Teini ei suostu tarjoamaan liharuokia omissa rippijuhlissaan
Meillä kotona teinityttö 15v, rippijuhlat heinäkuussa. Ollaan nyt jo valmiiksi katseltu pitopalvelujen ruokalistoja miehen kanssa, ja hyvä, budjettiin sopiva pitopalvelu löytyi. Kun esittelimme menua tytölle, muodostui ongelma: paikasta ei saa lämpimiä kasvisruokia. Tyttö ei syö punaista lihaa, mutta broileria/kanaa silloin tällöin, kun kasvista ei ole saatavilla. Kaikki muu menussa sopi tytölle, mutta lämpimät ruuat eivät, haluaisi kuulemma omissa rippijuhlissaan tarjota pelkkää kasvista. Meillä on muutamia todella nirsoja/ennakkoluuloisia sukulaisia, joten ehdotimme tytölle, että voitaisiin tilata muutama annos kasvisruokaa jostain muualta, mutta päämenu olisi joko kalaa tai kanaa (jota tytär itsekin syö kerran viikossa) Tästähän raivo repesi, kuulemma hänen juhlissaan ei tarjoilla kuolleita eläimiä, ja sukulaistenkin on aika lopettaa nirsoilu jne. ja että hän haluaa ns. pääruoan olevan sellaista, jota hän voi itsekin syödä.
Mitä tehdä? Taivutaanko tytön tahtoon vai halutaanko, että vieraatkin saavat syödäkseen?
Kommentit (100)
Se päättää, joka maksaa. Kalaruoka on hyvä kompromissi, ja todennäköisesti valtaosa vieraista on tyytyväisiä.
Amatööritrollaaja ei muka tiedä, että sekasyöjät eivät ole yhtä fanaattisia kuin kasvissyöjät. On myös olemassa kalaa ( vaikka yhtä kuollut eläin sekin on kuin broileri), kananmunaa ja maitotuotteita, joilla voi täydentää kasvisruokailua. Kas kun et keksinyt, että ei voi käyttää myöskään kananmunia ja maitoa.
Paljon haastavampaa on keksiä yhteistä tarjoilua silloin, kun lähipiirissä on useita moniallergisia, esimerkiksi tuoreille hedelmille ja vihanneksille ( koivun siitepölyallergiaan liittyvä), kotimaisille viljoille, maidolle ja munalla allergisia. Ei silloin tule mieleenkään, että tilataanpa kaikille samaa dieettiruokaa, kun ei tämä juhlakalu voi noita syödä.
Mikähän pitopalvelu ei muka tarjoaisi kasvisvaihtoehtoa pääruokana? Jaskan grilli?
Että parempi ensi kerralla. Ota hyvä asento ja keskity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytön juhlat, hän päättää tarjottavat. Sukulaisten mielipiteillä ei ole väliä. Syövät jos syövät jos eivät niin voivoi.
Tytön juhlat, tyttö myös tekee ruuat.
Kommenttisihan on niin typrä, ettei oikeaataan ansaitse edes kommentointia, mutta ihan käytännössäkään rippilapsi ei pysty ruokia tekemään. Leiri loppuu yleensä lauantaina ja konfirmaatio on sunnuntaina. Missä välissä edes ehtisi, jos osaisi, kokata vaikkapa kolmellekymmenelle vieraalle kaikki tarjoilut kakkua myöten?
Missä ihmeessä on konfirmaatio heti leiriä seuraavana päivänä? Kyllä siinä yleensä on useampi viikko välissä. Typerä ajatuskin, että pitäisi suoraan leiriltä juosta konfirmaatiojuhlan. Missä välissä se juhla olisi tarkoitus järjestää?
"...ei tarjoilla kuolleita eläimiä"; eläviäkö siis pitäisi olla?
Valtataistelua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin nuoren juhlien ruuasta. Ymmärrän silti sekä aloittajaa että hänen lastaan. Mut kasvatettiin aikoinaan asenteella "niin kauan, kun asut minun kattoni alla...." ja aika nopeastihan mä sitten häivyin jo 17-vuotiaana enkä lähes vuoteen edes ilmoittanut itsestäni mitään. Elettiin vielä lankapuhelinten aikaa, joten vanhemmillani ei ollut aavistustakaan, missä mä olin. Eivät tienneet, oliko mulle sattunut jotain, olinko vielä Suomessa tai olinko edes elossa. Mutta mähän toimin just tuon heidän periaatteensa mukaan ja lähdin pois. En asunut enää vanhempieni katon alla enkä koskaan sinne palannut asumaan.
Omien lasteni kohdalla toimin toisin. Nuoren juhlat, nuoren päätös. Toki budjetin olen joutunut sanelemaan eli millä rahalla pitää juhlista selvitä. Muuten en ole rajoittanut valintoja tarjottavissa. Ja myös mun tyttö 15-vuotiaana lopetti lihansyönnin. Tosin kaiken lihansyönnin, ei pelkästään punaisen lihan. Mulle se oli ihan fine. Selvittelin lakto-ovo-vegetariasmin ravitsemukselliset periaatteet ja laitoin ruuat sen mukaan koko perheelle. Sekasyöjille lisäksi jotain lihaa tai kalaa.
