Ajatteletko että naiset, joilla on usein virtsatietulehduksia, on jotenkin epähygieenisiä?
Usein nimittäin tuntuu siltä että monet ajattelee näin. Itseä se taas suorastaan raivostuttaa, kun en tiedä miten voisi olla enää tätä hygieenisempi.
Kommentit (32)
Joskus he ovat. Joskus he ovat väärällä tavalla hygieenisiä, esim pesevät alapäätään pesuaineilla, jotka vääristävät phta ja bakteerikantaa.
En ole ikinä kuullut moista. Kyse lienee rakenteellisesta seikasta eli siitä, että virtsaputki on liian lyhyt.
En ole koskaan kuullut, että joku ajattelisi niin. Eihän korvatulehduskaan tule siitä, ettei pese korviaan riittävästi.
Mulla on ollut yhden ainoan kerran, ja liitän sen tietenkin siihen mieheen, jota tapailin silloin, kun sen sain. Eipä tapailu sitten jatkunutkaan.
No en todellakaan. Sitä paitsi kaikilla on bakteereita alapäässään, mutta toiset vaan ovat herkempiä tulehduksille. Voi johtua esim. rakenteellisista seikoista.
Kieltämättä kyllä, ajattelen virtsatietulehduksista kärsivien käyttävän stringejä, sekä pyyhkivän takapuolen ns. "väärinpäin" etukautta. Varma tapa saada peräsuolibakteereja virtsaputken lähelle. Itse en tee kumpaakaan, enkä ole koskaan saanut virtsatieinfektiota. Olen kuitenkin kuullut sen olevan keski-ikäisten naisten vaiva, joten eiköhän se jossain vaiheessa omalle kohdallekin osu, kun tästä vanhenen.
No kai siinä mielessä, että kun jotkut herkemmin sen seksin jälkeen saavat, jos eivät peseydy seksin jälkeen. Siis jos tietää jo kokemuksesta että saa VTIn seksin jälkeen helposti, miksi ei peseydy sen jälkeen?
En tarkoita tällä yleistää enkä todellakaan tiedä, onko naisia jotka ei peseydy seksin jälkeen, vaikka tietävätkin olevansa erityisen alttiita infektiolle. Mulle kun kukaan ei oo kertonu saaneensa VTIn, itse olen pariin otteeseen kertonut, ja molemmilla kerroilla kuuntelija ainakin mun mielestä muuttui kiusaantuneeksi, joten enpä oo enää kertonu kenellekään, vaikka mielestänI VTI on yhtä nolo kuin flunssa tai poskiontelotulehdus. Eikun hups, lapsenahan mulla oli niitä toistuvasti ja kyllä silloin kerroin kavereille, jotka suhtautui hyvinkin myötätuntoisesti verrattuna kavereihin, joille nyt aikuisena oon erehtynyt kertomaan :D
En ajattele, että olisivat likaisempia. Enkä ole itse huomannut, että ajateltaisiin yleisesti niin.
Naisella se on fyysinen juttu. Toisilla on virtsaputken suu avoimempi ja lähempänä kulutusta ja hankausta. En myöskään ajattele, että sukupuolitauti olisi irstaiden seksirietastelijoiden juttu, vaan sen voi saada vaikka pettävältä kumppanilta.
Ajattelen että puoliso pettää tai seksin jälkeen ei osaa käydä pissalla.
Vierailija kirjoitti:
No kai siinä mielessä, että kun jotkut herkemmin sen seksin jälkeen saavat, jos eivät peseydy seksin jälkeen. Siis jos tietää jo kokemuksesta että saa VTIn seksin jälkeen helposti, miksi ei peseydy sen jälkeen?
En tarkoita tällä yleistää enkä todellakaan tiedä, onko naisia jotka ei peseydy seksin jälkeen, vaikka tietävätkin olevansa erityisen alttiita infektiolle. Mulle kun kukaan ei oo kertonu saaneensa VTIn, itse olen pariin otteeseen kertonut, ja molemmilla kerroilla kuuntelija ainakin mun mielestä muuttui kiusaantuneeksi, joten enpä oo enää kertonu kenellekään, vaikka mielestänI VTI on yhtä nolo kuin flunssa tai poskiontelotulehdus. Eikun hups, lapsenahan mulla oli niitä toistuvasti ja kyllä silloin kerroin kavereille, jotka suhtautui hyvinkin myötätuntoisesti verrattuna kavereihin, joille nyt aikuisena oon erehtynyt kertomaan :D
Kyse on vissiin enemmän pissalla käynnistä seksin jälkeen, kuin peseytymisestä. Pissa huuhtelee virtsaputkeen eksyneet pöpöt.
En ajattele. Enkä ole kuullut, että kukaan muukaan ajattelee. Itselläni on joku hel..tin ärtyneen rakon syndrooma, ja saan taistella koko ajan virtsistä vastaan. Osaan pyyhkiä oikein ja hygienia on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vain miten joillakin niitä on jatkuvasti, kun itselläni ollut vain joskus lapsena. Ei ikinä aikuisiällä.
No siinäpähän ihmettelet. Mulla ei ollut lapsena kertaakaan, mutta aikuisena sain tulehduksen kun uin syksyllä kylmässä järvessä. Sen jälkeen niitä tuli 8 kertaa peräkkäin. Virtsaputki vaurioitui ensimmäisen tulehduksen jälkeen. Vähän sama asia kuin klamydia, arpeuttaa elimistöä. Ja esim flunssa voi viedä hajuaistin koko loppuelämäksi. Kaikenlaista voi tapahtua kun sairastaa. Vieläkö ihmetyttää?
Jaana Tommiska, hallituksen jäsen ,SDP Kerava kirjoitti:
En ole ikinä kuullut moista. Kyse lienee rakenteellisesta seikasta eli siitä, että virtsaputki on liian lyhyt.
Ei ole yleistä moinen.
Ei tulehdus ole seuraus sukupuolesta tai anatomiasta. Itselläni ei (luojan kiitos) ole ollut ikinä 54 vuoteen mennessä, vaikken ole seksihurjastelua vaille jäänyt. Hyvä immuniteetti ja perustieto intiimihygieniasta 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Mä en kans kehtaa millään kertoa kellekään tai korkeintaan läheisille ystäville. Ei millekään työkavereille yms. Oikeastaan tosi hankalaa, kun virtsiksiä on niin usein. Sitten pitää miettiä että missä ihmeen välissä ehtii käymään labrassa, niin ettei työkaverit huomaa. Usein ei moneen päivään ehdikään, kun on ties mitä palaveria aamuisin.
En. Mulla oli lapsena muutaman kerran, aikuisena kerran. Lähinnä ajattelen että huono tuuri (infektio ei menekään kunnolla pois tai on vaan alttiimpi sairastumaan siihen), kuten esim. yhdellä tutulla jolla on ollut toistuvia poskiontelontulehduksia tai toisella jolla ollut angiina ties kuinka monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että puoliso pettää tai seksin jälkeen ei osaa käydä pissalla.
Miten se puolison pettäminen liittyy vttulehdukseen?
Se on rakenteellista, äidillänikin on ollut.
En ole koskaan käyttänyt stringejä tai pyyhkinyt etukautta. Peseydyn joka päivä.
Ihmettelen vain miten joillakin niitä on jatkuvasti, kun itselläni ollut vain joskus lapsena. Ei ikinä aikuisiällä.