Paljon tilillä rahaa ennen palkkapäivää?
Meillä useamman lapsen perheessä tili käy nollilla. Luottokortteja ei käytetä, mut ois kiva saada säästettyä rahaa, mut ei kaikki menee aina. Milloin autoremppaan tai vaatteisiin jne.. Haaveilen ulkomaan reissusta, mut miten toteutan kun rahaa ei oo. Muut käy monesti vuodessa ulkomailla ja jotenkin ne raha-asiat sumplii et pääsevät matkaan... töissä ollaan molemmat.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko varautuneet siihen, että sijoitusvarallisuutenne romahtaa ja menetätte työpaikkanne?
Mitenköhän tähän voisi varautua? Sijoitusvarallisuuteen kuuluu myös lyhyet korot eli talletukset, joten antamasi esimerkki tarkoittaisi koko tai ainakin osittaista pankkijärjestelmän kaatumista. Eipä ne kultaharkot samaisen pankin tallelokerossa silloin yhtään sen vaihdettavampia olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko varautuneet siihen, että sijoitusvarallisuutenne romahtaa ja menetätte työpaikkanne?
Mitenköhän tähän voisi varautua? Sijoitusvarallisuuteen kuuluu myös lyhyet korot eli talletukset, joten antamasi esimerkki tarkoittaisi koko tai ainakin osittaista pankkijärjestelmän kaatumista. Eipä ne kultaharkot samaisen pankin tallelokerossa silloin yhtään sen vaihdettavampia olisi.
Itse menen siis "rohkeasti riskillä" enkä haudo seteleitä patjan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, että miten eronneilla naisilla on varaa pitää niin kalliita autoja. Ilmeisesti elarit pistetään surutta auton ylläpitoon ja sitten yritetään kinuta vähän vielä lisää perusarkea varten.
Mikä on kallis auto? Minulla on yleensä aina ollut 0-3 vuotta vanha auto, vaikka olen aina ollut sinkku eli en todellakaan saa mitään elatusta mistään. No, nyt en ole jaksanut vaihtaa autoa hetkeen, joten ikää on kertynyt yli tuo 3 vuotta, mutta tilillä olisi kyllä rahaa uuden auton ostoon.
No tuo on just se melkein kallein tapa pitää autoa. Vaihtaa se silloin, kun ensimmäisten vuosien nopein arvonalenema on saavutettu.
Ihmiset ei ymmärrä kuinka paljon säästää siinä, että katsoo mitä sinne jääkaappiin ostetaan! Kaikki turha pois! Ei herkkuja, mehuja, limsoja jne.
Mulla menee viikossa ruokaan 40-45€. Ja tuosta summasta riittää töihinkin eväät.
Turhaan valitetaan kuinka kasvikset maksaa liikaa (ei maksa) ja kuitenkin on varaa ostella sipsejä, jäätelöä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistan. Miten olet varautunut sen varalle, että menetät kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, että miten eronneilla naisilla on varaa pitää niin kalliita autoja. Ilmeisesti elarit pistetään surutta auton ylläpitoon ja sitten yritetään kinuta vähän vielä lisää perusarkea varten.
Mikä on kallis auto? Minulla on yleensä aina ollut 0-3 vuotta vanha auto, vaikka olen aina ollut sinkku eli en todellakaan saa mitään elatusta mistään. No, nyt en ole jaksanut vaihtaa autoa hetkeen, joten ikää on kertynyt yli tuo 3 vuotta, mutta tilillä olisi kyllä rahaa uuden auton ostoon.
No tuo on just se melkein kallein tapa pitää autoa. Vaihtaa se silloin, kun ensimmäisten vuosien nopein arvonalenema on saavutettu.
Kyllä. Ja pointti olikin siinä, että jos minä sinkkunaisena olen pystynyt siihen 25 vuotta niin miksei muutkin pystyisi ilman jotain miehen yhyy elareita.
Mulla on kolmella eri tilillä yhteensä -25000€.
Kahdella muulla tilillä yhteensä +1100€.
Tilipäivä maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja pointti olikin siinä, että jos minä sinkkunaisena olen pystynyt siihen 25 vuotta niin miksei muutkin pystyisi ilman jotain miehen yhyy elareita.
Eli olet ostanut noin 8-10 autoa tuossa ajassa, kun oikeasti olisi riittänyt 2-3. Eli olet arvon alenema huomioiden heittänyt 25 vuodessa noin 2-4 auton hinnan verran rahaa hukkaan?
Vierailija kirjoitti:
Nyt näyttää olevan 11 000 euroa käyttötilillä. Säästän matkaan (6000 euroa) ja vähintään yritän saada 7000 euroa kokoon ennen vuoden loppua säästöön muuten vaan. Säästötilillä on 62000, mutta ulkorakennuksen teko edessä. Eli yhteensä 73000 euroa.
Mulla suht sama rahamäärä jakautunut niin että 50000€ osakkeissa, 17000€ säästötilillä, 3000€ käyttötilillä ja 5000€ käteisenä (kertyneet lahjoista ja kirpparimyynnistä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt näyttää olevan 11 000 euroa käyttötilillä. Säästän matkaan (6000 euroa) ja vähintään yritän saada 7000 euroa kokoon ennen vuoden loppua säästöön muuten vaan. Säästötilillä on 62000, mutta ulkorakennuksen teko edessä. Eli yhteensä 73000 euroa.
Mulla suht sama rahamäärä jakautunut niin että 50000€ osakkeissa, 17000€ säästötilillä, 3000€ käyttötilillä ja 5000€ käteisenä (kertyneet lahjoista ja kirpparimyynnistä).
Onnea vaan, jos ei vaan kun joudut selittämään kyseisen käteisen alkuperää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
No sitten on jäljellä kiinteä omaisuus. Jos menetän samalla senkin, koska luonnonmullistus/poliittinen uudelleenjako/mitä ikinä, niin mitäpä siinä sitten. Samassa veneessä ollaan kaikki.
Miten itse olet varautunut siihen, että sossun rahahana menee kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kenelleköhän niitä pitäisi selitellä 😂
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilillä 22 000 ja rahastoissa/osakkeissa 4000. Jotenkin pelottaa tuo sijoittaminen, nytkin on lähes kaikki osakkeet miinuksella. Mulla on säännöllinen säästösopimus indeksirahastoihin 150 e/kk, enempää en kerralla uskalla laittaa.
En ole koskaan ollut mikään hyvätuloinen, nettotulot kahden lapsen lapsilisät huomioiden on 2200-2300 e kk. Mutta köyhät vuodet opetti elämään niukasti enkä mielestäni tarvitse yhtään enempää, mitä mulla nyt on. Palkasta jää usein lähes tonni säästöön. Toki taloudessa on miehenkin tulot eli mies maksaa oman puolensa asuntolainasta, mutta ei muuta. Ruokamenoista minä vastaan suurimmaksi osin. Terveysmenoja ei onneksi ole, sillä minä ja lapset ollaan aina oltu perusterveitä eikä sairastella juuri koskaan. Apteekkiin/lääkäriin on viime vuosina mennyt keskimäärin 50 euroa vuodessa. Monilla tuo summa voi mennä kerran kuussa eikä edes riitä.
Uskon että rahastosäästö kannattaa, sain vasta n 2500 e. Sitten kun ostaa varsinaisia osakkeita, ainakin kannattaa.
Myös 150 e kk.
Tietenkin itselle hankittava tarpeellisia vaatteita ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
No sitten on jäljellä kiinteä omaisuus. Jos menetän samalla senkin, koska luonnonmullistus/poliittinen uudelleenjako/mitä ikinä, niin mitäpä siinä sitten. Samassa veneessä ollaan kaikki.Miten itse olet varautunut siihen, että sossun rahahana menee kiinni?
Tienaamalla noin 70000€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim jos viet ne pankkiin tai luulet fiksuna kuluttavasi ne pikkuhiljaa, mutta käytät plussa/bonuskorttia, niistä jää jälki ja joku taho (verottaja) voi kiinnostua.
Siinä kohtaa itkunaurusi muuttuu pelkäksi itkuksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Tuossa tilanteessa jokainen suomalainen on ilman työtä ja varallisuutta, koska en keksi mitään muuta kuin koko maapalloa koskettavan asian, jonka ansiosta asuntojen, metsän, erilaisten yritysten osakkeiden ja vieläpä rahastojenkin arvo on tasan nolla.
Miten todennäköisenä itse pidät sitä, että maailma ajautuu moiseen kriisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim jos viet ne pankkiin tai luulet fiksuna kuluttavasi ne pikkuhiljaa, mutta käytät plussa/bonuskorttia, niistä jää jälki ja joku taho (verottaja) voi kiinnostua.
Siinä kohtaa itkunaurusi muuttuu pelkäksi itkuksi.
Miksi ihmeessä kuvittelet, että kaikissa kaupoissa käy plussa- tai bonuskortit? Suurimmassa osassa käyttämiäni vaatekauppoja ei kysellä korttien perään.
Vuosien saatossa tilin saldo on vaihdellut nollan ja 40.000€:n välillä. Tällä hetkellä ollaan puolivälissä, eli noin 20.000€. Saldo on pienentynyt joka kuukausi viimeiset neljä vuotta, mutta syksyllä suunta jälleen kääntyy, kun asuntolaina on maksettu.
Pari tonnia yleensä. Enempää ei kannata tilillä makuuttaa, vaan siirtää sijoituksiin.