Keittiöspykologit apua!
Mitä tehdä kun mies ei anna minun istua paikallaan tai katsella televisiota rauhassa?
Jos istun liian kauan tai katselen vain televisiota, mies hermostuu selvästi, käy rauhattomaksi, rupeaa luettelemaan mitä pitäisi tehdä tai rupeaa huutamaan lapsille.
Tilanne rauhoittuu kun nousen ja rupean tekemään jotain.
Voiko johtua siitä että miehen äiti on kuulemma aina ollut sellainen ettei ole istunut tai katsellut televisiota, ei kuulemma tee niin ikinä. Tai jos istuu niin neuloo tai tekee jotain muuta näperrystä vähintään.
Ja tämä on kerrottu kyllä ettei hänellä ole ikinä aikaa istua. Ikinä.
Rupean oikeasti väsymään kun en saa päivän aikana levätä hetkeäkään vaan mun täytyy jatkuvasti tehdä jotain. Olen koittanut tästä puhua ja huomauttaa silloinkin kun tilanne on päällä, mutta reaktio on se, että puhun paskaa ja mies lähtee itse ulos tai tekemään jotain. Paikallaan hän ei pysty olemaan jos minä olen siinä. Istuu ja katsoo televisiota tai ottaa päikkärit kunhan minä en ole paikalla.
Mitä tehdä?
Kommentit (25)
Siinä vaiheessa kun oma kotini alkoi vaikuttaa valvotulta työleiriltä sai se kyttääjä etsiä oman asunnon.
Vaikka meillä on lapsia. Omassa kodissa täytyy saada olla oma itsensä!
Rassukalle tulee turvaton olo, kun et mammaile ympäriinsä. :(
Pahempi kuin pieni huomionhakuinen lapsi. Ei olisi mun huushollissani kauan tuollainen. Antaisin imurin käteen ja sanoisin, että: "Tunnin imurointi on riittävä tällä kertaa".
Voisiko mies olla stressaantunut tekemättömistä kotitöistä? Itseäni ainakin ärsyttää jos toinen ei tee mitään ja hirveästi olisi tehtävää. Voisitko kysyä häneltä että miksi hän hermostuu? Tai ennakoida tilannetta sanomalla hänelle että aion nyt istua ja katsoa tv:tä ainakin 20 min. Niinhän se lapsillekin toimii, ennakointi niin tilanne ei yllätä miestä.
Olen muuten oikea psykologi jos se jotain auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Teet saman kuin tekisit jos miehesi olisi koira. Ignoroit sen ja teet omaa juttuasi. Miehesi tottuu kyllä ajan kanssa siihen näkyyn, että Nainen Istuu.
Toki herää kysymys miten olette lapsiakin tehneet ja tästä on tullut ongelma nyt yhtäkkiä?
Tilanne on pahentunut huomattavasti vuosien saatossa. Olen jaksanut kauan olla jaloillani päivät, nyt rupean varmaan käymään vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko mies olla stressaantunut tekemättömistä kotitöistä? Itseäni ainakin ärsyttää jos toinen ei tee mitään ja hirveästi olisi tehtävää. Voisitko kysyä häneltä että miksi hän hermostuu? Tai ennakoida tilannetta sanomalla hänelle että aion nyt istua ja katsoa tv:tä ainakin 20 min. Niinhän se lapsillekin toimii, ennakointi niin tilanne ei yllätä miestä.
Mä teen jo muutenkin meillä kaikki ja kämppä on tiptop. Aina tietenkin voi taittaa pyykkiä yms ja sitä teenkin jos haluan jonkun ohjelman katsoa.
Sama puhelimen kanssa, hän saa tuijottaa luuriaan mutta minua kehottaa heti laittamaan puhelimen pois ja keskittymään häneen.
Vierailija kirjoitti:
Rassukalle tulee turvaton olo, kun et mammaile ympäriinsä. :(
Samaa mieltä.
Mammailua ei ole telkkari tai puhelin vaan jatkuva touhuaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen jo muutenkin meillä kaikki ja kämppä on tiptop. Aina tietenkin voi taittaa pyykkiä yms ja sitä teenkin jos haluan jonkun ohjelman katsoa.
Sama puhelimen kanssa, hän saa tuijottaa luuriaan mutta minua kehottaa heti laittamaan puhelimen pois ja keskittymään häneen.
Sun mies on oikeesti hullu ja häiriintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama puhelimen kanssa, hän saa tuijottaa luuriaan mutta minua kehottaa heti laittamaan puhelimen pois ja keskittymään häneen.Sun mies on oikeesti hullu ja häiriintynyt.
Kiitos, olen samaa mieltä. 😄
Voisin tietysti neuloa tai paikata kalsareita mutta meidän 2 vee ei taas anna mun tehdä sitä.
Et eipä oikein tiedä mitä tehdä. Rauhaa en tässä talossa saa.
Mies terapiaan, ap provonkirjoituskurssille.
Kuulostaapa tosi häiriintyneeltä tuo suhteenne. Miten ihmeessä voit olla tuossa suhteessa, mieshän on ihan todella alistava ja kauhea. Hae apua itsellesi, että pääset pois tuosta suhteesta.
Tuo olisi oikeasti ihan kauheaa.
Omassa kodissa saa levätä juuri silloin kuin haluaa ja siltä tuntuu. Kotitöitä kuuluu säännöstellä oman kokemuksen mukaan, ja vaikka sain käsityksen, ettet edes jätä kotitöitä omalta osaltasi tekemättä, sekään ei maailmaa kaada, jos on välillä jotain tekemättä vähän pidempään.
Voi olla, että miehesi on saanut mallin puuhastelevasta perheenäidistä lapsuudenkodistaan, mutta voi myös olla, että hän ylipäätään ahdistuu siitä, että ollaan vaan rauhassa eikä koko ajan pyritä jotain tavoitetta kohti, edes pienien puuhien muodossa. Joillain ihmisille kai tulee pelkästä oleilusta tunne, että kaikki on rempallaan.
Tiedän muitakin koteja, joissa pariskunnan toinen osapuoli tai toinen vanhemmista kontrolloi tuolla tavalla muiden olemista.
Minulle koti on niin tärkeä levon, rauhan ja vapauden tyyssija, että vastaavassa tilanteessa käynnistäisin keskustelun asiasta tai jos muu ei auta, niin ignoroisin vaan moiset komentelut, kuten joku ehdottikin. Kannattaa kuitenkin yrittää kertoa miehelle, että kärsii tämän huomauttelusta ja haluaa muutoksen asiaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Omassa kodissa saa levätä juuri silloin kuin haluaa ja siltä tuntuu. Kotitöitä kuuluu säännöstellä oman tunteen mukaan, ja vaikka sain käsityksen, ettet edes jätä kotitöitä omalta osaltasi tekemättä, sekään ei maailmaa kaada, jos on välillä jotain tekemättä vähän pidempään.
Voi olla, että miehesi on saanut mallin puuhastelevasta perheenäidistä lapsuudenkodistaan, mutta voi myös olla, että hän ylipäätään ahdistuu siitä, että ollaan vaan rauhassa eikä koko ajan pyritä jotain tavoitetta kohti, edes pienien puuhien muodossa. Joillain ihmisille kai tulee pelkästä oleilusta tunne, että kaikki on rempallaan.
Tiedän muitakin koteja, joissa pariskunnan toinen osapuoli tai toinen vanhemmista kontrolloi tuolla tavalla muiden olemista.
Minulle koti on niin tärkeä levon, rauhan ja vapauden tyyssija, että vastaavassa tilanteessa käynnistäisin keskustelun asiasta tai jos muu ei auta, niin ignoroisin vaan moiset komentelut, kuten joku ehdottikin. Kannattaa kuitenkin yrittää kertoa miehelle, että kärsii tämän huomauttelusta ja haluaa muutoksen asiaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Omassa kodissa saa levätä juuri silloin kuin haluaa ja siltä tuntuu. Kotitöitä kuuluu säännöstellä oman kokemuksen mukaan, ja vaikka sain käsityksen, ettet edes jätä kotitöitä omalta osaltasi tekemättä, sekään ei maailmaa kaada, jos on välillä jotain tekemättä vähän pidempään.
Niinpä.
Mua häiritsee kummankin meistä, niin mun kuin miehenkin ahdistuminen tilanteesta.
Ei ole hyvä että kotona on niin rauhaton tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Sukkaa neulomaan vaan.
Niinpä.
Miten sä suostut tuollaiseen alistamiseen? Toihan on ihan hullua.
Teet saman kuin tekisit jos miehesi olisi koira. Ignoroit sen ja teet omaa juttuasi. Miehesi tottuu kyllä ajan kanssa siihen näkyyn, että Nainen Istuu.
Toki herää kysymys miten olette lapsiakin tehneet ja tästä on tullut ongelma nyt yhtäkkiä?