Tytön juhalat: tyttö päättää tarjottavat.
Minä syön joka aamu lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta laittaa sekaan palan voita ja ripottaa päälle ruokosokeria. Siinä voisi olla tarjoiluidea myös rippijuhliin.
Olisit ap onnellinen, että sinulla on fiksu tytär, joka välittää maapallon tilasta ja eläinten oikeuksista.
Mikäli tytär haluaa valita ruuat, hän voi myös joko tehdä ne itse tai maksaa pitopalvelun. Laskun maksaja päättää, mitä tarjotaan.
Teini saa angstailla ihan rauhassa mutta saa luvan tottua siihen että ei viherpiipertelyillään pilaa suvun juhlia.
Eli kasvisruuan lisäksi jotain oikeasti syötävääkin laitetaan tarjolle.
Sitten kun itse maksaa kaiken niin homma on eri -siiheksi tottelee vanhempiaan.
Se piirtää, jol on liituu, kuuluu sanonta. Jos sinä maksat, sinä päätät, mistä maksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytön juhlat, hän päättää tarjottavat. Sukulaisten mielipiteillä ei ole väliä. Syövät jos syövät jos eivät niin voivoi.
Tytön juhlat, tyttö myös tekee ruuat.
Kommenttisihan on niin typrä, ettei oikeaataan ansaitse edes kommentointia, mutta ihan käytännössäkään rippilapsi ei pysty ruokia tekemään. Leiri loppuu yleensä lauantaina ja konfirmaatio on sunnuntaina. Missä välissä edes ehtisi, jos osaisi, kokata vaikkapa kolmellekymmenelle vieraalle kaikki tarjoilut kakkua myöten?
Monesti konfirmaatio on vasta paljon myöhemmin kuin itse leiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö päättää. Tuo ruoka on vielä pieni juttu verrattuna siihen, mistä saatte tytölle vaatteet. Ei villaa, ei silkkiä, ei puuvillaa, ei polyesteria. Viskoosi taitaa olla ainoa sallittu ja sekin tuhoaa metsiä. Ai niin, luomupellava on sallituissa kangaslaaduissa, joten siitä vain ompelemaan käsin omaa mekkoa. Ja jos tyttö ei osaa tehdä puupohjaisia jalkineita itse, niin taitaa olla pakko mennä paljain jaloin.
Taisi olla kyseessä kasvissyöjä, ei vegaani. Meni nokkeluutesi nyt vähän hukkaan.
Miten kasvissyöjä voi hyväksyä sen, että jalassaan on joku kuollut eläin? Jos ei voi sietää sitä samaa eläintä ruuassaankaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö päättää. Tuo ruoka on vielä pieni juttu verrattuna siihen, mistä saatte tytölle vaatteet. Ei villaa, ei silkkiä, ei puuvillaa, ei polyesteria. Viskoosi taitaa olla ainoa sallittu ja sekin tuhoaa metsiä. Ai niin, luomupellava on sallituissa kangaslaaduissa, joten siitä vain ompelemaan käsin omaa mekkoa. Ja jos tyttö ei osaa tehdä puupohjaisia jalkineita itse, niin taitaa olla pakko mennä paljain jaloin.
Taisi olla kyseessä kasvissyöjä, ei vegaani. Meni nokkeluutesi nyt vähän hukkaan.
Miksei ole vegaani?
Eikös rippijuhlat ole yleensä pientä suolaista ja makeaa linjalla? Tuskinpa sukulaiset huomaavat lihatuotteiden puutteen, jos ette asiasta itse mainitse.
Käske katsomaan youtuubista Ex-Vegan videoita niin alkaa liha ja eläinperäiset taas maistumaan.
Jos päädytte kasvisruokaan, kannattaa ottaa selvää, onko pitopalvelulla oikeasti kokemusta kasvisruokien valmistamisesta ja ymmärrystä siitä, mitä se ylipäätään tarkoittaa, että ruoka on "kasvis". Olen ollut tilaisuudessa, jossa tilaisuuden järjestäjä oli itse kasvissyöjä ja painottanut pitopalvelulle, että tarjottavista voileivistä on oltava myös kasvisvaihtoehto. Kun päästiin pöytään, oli tarjolla anjovisleipiä, ja kasvisvaihtoehtoa kysyttäessä pitopalvelun täti totesi, että sen anjoviksen voi ottaa itse leivän päältä pois...
Teini hoitaa sitten itse omat tarjoilunsa, jos haluaa juhlia.
Ilmoita kutsussa, että järjestätte rehubileet. Tietävät vieraat varautua.