Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, ketkä soitatte pianoa, onko "järkeä" opetella ulkoa biisejä?

Vierailija
24.11.2022 |

Olen viime vuonna nollasta alkanut soittamaan pianoa. Kävin parilla pianotunnilla, ne lopetin. Olen itsekseni opetellut youtubesta biisejä ulkomuistiin ja nyt hommannut nuottikirjan, missä on helppoja biisejä.

En tiedä, mikä olisi fiksuinta tällaisena aloittelijana. Tyylini on se, että opettelen biisin ulkomuistiin (katson sävelmät ja soinnut, opettelen pari riviä kerrallaan ulkomuistiin, sitten kun opin ne, opettelen seuraavat rivit ja sitten taas seuraavat) niin kauan, että osaan kaikki ulkoa ja sitten vaan pikkuhiljaa nopeutan tahtiani ja sitten biisi sujuukin. Toki tähän menee muutama päivä.

En opi sillä lailla, että mulle lyödään nuotit eteen ja hakemalla etsin jokaisen soinnun erikseen. Sitten se biisi on koko ajan sellaista hakemista ja hidasta. En, vaikka lukisin nuotteja sata kertaa, mutten tavallaan tarkoituksella opettele sitä ulkoa, vaan lukemalla nuotteja koittaisin löytää oikeat soinnut ja nuotit.

Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Teenkö itselleni vaan karhun palveluksen, eli pitäisi olla sitä nuottilukukoordinaatiota, muttei ole. Opettelen vaan lihasmuistiin, niin siinähän se biisi menee ilman minkään lukemista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa se huono puoli, että soittotaitosi jää vain niihin kappaleisiin mitkä olet opetellut (ja todennäköisesti ennen pitkään unohdat). Jos joku antaa sinulle laulukirjasta jonkun biisin säestettäväksi niin ei onnistu, kun taas nuoteista lukija pystyy helposti soittamaan tuntemattomankin biisin. Eli kannattaa nyt vaan opetella se nuottien luku, vaikka se tuntuisi hankalalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa on puolensa. Kun osaat lukea nuotteja on paljon suurempi valikoima kappaleita mitä voit soittaa vaikka et niitä etukäteen tuntisikaan. Siten taas jos jossain on piano, mutta ei ole nuotteja mukana voit kuitenkin soittaa jotain jos jonkun kappaleen osaat ulkoa. Itse keskittyisin nuoteista lukemiseen, kyllä niitä kappaleita silti väkisinkin oppii myös ulkoa kun tarpeeksi pitkään harjoittelee. 

Vierailija
4/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

@2 juuri tuo. Ihmeen hyvin muistan biisit, kerran kuussa kun soittaa biisin niin muistaa kyllä vuodenkin päästä. Parikymmentä biisiä olen opetellut ulkomuistiin.

Mutta tosiaan, osaan täydellisesti jotkut biisit, että jotkut luulevat, että olen todella taitava soittamaan.

Sitten kun mulle lyödään joku helppo biisi eteen nuotteineen päivineen, en ymmärrä mitään sointuja ja pitää hakea ne erikseen, silleen "odotas kun muistelen mikä olikaan gmolli"

Vaikka niissä lihasmuisteissa gmollit ja duurit ja kaikki hankalammatkin sujuu.

Vierailija
5/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esimerkiksi äsken koitin soittaa yhtä biisiä, jonka osaan jo ulkoa. Olen opetellut sen aikoinaan siitä samaisesta nuottikirjasta ja se sujuu kuin rasvattu.

Nyt kun yritin lukea sitä biisiä niistä nuoteista, ja yrittää unohtaa sen lihasmuistin. En osannut enää soittaa sitä ja aloin tosiaan etsimään, että "jaahas mikäs olikaan gmolli" heitin nuottikirjan pois ja taas kulki biisi kuin rasvattu.

Vierailija
6/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soinnut kannattaa opetellakin ulkoa. Sitten riittää, että nuottikirjassa näet esim. dm ja tiedät heti mitä koskettimia pitää painaa. Alussa nuottien luku on hapuilua ja hakemista, mutta kyllä se siitä lähtee sujumaan, kun harjoittelee samaa kappaletta useamman kerran. Kun olet omaksunut nuotit ja soinnut hyvin, niin vauhti kasvaa ja nuottien vilkaisu riittää. Tämä tosin mahdollistaa sen, että pystyt jatkossa soittamaan mitä tahansa nuoteista.

Nuotteja luetaan / silmäillään jo aina vähän eteenpäin verrattuna käsien vauhtiin, jotta pystyt ennakoimaan tulevaa.

Vierailija
7/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt itteäs varten lähinnä soitat, niin kumpikin käy.

Vierailija
8/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo kehittyvät rinta rinnan, nuotinlukutaito, lihasmuisti ja muu muisti. Kaikki soittaminen on aina kotiin päin, kunhan se on jollain lailla säännöllistä.

Vierailija
9/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentoijille! Eli ei oo paha tämä munkaan juttu, mutta olisi varmaan oppimisen kannalta fiksua opetella nuotin lukutaitoa enemmän.

Omaksi iloksi lähinnä soittelen ja sitten joskus saatan innostua soittelemaan läheisten keskuudessa jonkun kipaleen.

Soittaminen on kyllä mukavaa puuhaa ja vaikka viime vuonna osasin yhdellä sormella Ukko nooan ja siitä ajatus lähti, niin kyllä sitä näin vanhanakin kehittyy, kun vaan motivaatio on kohdillaan ja into. Vaikkei nyt miksikään upeaksi taituriksi, mutta edes vähän.

Vierailija
10/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virittämättömälä

Vierailija
11/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena osasin joitain kappaleita ulkoa, lähinnä niitä jotka piti esittää yleisölle.

Nykyään säestelen kotipiirin juhlissa ja tutussa ympäristössä. Käytän pianoa, mihin haluan, en välitä mistään säännöistä. Haluan, että soitto on iloista, hulvatonta ja huoletonta. Myös bändi soitto kiinnostaa, jos vapaaehtoisia löytyy. Toki silloin käytetään pianon sävel korkeuksia, koska pianon virittäminen on niin työlästä hommaa.

Vierailija
12/12 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä! Olet vuosi sitten aloittanut, ei sun tarvitsekaan osata soittaa vielä nuoteista mitään Ukko Nooaa vaikeampaa. Niitä perusteita musiikin teoriasta saa toistaa ja toistaa, jossain vaiheessa se alkaa sujumaan. Siinä samalla voit ihan hyvin opetella korvakuulolta kappaleita, ei nämä sulje toisiaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi