Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tuli järisyttävä lista kaikille suomalaisille: Kasvissyönti, pienempi asunto, kaikki vapaa-ajan matkat julkisilla – ”Suuria muutoksia kaikkiin arjen tapoihin”

Vierailija
16.05.2019 |

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/280368-nyt-tuli-jarisyttava-lista-kaik…

nyt kaikki syömään ituja ja polkemaan pyörää!

Kommentit (484)

Vierailija
141/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla siellä sitralla varsinaisia hupiveikkoja tai sitten aivan pölkkypäitä vastavuoroisesti.

Vierailija
142/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokainen tekisi pienen muutoksen, niin se auttaisi paljon. Ei tarvitse äärilleen viedä. Kyllä meistä suomalaisista suurin osa tekee muutoksia pikkuhiljaa. Kierrätys on jo arkea ja nuoret heränneet halpatuotannon vastustamiseen.

Nimenomaan pikkumuutoksia. Esim. jos ihmiset lakkaisivat hukkaamasta ruokaa ja juomaa noin ensalkuun. Keskityttäisiin vähentämään tahallista hävikkiä. Ei jätettäisi jäätelöä lojumaan leipähyllyyn, ja syötäisiin ja juotaisiin ostetut ruuat loppuun. Pieniä ja helppoja muutoksiakin on vielä paljon tekemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi teen jo kaiken noin. Asun pienessä asunnossa, minulla ei ole autoa, matkustan aina julkisilla, olen kasvissyöjä. Ja vielä lapseton kaiken lisäksi. Minä pelastan maailman!

Jos kaikki olis sun kaltaisia, me oltais jo kuoltu sukupuuttoon.

Olet muuten niin turha, että eihän sua tarvita oikeastaan lainkaan.

^ Angstinen yläkoululainen istuu Mäkkärissä ja kertoo äitin ostaman kännykän välityksellä miten maa makaa. :)

Kaikki meni pieleen, ihan kaikki, sun analyysissä.

Täällä työssäkäyvä maisteri kotootaan näpyttää konettaan sairauslomaltaan. Eli tänään olen minäkin turha.

Vierailija
144/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kapselihotelli tornilla olisi helsingin asuntopula ratkaistu ja ilmasto kiittäisi. Ei vaan käy, koska kukaan ei oikeasti halua, että asuntojen hinnat putoisivat, paitsi ne joilla ei ole asuntoa. Ei välttämättä tarvitsisi edes olla kapseleita, vaan sellaiset mini komerot, joissa olisi tyyliin seinältä alaslaskettava sänky ja pikkuinen pöytä. Pesutilat ja vessa saisi olla yhteiskäytössä. Näitähän on joissakin vanhhoissa taloissa, mutta niitä muutetaan kai mielellään isommiksi asunnoiksi.

Vierailija
145/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Hauska miten monella menee kahvi väärään kurkkuun jos itse joutuisi ihan oikeasti muuttamaan jotain elämässään. On niin helppo hurskastella miten luonto on itselle tärkeä kun ei joudu luopumaan mistään. Nyt mitataan sitä onko ihmisistä oikeasti tuijottamaan johonkin muuhunkin kuin siihen omaan napaan.

Minä olen koko elämäni asunut järkevästi pienessä asunnossa, mutta nyt ajattelin ostaa isomman jos joku vihreä sen minulle haluaa myydä ja saada hyvää mieltä. Eipäilen kyllä vihreidenkään luopuvan omista saavutetuista eduistaan jos kaikki muutkaan ei luovu. Sama juttu on valtiotasolla.

No vihreillä on varmasti vakaumuksensa vuoksi vähemmän ns etuja. Mutta kyllä moni esim luopuu lentämisestä kokonaan. Itse siirryn kasvissyöjästä vegaaniksi.

Minä omistan sen verran maata jota pidän hiilinieluna, joten piipertelynne ei minua kiinnosta, eikä oikeastaan ilmastoakaan.

Vierailija
146/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun yhteiskunta on rakennettu sen varaan, että kaikki kuluttaa koko ajan enemmän ja tulokset pitää saada koko ajan kasvamaan?

Oliko virhe siirtää yrityksiä ja virastoja Etelä-Suomeen, niin ettei voi asua työpaikan vieressä? (Voisko useammilla pienemmillä keskittymillä saavuttaa paremman tuloksen?)

Entäs kun kasvatettiin vuosi toisensa jälkeen ihmisiä kertoen, että heillä on oikeus tehdä omat päätökset? Pelastuuko maailma todellisesti vaan sillä, että kaikille sanotaan, että et saa! ...lentää ...autoilla ...syödä enempää ...lämmittää taloasi noin

Siis kaikille kaikissa maissa. Ja kukapa tämän kertoisi niille etuoikeutetuille rikkaille ja yritysten johdoille? Ette saa voittoa, eikä teidän tuotteita itse asiassa edes saa enää valmistaa ja myydä, vaikka joku niitä haluaisi.

Ja ei, vaikka kaikki suomalaiset tekis kaiken oikein, niin Kiinaa ja Jenkkejä se ei kiinnosta yhtään! Niille on ihan sama vaikka Suomen kumittais kartalta. Mutta kyllä, yritän elää ekologisesti, ei oo lapsia, autoa, punaista lihaa, paljoa ulkomaisia ruokia, isoa asuntoa tai lentolomia.

Vierailija
147/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jokainen tekisi pienen muutoksen, niin se auttaisi paljon. Ei tarvitse äärilleen viedä. Kyllä meistä suomalaisista suurin osa tekee muutoksia pikkuhiljaa. Kierrätys on jo arkea ja nuoret heränneet halpatuotannon vastustamiseen.

Nimenomaan pikkumuutoksia. Esim. jos ihmiset lakkaisivat hukkaamasta ruokaa ja juomaa noin ensalkuun. Keskityttäisiin vähentämään tahallista hävikkiä. Ei jätettäisi jäätelöä lojumaan leipähyllyyn, ja syötäisiin ja juotaisiin ostetut ruuat loppuun. Pieniä ja helppoja muutoksiakin on vielä paljon tekemättä.

Juu, mutta noilla ei valitettavasti ole mitään merkitystä. Kaunista käytöstä tietysti.

Sitäpaitsi jos en ole koskaan jättänyt jäätelöpakettia leipähyllyyn (ilmeisesti hyvinkin yleistä?) en voi vähentää siitä 90 %:a.

Vierailija
148/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitran lista? Täytyy olla kännissä tehty.

Vierailija
149/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo paitsi että noilla asioilla ei ole kuin aivan minimaallinen merkitys. Asuminen ja lentäminen on ne isot asiat, joilla oikeasti on eniten väliä. Sen jälkeen yksityisautoilu. Syökö lihaa vai porkkanaa, on marginaalinen tekijä noihin verrattuna.

Tietenkin jos asuu pienessä yksiössä 3 hengen polyamor suhteessa, ei lennä tai autoile ja käävelee töihin, korjaa vaatteensa, eikä osta uusia, niin silloin alkaisi se kasvisyönti olemaan jo omassa hiilijalanjäljessä merkittävä parannus. Nyt on vähän niin, että ihmiset lentelee ja asuu isoissa kämpissä, hybridiautoineen ja pitävät itseään vihreinä vastuullisina kuluttajina, kun ovat kasvisyöjiä. 

Vierailija
150/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan jo toteutettu aika suuri osa noista eikä elämä ole ollenkaan hankalaa, päinvastoin helpompaa ja stressittömämpää kuin ennen.

Muutettiin lähelle keskustaa asumaan, joten ei käytetä autoa lähes ollenkaan, koska kaikki hoituu niin helposti ilman. Tätäkin kirjoitan leikkipuistossa matkalla tarhasta kotiin. Käytiin kaupan kautta, koska molemmat osuvat kilometrin kotimatkan varrelle.

Lomamatkoja ei hirveästi tehdä ja kesäksi on suunnitteilla kotimaan matka junalla. Kotinurkilta löytyy kaikkea kivaa huvipuistosta lähtien.

Asunto ei ole pieni, mutta omakotitaloihin verrattuna olisi pienemmästä päästä. Kasvissyöjiksi emme ole vielä ryhtyneet, mutta kasvispainotteisuutta on lisätty ihan huimaamattakin ja erityisesti papuja, linssejä, kotimaisia juureksia jne.

En koe vielä luopuneeni mistään. Päinvastoin. Olen saanut helpomman ja kiireettömämmän arjen sekä enemmän aikaa perheeni kanssa. Koko perheelle monipuolisemmat harrastusmahdollisuudet. Monipuolisempaa ja terveellisempää ruokaa.

Vierailija
151/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi pitäisi lopettaa toi Sitra, jossa ”meidän rahoilla” haaveillaan suomalaisten elämän romuttamisesta totaalisesti.

152/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan oikeasti aivan sama, mitä me täällä Suomessa teemme tai jätämme tekemättä. Niin kauan kuin esim. Kiina, Yhdysvallat, Intia yms. jatkavat nykyistä, mistään piittaamatonta politiikkaansa ja syytävät ilmoille kilpaa saasteita, meidän tekomme ovat kuin yksi kärpänen Saharassa. Meidän ei pidä mennä halpaan ja ruveta täällä kituuttamaan maapallon puolesta ennen kuin isommat näyttävät konkreettista mallia. Minä syön lihaa, ajan dieselautolla, poltan takkaa ja inhoan julkisia kulkuneuvoja hyvällä omallatunnolla. En ole naiivi, älkää tekään olko turhaan.

Vierailija
153/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päästöt on jo 50 % keskimääräisistä. Syyt, en lennä, enkä autoile, enkä shoppaile. Kannattaisi tosin ehkä shoppailla vähän enemmän, niin saisin ehkä naisen, ja asumisen päästöt puolittuisivat, ja olisin sitten jo säästötavoitteissa. 

Vierailija
154/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa monella imagoaan rakentavalla hipsterilläkin tulla vielä tippa linssiin menneitä aikoja haikaillessa, kun ei ole enää varaa autoilla, matkustaa lentäen ja syödä salaa lihaa etelän lomalla.

Eläköön vihreät! On hienoa olla ilmassa!

Vierailija
155/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kfkdkrkke kirjoitti:

Taitavat olla siellä sitralla varsinaisia hupiveikkoja tai sitten aivan pölkkypäitä vastavuoroisesti.

Veikkaan, että ovat HÖNÖJÄ, suuripalkkaisia ja korkeakoulutettuja toki

Vierailija
156/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli kaikki vastuulliset vihervassarit menee nyt ja pariutuu miehen kanssa, jolla on mahdollisimman iso talo. Näin saadaan isoimmat pudotukset asumisen hiilijalanjälkeen/nuppi. Nyt on eettiset syyt naida rikas mies. Tämä jos mikä on Win-Win-Win tilanne, jossa nainen-mies ja planeetta voittavat.

Vierailija
157/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TotuusSattuu kirjoitti:

Hauska miten monella menee kahvi väärään kurkkuun jos itse joutuisi ihan oikeasti muuttamaan jotain elämässään. On niin helppo hurskastella miten luonto on itselle tärkeä kun ei joudu luopumaan mistään. Nyt mitataan sitä onko ihmisistä oikeasti tuijottamaan johonkin muuhunkin kuin siihen omaan napaan.

Kun ei tarvitse luopua mistään. Sinunkaan ei todellisuudessa tarvitse.

Et tule yhtään paremmaksi ihmiseksi, vaikka kuinka ruoskisit itseäsi. Eikä sinun ihan oikeasti tarvitse, sillä olet ihan riittävän hyvä ihminen jo tuolla tasolla.

Käy vain entiseen malliin kaupassa ja kuluta. Laita raha liikkumaan ja pidä siten osaltasi maailman puhtaimman ja yhden ekooogisimmista maista talous hengissä. Siten autat tehokkaimmin asiassasi.

Vierailija
158/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt sen verran monta vuosikymmentä ollut lentelemätön ja kompaktisti asuva kierrätys- ja tee-se-itse-henkinen minimalisti, että syön jatkossakin lihaa ja pidän sen vanhan dieselin, jolla pääsee aina tarvittaessa helvetin kauas ihmisten ilmoilta. Pitäkööt listansa.

Vierailija
159/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma, kun lentomatkailua ei tuossa mainita... Taas aletaan säästämään väärästä päästä. Lennetään lentokoneella ilmastokonferenssiin, mutta muistetaan ehdottomasti koneessa juoda kokis paperipillillä. HUOH.

Juuri näin.

Vierailija
160/484 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helv..n elämästä vieraantuneet pösilöt voivat haistaa vaikka sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän