Nyt tuli järisyttävä lista kaikille suomalaisille: Kasvissyönti, pienempi asunto, kaikki vapaa-ajan matkat julkisilla – ”Suuria muutoksia kaikkiin arjen tapoihin”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/280368-nyt-tuli-jarisyttava-lista-kaik…
nyt kaikki syömään ituja ja polkemaan pyörää!
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Alkoholihuumeen hiilijalanjälki on myös todella suuri, ja alkoholin käytön vähentäminen on myös ekoteko, vaikka eihän siitä tietysti huumeen valmistajat ja kauppiaat pidä.
Kieltolaki voimaan ja kovat rangaistukset käytöstä. Kannabiksesta suoraan linnaan. Turhaa energian kulutusta. Paljon on pilven hiilijalanjälki?
Ai ei vai? Nää olikin vasureiden lempijuttuja.
Vierailija kirjoitti:
TotuusSattuu kirjoitti:
Hauska miten monella menee kahvi väärään kurkkuun jos itse joutuisi ihan oikeasti muuttamaan jotain elämässään. On niin helppo hurskastella miten luonto on itselle tärkeä kun ei joudu luopumaan mistään. Nyt mitataan sitä onko ihmisistä oikeasti tuijottamaan johonkin muuhunkin kuin siihen omaan napaan.
Minä olen koko elämäni asunut järkevästi pienessä asunnossa, mutta nyt ajattelin ostaa isomman jos joku vihreä sen minulle haluaa myydä ja saada hyvää mieltä. Eipäilen kyllä vihreidenkään luopuvan omista saavutetuista eduistaan jos kaikki muutkaan ei luovu. Sama juttu on valtiotasolla.
No vihreillä on varmasti vakaumuksensa vuoksi vähemmän ns etuja. Mutta kyllä moni esim luopuu lentämisestä kokonaan. Itse siirryn kasvissyöjästä vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitran raportti ohittaa täysin tärkeimmän asian. kuluttajien määrän eli lapsiluvun alentamisen. Pilliasioista ja kestokasseista ollaan tohkeissaan, mutta väestönkasvua ei uskalleta kritisoida?
Juu, ehdottomasti suomalaisten pitää kuolla sukupuuttoon että maailma pelastuu.
Suomen alueesta tulee sitten asumaton, vai miten se nyt menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on pilven hiilijalanjälki?
.
Ei se kovin suurin ole, koska sitä voi kasvattaa pellolla auringonvalossa, kuten sitä nytkin kasvatetaan. Perinteisimpiä maatalouskasveja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kerro totuutta: luonnon kannalta työtön on paras, koska työttömällä ei ole varaa kuluttaa. Eli palkkoja pitää alentaa reilusti ja työttömyyttä lisätä. Päästään Intian tasolle kohtalaisen helposti, kunhan vain ostovoima saadaan tarpeeksi alas.
Intia nostetaan usein esiin näissä per capita -vertailuissa. Intian alhainen päästöluku johtuu siitä, että yhteiskunta on äärimäisen epätasa-arvoinen ja suuri osa kansasta elää absoluuttisessa köyhyydessä ilman sosiaaliturvaa. Suomenkin päästöluvut saadaan putoamaan kun ryhdytään soveltamaan samaa järjestelmää. Samalla säästyy iso osa valtion budjetista eli tämä olisi win-win. Talvella Suomen köyhälistö kuolisi katuojaan, mikä ehkä jonkun mielestä vois olla mallin heikko puoli. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sattumalta toteuttanut nuo. Muutin pienempään asuntoon kävelymatkan päähän työpaikasta. Lopetin lihansyönnin pari vuotta sitten. Auton käyttö lähes kokonaan loppunut. Pyöräilen/kävelen kauppoihin ja lisäksi as.oy:ssä toimii kierrätys mallikkaasti.
Ei muuten ole ollut vaikeaa pikku hiljaa totutella.
Nyt sitten alat miettiä miten saat 90% tuosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ei se kovin suurin ole, koska sitä voi kasvattaa pellolla auringonvalossa, kuten sitä nytkin kasvatetaan. Perinteisimpiä maatalouskasveja Suomessa.
Ilmastonmuutoksen torjunnassa ja biopolttoaineiden tuotannossa hamppu olisi todella hyvä kasvi.
Mielestäni (eikä tämän pitäisi edes olla mielipidekysymys) kaikkien on laitettava kortensa kekoon planeettamme tulevaisuuden puolesta ja on hyvä että kansalaisia opastetaan elämään ekologisemmin.
MUTTA niin kauan kun Suomen osuus tässä kaikessa on promillen luokkaa, ei ole mitään syytä siirtyä takaisin kohti askeettista elämäntyyliä. Suomi on jo ihan tarpeeksi esimerkillinen päästöissään. Alkaa taas vain menemään liikaa siihen, että suomalaiset miettivät liikaa mitä muut meistä ajattelevat, kun tosiasiassa suurimmat saastuttajat hyvä jos tietävät Suomen olemassaolosta.
Lähtisin tähän mielelläni mukaan jos tämä koskisi koko kansakuntaa. Valitettavasti uskon että todellinen toive tässä on että köyhät ja keskiluokka pakotetaan pikkukoppeihin ja maksamaan itsensä kipeiksi ja suurituloiset asuvat yhä kartanoissaan ja porskuttavat kuluttaen ihan entiseen tahtiin.
Kun työmatkaa on yli 30 kilometriä suuntaansa, ja bussit kulkee juhannuksena ja jouluna, niin arvon päättäjät voisivat ensin tulla näyttämään kuinka tämä työmatka kuljetaan esim. pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ilmastonmuutoksen torjunnassa ja biopolttoaineiden tuotannossa hamppu olisi todella hyvä kasvi.
Eikä vain hyvä, vaan paras kasvi mitä maailmassa on.
Miten meille käy.
Asumme tiettömän taipaleen takana saaressa.
Pakko olla vene ja moottori, pitkää matkaa ei pysty soutamaan.
Siten on 25 km kauppaan ym paikkoihin ja yhtään bussia ei sinne kulje.
Oneksi on maata ja metsä ja järvestä saa kalaa.
Olemme jo varsin hyvin hiilijalanjälkeä pienentäneet, kun kaikki tontilla olevat talot on rakennettu oman metsän puista omassa pihassa työstettynä.
Mitä vielä yhteiskunta mriltä haluaa. Käymme auton ruppanalla kerran viikossa kaupassa.
Itse en aio muuttaa yhtikäs mitään. Kiina, Afrikka, Amerikka ja Intia tuhoavat planeetan ja Suomella ei ole siinä mitään osaa tai arpaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei huvisaastuttamiseen puututa esim. mopot ja moottoripyörät!?
Lisään listaan vielä mönkijät, huviveneet ja lomalennot. Mutta jostain syystä on syytä kurittaa ainoastaan työmatkoihin autoa tarvitsevia kansalaisia, että ilmasto pelastuu. Kannattaisi myös miettiä kerrannaisvaikutuksia kauppaan, teollisuuteen ja yleensä ihmisten toimeen tuloon. Miksi suomalaiset haluavat oikeasti rampauttaa koko maan tieteäen, ettei sillä kuitenkaan kokonaisuuden kannalta ole yhtään mitään merkitystä.
Pyöräily- ja kävelytiet ovat talvisin suorastaan surkuhupaisan kehnosti aurattuja ja hiekotettuja paikoittain. Ja kuitenkin vaaditaan kulkemaan fillarilla myös talviaikaan. Eikö tässä ole pientä ristiriitaa ilmassa??
Tämä on niin turhaa lätinää Suomen kohdalla. Kehitysmaat ne hirveimmät vaikuttajat tässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei huvisaastuttamiseen puututa esim. mopot ja moottoripyörät!?
Lisään listaan vielä mönkijät, huviveneet ja lomalennot. Mutta jostain syystä on syytä kurittaa ainoastaan työmatkoihin autoa tarvitsevia kansalaisia, että ilmasto pelastuu. Kannattaisi myös miettiä kerrannaisvaikutuksia kauppaan, teollisuuteen ja yleensä ihmisten toimeen tuloon. Miksi suomalaiset haluavat oikeasti rampauttaa koko maan tieteäen, ettei sillä kuitenkaan kokonaisuuden kannalta ole yhtään mitään merkitystä.
Niinpä. Miksei ensin luovuta moottorikelkoista, vesijeteistä, huviveneistä, mönkijöistä ja lomalennoista? Miksi juuri työnteosta ja työmatkasta pitää luopua? Eikö meillä ole vielä tarpeeksi työttömiä?
Tyrant kirjoitti:
Eipä kukaan olisi uskonut Titanicin uppoavan neitsytmatkallaankaan, tietyt ihmiset heräävät vasta sitten on liian myöhäistä...jos sittenkään. Huvittavaa, että jotkut ihmiset ovat tehneet lapsia maailmaan, mutta eivät ajattele heidän tulevaisuuttaan ja jokut nuoret tai lapset jotka tulevat elämään tulevaisuudessa eivät tajua tilannettaan. Ihminen on pahimmillaan käsittämättömän tyhmä olento.
Sinä taidat itse olla malliesimerkki sellaisesta.
Mulle mahtuisi pari naista sänkyyn, jos joku haluaa tulla säästämään hiiltä. Ei tarvitsisi pattereitakaan laittaa niin kovalle talvella. Ainut vaan, että en voi ottaa, koska olen työtön, ja kaikki tuet menee heti reisille, jos on joku nainen samassa asunnossa. Yritä tässä nyt sitten tehdä ilmastotekoja.
Mitähän ihmettä tämäkin on tarkoittavinaan? Tiedän esim. 100% varmasti ettei julkinen liikenne riitä koko kansan tarpeisiin edes pk-seudulla saati sitten kunnissa jossa se kulkee paljon harvemmin ja vähempiä reittejä, joten tuon pakottaminen kaikille on yksinkertaisesti sekä hölmöä että ylimielistä koska viherhipeille on ainakin sataan kertaan sanottu ettei se toimi ja kerrottu vieläpä miksei.