J.V. Snellman avioitui 39-vuotiaana teinivaimon kanssa
Vaimo kuoli kymmenisen vuotta myöhemmin 6. lapsensa synnytykseen.
Myös Snellmanin äiti oli kuollut kuudennen lapsen jälkeen lapsivuoteeseen.
Miksi nuo 1800-luvun ihmiset lisääntyivät vaan holtittomasti, eivätkä pidättäytyneet enempää, vaikka joka 3. nainen kuoli raskauteen tai synnytykseen? Ei se isällekään kiva ollut kun jäi monen pienen lapsen kanssa.
Kuulemma tavallista oli että naiset hyvästelivät läheisensä ennen synnytystä, ikään kuin varmuuden vuoksi.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Noniin, tällähän se Suomi nousee, jokaiselle miehelle teinivaimo ja tämä pukkaa vähintään 6 lasta.
(sarkasmia)
Ei mitään sarkasmia vaan ihan täyttä totta! Tällä saataisiin syntyvyys vahvaan nousuun. Eikä tarvitse olla teinejä vaimoina kunhan ovat hedelmällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyseinen tyttö jotain tunsi Snellmannia kohtaan jos kuusi lasta syntyi.
Onhan vastenmielisyyskin tunne. Ei sillä, että tietäisin millaisia tunteita pariskunnan välillä on ollut. ROmanttinen rakkausavioliitto on kuitenkin varsin tuore keksintö.
Kyllä mies saa tytön kiintymään, vaikka taitaa se kyllä olla vähän aivopesua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, tällähän se Suomi nousee, jokaiselle miehelle teinivaimo ja tämä pukkaa vähintään 6 lasta.
(sarkasmia)
Ei mitään sarkasmia vaan ihan täyttä totta! Tällä saataisiin syntyvyys vahvaan nousuun. Eikä tarvitse olla teinejä vaimoina kunhan ovat hedelmällisiä.
Jos maamme presidenttiä käyttäisimme moraalisena esimerkkinä, ikäeroa minun ja tulevan puolisoni välillä voisi olla 40 vuotta.
Olen tosin vasta 45 vuotias, joten niin härskiksi en sentää ala, mutta 20 vuotias neitsykäinen kyllä kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyseinen tyttö jotain tunsi Snellmannia kohtaan jos kuusi lasta syntyi.
Se oli kuule ihan sama mitä tyttö tunsi siihen aikaan.
Roinat ränniin ja takaisin baanelle valtion asioita hoitamaan/ryyppäämään.
Voi pitää jalat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tämä kaava, että ensin seurustellaan oman ikäisen lukioihastuksen kanssa muutama vuosi ja sitten mennään rakkausavioliittoon, on uusi keksintö. Ei sellaista ole ollut suurinta osaa historiasta eikä ole nykyäänkään suuressa osassa maailmaa. Hollywoodilla on osuutta asiaan.
Minä kannattaisin vanhaa mallia, jossa asema ja varallisuus määräävät pääasiassa sen minkälaisen vaimon saa valita. Olen 38-vuotias varsin varakas ja menestynyt yksityislääkäri ja edellisen liiton jäljiltä olisi emännän paikka talossa taas vapaana. Nyt kun katselen naisia niin todella harva oman ikäinen sytyttää yhtä paljon kuin noin 19-24 - vuotiaat, mielellään ottaisi uuden nuoren vaimon taas eikä uutta "vanhaa" noin 35-40-vuotiasta.
Snellman kun ei Suomen Pankin johtajana suostunut devalvoimaan silloista Suomen markkaa, niin se juuri pohjimmiltaan ( seurauksena siitä päätöksestä) ns. suuret kato & nälkävuodet 1860-luvulla.
Valtavan suuri määrä maamme silloisia asukkaita kuoli, aivan sanan mukaisesti, nälkään.
Hirvittävä vaihe Suomen historiassa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä se makkaroita tehtaillut herra Snellman Pietarsaaresta?
Suku perusti makkaratehtaan itse herra isonherran muistoksi.
Suvussa riideltiin tuotteiden laadusta, karjalanpiirakoita vai makkaraa.
Karjalanpiirakat, erityisesti sulhaspiirakat olisivat olleet suvun miesten mielestä tehneet kunniaa esi-isän harrastukselle, mutta enemmistö, eli naiset muistelivat häntä mieluummin henkilökohtaisemmalla tasolla, joten makkaraa sieltä sitten alkoi tulemaan.
Joskus voin kertoa aikani kuluksi Tapolan mustanmakkaran historiasta hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Snellman kun ei Suomen Pankin johtajana suostunut devalvoimaan silloista Suomen markkaa, niin se juuri pohjimmiltaan ( seurauksena siitä päätöksestä) ns. suuret kato & nälkävuodet 1860-luvulla.
Valtavan suuri määrä maamme silloisia asukkaita kuoli, aivan sanan mukaisesti, nälkään.
Hirvittävä vaihe Suomen historiassa.
...siis se juuri AIHEUTTI ne
Kämpissä bilettänyt herraseurue voittaisi monen nykyajan rokkitähden juhlat mennen tullen. Kun tässä nyt kerran laajennettiin Snellmanista 1800-luvun muihin julkkisjuoruihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tämä kaava, että ensin seurustellaan oman ikäisen lukioihastuksen kanssa muutama vuosi ja sitten mennään rakkausavioliittoon, on uusi keksintö. Ei sellaista ole ollut suurinta osaa historiasta eikä ole nykyäänkään suuressa osassa maailmaa. Hollywoodilla on osuutta asiaan.
Minä kannattaisin vanhaa mallia, jossa asema ja varallisuus määräävät pääasiassa sen minkälaisen vaimon saa valita. Olen 38-vuotias varsin varakas ja menestynyt yksityislääkäri ja edellisen liiton jäljiltä olisi emännän paikka talossa taas vapaana. Nyt kun katselen naisia niin todella harva oman ikäinen sytyttää yhtä paljon kuin noin 19-24 - vuotiaat, mielellään ottaisi uuden nuoren vaimon taas eikä uutta "vanhaa" noin 35-40-vuotiasta.
Mutta sinä olet vanha. Hyi kuka haluaisi vanhan setåmiehen kun on oman ikäisiä terhakoita nuoria miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saathan sä ottaa tuon ikäisen naisen, jos joku vaan huoli tuollaisen "yksityislääkärin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saathan sä ottaa tuon ikäisen naisen, jos joku vaan huoli tuollaisen "yksityislääkärin".
*huolii
Vierailija kirjoitti:
Ilman ehkäisyä tulee raskaaksi helposti ja harva ihminen oikeasti pidättäytyisi jos ehkäisyä ei olisi.
Ei tarvitse pidättäytyä, anaaliseksi on varsin varma ja tehokas ehkäisykeino ja sitä on käytetty ennen vanhaan paljonkin ehkäisynä, kondomikin on todella vanha keksintö ja keskeytetty yhdyntä rytmimenetelmän ohella yhdessä käytettynä kohtalaisen tehokas ja imetys myös. Varmin näistä on anaaliyhdyntä emätinyhdynnän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä se makkaroita tehtaillut herra Snellman Pietarsaaresta?
Suku perusti makkaratehtaan itse herra isonherran muistoksi.
Suvussa riideltiin tuotteiden laadusta, karjalanpiirakoita vai makkaraa.
Karjalanpiirakat, erityisesti sulhaspiirakat olisivat olleet suvun miesten mielestä tehneet kunniaa esi-isän harrastukselle, mutta enemmistö, eli naiset muistelivat häntä mieluummin henkilökohtaisemmalla tasolla, joten makkaraa sieltä sitten alkoi tulemaan.
Joskus voin kertoa aikani kuluksi Tapolan mustanmakkaran historiasta hieman enemmän.
Oliko herra Tapola kotoisin afrikasta vai miksi hänellä oli musta makkara?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(sarkasmia)
Niin 6 lasta niin kuin kehitysmaissa?
Niin naiset tekemään työt ja kärsimään ja miehen panos olisi se mikä miehelle omasta mielestä asiassa kuin asiassa kuuluu eli nolla.
Vierailija kirjoitti:
Metoon hengessä vaadin Snellmanin tapauksesta täydellistä tutkintaa.
Hänet on revittävä alas kansakunnan jalustalta, vanhat satasen setelit on poltettava roviolla ja koulujen historiankirjoihin kirjoitettava totuus, millaisen toksisen maskuliinisuuden edustaja hän oli.
Peppi Pitkätossu on sensuroitava.
Puhumattakaan Urkista, jolla oli naisia joka sormelle. Toimittajat vaikenivat niistä silloin.
Jussi köyri myös Elisabeth Järnefeltiä, joka oli siis Aino Sibeliuksen äiti.