Miehen valehtelu minun vikani?
Kuulin eilen niin paksua soopaa että pakko tarkistaa voiko tämä asia todella olla näin jonkun muunkin kuin mieheni mielestä.
Mies on koko suhteemme ajan valehdellut asioista. Joskus pienemmistä, joskus isommista. Aina olen antanut asiat anteeksi ja eteenpäin ollaan menty. Pettämisestä ei ole koskaan ollut kyse mutta kaikesta muusta (raha-asiat yms). onkin sitten laskettu lööperiä. Minulla ei ole koskaan ollut muuta kun vahva epäilys pahimmista jutuista, joten ihan kaikista valheista en ole häntä edes kiinni saanut.
Viikonloppuna sain tietää (mies reissuhommissa), että hän oli perjantaina valehdellut minulle menevänsä nukkumaan vaikka hän oli sillä hetkellä 50km päässä ryyppäämässä viimeisiä rahojaan. Sain tietää tästä seuraavana aamuna, vaikka epäilyksiä olikin illalla jo. Kun kohtasin miehen asiaan liittyen, selityksenä oli että koska olen niin hirveä omistushaluinen lehmä, hän JOUTUU valehtelemaan että pääsee kavereiden kanssa kaljalle.
En todellakaan ole omistushaluinen enkä toivottavasti lehmäkään. Miestä ei ole koskaan pidetty kotona vankina, hän on aina saanut mennä ja on mennytkin juomaan kavereiden kanssa (meidän viimeisiä rahoja, lainarahoja, ties mitä rahoja). Hän on mennyt juomaan kavereiden kanssa meidän riitojen jälkeen, kun meillä on ollut yhteistä menoa. Hän on sanonut olevansa paikassa A, hän onkin ollut aivan jossain muualla. Hän on lähtenyt henkilöiden A ja B kanssa, jättänyt heidät ja lähtenyt omia menojaan. Hän on jättänyt tulematta kotiin koska on "sammunut" jonnekkin jatkoille henkilöiden luo ketä en edes tunne.
Minulla on semmoinen tunne, että ehkä tuossa vaiheessa on ymmärrettävää että saattaa otsasuoni hiukan sykkiä kun hän lähtee. Nytkin oli lainannut rahaa ties keneltä ihme tyypeiltä, tuhlannut samalla tosiaan meidän vikat rahat (pitäisi säästää muuttoon ja olihan tuossa minun syntymäpäivänikin viikonloppuna josta en saanut mitään muistamista) ja kaiken kukkuraksi valehteli.
Voiko valehtelu olla koskaan sen vastapuolen vika vai onko miehellä jotain tosi pahasti vialla? Keskustelua! Tämä on minusta aivan pöyristyttävä kulma katsoa näitä asioita ja en voi tajuta miten kukaan voi ajatella asioista noin ihmeellisesti...
Kommentit (111)
Kyllä aikuisen täysvaltaisen ihmisen tekemiset ovat hänen omia valintojaan kaikki. On sitten kyse itsemurhasta, murhasta, taposta, puolison pahoinpitelystä, pettämisestä, pelaamisongelmasta, juomisesta, valehtelusta, you name it. Se, joka laittaa oman käytöksensä toisen syyksi, on selkärangaton olmi.
Mitkään "hyvätkin hetket" eivät tule luottamustasi palauttamaan, eivätkä lopettamaan miehesi valehtelua. Jälkimmäinen lienee ainoa asia, jonka avulla suhteenne voisi jatkua molempia tyydyttävällä tavalla. Siis ei jatkoon. Kerrot miehelle rauhallisesti ja tiukasti, että itse olet asiasi sössinyt ja tämä oli tässä.
Minun exäni oli samanlainen. Alkuun osasi valehdella asiat parhainpäin niin, että olin ihan umpirakastunut kuinka "täydellinen" mies onkaan... Lopulta valehteli itsensä pussiin ja kärsi luottotiedottomuudesta ja rahaa kyllä aina löytyi viinaan ja kavereiden kanssa juhlimiseen. Kävi töissä ja sai hyvää palkkaakin vielä, mutta rahat hupeni ulosottoon, juhlimiseen ja peleihin.
Kun oli viikonlopun ryyppyreissuillaan, niin muisti kyllä mainita, kuinka minä olen niin kamala ä*mä, ettei hän viihdy kotona. Selvä. Olin kamala ä*mä, kun huomasin hänen valehtelut ja olin järkyttynyt. Hän oli se, joka ei millään tahtonut erota, mutta todellakin halusin pois hänen luotaan.
Jos olisin AP hakeutuisin Al-anon tukiryhmään joka on tarkoitettu alkoholiongelmaisen läheisille. Saat näkökulmaa asiaan, kuulet toisten kokemuksia ja ymmärrät että joskus ainut tapa suojella itseään on lähteä tuosta tilanteesta.
Se että sinä haet itsellesi apua voi saada myös miehen ymmärtämään miten vakavasta asiasta on kyse.
Miksi kenenkään valehtelu olisi jonkun toisen vika? Ja minusta tuntuu, että ap:n tapauksessa mies ei oikeastaan kokenut valehtelevansa, vaan häntä ei kiinnosta v*ttuakaan ap:n tunteet, vaan tekee juuri niin kuin itse haluaa. Sitten syyttää toista omista virheistään. Mies on tyypillinen alkoholisoitunut luuseri, jolle ei merkkaa ihmissuhteet mitään muuta, kuin hyötykäyttöä itselleen. Tuokin, että lainailee rahaa muilta, jotta pääsee juhlimaan on ihan silkkaa hyväksikäyttöä.
Kuinka paljon mies on itse säästänyt esimerkiksi teidän muuttoon? Vai oletko sinä se, joka pyrkii säästämään? Häntä ei kiinnosta muuttaa sinun kanssasi eikä häntä kiinnosta näemmä sinun syntymäpäivätkään. Sinä varmaan olet hänelle kuitenkin ostanut kalliita lahjoja ja hän on niistä sitten hyötynyt esimerkiksi on se kiva lähteä viihteelle, kun on uutta kallista hajuvettä... Oletko sinä se, joka antaa saamatta mitään takaisin? Hän käyttää sinua hyväksi. Olet mahdollistanut hänelle ihan mukavat kulissit, mutta häntä ei kiinnosta muu, kuin kaverit ja juhliminen. Kuinka vanhoja olette?
Vierailija kirjoitti:
Juokse tyttö hyvä. Juokse ja nopeasti...
Juuri näin!
Itse en juossut ja nyt olen vaikeasti masentunut ja toivon kuolevan.
Juokse, juokse ja jos sinulla ei ole yhtään rahaa, niin hae apua. Joku osaa varmasti neuvoa, miten sinun on toimittava.
Älä anna elämäsi kulua hukkaan, voimia!
t. superhölmö, joka ei joussut
Eroa heti! Et sinä tuollaisen ihmisen kanssa voi suunnitella mitään tulevaisuutta. Ei ota vastuuta ja varmasti pettääkin mennen tullen, kun oma etu menee muiden edelle.
Kiitos kommenteista, ollaan kolmekymppisiä lapsettomia, yhdessä noin 5 vuotta. Mies ei ole säästänyt senttiäkään, minulla on aika pieni palkka mutta olen saanut jotain kuitenkin kasaan. Muutto olisi ollut vielä miehen työn takia (ei olisi niin pitkä matka kotiin reissusta) ja olisin sen takia joutunut jättämään oman vakityöni yms. Mitäpä sitä ei rakkauden eteen tekisi :) Hän ei kyllä nähtävästi ole valmis edes olemaan rehellinen, noh onneksi ei keretty muuttaa.
Ilmeisesti on vain kaksi vaihtoehtoa, joko tehdään asiat hänen tavallaan tai sitten hän valehtelee ja tekee silti mitä haluaa. V*tuttaa rakastaa tommosta ihmistä.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista, ollaan kolmekymppisiä lapsettomia, yhdessä noin 5 vuotta. Mies ei ole säästänyt senttiäkään, minulla on aika pieni palkka mutta olen saanut jotain kuitenkin kasaan. Muutto olisi ollut vielä miehen työn takia (ei olisi niin pitkä matka kotiin reissusta) ja olisin sen takia joutunut jättämään oman vakityöni yms. Mitäpä sitä ei rakkauden eteen tekisi :) Hän ei kyllä nähtävästi ole valmis edes olemaan rehellinen, noh onneksi ei keretty muuttaa.
Ilmeisesti on vain kaksi vaihtoehtoa, joko tehdään asiat hänen tavallaan tai sitten hän valehtelee ja tekee silti mitä haluaa. V*tuttaa rakastaa tommosta ihmistä.
- AP
Sinä rakastat, hän ei rakasta. Ei hän ole halukas sinun kanssasi mihinkään loppuelämän suhteeseen... Kunhan nyt nyppii rusinat pullasta ja elelee omalla tavallaan häntäheikkinä. Älä nyt saatana pilaa omaa elämääsi tuollaisen vätyksen takia, vaikka kuinka rakastaisit! Vai oletko läheisriippuvainen ja huonoitsetuntoinen? Sellaisen kuvan tuosta saa. Mies vetää sinua, kuin pässiä narussa ja käyttää hyväksi. Ei tule varmaan sinulle yllärinä, jos hän pyörittää tuolla reissuhommissaan muitakin muikkeleita... Se on juuri tuollaisen "miehen" tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, googlaa alkoholismi. Taudinkuvaan kuuluu valehtelu, muiden syyttely, juominen, juomisesta johtuvan häpeän vaientaminen juomisella jne.
Kuten moni muukin on sanonut, niin tuo on klassinen alkoholistin lause. Olen kuullut tuon isäni suusta (äidille) ja ex-miehen suusta (minulle). Olen joskus ihmetellyt miten alholistit toistavat niitä samoja vuorosanoja kaikkialla riippumatta keitä he ovat tai kenen kanssa ovat suhteessa. Käy al-anonin tapaamisissa ja kuulet samat kokemukset muiden kertomana.
Kohta alkaa ap:n puolustelut miestä kohtaan ja mies ei olekaan niin paha, kuin antoi ymmärtää... Näitä juttuja on täällä palstalla pilvin pimein... Kuka normaali ihminen antaisi itseään kohdella tuolla tavoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Sinä rakastat, hän ei rakasta. Ei hän ole halukas sinun kanssasi mihinkään loppuelämän suhteeseen... Kunhan nyt nyppii rusinat pullasta ja elelee omalla tavallaan häntäheikkinä. Älä nyt saatana pilaa omaa elämääsi tuollaisen vätyksen takia, vaikka kuinka rakastaisit! Vai oletko läheisriippuvainen ja huonoitsetuntoinen? Sellaisen kuvan tuosta saa. Mies vetää sinua, kuin pässiä narussa ja käyttää hyväksi. Ei tule varmaan sinulle yllärinä, jos hän pyörittää tuolla reissuhommissaan muitakin muikkeleita... Se on juuri tuollaisen "miehen" tyyliä.
On mulla ollut aina aika huono itsetunto, tässä suhteessakin jälkikäteen mietittynä olen aina mennyt miehen mukaan ja en ole oikein tohtinut koskaan tuoda omia haluamisia esille. Olen aika kiltti ja miellyttämisenhaluinen muutenkin ja saan siitä iloa, että lähellä olevat ihmiset on onnellisia ja tyytyväisiä. Varmaan sitten läheisriippuvainenkin kun annan toisen ihmisen retuuttaa itseäni näin eikä itsekunnioitusta ole ollut vuosikausiin tippaakaan. Jos ystäväni kertoisi miehensä olevan tälläinen, sanoisin että juokse ja lujaa mutta jostain syystä omalla kohdalla se ei vain ole niin helppoa! Rakastan häntä jostain syystä ihan hirveästi ja osaa hän olla aivan mahtavakin. Nyt vain tuntuu että en tunne häntä ollenkaan, kun tuo viimeisin valhe paljastui. Ehkä hän on esittänyt koko suhteen ajan ja en edes tiedä kenen kanssa olen viimeiset 5 vuotta aikaani tuhlannut ja yhteistä tulevaisuutta suunnitellut.
Tuntuu muutenkin, että hänellä aina elämäntavoitteet vaihtuu seuran mukaan. Minun kanssaan hän haaveilee muutosta, lapsista ja on iloinen että alkoholin huuruinen elämä on takana. Suunnittelee muuttoa innoissaan yms. Reissuun päästyään alkaa taas se kaljan kittaaminen ja minä olenkin yhtäkkiä joku kahlitsija ja seison hänen hauskanpitonsa edessä ja pilaan hänen elämänsä. Olen tylsä kotihiiri yms. Siis miten tälläinen voi olla MAHDOLLISTA? Eikö hänellä ole omaa persoonaa ollenkaan? Nyt alkaa taas itkettää, oi voi.
- ap
Ap, viestisi lopussa toivoit keskustelua. Mielestäni asiassa ei ole yhtään mitään keskusteltavaa. Mies valehtelee aivan itse ja on itse syypää valehteluunsa. Toivon, että saat mahdollisimman pian riittävästi rohkeutta ja energiaa erota tuollaisesta miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
On mulla ollut aina aika huono itsetunto, tässä suhteessakin jälkikäteen mietittynä olen aina mennyt miehen mukaan ja en ole oikein tohtinut koskaan tuoda omia haluamisia esille. Olen aika kiltti ja miellyttämisenhaluinen muutenkin ja saan siitä iloa, että lähellä olevat ihmiset on onnellisia ja tyytyväisiä. Varmaan sitten läheisriippuvainenkin kun annan toisen ihmisen retuuttaa itseäni näin eikä itsekunnioitusta ole ollut vuosikausiin tippaakaan. Jos ystäväni kertoisi miehensä olevan tälläinen, sanoisin että juokse ja lujaa mutta jostain syystä omalla kohdalla se ei vain ole niin helppoa! Rakastan häntä jostain syystä ihan hirveästi ja osaa hän olla aivan mahtavakin. Nyt vain tuntuu että en tunne häntä ollenkaan, kun tuo viimeisin valhe paljastui. Ehkä hän on esittänyt koko suhteen ajan ja en edes tiedä kenen kanssa olen viimeiset 5 vuotta aikaani tuhlannut ja yhteistä tulevaisuutta suunnitellut.
Tuntuu muutenkin, että hänellä aina elämäntavoitteet vaihtuu seuran mukaan. Minun kanssaan hän haaveilee muutosta, lapsista ja on iloinen että alkoholin huuruinen elämä on takana. Suunnittelee muuttoa innoissaan yms. Reissuun päästyään alkaa taas se kaljan kittaaminen ja minä olenkin yhtäkkiä joku kahlitsija ja seison hänen hauskanpitonsa edessä ja pilaan hänen elämänsä. Olen tylsä kotihiiri yms. Siis miten tälläinen voi olla MAHDOLLISTA? Eikö hänellä ole omaa persoonaa ollenkaan? Nyt alkaa taas itkettää, oi voi.
- ap
Luultavasti mies on persoonallisuushäiriöinen ja niin itsekäs, kuin vain olla voi. Tottakai hän sinulle sanoo niitä asioita mitä haluat kuulla, jotta palvelu pelaa ja tietää miten sinua saa käännettyä ja väännettyä mieleisekseen. Tuo, että reissussa olemus muuttuu kertoo siitä, että sinua haukkumalla ja arvostelemalla hän saa itselleen jonkinlaisen tekosyyn esimerkiksi pettää ja juhlia. Sinä, kun olet niin hirveä ja kamala, niin saa hakea lohtua muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, viestisi lopussa toivoit keskustelua. Mielestäni asiassa ei ole yhtään mitään keskusteltavaa. Mies valehtelee aivan itse ja on itse syypää valehteluunsa. Toivon, että saat mahdollisimman pian riittävästi rohkeutta ja energiaa erota tuollaisesta miehestä.
Kyllähän se näin minun mielestäni on myös, olen saanut kasvatuksen jossa on opetettu että valehtelu on AINA väärin ja sitä ei voi oikeuttaa millään paitsi tottakai hengen ollessa uhattuna yms (ymmärrätte varmaan pointin). Tuo näkemys poikkeaa niin räikeästi omastani (enkä todellakaan ole tiennyt että mies on tuota mieltä) niin mietin vaan että tästä varmaan saisi sitten mielenkiintoista keskustelua ja voisin mahdollisesti ymmärtää, miksi mieheni on tuota mieltä jos löytyisi joku toinenkin samaa mieltä oleva. Ei näytä ainakaan näin lyhyen ajan sisään löytyneen eli voin ilmeisesti jatkaa sillä linjalla, että tuo on järjettömin asia minkä olen tähän mennessä kuullut...
- AP
Juoppo keksii aina selitykset ja perusteen juomiselleen ja syyllistää juomistaan aina muilla. Mutta se totuus on niin, että yksikään toinen elävä ihminen ei saa juomiskäyttäytymistä muuttumaan. Ainostaan hän ihan itse niin halutessaan saa. Jos alkoholi on se tärkein asia elämässä niin se ei muuksi muutu ellei henkilö ITSE halua sen muuttuvan. Koska te juoppojen hyysääjät oikein tajuatte tämän ?
Ap, nyt keräät itsesi kasaan ja jatkat omillasi. Pärjäät kyllä pienelläkin palkalla, olethan pystynyt säästämäänkin. Mitä sitten tapahtuisikaan, jos muutatte miehen työn perässä, etkä saakaan uutta työtä? Sitten vasta oletkin liemessä kaulaasi myöten. Siinä ei mikään valtava rakastaminen auta, kun toinen juo vuokra- ja ruokarahat, etkä itse pysty maksamaan mitään. Asu itseksesi niin kauan, että tajuat oman arvosi, älä alistu kynnysmatoksi, äläkä anna toisten käyttää itseäsi hyväksi.
Unohda ne hyvät hetket, huonot ovat vetäneet suhteenne miinukselle jo aikaa sitten.
Ap, googlaa alkoholismi. Taudinkuvaan kuuluu valehtelu, muiden syyttely, juominen, juomisesta johtuvan häpeän vaientaminen juomisella jne.