Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseton, miksi et halua ymmärtää ystävääsi, jolla on lapsia?

Vierailija
16.05.2019 |

Kysymys teille lapsettomille. Miksi ette halua ymmärtää sellaista ystäväänne, jolla on lapsia? Vaikka tämä ystävänne selittäisi teille monta kertaa tilanteensa?

Itselläni on 1,5 vuotias tyttö. Ennen lapsen saamista tapasin ystäviäni usein, mutta tämän 1,5 vuoden ajan on ollut aika hiljaista.. Haluaisin tavata ystäviä paljon useammin, mutta ystäväni eivät halua ymmärtää tilannettani. Meillä ei ole mitään ns. tukiverkkoja eli mummeja ja kummeja, jotka hoitaisivat lasta. Siksi joudun ottamaan lapsen mukaani, jos menen jonnekin. Lapsi on kiva lapsi, ja ystäväni kyllä tykkäävät hänestä, mutta eivät halua ymmärtää, että en voi lähteä elokuviin, konserttiin, day spahan viettämään tyttöjen hemmotteluaikaa, risteilylle jne. Koska niihin ei voi ottaa lasta mukaan. Voin hyvin lähteä kahvilaan, ostoksille, kävelylle ym, koska niihin voi ottaa lapsen. Mutta tämä ei tunnu kelpaavan. Saan viikottain ystäviltä vaatimuksia, että jätä lapsi hoitoon ja lähde elokuviin, jumppaan, konserttiin jne. Kun kysyn minne hoitoon, niin vastaus on aina että "no kai teillä joku on". Kerron aina, että ei ole ketään. Siihen ystävät kommentoi aina, että "eikö joku sun kaveri edes voisi hoitaa niin pääsisit meidän kanssa". Eivätkä suostu ymmärtämään, että ei kaverit halua hoitaa toisten lapsia. Kun kysyn joltain (esim. tältä joka ehdottaa että "joku kaveri" hoitaisi), että voisitko sinä hoitaa lastani, jotta pääsisin esim. Minnan kanssa elokuviin, niin vastaus on lähinnä järkyttynyt, että "en ehdi kai joku toinen voi". Miksi kuvittelet, että joku toinen kaveri haluaisi, kun sinäkään et halua?

Minulle on useampi ystävä ärsyyntynyt tästä, että en voi jättää lasta sinne "jonnekin" hoitoon tai että "joku kaveri" muka ei voi hoitaa (vaikka itsekään ei suostu hoitamaan). Yksi ystävä suuttui, kun en päässyt hänen syntymäpäivänä hänen kaveriksi day spahan. Mieheni on alalla, jossa työskennellään iltaisin ja viikonloppuisin, hän voisi olla lapsen kanssa arkisin päivällä tietenkin, mutta silloin ystäväni ovat itse töissä. Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa viisikymppiä, jos haluan käydä elokuvissa (koska matkoihinkin menee aikaa) eikä hoitovapaalla ole rahaa laittaa melkein satasta (matkat kotoa elokuviin, elokuvalippu, ehkä kahvilla käynti) yhden elokuvan takia.

Miksi ette halua ymmärtää tätä tilannetta vaan suututte? Miksi kysytte minulta viikoittain, että etkö voi laittaa lasta jonnekin hoitoon, vaikka olen selittänyt lukuisia kertoja, että ei ole sitä jonnekin?

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ompa ikävä tilanne. Kai kuitenkin ymmärsit, että olet itse tehnyt valinnan tässä.

Lapsettomana näen, että lapsesta tulee tuplahaitta mukana. Ensinnä ystävä keskittyy suurimman osan ajasta lapseen. Mutta lapsi vaatii huomiota myös muilta läsnäolevilta. Yhtäkkiä kaikki pyörii vain lapsen ympärillä. Ikäänkuin et ymmärtäisi, että sinä ole se, joka on sen lapsen saanut, eikä sinun ystäväsi. Ystävät haluavat tavata sinua. Ei sinun lastasi. Lapsi on sinusta erillinen ihminen, ihan eri persoona. 

Sinun selittelyissä on tosiaan selityksen makua. Ja ehkä et vain ymmärrä sitä ystäviesi häviötilannetta: sinä ehkä saatatkin päästä vähän "helpommalla" kun lasta onkin vielä sinun lisäksi paimentamassa hyvin yöunensa nukkuneet lapsettomat, joiden ehkä olisi ikäänkuin sinun näkökulmasta jopa velvollisuus katsoa sinun jälkikasvusi perään tai viihdyttää jälkikasvua. 

Vierailija
122/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttelet lapsettomia kavereistasi, jotka kuitenkin haluavat nähdä, mutta niissä kavereissa, jotka eivät lapsien takia ehdi enää nähdä, ei ole mitään vikaa? Kummathan tässä niitä oikeita kavereita on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin lapsetonta ärsytti se että ihmiset usein kertovat esittelyissä että heillä on perhe tai kuinka monta lasta.

Katkeraa. Tuollaiselle vanhallepiialle pitäisi antaa vauva syliin ja varmasti pelkäisi sitä vauvaa ja huutaisi kauhuissaan : HYI, PIERUA,PASKAA...

Vierailija
124/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttu tuo ”eikö joku kaveri voi hoitaa? Ei, en minä, joku muu!”.

Tätä olen ihan todella ihmetellyt eniten. Että miksi ystäväni useita kertoja ehdottavat, että joku kaveri hoitaisi, mutta he eivät itse koskaan halua hoitaa edes tuntia, ei vaikka siitä maksaisin esim. pitsan palkkioksi. Ap

Eli jonkun kaverin pitäisi tulla hoitamaan lasta, että lapsen oma isä saa kaikessa rauhassa olla illat töissä ja saa siitä hyvästä palkankorotuksia ja ylennyksiä. Täytyy sanoa, että olen niin itsekäs että en uhraisi vapaa-aikaani kaverin miehen uran edistämiseen.

Mieheni on matalapalkka-alalla eikä todellakaan saa mitään palkankorotuksia tai ylennyksiä. Tietenkin vuorotyössä tulee ne lisät, mutta peruspalkka on sen verran matala, että lisineenkään se palkka ei verojen jälkeen suuren suuri ole. Enkä minä odota että kukaan kaveri hoitaisi lastani oikeasti. Olen vain periaatteen vuoksi kysynyt siltä kaverilta, joka ehdottaa että "joku kaveri" hoitaisi, että voisitko sinä ystäväni hoitaa. Ihan osin vain siksi, että jos joku kaveri vaatii, että jätän lapsen jonkun toisen kaverin hoitoon, niin haluan tietää voisiko tätä vaativa ystävä itse hoitaa. Ap

Miksi sinä olet kotihoidontuella koulutettuna ja hyvintoimeentulevana, kun mirs on matalapalkka-alalla ja huonoilla työajoilla vielä?

Vierailija
125/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ei millään pahalla, mutta itsekään en suostu hoitamaan muiden lapsia. Osittain siksi, kun lapsettomana ei ole kokemusta lastenhoidosta, ja tuskin tästä olisi mitään hyötyä. Ymmärrän siinä mielessä ystäviäsi.

-M23

Vierailija
126/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blaah ja blaah. "Mitäs hommasit lapsia" on jo kulunut syytös. Urputtavat velat hyökkäilee VAUVA-palstalla lapsiperheiden kimppuun. Kyllä on elämässä sisältöä.

Kuulostaa siltä, ap, että kaverisi yrittävät painostaa sinua muuttamaan tilannettasi. Lisäksi heidän mentaliteettinsa on varmaan sama kuin mainitsemieni urputtavien velojen: kiusanteko. Haluavat oikein hieroa tilanteen naamaasi kurjistaakseen oloasi.

Etsi ystäviä toisista äideistä.

Jos joku tässä hyökkäsi, niin ap aloituksellaan. Hyökkäsi lapsettomien kimppuun ja muut mammat yhtyi kuoroon. 

Vierailija
127/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö kaverien vaan sitten lakata pyytämästä sinua ulos? Se olisi varmasti surullisempaa. Ehkä sinua itseäsi ärsyttää enemmän se, että et pääse, eikä kavereitasi.

Vierailija
128/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotakin lapsetonta ärsytti se että ihmiset usein kertovat esittelyissä että heillä on perhe tai kuinka monta lasta.

Katkeraa. Tuollaiselle vanhallepiialle pitäisi antaa vauva syliin ja varmasti pelkäisi sitä vauvaa ja huutaisi kauhuissaan : HYI, PIERUA,PASKAA...

No sinähän se fiksulta vaikutat. Kerrotko vielä miten sepustuksesi liittyi aiheeseen?

Vierailija
129/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, kun te perheelliset aina painotatte meille lapsettomille, että lapsen saaminen ei ole mistään muusta pois eikä rajoita elämää mitenkään.

Kuka näin on väittänyt? Meillä on 3 lasta ja kyllä vaan se on muusta pois ja rajoittaa elämää. Kaksi lapsista on niin pieniä, että heitä ei voi jättää kotiin ilman aikuista, joten jokainen meno täytyy suunnitella sen mukaan. Perushoivan lisäksi on harrastuksia ja yhdellä koulujuttuja ja aika usein jollain on neuvola/hammastarkastus/oikomishoito/fysioterapia/lääkäri. Lisäksi kotitöitä on paljon enemmän kuin ilman lapsia. Lapsista on aivan valtavasti työtä!

Vierailija
130/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillä miehellä ole muka ikinä viikonloppuja vapaata? Onko hän töissä kaikki viikonloput?

Vierailija
131/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen ihan todella ihmetellyt eniten. Että miksi ystäväni useita kertoja ehdottavat, että joku kaveri hoitaisi, mutta he eivät itse koskaan halua hoitaa edes tuntia, ei vaikka siitä maksaisin esim. pitsan palkkioksi. Ap

Eli jonkun kaverin pitäisi tulla hoitamaan lasta, että lapsen oma isä saa kaikessa rauhassa olla illat töissä ja saa siitä hyvästä palkankorotuksia ja ylennyksiä. Täytyy sanoa, että olen niin itsekäs että en uhraisi vapaa-aikaani kaverin miehen uran edistämiseen.

Mieheni on matalapalkka-alalla eikä todellakaan saa mitään palkankorotuksia tai ylennyksiä. Tietenkin vuorotyössä tulee ne lisät, mutta peruspalkka on sen verran matala, että lisineenkään se palkka ei verojen jälkeen suuren suuri ole. Enkä minä odota että kukaan kaveri hoitaisi lastani oikeasti. Olen vain periaatteen vuoksi kysynyt siltä kaverilta, joka ehdottaa että "joku kaveri" hoitaisi, että voisitko sinä ystäväni hoitaa. Ihan osin vain siksi, että jos joku kaveri vaatii, että jätän lapsen jonkun toisen kaverin hoitoon, niin haluan tietää voisiko tätä vaativa ystävä itse hoitaa. Ap

Miksi sinä olet kotihoidontuella koulutettuna ja hyvintoimeentulevana, kun mirs on matalapalkka-alalla ja huonoilla työajoilla vielä?

Ehkä ap haluaa olla lapsensa kanssa. Ei kaikki elämässä ole vain rahaa.

Vierailija
132/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ristiriitaista, että tämän tyylisissä keskusteluissa mammat huutavat kuorossa, että ei vaan voi nähdä niitä kavereita kun lapsissa on täysi työ. Ja sitten taas jos on keskustelu siitä, että velat eivät halua lapsia, koska lapset rajoittavat elämää, mammat tulevat kuorossa vakuuttelemaan, että eivät lapset muuta eivätkä rajoita elämää!

Vierailija
133/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on kaveriporukassa sellaisia puheenaiheita että ne ei oo pikkulapsien korville. Mikset kutsu kotiin ja vietätte aikaa?

Vierailija
134/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori ei millään pahalla, mutta itsekään en suostu hoitamaan muiden lapsia. Osittain siksi, kun lapsettomana ei ole kokemusta lastenhoidosta, ja tuskin tästä olisi mitään hyötyä. Ymmärrän siinä mielessä ystäviäsi.

-M23

Ei lastenhoito mitään rakettitiedettä ole. Itse hoidin 14-vuotiaasta alkaen 2-ja 3-vuotiaita serkkupoika, joista toinen oli vielä vaipoissa. Toisella oli vieläpä vaikea astma ja puheenkehityksessä ongelmaa. Ai niin, mutta mä olenkin nainen.

Vierailija
135/156 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut tämän tasan toisinpäin. Lapselliset aina toiseuttavat lapsettomia "katsos ethän sinä mitään tästä voi ymmärtää kun ei sinulla ole omia lapsia" ja antavat ymmärtää lapsettomien olevan b-luokan kansalaisilta (mm. Erään ent. Ystäväni helmi "kenenkään lapsettomien ei pitäisi saada olla lasten parissa työkseen"). Yritä siinä sitten olla empaattinen kun teillä lapsellisilla tietysti on niin rankkaa. Voitte vetää lapsenne hanuriinne.

Vierailija
136/156 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-M23

Ei lastenhoito mitään rakettitiedettä ole. Itse hoidin 14-vuotiaasta alkaen 2-ja 3-vuotiaita serkkupoika, joista toinen oli vielä vaipoissa. Toisella oli vieläpä vaikea astma ja puheenkehityksessä ongelmaa. Ai niin, mutta mä olenkin nainen.

Joo sama. 14-vuotiaana kolmea serkkua, ikahaitari oli 4, 2 ja 1-vuotiaat. Ihan silleen hoidin etta vanhemmat lahti rimpsalle ja mina olin vastuussa iltaruokinnasta, vaipoista, iltapesusta ja nukuttamisesta. 

Kesalomilla saatoin hoitaa montakin paivaa putkeen (sain toki nimellista palkkaa tasta), kaytiin leikkipuistoissa ym. Mulla oli pyoran paalla 2 ja kolmas tuli apupyorilla omalla fillarilla mukana. 

No, minusta tulikin sitten vela... :D 

Vierailija
137/156 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on viakka kuinka paljon kysymyksiä, joihin aloitta ei vastannut mitään. Miksi ei?

Vierailija
138/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mä en ymmärrä sitä, kun ehdottaa kaverille, jolla on lapsi, vaikka ravintolaillallista/leffassa käyntiä, niin ei kuulemma koskaan ehdi.

Eikö ukko voi edes joskus hoitaa lasta yksin kotona?

Kuka nyt tuollaisista typeristä ravintolaillallisista tai leffassa käynneistä olisi kiinnostunut.

Vierailija
139/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap:n kannattaisi itse ehdottaa ajankohtaa? Toki konserin ajankohtaan ei voi vaikuttaa mutta kai esim. leffaan voi mennä sellaisena ajankohtana joka sopii niin ap:lle kuin ystävälle?

Vierailija
140/156 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap haluaa olla lapsensa kanssa. Ei kaikki elämässä ole vain rahaa.

Siinä tapauksessa on turha kitistä, jos ei ole varaa palkata lapsen vahtia silloin tällöin.