Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies hoitaa lasta kotona arkisin, mutta ei tee päivän aikana mitään. Mikä avuksi?

Vierailija
13.05.2019 |

Olen lopen väsynyt. Meillä on mieheni kanssa 1.5 vuotias poika ja mieheni hoitaa häntä päivisin, kun olen itse töissä. Olen tottakai kiitollinen, että mieheni mahdollistaa minulle työnteon, mutta tässä on yksi tosi iso ongelma. Ihan sama miten paljon olen töissä, JOKA päivä tulen sotkuiseen kotiin, jossa ei ole tehty mitään koko päivän aikana. Pyykkejä ei ole pesty, ei olla tiskattu, mies ei ole syönyt mitään itse, lelut ja roskat ovat levitetty ympäri lattioita. Heti kun ovesta astuu sisälle pitää alkaa siivoomaan, tekemään ruokaa ja mies ojentaa lapsen minulle lähtien itse lepäilemään, kun hänellä oli niin rankka päivä.
Olen yrittänyt jutella, että jos laittaisimme lapsen hoitoon, jotta mieheni voisi etsiä töitä, mutta se ei kuulemma tule kuulookaan, koska hänen mielestään lapsi tarvitsee isänsä/äitinsä kanssa oloa nyt erittäin paljon (joka on totta, en sitä kielläkkään). Itse haluaisin olla kotona hoitamassa pikkuista, mutta kun mies on työtön, niin näin tämä on parempi. Jos kummatkin kävisi töissä, niin voisin tehdä pienempiä tunteja, jolloin olisi enemmän voimia hoitaa kotia.
Olen alkanut harkita eroa, sillä tällätavalla mistään ei tule mitään. Vaikka käyn töissä, niin koko perheen pyörittäminen kaatuu omaan niskaan täysin, eikä mies ole kauhean osallinen mihinkään. Rahallisesti tekisi tiukempaa, mutta uskoisin pärjääväni hyvin yksinkin. Olen yrittänyt jutella miehen kanssa asioita, mutta ei hän kuuntele.
Te naiset (ja miksei miehetkin) joilla on samanlaista ollut, niin mitä olette tehneet? Kuulostan varmasti tosi ikävältä niuholta, mutta en vain enää jaksa tätä päivästä päivään.

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kolmen lapsen kotiäiti, (mieheni on ollut samojen kolmen lapsen koti-isä) ja täytyy kyllä myöntää että 1,5-vuotias on sillä tavalla rasittavassa iässä, että hänen kanssaan ei välttämättä kauheasti kotitöitä tehdä.

Pikkulapsiaika on sillä tavalla korvaamatonta ja ohikiitävää, että ehdotan (ja ehdottaisin myös, jos sukupuoliroolit ovat toisinpäin) että pistäisit eroaikeet syrjään ja tekisitte yhdessä puolen tunnin kotityörynnistyksen joka ilta lapsen mentyä nukkumaan. Rynnistykseen kuuluisi myös seuraavan päivän lounaan esivalmistelu, jotta kotona olija voisi viettää rauhassa aikaa taaperon kanssa.

Vierailija
2/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä pidän ylivoimaisesti tärkeimpänä tuota, että hoitaa lapsen. Kotitöitä voitte tehdä yhdessä. Ota asia vakavaan keskusteluun hänen kanssaan.  Jos hän tuntee itsensä osaamattomaksi noissa kotitöissä, neuvo kädestä pitäen pyykinpesut yms helpoimmat ensin. Kun lapsi on 2-vuotias, pakota mies hakemaan työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala. Itse tuossa tilanteessa tein ihan kaiken, miehen ei tarvinnut kuin käydä töissä. Miehesi on laiska. Miten teillä hommat meni sinun äitiysloman aikana?

Vierailija
4/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli ihan sama. Olen itsekin sitä mieltä, että perhevapaalla olijan tärkein tehtävä on keskittyä lapseen, mutta ihan oikeasti, jo kasvatuksellisista syistä syömisen jälkeen laitetaan astiat tiskikoneeseen ja pyyhitään pöytä, ripustetaan märät ulkovaatteet kuivumaan jne. Muutaman tiukan keskustelun ja miehen loukkaantumisen ("sulle ei riitä mikään mitä teen!") jälkeen homma lähti kuitenkin luistamaan ja mies oikeasti oppikin tekemään niitä kotitöitä paremmin ja tehokkaammin. Pakko tuossa on nostaa kissa pöydälle, en itse ainakaan jaksaisi tehdä toista työpäivää kotona palkkatyöpäivän lisäksi, kun toinen kuitenkin on lapsen kanssa kotosalla 24/7. Ns. normaali ja terve taapero ei kuitenkaan mitenkään estä sitä, etteikö samalla voisi pestä koneellista pyykkiä tai vaikka vaihtaa lakanoita sänkyyn. 

