Paljon tilillä rahaa ennen palkkapäivää?
Meillä useamman lapsen perheessä tili käy nollilla. Luottokortteja ei käytetä, mut ois kiva saada säästettyä rahaa, mut ei kaikki menee aina. Milloin autoremppaan tai vaatteisiin jne.. Haaveilen ulkomaan reissusta, mut miten toteutan kun rahaa ei oo. Muut käy monesti vuodessa ulkomailla ja jotenkin ne raha-asiat sumplii et pääsevät matkaan... töissä ollaan molemmat.
Kommentit (118)
Palkkatilillä yleensä ennen palkkapäivää 50-150 euroa. Maksan kaikki laskut pois palkkapäivänä, sen jälkeen siirrän ylijäämän siten että tilille jää 500 euroa kuun menoja varten.
Tarvittaessa otan kuitenkin pääomatuloista lisää käyttörahaa.
Käyttötilillä tällä hetkellä noin 1800 e. Kaikki kuukauden pakolliset maksut hoidettu ja myös osuus laitettu säästöön. Jäljellä olevalla voi elää loppukuun miten haluaa.
Kahdella säästötilillä on molemmilla viisinumeroiset summat varattuna erilaisiin käyttötarkoituksiin.
Tilit ei ole koskaan nollilla.
N. 3000€. Jos jää enemmän niin siirrän aina säästötilille tai Nordnetiin loput. En halua pitää käyttötilillä kovin suurta summaa jos vaikka pankkikortti satuttaisiin varastamaan enkä sitä heti huomaisi. Käteisenä myös muutama tonni (ei ehkä kovin järkevää 😁).
Tällä kertaa oli vähän päälle 18000€. Miehen bonukset tuli juuri, eikä olla vielä ehditty sijoittaa niitä.
Mua ihmetyttää, että miten eronneilla naisilla on varaa pitää niin kalliita autoja. Ilmeisesti elarit pistetään surutta auton ylläpitoon ja sitten yritetään kinuta vähän vielä lisää perusarkea varten.
Mulla on tilillä 22 000 ja rahastoissa/osakkeissa 4000. Jotenkin pelottaa tuo sijoittaminen, nytkin on lähes kaikki osakkeet miinuksella. Mulla on säännöllinen säästösopimus indeksirahastoihin 150 e/kk, enempää en kerralla uskalla laittaa.
En ole koskaan ollut mikään hyvätuloinen, nettotulot kahden lapsen lapsilisät huomioiden on 2200-2300 e kk. Mutta köyhät vuodet opetti elämään niukasti enkä mielestäni tarvitse yhtään enempää, mitä mulla nyt on. Palkasta jää usein lähes tonni säästöön. Toki taloudessa on miehenkin tulot eli mies maksaa oman puolensa asuntolainasta, mutta ei muuta. Ruokamenoista minä vastaan suurimmaksi osin. Terveysmenoja ei onneksi ole, sillä minä ja lapset ollaan aina oltu perusterveitä eikä sairastella juuri koskaan. Apteekkiin/lääkäriin on viime vuosina mennyt keskimäärin 50 euroa vuodessa. Monilla tuo summa voi mennä kerran kuussa eikä edes riitä.
Nyt näyttää olevan 11 000 euroa käyttötilillä. Säästän matkaan (6000 euroa) ja vähintään yritän saada 7000 euroa kokoon ennen vuoden loppua säästöön muuten vaan. Säästötilillä on 62000, mutta ulkorakennuksen teko edessä. Eli yhteensä 73000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt näyttää olevan 11 000 euroa käyttötilillä. Säästän matkaan (6000 euroa) ja vähintään yritän saada 7000 euroa kokoon ennen vuoden loppua säästöön muuten vaan. Säästötilillä on 62000, mutta ulkorakennuksen teko edessä. Eli yhteensä 73000 euroa.
En ole koskaan tajuunut teitä jotka heittävät tonneja vuodessa hukkaan makuuttamalla tilillä rahaa.
Käyttötilillä oli ennen palkkapäivää n. 2600. Säästötilillä 6400. Rahastoissa ja asunnossa sitten loput. Keskimäärin 300 jää yli joka kk.
t. 20 h viikossa töitä tekevä, sinkku n30 v.
Käyttelytilillä 28 k€ säästätileillä 30 k€, 11 k€ ja 12k€. Nyt on lisäksi sijoitusten maksuliikennetilillä 12k€, kun osingot tulivat tässä keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajuunut teitä jotka heittävät tonneja vuodessa hukkaan makuuttamalla tilillä rahaa.
En viitsinyt rahoja tässä vaiheessa sijoitella, kun raksa alkaa just, auto menee vaihtoon ja kesällä matka. Eli kaikki menee, mitä tilillä nyt on. Ei ne ole siellä tilillä ole maanneet vaan ihan vasta sinne siirretty. Olivat siis sijoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, että miten eronneilla naisilla on varaa pitää niin kalliita autoja. Ilmeisesti elarit pistetään surutta auton ylläpitoon ja sitten yritetään kinuta vähän vielä lisää perusarkea varten.
Mulla on tällainen kaveri. Auton lisäksi on rivarikämppä, oma hevonen jne., vaikka aina ei ole edes töitä ja miehetkin tulevat ja menevät. Mutta selitys sille, miksi on varaa, on yksinkertainen: Pappa betalar.
Vierailija kirjoitti:
Tällä kertaa oli vähän päälle 18000€. Miehen bonukset tuli juuri, eikä olla vielä ehditty sijoittaa niitä.
Mites noi sun OMAT tilit ja bonukset?
Käyttötilillä alle 100e. Luotto pääsääntöisesti nollilla ja säästöjä ja sijoituksia toki löytyy. Eli liikkumavaraa löytyy jos rahaa oikeasti tarvitsee.
Oletteko varautuneet siihen, että sijoitusvarallisuutenne romahtaa ja menetätte työpaikkanne?
Nollilla on tili heti palkkapäivän jälkeen kun maksan lainanlyhennykset ja niin paljon laskuja kuin pystyn, yleensä ei riitä laskuihinkaan koska työmatkoihin (120km/pvä) on pakko säästää rahaa
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kallis auto? Minulla on yleensä aina ollut 0-3 vuotta vanha auto, vaikka olen aina ollut sinkku eli en todellakaan saa mitään elatusta mistään. No, nyt en ole jaksanut vaihtaa autoa hetkeen, joten ikää on kertynyt yli tuo 3 vuotta, mutta tilillä olisi kyllä rahaa uuden auton ostoon.
Keskiviikkona oli palkkapäivä, tiistaina käyttötilillä oli 10e, "säästötileillä" (tavallisia käyttötilejä, joihin en kuitenkaan koske) yhteensä n. 15.000e (ASPia ei laskettu mukaan). Olen määritellyt itselleni kuukausibudjetin, jota pidän käyttötilillä, ja sen mukaisesti elän. Loput palkasta siirrän ASPille ja "säästötileille". Elän aika niukalla budjetilla, tykkään säästää, vaikka varaa olisi kuluttaa enemmänkin.