Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton, miksi et halua ymmärtää ystävääsi, jolla on lapsia?

Vierailija
16.05.2019 |

Kysymys teille lapsettomille. Miksi ette halua ymmärtää sellaista ystäväänne, jolla on lapsia? Vaikka tämä ystävänne selittäisi teille monta kertaa tilanteensa?

Itselläni on 1,5 vuotias tyttö. Ennen lapsen saamista tapasin ystäviäni usein, mutta tämän 1,5 vuoden ajan on ollut aika hiljaista.. Haluaisin tavata ystäviä paljon useammin, mutta ystäväni eivät halua ymmärtää tilannettani. Meillä ei ole mitään ns. tukiverkkoja eli mummeja ja kummeja, jotka hoitaisivat lasta. Siksi joudun ottamaan lapsen mukaani, jos menen jonnekin. Lapsi on kiva lapsi, ja ystäväni kyllä tykkäävät hänestä, mutta eivät halua ymmärtää, että en voi lähteä elokuviin, konserttiin, day spahan viettämään tyttöjen hemmotteluaikaa, risteilylle jne. Koska niihin ei voi ottaa lasta mukaan. Voin hyvin lähteä kahvilaan, ostoksille, kävelylle ym, koska niihin voi ottaa lapsen. Mutta tämä ei tunnu kelpaavan. Saan viikottain ystäviltä vaatimuksia, että jätä lapsi hoitoon ja lähde elokuviin, jumppaan, konserttiin jne. Kun kysyn minne hoitoon, niin vastaus on aina että "no kai teillä joku on". Kerron aina, että ei ole ketään. Siihen ystävät kommentoi aina, että "eikö joku sun kaveri edes voisi hoitaa niin pääsisit meidän kanssa". Eivätkä suostu ymmärtämään, että ei kaverit halua hoitaa toisten lapsia. Kun kysyn joltain (esim. tältä joka ehdottaa että "joku kaveri" hoitaisi), että voisitko sinä hoitaa lastani, jotta pääsisin esim. Minnan kanssa elokuviin, niin vastaus on lähinnä järkyttynyt, että "en ehdi kai joku toinen voi". Miksi kuvittelet, että joku toinen kaveri haluaisi, kun sinäkään et halua?

Minulle on useampi ystävä ärsyyntynyt tästä, että en voi jättää lasta sinne "jonnekin" hoitoon tai että "joku kaveri" muka ei voi hoitaa (vaikka itsekään ei suostu hoitamaan). Yksi ystävä suuttui, kun en päässyt hänen syntymäpäivänä hänen kaveriksi day spahan. Mieheni on alalla, jossa työskennellään iltaisin ja viikonloppuisin, hän voisi olla lapsen kanssa arkisin päivällä tietenkin, mutta silloin ystäväni ovat itse töissä. Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa viisikymppiä, jos haluan käydä elokuvissa (koska matkoihinkin menee aikaa) eikä hoitovapaalla ole rahaa laittaa melkein satasta (matkat kotoa elokuviin, elokuvalippu, ehkä kahvilla käynti) yhden elokuvan takia.

Miksi ette halua ymmärtää tätä tilannetta vaan suututte? Miksi kysytte minulta viikoittain, että etkö voi laittaa lasta jonnekin hoitoon, vaikka olen selittänyt lukuisia kertoja, että ei ole sitä jonnekin?

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori ei millään pahalla, mutta itsekään en suostu hoitamaan muiden lapsia. Osittain siksi, kun lapsettomana ei ole kokemusta lastenhoidosta, ja tuskin tästä olisi mitään hyötyä. Ymmärrän siinä mielessä ystäviäsi.

-M23

Ei lastenhoito mitään rakettitiedettä ole. Itse hoidin 14-vuotiaasta alkaen 2-ja 3-vuotiaita serkkupoika, joista toinen oli vielä vaipoissa. Toisella oli vieläpä vaikea astma ja puheenkehityksessä ongelmaa. Ai niin, mutta mä olenkin nainen.

Harvinaisen tyhmä nainen, kun et tajua, ettei lastenhoito käy kaikilta luonnostaan. En minäkään osaisi tehdä mitään jonkun pikkulapsen kanssa. Lähinnä kiusallista, jos sellaisen seuraan joutuu.

N37

Vierailija
142/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla tilanne ettei ole isovanhempia, kummeja tai muuta sukua?

No jos on vaikka muuttanut Lapista Helsinkiin tai jopa ulkomaille tai toisinpäin, niin ei kyllä ole suku välttämättä lähellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla tilanne ettei ole isovanhempia, kummeja tai muuta sukua?

No jos on vaikka muuttanut Lapista Helsinkiin tai jopa ulkomaille tai toisinpäin, niin ei kyllä ole suku välttämättä lähellä. 

Mulla on kuollut kaikki lähisukulaiset ennen aikojaan, mutta ei kyllä ole lastakaan, jonka takia tarvitsisin apua. 

Vierailija
144/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen vela, en sillain välitä lapsista ollenkaan. Mutta joka spa day tyttöporukalla on ihan pahin painajainen minulle! Yrgh.

Enkä kyllä ymmärrä sellaista, ettei ajatella asiaa toisen ihmisen kannalta. Minunkaan kaveripiirissä ei ymmärretty minun masennusta. No ei olla kavereita enää, ei vaikka olen parantunut.

Vierailija
145/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin jättää kokonaan tapaamatta, kuin että se tapaaminen on sellainen juosten kustu muodollinen juttu. Minullakin on kavereita, jotka haluaisivat tulla käymään kahvilla lapsi mukana, mutta ei vain kiinnosta. Ei siinä voi kunnolla heittäytyä tapaamisen viettoon, vaan se on pikemminkin sellainen, että "hoidetaan nyt tämä muodollinen tapaaminen alta pois, että yhteys ja välit säilyy". Sama lätistä puhelimessa vartin, niin ajaa saman asian, että on se muodollinen kontakti tehty.

Vierailija
146/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missä on isä?

Luitko aloitusta? Siinähän sen kerron. Ap

Kyse olikin lapsen isästä, ei sinun miehestäsi johon tässä ilmeisesti viittaat.

Vierailija
147/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on kahdesta eri asiasta, jos viettää kaveriaikaa niin että jonkun lapsi om mukana ja niin, että ollaan vain aikuisten kesken. Itse käyn mielelläni kahvilla ja syömässä niin että jonkun lapsi mukana, mutta esim kylpyläpäivää ja risteilyä en halua käyttää sellaiseen.

Vierailija
148/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on hyvä esimerkki siitä, miten ap joutuu tällä palstalla ylivoimaa vastaan, kun esittää harmitusta aiheuttavan ongelman elämässään. Kyllä on taas kaikki kivet käännelty, kun on todisteltu kuinka kaikin tavoin kelvoton ap oikein on.

Helppoa on todeta, että oma valinta on lapsenteko ja mitäs sitten iniset kun on vaikeaa. Suomi ei ole nykyiseltä kansanluonteeltaan lapsiystävällinen maa. Yhteiskunnan tuet ovat joo hyvät verrattaen muuhun maailmaan, mutta ihmisten välinen kanssakäyminen ei toimi. Ei ole suomalaisuudella pitkää tulevaisuutta, kun ajattelumaailma on tämän ketjun kaltainen niin isolla osalla kansasta (kyllä, netissä pääosin kirjoitetaan niin kuin oikeasti ajatellaan, kasvokkain puhutaan kaunistellen).

Laittakaa vaan niin hemmetisti alapeukkua tähänkin kommenttiin.

Vierailija
149/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun miehellä on varmaan vapaapäiviä kuitenkin viikottain? Sovi silloin noita menoja kaverien kanssa, edes joskus. Minäkin olen pienten äiti ja vaikkei aina ole helppoa niin yritän kyl ottaa asiakseni että näen myös kavereita muutenkin kuin lapsen ehdoilla.

Vierailija
150/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan ikävä kyllä on, että jokaisella ihmisellä on omat tarpeet, niin ap:lla itsellään pienen lapsen äitinä kuin myös ap:n lapsivapaata elämää viettävillä ystävillä. Ei heistä ketään voi syyllistää omista tarpeistaan. Jos ja tässä tapauksessa kun ystävien tarpeet eivät keskenään kohtaa, silloin paras ratkaisu kaikkien elämänlaadun kannalta on etsiä sellaisia uusia ystäviä, joiden kanssa elämäntilanteet menevät yksiin huomattavasti paremmin.

Vierailija
151/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tunnustan lukeneeni vain osan ketjusta, mutta heräsi selkainen kysymys, että mikäli halutaan tavata ystävää, miksi menisi elokuviin 🧐? Siis istumasn pimeään saliin hiljaa vierekkäin pariksi tunniksi? En ymmärrä..

-ohis ja anteeksi sekaantuminen ap:n ketjuun

Vierailija
152/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki, että ap on harmissaan, kukapa ei olisi, jos ystävyyssuhteet olisivat vaakalaudalla. Mutta silti, eikö nyt vaan kannattaisi suosiolla etsiä muita äitejä uusiksi ystäviksi, eikä tuhlata energiaa lapsettomien ystävien arvosteluun. Kun eihän tilanne sillä ainakaan ratkea, että tulee vauvapalstalle haukkumaan lapsettomia ystäviään.

Vierailija
153/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellinen, miksi et ymmärrä ettei lapsettomat jaksa teidän lapsianne? Aikuisten keskustelusta ei tule mitään, kun lapsi huutaa huomiota vieressä. No onneksi on vielä lapsettomia ystäviä.

Vierailija
154/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju on hyvä esimerkki siitä, miten ap joutuu tällä palstalla ylivoimaa vastaan, kun esittää harmitusta aiheuttavan ongelman elämässään. Kyllä on taas kaikki kivet käännelty, kun on todisteltu kuinka kaikin tavoin kelvoton ap oikein on.

Helppoa on todeta, että oma valinta on lapsenteko ja mitäs sitten iniset kun on vaikeaa. Suomi ei ole nykyiseltä kansanluonteeltaan lapsiystävällinen maa. Yhteiskunnan tuet ovat joo hyvät verrattaen muuhun maailmaan, mutta ihmisten välinen kanssakäyminen ei toimi. Ei ole suomalaisuudella pitkää tulevaisuutta, kun ajattelumaailma on tämän ketjun kaltainen niin isolla osalla kansasta (kyllä, netissä pääosin kirjoitetaan niin kuin oikeasti ajatellaan, kasvokkain puhutaan kaunistellen).

Laittakaa vaan niin hemmetisti alapeukkua tähänkin kommenttiin.

Ap oli tässä ketjussa se, joka ensin lähti syyttelemään muita ihmisiä. Ihan oma syy.

Vierailija
155/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, kun te perheelliset aina painotatte meille lapsettomille, että lapsen saaminen ei ole mistään muusta pois eikä rajoita elämää mitenkään.

No minä en ainakaan sellaista ole puhunut kenellekään, vaan sanonut että elämäni on muuttunut täysin kun sain lapsen. Ap

Hyvä, jos et ole. Itse olen vela ja tällä palstalla hyökkää yleensä heti muutama perheellinen käännyttämään minua, jos mainitsen asiasta. Säännöllisin välein näkee myös aloituksia, joissa haukutaan veloja kun eivät tajua, ettei lapsi ole millään tavalla muusta elämästä pois. Uskoo ken tahtoo.

Et vain ymmärrä mitä tuolla fraasilla tarkoitetaan.

Se ei ole mistään pois, koska prioriteetit ovat muuttuneet.

Vierailija
156/156 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ystävien pitäisi ymmärtää sinun elämäntilannetta, mutta sinun ei pidä ymmärtää ystäviesi tahtoa viettää aikaa SINUN kanssasi?

Tietenkin ymmärrän heidän tahdon viettää aikaa kanssani, mutta en ihan ymmärrä miksei sellainen tekeminen kelpaa, jossa lapsi voisi olla mukana. Koska heillä on valinnanvaraa mutta minulla ei. Ja ymmärrän että heitä voi harmittaa tämä tilanne, mutta eikö siitä harmituksesta voi sitten vain päästä yli? Ap

Tämä on juuri se perheellisten itsekäs käytös, minkä takia lapsettomat eivät halua viettää teidän kanssanne aikaa. Minä minä minä minun lapset, mukautukaa te minun tahtooni.