Miehen valehtelu minun vikani?
Kuulin eilen niin paksua soopaa että pakko tarkistaa voiko tämä asia todella olla näin jonkun muunkin kuin mieheni mielestä.
Mies on koko suhteemme ajan valehdellut asioista. Joskus pienemmistä, joskus isommista. Aina olen antanut asiat anteeksi ja eteenpäin ollaan menty. Pettämisestä ei ole koskaan ollut kyse mutta kaikesta muusta (raha-asiat yms). onkin sitten laskettu lööperiä. Minulla ei ole koskaan ollut muuta kun vahva epäilys pahimmista jutuista, joten ihan kaikista valheista en ole häntä edes kiinni saanut.
Viikonloppuna sain tietää (mies reissuhommissa), että hän oli perjantaina valehdellut minulle menevänsä nukkumaan vaikka hän oli sillä hetkellä 50km päässä ryyppäämässä viimeisiä rahojaan. Sain tietää tästä seuraavana aamuna, vaikka epäilyksiä olikin illalla jo. Kun kohtasin miehen asiaan liittyen, selityksenä oli että koska olen niin hirveä omistushaluinen lehmä, hän JOUTUU valehtelemaan että pääsee kavereiden kanssa kaljalle.
En todellakaan ole omistushaluinen enkä toivottavasti lehmäkään. Miestä ei ole koskaan pidetty kotona vankina, hän on aina saanut mennä ja on mennytkin juomaan kavereiden kanssa (meidän viimeisiä rahoja, lainarahoja, ties mitä rahoja). Hän on mennyt juomaan kavereiden kanssa meidän riitojen jälkeen, kun meillä on ollut yhteistä menoa. Hän on sanonut olevansa paikassa A, hän onkin ollut aivan jossain muualla. Hän on lähtenyt henkilöiden A ja B kanssa, jättänyt heidät ja lähtenyt omia menojaan. Hän on jättänyt tulematta kotiin koska on "sammunut" jonnekkin jatkoille henkilöiden luo ketä en edes tunne.
Minulla on semmoinen tunne, että ehkä tuossa vaiheessa on ymmärrettävää että saattaa otsasuoni hiukan sykkiä kun hän lähtee. Nytkin oli lainannut rahaa ties keneltä ihme tyypeiltä, tuhlannut samalla tosiaan meidän vikat rahat (pitäisi säästää muuttoon ja olihan tuossa minun syntymäpäivänikin viikonloppuna josta en saanut mitään muistamista) ja kaiken kukkuraksi valehteli.
Voiko valehtelu olla koskaan sen vastapuolen vika vai onko miehellä jotain tosi pahasti vialla? Keskustelua! Tämä on minusta aivan pöyristyttävä kulma katsoa näitä asioita ja en voi tajuta miten kukaan voi ajatella asioista noin ihmeellisesti...
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla suhde mun exään. :D Tekstiä lukiessa tuli sellainen olo, kuin joku toinen kertoisi hänestä.
Oli myös viinaan menevä, tykkäsi lähteä ryyppyreissuille kavereidensa kanssa, ei ollut rehellinen aikatauluista tai siitä missä milloinkin oli. Ei aina edes ilmoittanut itsestään päiväkausiin kun lähti noille reissuilleen. Joi surutta meidän yhteisiä rahoja ja sitten lainaili isoja summia aina milloin keneltäkin. No, kun ero tuli (hän jäi lopulta kiinni pettämisestä) niin hän syytti mua juuri tuohon tyyliin kuin sun miehesi sinua; pettäminenkin oli minun syyni, sillä olinhan niin kamala eikä olisi muuten päässyt minusta eroon muuta kuin pettämällä. :DIhan oikeasti, jätä tuo sika.
Juu itselläkin tuli ihan samat vibat, että olen elänyt tuon saman paskan joskus... Näitä ihmisiä on oikeasti yllättävän paljon ja monesti taustalla on rankka lapsuus, rikollisuutta nuoruudesta lähtien jne. Paljon myös runsasta päihteiden käyttöä. Tuollainen ihminen on niin sekaisin omassa päässään, ettei eläminen ole mitenkään normaalia... Yleensä haluavat kumppanikseen juuri sellaisen kiltin ja hyväsydämisen äitihahmon, jota voi kyykyttää ja hyväksikäyttää.
Ovat oppineet ihan lapsuudesta miten hyötyä muista ihmisistä. Esimerkiksi rankka lapsuus (päihteitä, väkivaltaa, jompi kumpi tai molemmat vanhemmat kuolleet), niin sitten elämään on tullut joku "pelastava enkeli", joka säälii ja tarjoaa apuaan vaatimatta mitään itselleen, niin elämä pyörii vaan oman navan ympärillä ja se jää helposti päälle sinne aikuisuuteen.
15 MERKKIÄ, JOISTA TUNNISTAT MYRKYLLISEN MANIPULAATION
1. Epäjohdonmukaisuudet: Manipuloija saattaa sanoa yhtenä päivänä puolisolleen, että ”sinä olet kyllä kuvottava ihminen”. Seuraavana päivänä hän saattaa kieltää sanoneensa näin tai kääntää asian niin, että ei ainakaan tarkoittanut mitä sanoi: ”kyllähän sinun nyt se olisi pitänyt käsittää”. Uhri alkaa kyseenalaistaa itseään ja sitä, miten on tulkinnut tilannetta. Usein mollaamisen lomaan tulee myös hyviä hetkiä ja kehujakin, jolloin kohde helposti ajattelee, että eihän tässä mitään, että kaikki onkin ihan hyvin. Kehumisvaihe mahdollistaa sen, että suhteet voivat jatkua pitkäänkin.
●●●
2. Mollaaminen: ”Aiotko lähteä ulos tuo paita päällä” on harmiton kysymys, mutta jos se toistuu jatkuvasti, kohde alkaa väkisinkin miettiä, että tavassa, jolla hän pukeutuu, on jotain vikaa. Manipuloija saattaa myös kertoa, että toinen olisi oikein hyvä ihminen, jos hänellä ei olisi näitä ja näitä ominaisuuksia. Usein manipuloija mollaa kohdetta myös vitsin varjolla.
●●●
3. Syyllistäminen: Puoliso saattaa haukkua ja syyllistää kumppaniaan kyyneliin saakka esimerkiksi ennen vieraiden tuloa, mutta on vieraiden tullessa itse aurinkoinen ja hyväntuulinen. Jos syyllistetyllä on aiemmin tapahtuneen vuoksi vaikeuksia päästä juhlatunnelmaan, lyttääjä saattaa sanoa jälkikäteen, että tämä pilasi kaikkien illan tai tokaista jopa vieraiden kuullen, että tuo nyt on tuollainen hapannaama.
●●●
4. Anteeksipyytely: On hyvin tyypillistä, että manipuloinnin kohde onkin se, joka pyytelee toistuvasti anteeksi kaikkea mahdollista, vaikka alunperin toinen on se, joka on käyttäytynyt huonosti. Kohde myös usein kokee, ettei ole tarpeeksi hyvä ja mikään mitä hän tekee ei riitä.
●●●
5. Heikkoihin kohtiin iskeminen: Manipulointia strategianaan käyttävä puoliso käyttää manipuloinnin kohteen heikkoja kohtia, virheitä ja hänelle tär-keitä asioita lyömäaseina. ”Sinun äitisikin/kaverisikin on ihan idiootti.” Jos uhri on joskus menettänyt malttinsa, manipuloija palaa tilanteeseen aina uudestaan ja uudestaan ja koko tilanne saatetaan kääntää aivan joksikin muuksi.
●●●
6. Oikeuttaminen: Manipuloija löytää aina oikeutuksen käytökselleen. Hän saattaa esimerkiksi sanoa, ettei hänen tarvitsisi raivota perheelleen, jos nämä vain toimisivat kuten hän haluaa. Vaikka puoliso ja lapset yrittäisivät parhaansa, he eivät kuitenkaan voi estää maltin menettämistä. Vähitellen puoliso ja lapset alkavat ajatella, että heissä itsessään on jotain vikaa.
●●●
7. Sisäinen hälytyskello: Usein kohteen intuitio kertoo, että jokin on pielessä. Kanssakäyminen puolison kanssa saattaa esimerkiksi olla aina jännittynyttä, epämukavaa tai puoliso voi tuntua uhkaavalta.
8. Uudet alut: Kohde saattaa sanoa uupuneena riidan jälkeen, että haluaa eron. Tässä vaiheessa manipuloija lupaa yleensä tälle ummet ja lammet. Pari saattaa ostaa sormuksen, lähteä matkalle tai muuten sopia aloittavansa alusta. Usein kohde haluaa uskoa uuteen alkuun, sillä se on jollain tapaa pienempi paha kuin tilanteen jatkuminen ahdistavana tai lopullinen ero. Luvatut ja sovitut asiat kuitenkin unohtuvat pian.
●●●
9. Itsetunnon horjuttaminen: Manipuloija leimaa usein kohteensa herkkänähkaiseksi, epäluuloiseksi, hulluksi tai liioittelevaksi ja vähättelee tämän kokemia tunteita. Hän saattaa tuoda näkemystään esiin myös ulkopuolisille.
●●●
10. Ailahtelevuus: Manipuloijan käytös vaihtelee aurinkoisen ilopillerin ja räjähdysalttiin välillä. Hän saattaa syyttää käytöksestään kohdettaan: ”sinä teit minut taas vihaiseksi”. Ailahtelevuus hämmentää kohdetta.
●●●
11. Hämmentäminen: Manipuloija hallitsee kohdettaan kyseenalaistamalla tätä ja tämän kokemuksia ja näyttäytyy itse uhrille järkevänä, jotta tämä luottaisi häneen.
●●●
12. Projisointi: Manipuloija projisoi omia paheitaan uhriin. Eli jos manipuloija on itse pettäjä, huono rahankäyttäjä tai epärehellinen, hän syyttää kohdettaan juuri samasta ominaisuudesta. Kohde joutuu puolustautumaan.
●●●
13. Muiden mukaan vetäminen: Manipuloija saattaa vetää mukaan omien sanojensa tueksi muita ihmisiä ja väittää heidänkin sanoneen, että kohde on typerä tai osaamaton, vaikka kukaan ulkopuolinen ei olisi niin sanonutkaan.
●●●
14. Ristiriita sanoissa ja teoissa: Manipuloija käyttää hyväkseen helliä sanoja, kuten ”rakastan sinua, enkä koskaan loukkaisi sinua”. Tässä vaiheessa kannattaa katsoa, onko sanojen ja tekojen välillä ristiriitaa –käyttäytyykö manipuloija oikeasti rakastavasti, vai onko kaikki vain sanahelinää.
●●●
15. Vääntely: Manipuloija vääntelee ja kääntelee kohteen sanomisia ja tekemisiä ja löytää niille uusia merkityksiä. Kohde voi huomata joutuvansa puolustautumaan jotain sellaista vastaan, jota hän ei edes ole sanonut tai tehnyt.
Hyi että mitä hirviöitä jotkut ihmiset ovat... Ihan puistattaa... Millainen ap tuo miehesi oli silloin, kun hänet tapasit? Etkö muka nähnyt mitään ongelmia esim. alkon käytön suhteen tai sitä, että menee vain oma etu edellä keinoja kaihtamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla suhde mun exään. :D Tekstiä lukiessa tuli sellainen olo, kuin joku toinen kertoisi hänestä.
Oli myös viinaan menevä, tykkäsi lähteä ryyppyreissuille kavereidensa kanssa, ei ollut rehellinen aikatauluista tai siitä missä milloinkin oli. Ei aina edes ilmoittanut itsestään päiväkausiin kun lähti noille reissuilleen. Joi surutta meidän yhteisiä rahoja ja sitten lainaili isoja summia aina milloin keneltäkin. No, kun ero tuli (hän jäi lopulta kiinni pettämisestä) niin hän syytti mua juuri tuohon tyyliin kuin sun miehesi sinua; pettäminenkin oli minun syyni, sillä olinhan niin kamala eikä olisi muuten päässyt minusta eroon muuta kuin pettämällä. :DIhan oikeasti, jätä tuo sika.
Juu itselläkin tuli ihan samat vibat, että olen elänyt tuon saman paskan joskus... Näitä ihmisiä on oikeasti yllättävän paljon ja monesti taustalla on rankka lapsuus, rikollisuutta nuoruudesta lähtien jne. Paljon myös runsasta päihteiden käyttöä. Tuollainen ihminen on niin sekaisin omassa päässään, ettei eläminen ole mitenkään normaalia... Yleensä haluavat kumppanikseen juuri sellaisen kiltin ja hyväsydämisen äitihahmon, jota voi kyykyttää ja hyväksikäyttää.
Ovat oppineet ihan lapsuudesta miten hyötyä muista ihmisistä. Esimerkiksi rankka lapsuus (päihteitä, väkivaltaa, jompi kumpi tai molemmat vanhemmat kuolleet), niin sitten elämään on tullut joku "pelastava enkeli", joka säälii ja tarjoaa apuaan vaatimatta mitään itselleen, niin elämä pyörii vaan oman navan ympärillä ja se jää helposti päälle sinne aikuisuuteen.
Jos on jo lapsena oppinut, että kaikki säälivät, antavat periksi, yrittävät auttaa ja jopa opettajat hyväksyvät tällaisen rankan lapsuuden omaavan kiusantekoa, koska pitää ymmärtää ja on niin rankkaa... Tällainen hyväksikäyttää myös koulukavereitaan esim. rahallisesti tai manipuloi tekemään jotain hullutuksia ja tietenkin niin, ettei hän saa mitään syitä niskoilleen ja pääsee aina, kuin koira veräjästä.
Meidän ala- ja yläasteen pahin koulukiusaaja oli juurikin tuollainen rankan perhetaustan omaava ja aina hyssyteltiin ja piti ymmärtää... Kas kummaa hänestä kasvoi kunnon rikollinen ja toisen hyväksikäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mun ex oli itse asiassa kokenut kurjan lapsuuden ja muutti luokseni suoraan "äidin helmoista", se oli virhe. Mistään ei halunnut ottaa vastuuta, kaikki vika oli aina muissa. Ryyppääminen kavereiden kanssa kiinnosti jopa juhlapyhinä (mm. joulu) enemmän kuin minun kanssa viettää aikaa. Katselin touhua oikeasti aivan liian kauan, en ymmärrä miten hän aina onnistui puhumaan minut ympäri jäämään ja uskomaan kaikki selitykset ja valheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mun ex oli itse asiassa kokenut kurjan lapsuuden ja muutti luokseni suoraan "äidin helmoista", se oli virhe. Mistään ei halunnut ottaa vastuuta, kaikki vika oli aina muissa. Ryyppääminen kavereiden kanssa kiinnosti jopa juhlapyhinä (mm. joulu) enemmän kuin minun kanssa viettää aikaa. Katselin touhua oikeasti aivan liian kauan, en ymmärrä miten hän aina onnistui puhumaan minut ympäri jäämään ja uskomaan kaikki selitykset ja valheet.
Kun on liian hyväntahtoinen ja huonoitsetuntoinen, niin sietää lähes mitä vaan paskaa kuinka pitkään tahansa... Ja nämä hyväksikäyttäjät osaavat kyllä löytää oikeanlaisen uhrin itselleen, jota pyrkivät muuttamaan mieleisekseen ja saavat hyppimään pillin mukaan... Varsinkin monilla huonoitsetuntoisilla naisilla on se paha vika, että ovat liian nöyrtyviä ja yrittävät olla äidillisen auttavaisia ja pyrkivät välttämään riitoja, joita ihan varmasti tulee, jos yrität hyppiä tuollaisen mielipuolisen tyrannin silmille... Hän ei kestä, että hänelle sanotaan ei...
A) Miksi olet miehen kanssa joka nimittelee sinua lehmäksi? B) Miksi olet miehen kanssa joka on selkeästikin perseaukinen juoppo? C) Miten et ole jo tajunnut että mies pettää sinua? D) Jätä se sika.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä saan sen voiman ja rohkeuden lähteä suoraan sanottuna. Rakastan häntä edelleen eikä tunteita voi noin vaan tappaa vaikka kuinka koitan. Helppoahan se olis, jos ei rakastaisi mutta sen viimesen askeleen ottaminen tuntuu niin pelottavalta että sisuskalut vääntyy ympäri kolmeen kertaan kauhusta. Tottakai ymmärrän, että ei tähän voi jäädä enkä voi enää hänelle anteeksi antaa mutta en vaan tajua mitä ihmettä tässä enää pelkään... Pärjään kyllä juuri ja juuri rahallisesti yksinkin, mitään ylimääräistä en voi ostaa enkä kyllä tarvitsekkaan yms... Kai olen vain niin kiinni niissä onnellisissa muistoissa ja siinä kuvitelmassa siitä tulevaisuudesta mikä meillä piti olla ennenkun tää kaikki romahti kasaan ja en meinaa pystyä päästämään siitä mitenkään irti. Tai että vaikka mitä olen tehnyt ja häntä auttanut ja ollut valmis seisomaan rinnalla niinä huonoinakin päivinä, tässä on kaikki mitä olen ansainnut. Koskee niin pirusti.
- AP
Rakastatko todella? Ettet vaan valehtele itsellesi kun todellisuudessa pelkäät olla yksin?
Sinä itse tuotat noita merkityksiä tunteillesi ja teidän yhteiselollenne. Älä keskity tuohon "rakastamiseen" koska se on selkeästi tunne, joka tässä tilanteessa tuottaa itsellesi aika paljon vahinkoa. Ei se oikeasti tarkoita yhtään mitään, eikä varsinkaan sitä että miehesi kokisi mitään vastaavaa sinua kohtaan. Herää jo.