Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkanlaskijat, lomapalkoista kysymys

Vierailija
13.05.2019 |

Juu, tiedän että ei ole oikea paikka kysyä, mutta jos joku pystyisi selittämään logiikan, niin pääsen sillä pitkälle.

Eli kuukausipalkkalaisen kesäloma, miten lasketaan. Täältä yritin katsoa, mutta en tajua tuota esimerkkiä.

https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuosiloma/loma-ajan-palkka-lomaraha-ja…

Esimerkissä sanotaan, että lomapalkka on 2000 eli sama kuin normaalipalkka. Mutta kuitenkin siihen tulee nuo lauantait. Miten? En tajua mihin perustuu tuo jako normaalipalkan ja lomapalkan välillä. En ainakaan noista päivistä tule mitenkään tuota jakoa. Mitä en nyt hoksaa? Miten palkka voi olla sama kun kuitenkin siellä on mukana ne lauantait ja missä ne otetaan huomioon?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, se jakaja olikin työehtosopimuskohtainen. Meillä teknologiateollisuuden tessin mukaan lomapvpalkan jakaja on 25.

Näköjään lompvpalkka saadaan jakamalla kk-palkka (loma?)kuukauteen sisältyvien työpäivien lukumäärällä. Ilmeisesti se siis voi vaihdella jos pidät esim osan lomasta kesäkuussa ja osan heinäkuussa. Kannattaa siis pitää loma sellaisena kuukautena jossa on mahd. vähän työpäiviä 🙂 tämähän on kyllä paljon edullisempi kuin tuo 25 jakajana.

Siinä esimerkissä oli kuitenkin käytetty tuota 25 jakajana, vaikka en ole koskaan elänyt kuukautta, jossa olisi 25 työpäivää!

https://www.erto.fi/palvelut/tyo-ja-elama/toissa/3314-miten-lomapalkka-…

Vierailija
22/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että täällä olisi ollut edes hyvä kysymys tuntipalkkalaisten lomista, mutta ei....

Älä nyt hyvä ihminen sotke loma-aikaa ja lomapalkkaa. Lomapäiviä kertyy ja niitä pidetään, lomapalkka on ihan suoraan laskennallinen juttu.

Jos on kertynyt 26 lomapäivää, niistä maksetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no jos avaisit mitä et ymmärtänyt.

En siis ymmärtänyt, millä perusteella tuo 2000 jakaantuu noin eli miten kuukausipalkasta lasketaan lomapäivien osuus. Sitä kun tarvitaan lomarahan laskemiseen.

Tuossahan on työpäiviä 6 ja lomapäiviä 18. Eihän tuo 2000 euroa silloin noin jakaannu kuin tuossa esimerkissä.

Kuukausipalkasta lasketaan LOMAPÄIVÄPALKKA jakamalla se 25:llä, mitä vittua erto. Miksei voi tuossa esimerkissä sitä kertoa.

Näin ollen lomapäiväpalkka esimerkissä on 80 € ja 80 € * 18 = 1440.

Ole hyvä.

No niin, tätä juuri tarkoitin. Mutta jos tuo jaetaankin 25:llä ja ne todelliset päivät ovatkin 24, eihän tätä samaa päiväpalkkaa voi enää käyttää niihin työpäiviin, kun sitten tulee jotain muuta kuin 2000.

No niinhän se onkin. Tuossa pitäisi ne lomat ulkopuoliset 6 työpäivää olla 2000/21=95,24 eli n. 571 e. Tuo esimerkki on kyllä perseestä mutta ei siihen varmaan muut kuin tarkkaavaiset ole takertuneetkaan.

Vierailija
24/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että täällä olisi ollut edes hyvä kysymys tuntipalkkalaisten lomista, mutta ei....

Älä nyt hyvä ihminen sotke loma-aikaa ja lomapalkkaa. Lomapäiviä kertyy ja niitä pidetään, lomapalkka on ihan suoraan laskennallinen juttu.

Täällä ei nyt näköjään edes ymmärretä, mitä kysyin. Ihan sama nyt, montako päivää kertyy, vaan pointti on se, millä lasketaan se palkka päivää kohti. Kun aika usein tulee tilanne, että saman kuun aikana maksetaan sekä lomapäiviä että työpäiviä ja niiden palkkahan pitäisi olla saman verran. Mutta jos kuukausipalkka on vakio ja lasketaan jollain muulla päiväpalkalla kuin sen kuukauden todellinen päivien lukumäärä, eihän siitä tule sitä vakiokuukausipalkkaa.

Vierailija
25/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli edellisen työpaikan työehtosopimus oli Erton sivuilla. Sain ihan normaalia kuukausipalkkaa ja saman summan joka ikinen kuukausi, koska minulla ei ollut olosuhdelisiä tai muuta sellaista. Helmikuussa maksettiin jokaiselle viikon lomaraha talvilomasta pitipä sen milloin tahansa. Kesäkuun palkan mukana maksettiin kesäloman lomaraha pitipä kesäloman milloin ja millaisissa pätkissä tahansa. Lomaraha oli yhteensä puolet kuukausipalkasta. Minulle oli ihan sama miten palkanlaskennassa se laskettiin. Aloittajan tapauksessa asialla on merkitystä vain silloin, kun työsuhde loppuu tai työntekijä on pitänyt palkattomia kuukausia, joilta ei ole kertynyt lomapäiviä.

Vierailija
26/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli edellisen työpaikan työehtosopimus oli Erton sivuilla. Sain ihan normaalia kuukausipalkkaa ja saman summan joka ikinen kuukausi, koska minulla ei ollut olosuhdelisiä tai muuta sellaista. Helmikuussa maksettiin jokaiselle viikon lomaraha talvilomasta pitipä sen milloin tahansa. Kesäkuun palkan mukana maksettiin kesäloman lomaraha pitipä kesäloman milloin ja millaisissa pätkissä tahansa. Lomaraha oli yhteensä puolet kuukausipalkasta. Minulle oli ihan sama miten palkanlaskennassa se laskettiin. Aloittajan tapauksessa asialla on merkitystä vain silloin, kun työsuhde loppuu tai työntekijä on pitänyt palkattomia kuukausia, joilta ei ole kertynyt lomapäiviä.

Siis maksetaanko joka paikassa lomaraha kerralla, vaikka loman pitäisi pätkissä? Talvilomakin? Senkö takia tämä laskenta nyt ei muita kiinnosta lainkaan? 

Vierailija
27/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin onkin laskennallinen juttu, sitähän minä tässä nyt laskenkin. :D Tottakai maksetaan, mutta mitä niistä maksetaan, sitähän minä nyt yritän selvittää. 

Jos tämä asia on sinulle päivänselvä ja kysymys oli mielestäsi tyhmä, selitä minulle, miksi tuossa esimerkissä on lomapäivistä maksettu 1440 euroa eikä 1500 euroa? Kai nyt jotakuta muutakin kiinnostaa maksetaanko lomarahaa 750 vai 720 euroa? :D 

Vierailija
28/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän vielä kommentoin, että onhan sinullekin jollakin tavalla määräytynyt tuo viikon talviloman lomaraha. Et sinäkään siinä puolta kuukausipalkasta ole saanut, vaan pelkästään puolet yhden viikon palkasta. Siinä on ihan sama tilanne kuin tässä minun ihmettelemässäni esimerkissä eli jollain tavalla on laskettu palkka lomapäiviä kohti, josta puolet on sitten lomaraha. 

Vierailija
29/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän vielä kommentoin, että onhan sinullekin jollakin tavalla määräytynyt tuo viikon talviloman lomaraha. Et sinäkään siinä puolta kuukausipalkasta ole saanut, vaan pelkästään puolet yhden viikon palkasta. Siinä on ihan sama tilanne kuin tässä minun ihmettelemässäni esimerkissä eli jollain tavalla on laskettu palkka lomapäiviä kohti, josta puolet on sitten lomaraha. 

Huoh sentään. Jospa kysyt asiaa vaikka esimieheltäsi tai palkkasihteeriltä. Tai työkavereilta.

Vierailija
30/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh sentään. Jospa kysyt asiaa vaikka esimieheltäsi tai palkkasihteeriltä. Tai työkavereilta.

Huoh vain itsellesi. Jo aloituksessa kerroin, että tiedän tämän olevan väärä paikka tämän asian kysymiseen. Ajattelin vain, että täällä joku voisi jo nyt tätä asiaa valottaa, jos ymmärtää asiasta jotain. Kyse on nyt tuosta nimenomaisesta esimerkikstä eikä esimerkiksi mistään yksilöllisestä tessistä tms tilanteesta, johon kukaan ei voisi nyt yleisellä tasolla antaa vastauta. Tässä näitä huokailijoita ja "tietäjiä" tuntuu olevan, mutta kukaan ei edes yritä selittää. No on tuossa pari kommentoijaa, jotka näköjään ymmärsivät, mitä kysyin, mutta muut vastaukset ovat vain tätä ylimielistä huokailua. Jos asia on niin päivänselvä ja pidätte minua tyhmänä, miksei voi edes yrittää selittää. Ja jos asia ei kiinnosta, voi mennä johonkin muuhun ketjuun huokailemaan. 

Vierailija
31/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vielä niille, jotka jaksavat asiaa kanssani ajatella, eihän tuo 25 jakaja voi toimia tapauksissa, joissa kuukausipalkka on aina sama ja lomapäivän palkka on täsmälleen saman suuruinen kuin työpäivän palkka. Tuollaisina kuukausina, joina on sekä lomapäiviä että työpäiviä, nehän pitää laskea erikseen tyyliin työpäivät x päiväpalkka + lomapäivät x päiväpalkka. Tällöinhän työpäivät + lomapäivät on pakosti se, jolla kuukausipalkka jaetaan, että nämä täsmäävät. Tuossa esimerkissä ei kyllä näin ole. Siksi mietinkin, putoaako ne lauantait sieltä kuitenkin jotenkin pois vai mitä tuossa tapahtuu. 

Vierailija
32/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hoitoalalla kunnan työtekijänä lauantaita ei lasketa lomapäiväksi. Eli jos olen neljä viikkoa lomalla niin silloin minulta menee 20 lomapäivää.

Lomarahat meillä maksetaan vasta syksyllä ja ne maksetaan pidetyistä lomista.

Etkö ap voi kysyä palkanlaskijalta tuota asiaasi?

Vierailija
33/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa työpaikoissa ei onneksi lasketa lauantaita lomapäiväksi. :)

Vierailija
34/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin onkin laskennallinen juttu, sitähän minä tässä nyt laskenkin. :D Tottakai maksetaan, mutta mitä niistä maksetaan, sitähän minä nyt yritän selvittää. 

Jos tämä asia on sinulle päivänselvä ja kysymys oli mielestäsi tyhmä, selitä minulle, miksi tuossa esimerkissä on lomapäivistä maksettu 1440 euroa eikä 1500 euroa? Kai nyt jotakuta muutakin kiinnostaa maksetaanko lomarahaa 750 vai 720 euroa? :D 

En ihan ymmärrä mitä haet, mutta kuten joku jo aiemmin avasi tuon erton esimerkin niin se on ihan selvä.

2000/25=80

18x80= 1440

Miksi 18 eikä 15 , lauantai on arkipäivä vaikka et duunissa olisikaan ja syö lomapäiviä , yleensä. . Virallisen version voit kaivaa jostain.

En ymmärrä huoltasi lomarahan määrästä vaikka se maksettaisi joka lomapäivälle erikseen eikä yhdellä kertaa niin lopputulos on sama , ei se kasva tai pienene. Puolet lomapäivien=lomapalkan määrästä .

Vierailija
35/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vielä niille, jotka jaksavat asiaa kanssani ajatella, eihän tuo 25 jakaja voi toimia tapauksissa, joissa kuukausipalkka on aina sama ja lomapäivän palkka on täsmälleen saman suuruinen kuin työpäivän palkka. Tuollaisina kuukausina, joina on sekä lomapäiviä että työpäiviä, nehän pitää laskea erikseen tyyliin työpäivät x päiväpalkka + lomapäivät x päiväpalkka. Tällöinhän työpäivät + lomapäivät on pakosti se, jolla kuukausipalkka jaetaan, että nämä täsmäävät. Tuossa esimerkissä ei kyllä näin ole. Siksi mietinkin, putoaako ne lauantait sieltä kuitenkin jotenkin pois vai mitä tuossa tapahtuu. 

Erto:

"Tästä säännöstä on myös poikkeus: Joidenkin työehtosopimusten mukaan päiväpalkka lasketaan jakamalla kuukausipalkka luvulla 25. Tällöin lomapalkka pitää kuitenkin tasata seuraavassa palkanmaksussa niin, että työntekijä saa saman palkan kuin jos olisi loman sijaan töissä."

Vierailija
36/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä rautalankaa: 

Tapa 1. 

2000 / 24 (=todellinen palkallisten päivien lukumäärä)= 83,33 (=päiväpalkka) 

83,33 * 6 = 500 työpäivien palkka yhteensä

83,33 * 18 = 1500 lomapäivien palkka yhteensä

Tapa 2. 

2000 / 25 = 80 

80*6 = 480

80 * 18 = 1440

Minä tekisin tavalla 1. Tavalla 2 maksetaan vain 1920 euroa, joten se ei voi olla oikein. Mutta mikä on se tapa, jolla nuo linkin esimerkin luvut on saatu? 

Vierailija
37/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on niin vaikeaa ap:lle? Tuossa erton linkissähän asia on väännetty ihan rautalangasta.

Työntekijä saa normaalin kuukausipalkan suuruisen palkan myös niinä kuukausina kun hän on lomalla. Lomapalkan jakaja on 25, eli jos kk-palkka on 2000 e, niin yhden yhden päivän lomapalkan arvo on 2000/25=80. Jos lomaa pidetään kolme viikkoa, niin lomapäiviä kuluu 18 (ma-la). 18 *80=1440, eli kolmen viikon loman lomapalkka on tuo 1440.

Koska työntekijä saa kuulta kuukausipalkan suuruisen summan, niin hänelle maksetaan lomapalkka, ja kuukausipalkan erotus. Tässä ei siis lasketa kuukauden todellisia päiviä, vaan todennäköisesti palkkalaskelmalla on seuraavat rivit:

Kuukausipalkka 2000 e

Lomapalkka 1440 e

Kuukausipalkan vähennys -1440e

Lopputulos on siis +-0, eli kuukausipalkasta vähennetään tuo osa, joka on maksettu lomapalkkana. Tähän päälle maksetaan vielä lomaraha, joka määräytyy tessin mukaan. Jos lomaraha on 50%, niin tässä tapauksessa lomaraha on 1440/2=720 e.

Vierailija
38/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä mitä haet, mutta kuten joku jo aiemmin avasi tuon erton esimerkin niin se on ihan selvä.

2000/25=80

18x80= 1440

Miksi 18 eikä 15 , lauantai on arkipäivä vaikka et duunissa olisikaan ja syö lomapäiviä , yleensä. . Virallisen version voit kaivaa jostain.

En ymmärrä huoltasi lomarahan määrästä vaikka se maksettaisi joka lomapäivälle erikseen eikä yhdellä kertaa niin lopputulos on sama , ei se kasva tai pienene. Puolet lomapäivien=lomapalkan määrästä .

Mutta mistä niiden työpäivien palkka tuli? Niiden päivien palkkahan pitäisi olla yhtä suuri kuin lomapäivien. 80 * 6 ei ole 560. 

Vierailija
39/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi

Tuntipalkkalaisilla on eri kaavat, heillähän kk-ansiotkin vaihtelevat hieman riippuen kuukaudesta.

Vierailija
40/58 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000/25=80

18x80= 1440

Mutta mistä niiden työpäivien palkka tuli? Niiden päivien palkkahan pitäisi olla yhtä suuri kuin lomapäivien. 80 * 6 ei ole 560. 

????

Sulla on nyt joku mutka ajattelussa

Esimerkin työajanpalkka on kk-palkka miinus lomapalkka kuten monasti jo kerrottu 2000-1440 = 560

Palkka kk palkkaisella sama oli töissä tai lomalla ! Eihän se mihinkään muutu.