Vierailija
5/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala. Itse tuossa tilanteessa tein ihan kaiken, miehen ei tarvinnut kuin käydä töissä. Miehesi on laiska. Miten teillä hommat meni sinun äitiysloman aikana?

No silloin hoidin kaiken itse, sillä miehellä oli työpaikka silloin vielä, mutta yt-neuvottelut yllätti. 

Ap

Vierailija
6/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luoja. Olen kyllä varma, että oma mieheni toimisi samoin jos olisi lapsen kanssa kotona. Nyt mieheni käy vaan töissä. Viikonloppuna vie kerran lapsen ulos ja välillä siivoilee keittiötä. Nyt olen aloittanut työt, niin olen suorastaan joutunut pakottamaan miehen osallistumaan enemmän. Suurin osa miehistä on laiskoja paskoja, sen olen huomannut.

Vierailija
7/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hemmetin paljon niitä kotitöitä voi olla?

Vierailija
8/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero tämän takia? 

Kyllä on heppoisia nämä nykyavioliitot. 

Yritä auttaa miestäsi aikatauluttamaan päivä siten, että pystyy pitämään perussiisteyttä kodissa ja sinun on kivempi tulla. 

Voi tarvita ihan konkreettisia ohjeita, missä järjestyksessä kannattaa päivän rutiinit tehdä.  Lapsi varmaan nukkuu päiväunet, ehkä pitkähkötkin vielä tuossa iässä. 

Siinä ajassa ehtii paljon. 

Itse tein kahdenkin pienen kanssa kyllä kodin työt, kun mies kävi töissä pitkääkin päivää. Mutta minä olenkin nainen :D

Vierailija
9/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kolmen lapsen kotiäiti, (mieheni on ollut samojen kolmen lapsen koti-isä) ja täytyy kyllä myöntää että 1,5-vuotias on sillä tavalla rasittavassa iässä, että hänen kanssaan ei välttämättä kauheasti kotitöitä tehdä.

Pikkulapsiaika on sillä tavalla korvaamatonta ja ohikiitävää, että ehdotan (ja ehdottaisin myös, jos sukupuoliroolit ovat toisinpäin) että pistäisit eroaikeet syrjään ja tekisitte yhdessä puolen tunnin kotityörynnistyksen joka ilta lapsen mentyä nukkumaan. Rynnistykseen kuuluisi myös seuraavan päivän lounaan esivalmistelu, jotta kotona olija voisi viettää rauhassa aikaa taaperon kanssa.

Tämä kävisi minulle, mutta mies ei suostu siihen. Hän vain valittaa, kuinka oli niin rankka päivä ja rupee pelaamaan/selaamaan puhelinta. Katoaa täysin omiin maailmoihin eikä häneen saa puheyhteyttä. Olen miettinyt masennuksen mahdollisuutta, mutta mies kieltää sen täysin.

Ap.

Vierailija
10/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pidän ylivoimaisesti tärkeimpänä tuota, että hoitaa lapsen. Kotitöitä voitte tehdä yhdessä. Ota asia vakavaan keskusteluun hänen kanssaan.  Jos hän tuntee itsensä osaamattomaksi noissa kotitöissä, neuvo kädestä pitäen pyykinpesut yms helpoimmat ensin. Kun lapsi on 2-vuotias, pakota mies hakemaan työtä.

Minä en tajua, etteikö kotitöitä voisi tehdä päivän aikana ja siitä huolimatta hoitaa lapsen/lapset esimerkillisesti?

Ei minulle tuottanut mitään vaikeuksia pitää koti siistinä ja mies ja lapset ruokittuna, kun olin kotona kolmen alle kouluikäisen kanssa. Ihan hyvin ehdittiin silti viemään vanhin esikouluun, keskimmäinen pari kertaa viikossa kerhoon, ulkoilemaan päivittäin kaksi kertaa, leikkimään pikkuautoilla ja nukeilla. Ehdin jopa ompelemaan vaatteita itselleni ja lapsilleni.

Ainoa, mitä en ehtinyt, oli jatkuva älypuhelimella roikkuminen ja somettaminen.

Vierailija
11/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin hoidin kaiken itse, sillä miehellä oli työpaikka silloin vielä, mutta yt-neuvottelut yllätti. 

Ap

Muistutapa tuosta miestä. Jos mies vetosi silloin, että hän on päivät töissä niin sinä voit tehdä samoin. Älä anna periksi.

Vierailija
12/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa kotikuri.

Vierailija
13/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kahden pienen lapsen kotiäiti. Mies on päivät töissä ja kyllä minä hoidan kodin siinä samalla, kuin lapsetkin. Koen, että tämä kuuluu minulle, kun mies kuitenkin tuo suurimman osan rahasta taloon ja näin meillä on illat aikaa puuhata yhdessä, kun kotityöt ja ruuat on tehty jo päivällä. Leluja kun keräillään pitkin päivää esim päiväunille mennessä kaikki siivotaan, niin ei pääse koti muuttumaan kaaokseksi. Pyykit suoraan koriin ja roskat roskiin, niin nekään ei jää lojumaan. En minä tuollaista ukkoa jaksaisi katsella, joka ei mitään saa aikaiseksi päivän aikana. Ei tuo ole todellakaan reilua sinua kohtaan. Nyt täytyisi vain saada ukko älyämään, että tuo on kohtuutonta. Eikö hänellä ole aikaa levätä silloin, kun lapsi nukkuu päiväunet? Näen vaihtoehtoina ukko töihin, ero tai sitten miehen on pakko alkaa hoitamaan edes osa kotitöistä.

Vierailija
14/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero tämän takia? 

Kyllä on heppoisia nämä nykyavioliitot. 

Yritä auttaa miestäsi aikatauluttamaan päivä siten, että pystyy pitämään perussiisteyttä kodissa ja sinun on kivempi tulla. 

Voi tarvita ihan konkreettisia ohjeita, missä järjestyksessä kannattaa päivän rutiinit tehdä.  Lapsi varmaan nukkuu päiväunet, ehkä pitkähkötkin vielä tuossa iässä. 

Siinä ajassa ehtii paljon. 

Itse tein kahdenkin pienen kanssa kyllä kodin työt, kun mies kävi töissä pitkääkin päivää. Mutta minä olenkin nainen :D

Jos mies on pystynyt tekemään palkkatyössä ilman jatkuvaa ohjeistusta, niin kyllä hän osaa tehdä samoin kotonakin. Lapsen aikataulu pitää olla tiedossa, mutta muuten on sama mihin aikaan tekee mitäkin.

Vierailija
15/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään joka päivä koti kiillä, jos ollaankin ihan vaan oltu ja siinä jäänyt siivoamiset ja pyykkäilyt tekemättä. Mutta ei se nyt joka päivä näin ole. Sehän on vain etu lapselle nähdä kotihommia ja lapsi syö monesti paremmin jos saa osallistua itse ruokien valmistamiseen.

Vierailija
16/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en kerkee päivällä tekemään kotitöitä niin teen ne illalla sillä aikaa kun mies valvoo lapsia. Täytyyhän silläkin olla mahdollisuus viettää aikaa lastensa kanssa.

T:kotiäiti

Vierailija
17/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut kotiäitinä 5 vuotta.

Töihin palasin kun nuorin lapsi oli 2-vuotias.

Pakko myöntää, että meilläkin jäi kotityöt iltaan ja mies sai tehdä niistä ison osan. Lasten hoitaminen vie paljon aikaa silloin kun niitä lapsia oikeasti hoitaa.

Joku 1-3 v lapsi on hyvin työläs hoidettava, sillä häntä ei voi päästää hetkeksikään silmistä. Siinä iässä lapsi on hyvin ehtiväinen eikä osaa vielä varoa yhtään mitään. Ei siinä paljon kotitöitä ehdi tekemään.

Töihin meneminen helpotti meidän perheen arkea valtavasti. Lasten viihdytyksen ja varhaiskasvaksen hoiti päiväkoti, ja oma koti pysyi siistinä päivän aikana (eli kotitöiden määrä väheni).

Vaikka kotiäitiys oli raskasta, oli se silti omalla tavallaan antoisaakin aikaa. En ole katunut kertaakaan kotiäitivuosiani.

Vierailija
18/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita miehesi lukemaan tämä ketju.

Meillä on maatila ja olen äitiyslomat sun muut tehnyt töitä samalla lapset hoitaen ja lisäksi muidenkin erityislapsia siinä sivussa hoitanut ym yritystä pyörittänyt eli on todella vaikea asennoitua tuohon yhden lapsen hoidon rankkuuteen.

Vierailija
19/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleen tuttu rouva joka pesi perunat valmiiksi ja laittoi kattilaan ajatellen että mies keittäisi ne.

Mutta kattilasta puuttui vesi.  Perunat olivat siis raakoja edelleen kotiin palatessa.

Asiaan: lapsen hoito on oikeaa työtä.

Vastaus: tein mieluimmin itse kun kuuntelin nalkutusta.

Vierailija
20/154 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme luusereita tekin mieheksi valitsette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme