Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei suostu tarjoamaan liharuokia omissa rippijuhlissaan

Vierailija
19.05.2019 |

Meillä kotona teinityttö 15v, rippijuhlat heinäkuussa. Ollaan nyt jo valmiiksi katseltu pitopalvelujen ruokalistoja miehen kanssa, ja hyvä, budjettiin sopiva pitopalvelu löytyi. Kun esittelimme menua tytölle, muodostui ongelma: paikasta ei saa lämpimiä kasvisruokia. Tyttö ei syö punaista lihaa, mutta broileria/kanaa silloin tällöin, kun kasvista ei ole saatavilla. Kaikki muu menussa sopi tytölle, mutta lämpimät ruuat eivät, haluaisi kuulemma omissa rippijuhlissaan tarjota pelkkää kasvista. Meillä on muutamia todella nirsoja/ennakkoluuloisia sukulaisia, joten ehdotimme tytölle, että voitaisiin tilata muutama annos kasvisruokaa jostain muualta, mutta päämenu olisi joko kalaa tai kanaa (jota tytär itsekin syö kerran viikossa) Tästähän raivo repesi, kuulemma hänen juhlissaan ei tarjoilla kuolleita eläimiä, ja sukulaistenkin on aika lopettaa nirsoilu jne. ja että hän haluaa ns. pääruoan olevan sellaista, jota hän voi itsekin syödä.

Mitä tehdä? Taivutaanko tytön tahtoon vai halutaanko, että vieraatkin saavat syödäkseen?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi, älä kerro sukulaisille ettei niissä ole lihaa (ota huomioon allergiat kuitenkin) ja maistuu kyllä varmasti sekasyöjille. Tyhmille ei maistu jos tietävät sen olevan kasvisruokaa.

Vierailija
42/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on empaattinen ja älykäs tytär, joka osaa ajatella asioita laajemmin. Hän ei mene massan mukana, koska ei enää syö lihaa niin kuin suurin osa ikäluokasta. Tsemppiä tytölle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yrittää pitää provonsa hengissä kirjoittamalla noita viherpiipertäjä-viestejä. Eiköhän anneta tämän vaipua palsta-avaruuteen.

Vierailija
44/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit ap onnellinen, että sinulla on fiksu tytär, joka välittää maapallon tilasta ja eläinten oikeuksista.

Miten niin? Eihän se mikään kasvissyöjä edes ole. Syö kalaa tai kanaa kerran viikossa. Lähinnä wanna-be kasvissyöjä, kun se on olevinaan niin hienoa.

Vierailija
45/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tytön juhlien olisi hyvä edustaa hänen omia arvojaan.

Eli tarjolla voi olla myös kanaa ja kalaa, koska tyttö itsekin niitä syö.

Mielestäni tämä on hyvä vaihtoehto, koska silloin syötävää löytyy myös lihaa haluaville sukulaisille. 😊

Vierailija
46/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se teidän paikallinen pitopalvelukin suostu tekemään tarjouksen, missä lämmintä kasvisruokaa?

Vai onko siis ongelma, että sinä jännität ap itse jotain jääräpäisiä vanhempia sukulaisia. Emäntänä Sinä päätät tarjoilut, mutta kyllähän tämä olisi ehkä hetki antaa tytön oman äänen kuulua. Ehkäpä ne sukulaisetkin sitten oppivat jotain.

Vierailija
47/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pitopalvelu ilman vegevaihtoehtoa?

Taidatte olla jossain Kaustisilla tai Pattijoella?

Kysytkö tosissasi :D ... pikkasen sieltä kuplasta pois, kiitos.

Vierailija
48/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se teidän paikallinen pitopalvelukin suostu tekemään tarjouksen, missä lämmintä kasvisruokaa?

