Miehen valehtelu minun vikani?
Kuulin eilen niin paksua soopaa että pakko tarkistaa voiko tämä asia todella olla näin jonkun muunkin kuin mieheni mielestä.
Mies on koko suhteemme ajan valehdellut asioista. Joskus pienemmistä, joskus isommista. Aina olen antanut asiat anteeksi ja eteenpäin ollaan menty. Pettämisestä ei ole koskaan ollut kyse mutta kaikesta muusta (raha-asiat yms). onkin sitten laskettu lööperiä. Minulla ei ole koskaan ollut muuta kun vahva epäilys pahimmista jutuista, joten ihan kaikista valheista en ole häntä edes kiinni saanut.
Viikonloppuna sain tietää (mies reissuhommissa), että hän oli perjantaina valehdellut minulle menevänsä nukkumaan vaikka hän oli sillä hetkellä 50km päässä ryyppäämässä viimeisiä rahojaan. Sain tietää tästä seuraavana aamuna, vaikka epäilyksiä olikin illalla jo. Kun kohtasin miehen asiaan liittyen, selityksenä oli että koska olen niin hirveä omistushaluinen lehmä, hän JOUTUU valehtelemaan että pääsee kavereiden kanssa kaljalle.
En todellakaan ole omistushaluinen enkä toivottavasti lehmäkään. Miestä ei ole koskaan pidetty kotona vankina, hän on aina saanut mennä ja on mennytkin juomaan kavereiden kanssa (meidän viimeisiä rahoja, lainarahoja, ties mitä rahoja). Hän on mennyt juomaan kavereiden kanssa meidän riitojen jälkeen, kun meillä on ollut yhteistä menoa. Hän on sanonut olevansa paikassa A, hän onkin ollut aivan jossain muualla. Hän on lähtenyt henkilöiden A ja B kanssa, jättänyt heidät ja lähtenyt omia menojaan. Hän on jättänyt tulematta kotiin koska on "sammunut" jonnekkin jatkoille henkilöiden luo ketä en edes tunne.
Minulla on semmoinen tunne, että ehkä tuossa vaiheessa on ymmärrettävää että saattaa otsasuoni hiukan sykkiä kun hän lähtee. Nytkin oli lainannut rahaa ties keneltä ihme tyypeiltä, tuhlannut samalla tosiaan meidän vikat rahat (pitäisi säästää muuttoon ja olihan tuossa minun syntymäpäivänikin viikonloppuna josta en saanut mitään muistamista) ja kaiken kukkuraksi valehteli.
Voiko valehtelu olla koskaan sen vastapuolen vika vai onko miehellä jotain tosi pahasti vialla? Keskustelua! Tämä on minusta aivan pöyristyttävä kulma katsoa näitä asioita ja en voi tajuta miten kukaan voi ajatella asioista noin ihmeellisesti...
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoppo keksii aina selitykset ja perusteen juomiselleen ja syyllistää juomistaan aina muilla. Mutta se totuus on niin, että yksikään toinen elävä ihminen ei saa juomiskäyttäytymistä muuttumaan. Ainostaan hän ihan itse niin halutessaan saa. Jos alkoholi on se tärkein asia elämässä niin se ei muuksi muutu ellei henkilö ITSE halua sen muuttuvan. Koska te juoppojen hyysääjät oikein tajuatte tämän ?
Suoraan sanottuna en sanoisi että hänellä välttämättä alkoholiONGELMAA olisi (nyt kun kirjoitin tämän niin kai hänellä jonkin sortin ongelma on mutta ei hän mikään juoppo ole). Hän pystyy olemaan pitkiäkin aikoja juomatta, hoitaa työnsä kunnialla yms. Mutta aina jos saa mahdollisuuden (on joku juhlapyhä, kaverit pyytää ulos yms) hänellä on lähes mahdotonta sanoa ei. Hän varmaan alkaa jo kuvitella, miten kivaa on olla humalassa kavereiden kanssa yms ja sitten siitä on vaikea enää päästää irti kun on innostunut. Sitten tuleekin suuttumus, jos totean että ei ole rahaa tai että oltiin sovittu tekevämme yhdessä jo jotain (menossa syömään tai elokuviin). Sitten alkaa se nurina, että en päästä häntä koskaan mihinkään yms.
Olemme aikoinaan suhteen alussa juoneet aika runsaasti (joka viikonloppu, joskus jopa molemmat päivät) mutta se elämä on ollut takana päin jo vuosia. Miehen ajoittain runsaan pelaamisen takia meillä ei ole juurikaan ylimääräistä rahaa ollut. Hän on ollut tosiaan sitä mieltä, että ei jaksa enää ns. "turhaan" lähteä kapakkaan koska illat toistavat aina toisiaan ja olen ollut samalla linjalla. Ilmeisesti se olikin vain valhetta ja tapa saada minut tyytyväiseksi olemalla samaa mieltä kanssani (käytän itse harvoin alkoholia nykyään koska pelkään humalatilaa kontrollin menettämisen takia jostain syystä, ei ole ongelmaa lähteä kuskiksi tai mukaan selvinpäin, lähinnä se on ongelma miehelle -> olen tylsä ja mökötän hänen mielestään vaan nurkassa kun muut pitää hauskaa).
Hän on vasta pari viikkoa sitten sanonut ystäväni vanhemmilla käydessämme, että on ollut uudesta vuodesta selvinpäin ja ei edes huvita juoda. Nyt tajusin, että hän on valehdellut heillekkin ja ystävilleen asiasta koska palasia yhdistellessäni tämän viimeisen valheen jälkeen, hän on kyllä käynyt näillä salareissuillaan useastikkin tämän vuoden puolella (mm. silloin kun minä makasin sairaalassa leikkauksen jälkeen ja kaipasin tukea).
- AP
Kultaseni, ihminen joka valehtelee akoholinkäytöstään muille, on nimenomaan alkoholisti.
Tuurijuopoksi sanotaan alkoholistia, joka voi olla pitkiäkin jaksoja juomatta.
Mies siis pelaa ja juo rahansa ja sinunkin rahasi, ja se on sinulle ok, koska mies on joskus ihana?
Vierailija kirjoitti:
Mies siis pelaa ja juo rahansa ja sinunkin rahasi, ja se on sinulle ok, koska mies on joskus ihana?
Googletin alkoholismia ja siellä testeissäkin oli vaan jotain että "juotko aamulla, päivällä ja illalla", "Jätätkö juomisen takia aterioita väliin?" "Suunnitteletko päiväsi sen mukaan, milloin ja missä voit juoda?" "Näetkö rankan juomisen jälkeen pelottavia harhanäkyjä?"
Ei hän ole tuollainen. Ei hänen mielessään alkoholi kokoaikaa pyöri ja hän käy missään kaapilla salaa juomassa votupullosta huikkia. Hänellä ei vaan ole omaa tahtoa liittyen alkoholin käyttöön ja hän menee ryhmäpaineen mukana (haluaa varmaan tehdä vaikutuksen kavereihin yms). Hän nauttii kyllä juomisesta ja ilta menee lähes poikkeuksetta överiksi, hän juo usein paljon enemmän kun oli alkuun suunnitellut ja päättyy riitaan ja oksenteluun lähes joka kerta. Alkoholin vaikutuksen alaisena hän saattaa myös äkkipikaisuuksissaan käyttäytyä arvaamattomasti ja jopa väkivaltaiseksi (minua ei ole koskaan lyönyt, uhkaava tosin on ollut monesti mutta 0% mahdollisuus siihen että hän koskaan esim. löisi).
Eli piirteitä on __silloin kun hän on humalassa__ mutta ei hän alkoholia ajattele 24/7 ja ryömi pitkin puistoja paskat housussa tai ole vaikka vaarassa menettää työtään koska menee sinne krapulassa. Tai mistä minä toisaalta tiedän mitä hän reissussa puuhaa, vaikka olisikin baarissa joka vuoron jälkeen. En tiedä miksi edes puolustelen häntä.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletin alkoholismia ja siellä testeissäkin oli vaan jotain että "juotko aamulla, päivällä ja illalla", "Jätätkö juomisen takia aterioita väliin?" "Suunnitteletko päiväsi sen mukaan, milloin ja missä voit juoda?" "Näetkö rankan juomisen jälkeen pelottavia harhanäkyjä?"
Ei hän ole tuollainen. Ei hänen mielessään alkoholi kokoaikaa pyöri ja hän käy missään kaapilla salaa juomassa votupullosta huikkia. Hänellä ei vaan ole omaa tahtoa liittyen alkoholin käyttöön ja hän menee ryhmäpaineen mukana (haluaa varmaan tehdä vaikutuksen kavereihin yms). Hän nauttii kyllä juomisesta ja ilta menee lähes poikkeuksetta överiksi, hän juo usein paljon enemmän kun oli alkuun suunnitellut ja päättyy riitaan ja oksenteluun lähes joka kerta. Alkoholin vaikutuksen alaisena hän saattaa myös äkkipikaisuuksissaan käyttäytyä arvaamattomasti ja jopa väkivaltaiseksi (minua ei ole koskaan lyönyt, uhkaava tosin on ollut monesti mutta 0% mahdollisuus siihen että hän koskaan esim. löisi).
Eli piirteitä on __silloin kun hän on humalassa__ mutta ei hän alkoholia ajattele 24/7 ja ryömi pitkin puistoja paskat housussa tai ole vaikka vaarassa menettää työtään koska menee sinne krapulassa. Tai mistä minä toisaalta tiedän mitä hän reissussa puuhaa, vaikka olisikin baarissa joka vuoron jälkeen. En tiedä miksi edes puolustelen häntä.
- AP
No niin, nythän se puolustelu alkoi :) Ihminen, jolla ei ole omaa tahtoa alkoholin viedessä, on alkoholisti. Monet alkoholistit ovat ihan työelämässä ja päällepäin kukaan ei huomaa. Ei ne paskat housuissa ryömi puistoissa, paitsi rappioalkoholistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
No niin, nythän se puolustelu alkoi :) Ihminen, jolla ei ole omaa tahtoa alkoholin viedessä, on alkoholisti. Monet alkoholistit ovat ihan työelämässä ja päällepäin kukaan ei huomaa. Ei ne paskat housuissa ryömi puistoissa, paitsi rappioalkoholistit.
Kieltämättä kyllähän tämä pisti miettimään. Ja tavallaan hän nytkin on valitsemassa ystäviä ja alkoholia oman parisuhteen edelle eli kai siinä sitten jotain ongelmaa on. Hänellä on aika villi nuoruus ja vaikea lapsuus takana johon liittyi runsasta alkoholinkäyttöä eli ei ole mikään uusi villitys. Hänestä on tavallaan "coolia" esimerkiksi kaikki kännissä tehdyt hölmöilyt mitä esimerkiksi minä taas pidän todella häpeällisinä ja lapsellisina juttuina. Kai hän on romantisoinut humalassa sekoilun kavereiden kanssa niin pahasti, että on tosiaan valmis uhraamaan vaikka parisuhteen ja kaiken muun sen edelle. Tavallaan kyllä säälin häntä ihan hirveästi, jos hän joku päivä tuosta herää (tai viimeistään kun reissukupla puhkeaa ja hän tulee kotiin esittämään hyvää avopuolisoa) niin toivottavasti kaduttaa mitä on menettänyt. Tai toivottavasti pystyy seisomaan valintansa takana rinta rottingilla.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Kieltämättä kyllähän tämä pisti miettimään. Ja tavallaan hän nytkin on valitsemassa ystäviä ja alkoholia oman parisuhteen edelle eli kai siinä sitten jotain ongelmaa on. Hänellä on aika villi nuoruus ja vaikea lapsuus takana johon liittyi runsasta alkoholinkäyttöä eli ei ole mikään uusi villitys. Hänestä on tavallaan "coolia" esimerkiksi kaikki kännissä tehdyt hölmöilyt mitä esimerkiksi minä taas pidän todella häpeällisinä ja lapsellisina juttuina. Kai hän on romantisoinut humalassa sekoilun kavereiden kanssa niin pahasti, että on tosiaan valmis uhraamaan vaikka parisuhteen ja kaiken muun sen edelle. Tavallaan kyllä säälin häntä ihan hirveästi, jos hän joku päivä tuosta herää (tai viimeistään kun reissukupla puhkeaa ja hän tulee kotiin esittämään hyvää avopuolisoa) niin toivottavasti kaduttaa mitä on menettänyt. Tai toivottavasti pystyy seisomaan valintansa takana rinta rottingilla.
