Pappa puoli jätti perintöä - lapsensa suuttuneet
Tilanne on siis se, että minun pappa puoleni menehtyi jonkin aikaa sitten. Biologinen pappani on kuollut jo kauan ennen minun syntymääni ja pappa puoleni on ollut mummuni kanssa siitä asti kun olen ollut noin kolme vuotias. Olen siis aina ajatellut, että pappa puoli on minun ihan oikea pappani, niinkuin onkin, muttei vaan biologisesti. En muista aikaa ennen häntä. Isoveljeni on ollut niin iso, kun hän tuli kuvioihin, ettei pidä häntä samalla tavalla pappana. Serkkuni ovat myös olleet sen verran etäisiä, ettei heille ole syntynyt samanlaista suhdetta häneen. Hän on siis myös pitänyt minua hänen lapsenlapsenaan.
Papallani on kaksi biologista lasta ja heillä ei ole lapsia. Lapset eivät ole pitäneet isäänsä juuri mitään yhteyttä. Soittavat ehkä isänpäivänä ja käyvät kerran 3-6 vuodessa. Pappa on tietysti myös osa syyllinen yhteydenpidottomuuteen. Juurikaan en syitä tiedä taustalla. Mutta minulle hän on ollut aina hyvä, joskin hieman jäärä.
Nyt kuitenkin testamentista on käynyt ilmi, että pappa on halunnut jättää puolet omaisuudestaan minulle ja hieman veljelleni ja äidilleni. Lakiosa kuuluu tietenkin lapsilleen. Mutta tästähän lapset ovat suuttuneet, kun me emme ole biologista sukua ja heille kuuluisi kaikki. Ovat uhanneet, että ottavat yhdeyttä lakimieheen ja että olemme saaneet ylipuhuttua ja sekoitettua vanhan miehen pään. Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa, hän oli hyvissä voimissa ja järjissään loppuun saakka. Nyt on sitten alkanut kunnon mustamaalaaminen ja häiriköinti. En oikein tiedä miten tästä nyt sitten eteenpäin. En halua riidellä ja tapella varsinkaan, kun en ole todellakaan ollut perinnön perässä. Tuntuu pahalta tämä kaikki, kun suruaikakin on vielä kesken.
Neuvoja kaivattaisiin.
Kommentit (79)
Mitäpä tuosta. Hoitakoot lakimiehen kautta, jos haluavat, ei se sulta ole pois.
Jos paperit ovat kunnossa, asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Käytä rahat kielenhuolto-opintoihin.
Jos testamentti on selkeä ja tehty täysissä sielun ja ruumiin voimissa, ei asiassa pitäisi olla mitään ihmeellistä kenellekään.
Jos biolapset haluavat tuhlata rahaa juristeihin niin by all means.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Hyvähän se on, että asia selvitettään perinpohjaisesti lakimiesten kanssa ettei jää mitään epäselvyyksiä.
Ratkaisu on vainajan ja siihen voi liittyä monia tekijöitä,esimerkiksi se,että hänellä ja mummillasi on ollut yhteisiä varoja ja ihan papan oman elämän turvaksi leskenä ovat päättäneet,että saatte perinnön vasta papan kuollessa.Tai sitten pappa ajattelee,että olette nuoria ja tarvitsette rahoja enemmän kuin hänen aikuiset lapsettomat lapset.
Vainajan ratkaisu kuulostaa kaikin puolin hyvältä.Te kaikki saatte jotain,myös nämä hänen lapsensa.
Jos papan lapset moittii testamenttia (moittii=vaatii kumottavaksi) niin se etenee aikanaan ja jos moite on perusteeton,testamentti jää voimaan.
Ette ole tilivelvollisia tai varsinkaan mihinkään syyllisiä asiassa.
Lakiosa on puolet perintöosasta, joten et voi saada puolta, jos tuosta vielä jaetaan veljellesi ja äidillesi. Hyvä asia on käydä läpi lakimiesten ettei jää mitään jossiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on vainajan ja siihen voi liittyä monia tekijöitä,esimerkiksi se,että hänellä ja mummillasi on ollut yhteisiä varoja ja ihan papan oman elämän turvaksi leskenä ovat päättäneet,että saatte perinnön vasta papan kuollessa.Tai sitten pappa ajattelee,että olette nuoria ja tarvitsette rahoja enemmän kuin hänen aikuiset lapsettomat lapset.
Vainajan ratkaisu kuulostaa kaikin puolin hyvältä.Te kaikki saatte jotain,myös nämä hänen lapsensa.
Jos papan lapset moittii testamenttia (moittii=vaatii kumottavaksi) niin se etenee aikanaan ja jos moite on perusteeton,testamentti jää voimaan.
Ette ole tilivelvollisia tai varsinkaan mihinkään syyllisiä asiassa.
Sorry,luin nopeasti ja ajattelin mummosi jo kuolleen aiemmin.Ei vaikuta asiaan,onko mummi elossa vai ei.Ei testamentin moittimista kannata pelätä.
"Nyt on sitten alkanut kunnon mustamaalaaminen ja häiriköinti. En oikein tiedä miten tästä nyt sitten eteenpäin. En halua riidellä ja tapella"
Ei sinulla ole tässä asiassa mitään ongelmaa. Estät noiden lasten soitot kännykästäsi; jos lähettävät sähköpostia, et vastaa; et yleensäkään ole heidän kanssaan missään tekemisissä. Ei sinun tarvitse riidellä ja tapella.
Jos nostavat kanteen niin sitten nostavat; sinä et siihen voi vaikuttaa. Joka tapauksessa, jos kertomasi pitää paikkansa, ei heidän kanteellaan ole mitään mahdollisuuksia menestyä.
Hankit lakimiehen ja hoidat asiat hänen kautta tai luovut perinnöstä.
pappa puoli
Kertokaa minulle, mistä johtuu, ettei nykyään osata yhdyssanoja?
Pian käy ilmi, että kyseessä on kartano Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
pappa puoli
tai pilkkuohjeita
Vierailija kirjoitti:
pappa puoli
"Johtaja äly puhelin"
Vaikuttaa siltä, että papan testamentti ei ole oikein laadittu.
Ap kirjoitti näin "pappa on halunnut jättää puolet omaisuudestaan minulle ja hieman veljelleni ja äidilleni. Lakiosa kuuluu tietenkin lapsilleen."
Papan ja mummon omaisuuden arvo lasketaan yhteen ja 50% siitä on lesken eli kuolinpesä antaa tasinkoa, jos leski varattomampi. Varakkaamman lesken ei tarvitse antaa omaisuuttaan kuolinpesälle. Pappa ei sii noin vain voi ohittaa leskeään testamentissa, jos ei ole avioehtoa.
Oletetaan silti, että avioehto on, jolloin mummo jää ilman osuutta (asumisoikeus yhteiseen kotiin säilyy silti) ja pappa on testamentannut omaisuutensa edelleen. Ongelmana on nyt se, että rintaperillisten eli lasten osuus on 50% siitä, mitä he voisivat periä eli tässä tapauksessa 50% papan omaisuudesta. Silti ap väittää, että pappa testamenttasi hänelle 50% ja lisäksi hieman äidille + veljelle. Lakiosa jää nyt liian pieneksi, joten rintaperillisillä on täysi oikeus riitauttaa testamentti ja vaatia osuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
pappa puoli
Siitä, että niiden osaamiselle ei ole tarvetta kuin pseudoälykkäiden piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että papan testamentti ei ole oikein laadittu.
Ap kirjoitti näin "pappa on halunnut jättää puolet omaisuudestaan minulle ja hieman veljelleni ja äidilleni. Lakiosa kuuluu tietenkin lapsilleen."
Papan ja mummon omaisuuden arvo lasketaan yhteen ja 50% siitä on lesken eli kuolinpesä antaa tasinkoa, jos leski varattomampi. Varakkaamman lesken ei tarvitse antaa omaisuuttaan kuolinpesälle. Pappa ei sii noin vain voi ohittaa leskeään testamentissa, jos ei ole avioehtoa.
Oletetaan silti, että avioehto on, jolloin mummo jää ilman osuutta (asumisoikeus yhteiseen kotiin säilyy silti) ja pappa on testamentannut omaisuutensa edelleen. Ongelmana on nyt se, että rintaperillisten eli lasten osuus on 50% siitä, mitä he voisivat periä eli tässä tapauksessa 50% papan omaisuudesta. Silti ap väittää, että pappa testamenttasi hänelle 50% ja lisäksi hieman äidille + veljelle. Lakiosa jää nyt liian pieneksi, joten rintaperillisillä on täysi oikeus riitauttaa testamentti ja vaatia osuuttaan.
Korjatkaa tietävämmät, jos olen väärässä, mutta eikö sen pappapuolen omaisuus ole juurikin se, mikä osituksen jälkeen hänen osuudekseen jää? Ja jos hän on testamentannut puolet omaisuudestaan ap:lle, niin AP saisi testamentin mukaan puolet siitä osituksen jälkeen jääneestä osasta.
Estä jokainen häirikkö.