Vai onko siis ongelma, että sinä jännität ap itse jotain jääräpäisiä vanhempia sukulaisia. Emäntänä Sinä päätät tarjoilut, mutta kyllähän tämä olisi ehkä hetki antaa tytön oman äänen kuulua. Ehkäpä ne sukulaisetkin sitten oppivat jotain.

Juhlat ovat siis tilaisuus opettaa vieraille omaa ideologiaa?

Vierailija
49/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on empaattinen ja älykäs tytär, joka osaa ajatella asioita laajemmin. Hän ei mene massan mukana, koska ei enää syö lihaa niin kuin suurin osa ikäluokasta. Tsemppiä tytölle!

Tyttö siis syö kalaa ja kanaa. Mistä lähtien ne eivät ole olleet lihaa?

Vierailija
50/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlat ovat siis tilaisuus opettaa vieraille omaa ideologiaa?

Ei. En tarkoittanut sitä niin. Kirjoitin vain tyhmästi. Ei tarkoitus opettaa ideologiaa, mitta ehkä esitellä uusia näkemyksiä. Ja eihän se kasvisruoka ketään vahingoita

Vierailija
51/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo aikaa, mutta omien rippi - ja yo-juhlien kanssa olin jyrkän ehdoton, että lihaa ei tarjota. Olen ollut kasvissyöjä noin 13-vuotiaasta.

Vanhempani kunnioittivat näkökantaani, ja lihaa ei tarjottu. Ruoka maistui kaikille hyvin, eikä kukaan vaikuttanut nälkäiseltä tai tyytymättömältä.

Suunnitelimme menua tutustumalla ruokalehtien tarjontaan, ja niiden pohjalta sitten lähdettiin kyselemään pitopalveluilta. Kuten sanoin, tästä on jo noin 15 v aikaa, ja asiassa on varmasti tultu valovuosia eteenpäin.

Rippijuhlat ovat kuitenkin aikuistumisriitti, ja minusta on tärkeä viesti niin nuorelle itselleen kuin vieraillekin, että tämän mielipiteet huomioidaan ja niillä on merkitystä - eli nuorta aletaan kohdella enemmän kuin aikuista. Ei kuten lasta, jonka puolesta päättävät vanhemmat.

Ja miksi kukaan haluaisi, että päivänsankarille jäisi juhlistaan paha mieli? Jos sen edellytyksenä on se, että kaikki syövät juhlissa kasvisruokaa, on kyseessä kuitenkin aika yksinkertainen juttu. Ei yhdenkään täysikasvuisen pitäisi siitä mieltään pahoittaa, ettei saa yhdellä aterialla lihaa.

Vierailija
52/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitä vieraita ajattelemaan. Pitäkää kahvikutsut ja kertokaa vieraille että käyvät syömässä ennen kuin tulevat. Ja että ei oo laktoositontakaan eikä gluteenitonta kun tyttö itse ei niitä tarvitse.

Ps: älkää kutsuko niitä vieraita joita haluaa lihaa ja kalaa

Jos juhliin tulee vieras joka syö pelkkää lihaa niin hänelle toki oma erikoisruokavalionsa mutta kun ne lihansyöjätkin voivat syödä kasviksia, liha aterialla ei ole välttämättömyys. 

Vierailija
53/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtökohtaisesti kyllä ottaisi huomioon aikuisten ihmisten nirsoutta tarjottavissani, tarjoaisin sitä mitä minä tai päivänsankari halutaan, jos ei kelpaa niin hanasta tulee kyllä kylmää vettä.

Se on kyllä muuten jännä miten nirsoileva lapsi on aina punainen vaate jonka oikuille ei tule antaa periksi mutta aikuiset saa nirsoilla mielinmäärin ja paheksutaan juhlakalua joka ei tarjoa jokaista miellyttävää ruokaa juhlissaan :D 

Vierailija
54/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin pitopalvelua josta saa maukkaan lämpimän kasvisruuan. Saattaisin kyllä kysäistä neiti nirppanokan mielipidettä niistä kuolleista eläimistä seuraavan kerran kun hän syö itse sitä kalaa tai kanaa. Olen sitä mieltä, että teini osoittaa vain oman lapsekkuutensa alkamalla raivoamaan raaka-aineista joita itsekin käyttää, mutta en viitsisi juhlatarjoiluista alkaa vääntämään. On nimittäin ihan riittävästi puuhaa juhlien järjestämisessä ilman teinin kanssa tappelemistakin.

Vierailija
55/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on jo aikaa, mutta omien rippi - ja yo-juhlien kanssa olin jyrkän ehdoton, että lihaa ei tarjota. Olen ollut kasvissyöjä noin 13-vuotiaasta.

Vanhempani kunnioittivat näkökantaani, ja lihaa ei tarjottu. Ruoka maistui kaikille hyvin, eikä kukaan vaikuttanut nälkäiseltä tai tyytymättömältä.

Suunnitelimme menua tutustumalla ruokalehtien tarjontaan, ja niiden pohjalta sitten lähdettiin kyselemään pitopalveluilta. Kuten sanoin, tästä on jo noin 15 v aikaa, ja asiassa on varmasti tultu valovuosia eteenpäin.

Rippijuhlat ovat kuitenkin aikuistumisriitti, ja minusta on tärkeä viesti niin nuorelle itselleen kuin vieraillekin, että tämän mielipiteet huomioidaan ja niillä on merkitystä - eli nuorta aletaan kohdella enemmän kuin aikuista. Ei kuten lasta, jonka puolesta päättävät vanhemmat.

Ja miksi kukaan haluaisi, että päivänsankarille jäisi juhlistaan paha mieli? Jos sen edellytyksenä on se, että kaikki syövät juhlissa kasvisruokaa, on kyseessä kuitenkin aika yksinkertainen juttu. Ei yhdenkään täysikasvuisen pitäisi siitä mieltään pahoittaa, ettei saa yhdellä aterialla lihaa.

Niin eikä yhdenkään täysikasvuisen pitäisi siitä mieltään pahoittaa, että saa yhdellä aterialla lihaa.

Ei vaan taida toimia noin vegepiireissä.

Vierailija
56/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjoatte pelkkä kasvisruokaa, varoittaa asiasta hienovaraisesti kutsussa, niin nälkäiset ymmärtävät tarvittaessa käydä syömässä etukäteen.

Osa vieraista saattaa tulla pitkänkin ajomatkan päästä juhliin ja kaikkia ei tofupadat innosta.

Vierailija
57/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä järjestän ja maksan niin päätän mitä tilataan. Toki myös kasvisvaihtoehtoja.

Jos teini haluaa laittaa ja suunnitella ruuat itse ja vain kasvista tehköön niin. Järjestäköön juhlat.

Vierailija
58/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini saa angstailla ihan rauhassa mutta saa luvan tottua siihen että ei viherpiipertelyillään pilaa suvun juhlia.

Eli kasvisruuan lisäksi jotain oikeasti syötävääkin laitetaan tarjolle.

Sitten kun itse maksaa kaiken niin homma on eri -siiheksi tottelee vanhempiaan.

Suvun juhlia? Juhlat ovat kylläkin tytön.

Vierailija
59/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti valitsette tyttärenne suosittelemat ruuat. Jos ,ette nyt kunnoita hänen mielipidettään, ei hänkään voi kovin hyvin kunnioitta sanomisianne. Tuo on pieni , mutta arvokas osoitus lapsellenne ja kantaa kauas.

Juhlissa siitä ei numeroa tarvitse tehdä. Kyllä jokainen vieras tulee toimeen yhden päivän ilman liha-tai vastaavaa ruokaa.

.

Vierailija
60/100 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä on täällä rippijuhliin menevä mummo. Virkistävää olisi herkutella hyvällä kasvisruualla, kun muuten tulee syötyä lihaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi