Onko teidän mielestä ok, jos äiti
ei viitsi aamulla nousta laittamaan aamupalaa kouluun lähteville kolmas ja viides luokkalaisille?? On siis kotona 2,5 vuotiaan kanssa ja aamuisin nukku tämän nuorimman kanssa 10-11..Iltaisin heillä valvotaan n.23 saakka. Mun mielestä tää on tosi syvältä ja valitettavasti ihan lähipiirissä tapahtuvaa!
Kommentit (32)
Jos on sanonut, niin mistäköhän on oppinut noin sanomaan...
toki olemme erilaisia ja se suotakoon. muttaa että 10-vuotias EI haluaisi nähdä äitään aamulla? vaikea uskoa. mutta kai näitäkin on.
ap
Mutta: jos olisin kotiäiti, haluaisin kyllä olla lähettämässä lapseni kouluun siitä huolimatta, miten omatoimisia he olisivat. Kyllä kai lapsellekin on väliä sillä, että äiti näyttää välittämisensä sillä tavoin. Minulle ainakin oli, kun itse olin lapsi. Nyt äiti välittää lapsille viestin, että hoitakaa itse itsenne, äidille tärkeämpää on uni.
meillä tottuneet puuroon ja herään aina tekemään sen (lähden kyllä töihin sit mut ei mun tarviis herätä niin aikasin). Toisaalta totta on sekin että meidän lapset ei ole itsenäisiä eikä niin omatoimisia, mutta minusta tuonikäisten ei tarvitse ollakaan. Lapsia ovat vielä ja hyvä että omat jälkensä korjaavat. Lapsista tuntuu kivalta kun joku sanoo siinä kouluunlahdössä Hyvää koulupäivää tai vaikka lahdetään yhtäaikaa:)
Mutta varmaan liian perhekeskeistä suomalaiseen makuun.
Episodi tapahtui suunnilleen näin:
Pikkuveli oli aamulla äreä - kuten aina (oli siis tokaluokkalainen). Avasi jääkaapin oven tavallista rajummin, joka osui pöydän ääressä istunutta äitiä olkapäähän. Äiti sitten kehoitti olemaan varovaisempi ja tietenkin muistutti, että jääkaapin oven saa varmasti auki vähemmälläkin voimalla.
Siitä keskustelu alkoi. Ja silloin pikkuveli tosiaan oli sanonut että " mä en tykkää kun sä oot täällä jaloissa pyörimässä" .
Enkä näe, että pikkuveli olisi mitenkään huonosti kasvatettu. Ja kyllä äiti hänelle on tärkeä (ja oli tietenkin silloinkin), mutta hän vain halusi aamulla olla rauhassa.
Mikä tässä on vaikeaa käsittää? Yksilöllisyys?
koulun terkkarilta kun tekee vielä 7 vuotiaalle aamiaisvoikkarit.
Varsinkin, jos äiti saisi muuten nukkua, mutta nousee marttyyrimäisesti ylös ja on ärhäkkäällä päällä heti aamusta, kun joutuu nousemaan ns. suotta. Tällainen lähtökohta on omiaan luomaan aamuun kireää tunnelmaa, joka ei kasvatuksellisesti ole kenenkään etu.
Jos taas äiti on innoissaan aamuihmisenä hääräämässä kaikkea samaan aikaan kun lapset lähtevät kouluun niin hyvä. Sitten se toimii.
Tuskin ap tietää kaikkia taustoja naapuristaan/tutustaan, josta kertoi. Koittakaa ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia.
Itse olin ala-asteella(ja myöhemminkin) kovin ärsyyntynyt jos joku muu heräsi kanssani samaan aikaan ja " pilasi" aamuhetkeni.
Kaffetta,voileipiä,aamulehden sarjakuvat yhdistettynä ihanaan hiljaisuuteen :)) se oli oman käsitykseni mukaan täydellinen aamu. Joo ja tuuuppisin äidin hereille ennen lähtöäni. Äiti oli aika aamu-uninen ja äkeä, joten ei tullut mieleenkään vinkua äitiä ylös. meille riitti ettei äiti myöhästynyt töistä.
Lienee vaikea ymmärtää, etteivät kaikki lapset kaipaa jatkuvaa paapomista. Meitä omissa oloissa viihtyjiäkin on aika monta.
mutta ei taatusti puutu siihen kun eskarilainen, tokaluokkalainen ja viidesluokkalainen syövät aamupalaansa muuta kuin tarkistamalla jälkeen päin onko pöytä siivottu. Pukiessa tarkistan onko oikeat vaatteet päällä ja saattelen sen eskarilaisen (päikyn pakottamana, osaisi hyvin itsekin).
Mutta ei ton ikäsille tartte välttämättä mitään aamupalaa äidin tehdä. Ihan varmasti osaa laittaa leivän itse, ottaa muroja, maitoa, tai tehdä puuron itse. Jos ei niin..voivoi! silloin on jo syytä opetella. Ei noin vanhoja tartte passata. Meillä on viidesluokkalainen, ja 3-vuotias. Aamuisin olen kyllä jo hereillä kun koululainen lähtee kouluun. En mä silti erikseen hänelle aamupalaa laita. Ihan itse käy aamutoimet läpi, ja omassa rauhassa.
Heinäkuussa 5v täyttävä likka oli ite voidellut leivät ittelleen ja pikkusiskolle (3v), höylännyt juustosiivutkin päälle. Mukit osanneet ottaa kaapista ja kaataneet maitoa itselleen. Mihis mua enää ees tarttee? :D
En ollut sanonut mitään sen ihmeempää, olin vissiin kai nukkunut sen verran sikeästi, että ajattelivat, että oma apu paras apu. No, ihan hyvä vaan. :p
tuon ikäiset eivät tarvitse enää äitiä laittamaan aamupalaa, mutta äidin aikaa ne tarvitsevat. Itse varmaan vaatisin jo tuon ikäistä laittamaan sen aamupalan, mutta istuisin seurana jos mahdollisuus olisi.