Onko teidän mielestä ok, jos äiti
ei viitsi aamulla nousta laittamaan aamupalaa kouluun lähteville kolmas ja viides luokkalaisille?? On siis kotona 2,5 vuotiaan kanssa ja aamuisin nukku tämän nuorimman kanssa 10-11..Iltaisin heillä valvotaan n.23 saakka. Mun mielestä tää on tosi syvältä ja valitettavasti ihan lähipiirissä tapahtuvaa!
Kommentit (32)
Tuon ikäiset lapset heräävät ja lähtevät kouluun yksinkin useissa perheissä, kun vanhemmat töissä. Pullamössö -kansaa tulee jos kaikki ihan valmiiksi tehdään.
Ei kaikissa perheissä äiti passaa lapsiaan, kunnes muuttavat pois kotoaan :)
Ja unentarve on yksilöllistä. Jotkut tarvitsevat enemmän unta kuin tuon 7,5h. Itse tarvitsen 9h.
Ja hyvähän se on, että lapset oppivat itsenäisiksi. Ap taitaa olla provo.
Lapset lähtevät omia aikojaan kouluun. Minä nukun pienimmäisen kanssa, koska käymme iltaisin myöhään nukkumaan. Usein valvon kahteen asti ja voin todellakin nukkua vielä kahdeksalta, jolloin lapset heräävät. Meillä pienin koululainen on 3-luokkalainen ja hän osaa oikein hyvin tehdä aamupalansa.
Vierailija:
ei viitsi aamulla nousta laittamaan aamupalaa kouluun lähteville kolmas ja viides luokkalaisille?? On siis kotona 2,5 vuotiaan kanssa ja aamuisin nukku tämän nuorimman kanssa 10-11..Iltaisin heillä valvotaan n.23 saakka. Mun mielestä tää on tosi syvältä ja valitettavasti ihan lähipiirissä tapahtuvaa!
kyse ei ole yksilöllisyydestä vaan laiskuudesta. jos kyse ei ole laiskuudesta, on äidillä jokin sairaus.
Meillä myös kaksi pienempää lasta ja olen heidän kanssaan kotona. Kyllä tuon ikäisten täytyy itse osata tehdä leipää tai ottaa jugurttia. Meillä osaa 4-vuotiaskin tuon verran. Puuron teen minä jos sitä suostuvat syömään. Meillä 8v poika kyllä osaa paistaa munakkaankin ja jopa itse leipoa ja tykkääkin vielä siitä. Hui kauhea, minäkin olen nyt varmaan huono äiti;)
uusavuttomia äitiiii äitiiii -kakaroita. Ei osaa tehdä mitään vaan äiti tekee kaiken, ait niistä kasvaa sellasia kauhukakaroita joita näkyy tuolla pihoilla. Voooi meeidän lasta...yäk
Äidin tehtävä ei ole passata iankaiken, kyllä ala-asteikäinen osaa tehdä itselleen aamupalaa ym syötävää, kun on neuvottu ja opastettu.
Kaikkea kanssa.
Kun kriteerinä kaikelle on " mitä lapsi PYSTYY" . Hyvinkin kolmasluokkalainen kykenee aamupalan itselleen laittamaan ja hyvä on se osatakin, mutta eikö koskaan voi ajatella mikä on lapsesta mukavaa, onko se hänelle tärkeää.
Kyllä minä ainakin muistan lämmöllä omaa äitiäni joka sitkeästi heräsi siihen aamupalapöytään jutustelemaan. Usein laitoimme itse sen aamupalan äidin hereilläolosta huolimatta, mutta silti oli kivaa että äiti oli siinä.
Sitten ihmetellään kun jo 10v ei puhu asioistaan ja sulkeutuu omaan huoneeseen illoiksi. Tulkaa itse joskus vastaan.
Minusta äidin läsnäolo oli mukavaa, mutta pikkuveli oli niin aamuäreä (lapsesta asti) että mitä vähemmän ihmisiä ympärillä, sen parempi.
jos en ole vielä kerennyt nousta. Neljän lapsen kanssa olen kotona.
SILTI oli kivaa, että äiti oli siinä
14
Minä ja lapsemme pidämme tärkeänä sitä, että minä olen kotona, vaikka aamulla nukkuisinkin tai makoilisin sängyssä, kun he tekevät kouluun lähtöä. Minulta saa kysyä ja minut saa herättää, jos on asiaa, tai saa tulla vaikka heippa huikkaamaan kesken unieni. Olen päivällä kotona, kun he tulevat koulusta, ja välipalaa syödään yhdessä. Ikinä ei ole lasten tarvinnut tyhjään kotiin tulla. He saavat minulta apua koulutöissä ja kaikessa muussakin aina, kun sitä tarvitsevat. Se, että minun unirytmini poikkeaa muun perheen rytmistä, ei tee minusta huonoa ja laiskaa äitiä.
osaako lapsi jo tehdä aamupalansa. Kyllä minä joka aamu nousen katsomaan että isommat lapset lähtevät hyvillä mielin kouluun ja et muutenkin kaikki on ok. Itse laittavat aamupalansa tai joskus minä. Mutta minun mielestä on tärkeää että lapsi tuntee että hänen asioistansa välitetään sen verran, että äiti JAKSAA nousta aamulla. Voihan sitä sen jälkeen vielä lepäillä jos haluaa. Itse olen kotona 2 ja 3.5 vuotiaiden kanssa.
Siis jos äiti on KOTONA ja NUKKUU kun lapset lähtevät kouluun. Ei ihan tervettä touhua ole moinen.... Oma äitini heräsi aina aamulla vaikka meni iltavuoroon. Ja ei, en ole uusavuton vaan nelikymppinen 10-vuotiaan äiti, joka myös herää aamuisin lapsen kouluun lähtiessä vaikka olisi vapaapäivä.
Juu ja aikuinen EI tarvitse 12 tunnin yöunta, ellei ole jotenkin sairas.
Vierailija:
osaako lapsi jo tehdä aamupalansa. Kyllä minä joka aamu nousen katsomaan että isommat lapset lähtevät hyvillä mielin kouluun ja et muutenkin kaikki on ok. Itse laittavat aamupalansa tai joskus minä. Mutta minun mielestä on tärkeää että lapsi tuntee että hänen asioistansa välitetään sen verran, että äiti JAKSAA nousta aamulla. Voihan sitä sen jälkeen vielä lepäillä jos haluaa. Itse olen kotona 2 ja 3.5 vuotiaiden kanssa.
Uskon, että pikkuveljestäni oli kivaa että äiti oli kotona, mutta ei siinä " jaloissa pyörimässä" (kuten hän usein asian ilmaisi).
Siis mitä kellekkään kuuluu kauanko joku nukkuu??
Luoja suo minäkin nukkuisin/makaisin 12h jos se vain olisi mahdollista. kenties tämän rouvan taapero on yöllä aktiivinen heräilijä ja siksi ei äiti saa itseään aamulla ylös. Meillä on sellainen 4v poika joka edelleen herättelee vaihtelevasti 1-5 kertaa yössä. Kyllä minulle kelpaisi pitkät aamu-unet :))
Minä käyn nukkumaan 24.00 ja herään aamuisin 7.30 esikoisen kanssa ja yöllä heräilen vielä mooonta kertaa. Enkä ole edes väsynyt. Väittääkö aikuinen ihminen tarvitsevansa noin paljon unta? Nyt niskasta kiinni.