Avioero vireillä ja saman katon alla asuminen
Miten tästä selviää järjissä kun joutuu väkisin asumaan saman katon alla vaikka ero jo tullut? Alan olla henkisesti jo niin loppu. Eropaperit olen jättänyt jo reilu kuukausi sitten, asuntoa ollaan lasten kanssa etsitty jo alkuvuodesta lähtien mutta ei vaan olla saatu. Mies kai luulee että jossain uhkailumielessä vaan olen eroa hakenut ja käyttäytyy kuin kakara, osoittaa mieltään, ilkeilee ja haukkuu, ei vietä lasten kanssa aikaa enää yhtään, hyvä jos edes tervehtii kun on niin kiireinen nälvimään mua silloin kun täällä kotona käy kääntymässä. 99% ajasta notkuu jossain omissa menoissaan. Ei osallistu rahallisesti enää mihinkään, maksaa ainostaan oman osuutensa vuokrasta ja oman autonsa kulut. Ruokaostokset, vaatteet, harrastukset, sähkö- ym laskut, kaikki jäävät minun maksettavaksi koska mies ei maksa. Olen äitiyslomalla 8kk vauvan kanssa joten tuloni ovat puolet pienemmät kuin miehellä. Asumme miehen nimissä olevassa överikalliissa vuokra-asunnossa. En kai mihinkään tukiinkaan ole oikeutettu kun edelleen yhdessä asutaan ja miehen tulojen takia ei olla ns vähävaraisia? Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Varmasti osasyy siihen miksei asuntoa olla saatu vieläkään on se, että haen sitä vain tästä nykyisestä kaupunginosasta, koska lasten koko elämä on täällä ja he vastustavat voimakkaasti jos edes ajatuksen tasolla puhun muualle muuttamisesta.. Olen henkisesti ja myös fyysisesti niin väsynyt ja umpikujassa etten tiedä mitä tehdä. Yöt menee stressatessa että mistä löydän rahaa ruokaan ja vaippoihin. Tähän asti pärjätty sillä että olen myynyt vanhoja vaatteita tms., mutta ei niitäkään ikuisuuteen asti riitä. Olen täytellyt asuntohakemuksia kuin hullu ja arkipäivät soittelen niiden perään mutta tuloksetonta. Ei ole tukiverkkoa laisinkaan mistä pyytää apua tähän tilanteeseen. Tuntuu että mies pitää minua ahtaalla niin kauan kunnes luovutan ja otan eropaperit takaisin.
Kommentit (71)
Kiitos vastauksista etenkin sinä joka kerroit olleesi samanlaisessa tilanteessa. Meillä myös mies levitt valheita minusta ja saanut ihmiset kääntymään minua vastaan. Tahallista kiusaa tekee ihan jatkuvasti ja laiminlyö isän velvollisuudet ihan totaalisesti ja silti syyttää minua että vien lapset ja rahat häneltä ja suoltaa tota samaa paskaa kaikille ulkopuolisille.
Kolmiot olenkin nyt lisännyt hakemukseen myös, ja tosiaan mulla on 3 kaupunginosaa hakemuksella, tämä nykyinen sekä kaksi vieressä olevaa. Avioeropaperit olen reilu kk sitten jättänyt että siitä laskettunahan en kauan ole asuntoa avioeron perusteella hakenut, mutta tämä tilanne meidän kahden välillä on jatkunut jo alkuvuodesta ja nyt hakemuksien jätön jälkeen kärjistynyt entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isät aina rääkyy niitä elareita? Pitäähän sitä omat lapset elättää edes puoliksi äidin kanssa oli avioliitossa tai eronnut.
Ei ne lapset pyhällä hengellä elä sillan alla vai sekö olisi tavoite?
Omille lapsille ei olla valmiita antamaan mitään! Ei edes peruselintasoa.
Tätä minäkin ihmettelen! Miehille muka vaan lapsia tulee jostain eivätkä he itse voi asialle mitään tehdä. Ja sitten kun tulee ero, ihmetellään, että pitääkö tästä vielä maksaakin. Uskon, että tämä johtuu siitä ettei edes yhdessäolon aikana mies ole joutunut ottamaan vastuuta lasten hankinnoista, joten hänelle ei ole päässyt syntymään todellista kuvaa. Exäni on edelleen sitä mieltä, että minimielarit on liikaa (tienaa 65 000e vuodessa), koska eihän yksi paita kirpparilta ostettuna maksa kuin euron. Mihin muka ne loput rahat menee?
Eroamme miehen pahan peliongelman, alkoholisoitumisen, valehtelun ja henkisen väkivallan takia.
3h+k on ihan riittävä, jos pienin noin pieni. Sinä ja vauva olohuoneeseen. Isommalle oma huone ja kaksi keskimmistä yhteiseen. Tuossa tilanreteessa voi vähän joustaa.
Tietty joku lapsista voi jäädä asumaan myös isän kanssa.
Pääsisikö julkisilla kouluun vaikka asuu väärällä kouluoiirillä, nykyään saa koulun valita itse, ei tarvitse välttämättä tarvi olla se lähin koulu.
Ap. kirjoitti:
Kiitos vastauksista etenkin sinä joka kerroit olleesi samanlaisessa tilanteessa. Meillä myös mies levitt valheita minusta ja saanut ihmiset kääntymään minua vastaan. Tahallista kiusaa tekee ihan jatkuvasti ja laiminlyö isän velvollisuudet ihan totaalisesti ja silti syyttää minua että vien lapset ja rahat häneltä ja suoltaa tota samaa paskaa kaikille ulkopuolisille.
Kolmiot olenkin nyt lisännyt hakemukseen myös, ja tosiaan mulla on 3 kaupunginosaa hakemuksella, tämä nykyinen sekä kaksi vieressä olevaa. Avioeropaperit olen reilu kk sitten jättänyt että siitä laskettunahan en kauan ole asuntoa avioeron perusteella hakenut, mutta tämä tilanne meidän kahden välillä on jatkunut jo alkuvuodesta ja nyt hakemuksien jätön jälkeen kärjistynyt entisestään.
Itse kun vein eropaperit maistraattiin, niin minulta kysyttiin, että olenko hakemassa asuntoa, jota varten tarvitsen kopiota hakemuksesta. Virkailija iski leiman paperiin ja otti minulle kopion, jonka toimitin sitten asuntohakemuksen kanssa. Tuo sama paperi olisi auttanut myös kaupungin asunnon hankkimisessa. En siis todellakaan odottanut sen 6 kk:n harkinta-ajan päättymistä.
12
Onko kaikki paitsi asunto nimissäsi, sähkösopimus esim. Jos ei, miksi maksat, samoin ruuan sanot maksavasi, et kai miehelle sentään? Lapsilisillä (ilmesesti useampi lapsi) lapset ruokkii jotenkin. Niihin et anna isän kajota. Mitä muita laskuja nyt onnkaan kuin se puole tvuokrasta ja päivittäistavarat? Enemmän varmaan tulet kokonaista vuokraa maksamaan, kun et kerran lapsien elämään vaikuttavaa elatustusmaksuakaan huoli...
Aika erilaisia kohtaloita. Me jätettiin pari viikkoa sitten paperit ja asutaan eri huoneissa saman katon alla. Hyvä jos ikinä ollaan oltu näin sopuisia! Eroa on harkittu niin pitkään että mitään akuutin kriisin tunnetta ei ole. Osa keskusteluista on toki vielä auki, mut jos miehelle on fine treffaillakin näin (muualla kuin kotona) niin olisin valmis asumaan kämppiksinä vielä vuoden/pari, jotta pienin ehtisi kouluikään.
Mut päätöstä ennen oli tosi raskasta vaikka sovussakin ollaan, tsemppiä ap! Vielä se helpottaa kun saat arjen järjestettyä.
Ongelmia ollut kauan mutta lisää lapsia tehdään?
Jos sä haluat pois, sä muutat. Ilmeisesti et halua.
Kiehu liemissäsi.
Ap. kirjoitti:
Eroamme miehen pahan peliongelman, alkoholisoitumisen, valehtelun ja henkisen väkivallan takia.
Erikoiset syyt kun vauvakin vielä noin pieni. Kai nuo syyt on olleet jo vuosia näkyvissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoitti:
Erikoiset syyt kun vauvakin vielä noin pieni. Kai nuo syyt on olleet jo vuosia näkyvissä.
Jep, ilman ehkäisyä on ollut pakko panna, vaikka mies tuollainen helmi isäksi... Ja varmaan muutenkin niin ihana ja epäitsekäs rakastaja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isät aina rääkyy niitä elareita? Pitäähän sitä omat lapset elättää edes puoliksi äidin kanssa oli avioliitossa tai eronnut.
Ongelma on siinä, että eron jälkeen äidit eivät enää käytä omaa rahaa lasten elättämiseen vaan ainoastaan elarit vaikka heidän pitäisi laittaa samanlainen summa pottiin mukaan. Se "oma" summa sitten käytetään omaan menoihin (ulkonäön tuunaus, matkustelu, auto). Miehellä ei tällaista mahdollisuutta useinkaan ole vaan on pärjättävä kaurapuurolla kunnes lapset tulevat täysi-ikäisiksi ja velat on saatu maksettua.
Kuka on sanonut et ongelmia ollut pitempään? Onks sulla laskutaidoissa jotain vikaa? Ootko ikinä ollut tekemisissä peliriippuvaisen ihmisen kanssa? Kai tajuut että useimmiten sen tilanne tulee täysin puskista ja käy ilmi vasta sitten kun on jo korvia myöten kussu raha-asiansa? Oon sanonut että tammikuusta lähtien oon asuntoa hakenut. Vauva 8kk. Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Kun alkoi miehen peliongelmat paljastua/selvis kaikki valheet ja siitä sit alko tissuttelu ja rankka henkinen väkivalta.
En tiedä, kuinka vaan jättää laskuja maksamatta, eikö siitä katkea sähköt ja lähde laskut ulosottoon? En tähän todellakaan mitään maksuhäiriötä tahdo enempää asioita sotkemaan.
Jos asunto on miehen nimissä, niin miksi maksat vuokraa?
Toivottavasti ei ole ottanut sun nimissäsi velkoja sieltä ja täältä, kuten peliongelmaiset usein tekevät. Ystäväni koki järkytyksen, kun miehen peliongelma alkoi paljastua. Ystäväni nimissä oli otettu kaiken maailman korkeakorkoisia lainoja yhteensä noin 20 000€. Siis tähän mennessä paljastuneet. Onneksi hänellä on nyt lakimies oikeusaputoimistosta asioita selvittelemässä. Mutta hän joutuu makselemaan niitä kamalia korkoja, eikä ole mitään takeita siitä, että hän koskaan saa mieheltä latin latia.
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto on miehen nimissä, niin miksi maksat vuokraa?
Niinpä, jos vuokrasopimus on vain miehen nimissä, eikä hän tällä hetkellä maksa kuin puolet vuokrasta, niin jätä vuokra kylmästi miehen kontolle ja käytä oma osuutesi lasten ruokaan. Sama juttu sähkösopimuksen kanssa. Ja varaa aika lastenvalvojalle, sinne kestää varmaan tosi kauan saada aikoja, mutta tee tilanteesi selväksi sosiaaliviranomaisille noin yleisesti.
Varmaan pitäisi jättääkin vuokraa maksamatta mutta vaikka kuinka tässä ollaan eroamassa niin en haluais toista tieten tahtoen satuttaa.. lainoja ei mun nimiin onneks ole ottanut, omiin nimiin sitten senkin ededestä se on ottanut pikavippejä ym. Mun lasten isä hän kuitenkin on niin en mä mitään pahaa hänelle toivo vaan päinvastoin, että ryhdistäytyis ennen ku on oikeasti liian myöhäistä. Ja kun se miehen asioiden vääristely ja syyttely tuntuu niin pahalta vaikka tiedän että en mä siinä mitään väärää tee jos jätän vuokran maksamatta ihan kuten hänkin jättää ruuat ja muut laskut maksamatta.
Ap. kirjoitti:
Varmaan pitäisi jättääkin vuokraa maksamatta mutta vaikka kuinka tässä ollaan eroamassa niin en haluais toista tieten tahtoen satuttaa.. lainoja ei mun nimiin onneks ole ottanut, omiin nimiin sitten senkin ededestä se on ottanut pikavippejä ym. Mun lasten isä hän kuitenkin on niin en mä mitään pahaa hänelle toivo vaan päinvastoin, että ryhdistäytyis ennen ku on oikeasti liian myöhäistä. Ja kun se miehen asioiden vääristely ja syyttely tuntuu niin pahalta vaikka tiedän että en mä siinä mitään väärää tee jos jätän vuokran maksamatta ihan kuten hänkin jättää ruuat ja muut laskut maksamatta.
Joo, mutta eihän hänen tarvii ryhdistäytyä, kun sinä tasoitat tietä ja maksat laskut, että hän voi pelata. Koeta nyt itse ryhdistäytyä nainen, sulla on 4 lasta! Teet miehellekin karhunpalveluksen, kun annat hänen upota syvemmälle suohon. Puhun kokemuksesta, kun vuosikaudet peittelin miehen juomista, kunnes hän ajoi kännipäissään ja loukkaantui todella vakavasti. Viime vuonna jätin hänet ja muutin 2 teinin kanssa pois. Elämäni paras päätös.
Vierailija kirjoitti:
Jep, turha rääkyä, kun isät voisivat alkaa paljon useammin lähivanhemmiksi.
Kampissa on etuoven vuokra-asuntojen mukaan neliö vuokrattavana. Vuokra 2500€/kk. Olisiko sopiva?