työnhakunsa ja lakannut hakemasta työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ne aikoinaan lähetti 4 kk sitten vanhentuneen työpaikkailmoituksen. :D Laitoin vaan että "en pysty hakemaan paikkaa kun se ei ole enää voimassa. Ja muuten hain paikkaa jo silloin kun se oli, eikä minua sadoista hakijoista valittu."
Ei siellä työkkärissä varmaan lukutaitoa juuri vaadita. Hirveesti vaan menee rahaa tollasten tollojen palkanmaksuihin ja muuhun sekoiluun, miksi ne lähettää samoja ilmoja mitkä on MOL.fi? Laittais jotain mitä ei siellä tai muuten helposti löydettävissä olisi.
Tuo ei ole mahdollista kuin silloin, kun työnantaja ei ole ilmoittanut paikkaa täytetyksi. Työtarjousta ei voi lähettää, jos työpaikka ei ole avoinna. Kyse ei siten ole te-toimiston mokasta vaan työnantajan huolimattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en omista ajokorttia, mutta TE-toimiston mielestä olen pätevöitynyt kuljettamaan logistiikka-yritykseenne kaukokiitolinjalle täysperävaunu-rekkaa.
Trolliksi aika kiva tällä palstalla, jossa ei oivalleta, että ei työkkäri niiden ammattinimikkeiden kanssa toimi, vaan ammattinimikkeeseen liitetyn numerokoodien kanssa. Kun järjestelmässä haetaan rekkakuskia, niin se ei etsi nimikkeitä, joissa on -log-, vaan ainoastaan tiettyä 5-numeroista lukusarjaa. Logopedit eivät tule listalle, kun etsitään logistiikka-alan osaajia.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne lähettää samoja ilmoja mitkä on MOL.fi?
Laittais jotain mitä ei siellä tai muuten helposti löydettävissä olisi."
Niinpä.
Onhan se kiva että on aktivoituvat ja on tekemisen meininki siellä työkkärissäkin. Kuiteski meidän verorahoilla siellä pyörivät.
Tulostetaan netin mol.sivuilta hakijoille osoituksia mihin hakea.
Vaikka työnhakijoille tulee paikkavahdin kautta samat paikat spostiin, niin silti ...
Mistäköhän ne saisi niitä muita työpaikkoja, jotka ei ole työnantajien te-toimistolle ilmoittamia?
Ja vielä kerran: te-toimistossa ei tulosteta asiakkaalle postitettavaksi mitään työpaikkailmoituksia. Sen sijaan sieltä lähetään tänäänkin satoja selvityspyyntöjä asiakkaille, jotka eivät ole töitä hakeneet eli toimineet sovitulla tavalla. Kyllä ne te-toimistossa tekisi mielellään muutakin, mutta koska asiakkailla selkein tarve on saada selvityspyyntöjä, niin tehdään sitten niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?
Miten avuton olet, jos et kykene itse koulutustasi kirjaamaan kuten me kaikki muutkin olemme voineet tehdä jo yli 10 vuoden ajan? Kysymys "mitä tää FM tarkoittaa" on selvennyspyyntö siitä, että mikä mahtoi olla asiakkaan pääaine, ei suinkaan se, että mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Jos asiakas on niin tyhmä, että heittää herjaa, niin tarkoituksella virkailija tuon tiedon sinne näpyttelee ja tähtimerkin perään. Siitä muut virkailijat tietävät, millaisesta asiakkaasta on kyse.
Ei ollut kysymys pääaineesta, sillä sanatarkasti virkailija kysyi, mistä FM on lyhenne, aivan kuten oli hetkeä aiemmin kysynyt, mistä hum.kand. on lyhenne. Toisekseen menin tarkoituksella tapaamiseen, mutta kuten jo kerroin, korjasin tiedot myöhemmin itse Oma asioinnissa.
FM on niin yleinen tutkintonimike, että se pitää kyllä työvoimahallinnossa tuntea. Kokonaan toinen juttu on se, että kyseinen virkailija neuvoi minua vielä väärin eräässä asiassa, ja aiheutti ison vaivan monelle osapuolelle.
Miksi kertomuksesi muuttui, kun se paljastui omaksi typeryydeksesi? Iso osa te-toimiston virkailijoista on korkeakoulututkinnon suorittaneita, joten ei se FM ole mikään kummastelun aihe.
Vastaavasti iso osa ei ole korkeakoulun suorittaneita.
Joille moni ala on "kummastelun aihe" pelkästään ihmisten työhönosoituksista päätellen kun lähettelvät karenssin uhkaamina itseään ainoastaan nolaavia hakemuksia työpaikoille!
Miksi sinusta on noloa hakea töitä?
Tilaston mukaan 88% TE-toimiston työntekijöistä on suorittanut korkeakoulututkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolliksi aika kiva tällä palstalla, jossa ei oivalleta, että ei työkkäri niiden ammattinimikkeiden kanssa toimi, vaan ammattinimikkeeseen liitetyn numerokoodien kanssa. Kun järjestelmässä haetaan rekkakuskia, niin se ei etsi nimikkeitä, joissa on -log-, vaan ainoastaan tiettyä 5-numeroista lukusarjaa. Logopedit eivät tule listalle, kun etsitään logistiikka-alan osaajia.
Olet ilmeisesti niin nuori tai sitten olet näitä TE-toimiston itseään puolustelevia työntekijöitä, että et tiedä tuon numerosysteemin (joka muuten niputtaa aivan kummallisia ammattiryhmiä yhteen, esim. keittiömestarit ja museotyöntekijät) tulleen vasta hiljattain. Tosiaan vielä ainakaan vuosina 2012-13 sitä ei ollut olemassa, vaan ihan mentiin ammattinimikkeillä.
Eli ihan kiva trolli sinultakin. :p
/251
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa miksi?
Ehei, asiakas sai kirjeen siksi, että hän oli toiminut tavalla, joka katkaisee etuuden maksamisen. TE-toimistossa kun ei voida tietää, onko asiakas varmasti töissä seuraavat 3 kk (karenssin ajan) vai onko kyseessä pätkätyö. Asiakas on ollut työttömänä toimiessaan moitittavasti (ei hakenut töitä), joten etuuden katkaisemisprosessi on pitänyt aloittaa. Vaikka asiakas on sen aikana työllistynyt, selvitysprosessi on jatkunut ja asiakas on karenssin saanut. Sillähän ei ole mitään merkitystä, jos asiakkaan työsuhde jatkuu. Jos hän olisi joutunut uudestaan työttömäksi 2 kk kuluttua, karenssi olisi yhä ollut voimassa. Jos asiakkaalle ei olisi tätä asianmukaisesti ilmoitettu sillä kirjeellä, olisi alkanut iso riita siitä, miksi asiakkaalle ei tule euroakaan rahaa, koska hänhän vasta aloitti työnhaun.
Siksi siis kirje. Asiakkaan oman oikeusturvan takia.
Mulle ne aikoinaan lähetti 4 kk sitten vanhentuneen työpaikkailmoituksen. :D Laitoin vaan että "en pysty hakemaan paikkaa kun se ei ole enää voimassa. Ja muuten hain paikkaa jo silloin kun se oli, eikä minua sadoista hakijoista valittu."
Ei siellä työkkärissä varmaan lukutaitoa juuri vaadita. Hirveesti vaan menee rahaa tollasten tollojen palkanmaksuihin ja muuhun sekoiluun, miksi ne lähettää samoja ilmoja mitkä on MOL.fi? Laittais jotain mitä ei siellä tai muuten helposti löydettävissä olisi.