-AP
Alkoholisti syyttää omista ongelmistaan aina muita. Luultavasti eronne myötä sinusta leivotaan se syyllinen, mutta kyllä fiksut ihmiset näkee sen läpi. Ja vähemmän fiksujen mielipiteellä ei ole sitten väliä.
Mitä osaa et ymmärrä lauseesta : Alkoholistia ei voi muuttaa kukaan muu kuin hän itse ? Oikeastiko kuvittelet pienessä päässäsi , että sinulla on valta ja voima toisen yli tässä asiassa ? Etkö osaa ollenkaan ajatella, että johan hän on näyttänyt monta monituista kertaa, että jos valittavana on parisuhdeaika tai kavereitten kanssa ryyppääminen, niin ryyppääminen vie voiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Yritätkö nyt väittää, että miehen ryyppääminen on kavereiden vika? :D ei todellakaan ole! Ei ole kyse mistään ryhmäpaineesta, vaan ihan miehen omasta halusta juoda ja bilettää. Onko se ryyppyseura aina sama vai vaihteleeko se? Nimittäin, jos seura vaihtelee, niin sehän tarkoittaa vaan sitä, että mies menee sinne mistä parhaat bileet löytyy ja pummii vielä rahaa kavereiltaan, jotta saa juhlia...
Yleensä, kun viitataan alkoholisteihin, niin mielikuva on +50v. pulsu, joka makaa katuojassa kuset housuissa vaikka keskellä viikkoa. Nuorella ihmisellä nyt harvoin on ongelmat näin suuria, mutta siihen suuntaan ollaan ikävä kyllä menossa...
Ap, teidän elämä on kuin joku kirjottaisi menneisyydestäni.
Nyt kun luen tarinaasi tuntuu uskomattomalta, että pysyin tuollaisessa suhteessa melkein vuosikymmenen.
Erosin lopulta, vaikka jotain rakkauden rippeitä oli vielä jäljellä. Monta viikonloppua omassa uudessa kodissani heräsin vielä viidenaikaan aamulla tahattomasti tarkastamaan onko mies tullut baarireissultaan kotiin.
Oma kannustimeni eroon oli lapset, joita ei siihen suhteeseen olisi voinut tehdä ja joita kuitenkin halusin ja sen tajuaminen ettei mikään tulisi muuttumaan koskaan ennen kuin itse lähtisin.
Nyt vuosia myöhemmin olen onnellinen, minulla on rehellinen hyvä mies joka ei juo kuin harvakseltaan meillä on kaksi lasta joita hoidetaan yhdessä ja bonuksena meillä on ihan kivat säästötkin kun molemmat säästetään yhdessä eikä käytetä kuin yhteisestä sopimuksesta vaikka etelänreissuun koko perheelle tai sitten johonkin oikeasti terpeelliseen.
Suosittelen eroa sinullekin. Miehesi ei tule muuttumaan ja jokainen meistä ansaitsee olla oman elämänsä päähenkilö eikä niin, että joutuu esittämään vain jotain sivuroolia piolisonsa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista, ollaan kolmekymppisiä lapsettomia, yhdessä noin 5 vuotta. Mies ei ole säästänyt senttiäkään, minulla on aika pieni palkka mutta olen saanut jotain kuitenkin kasaan. Muutto olisi ollut vielä miehen työn takia (ei olisi niin pitkä matka kotiin reissusta) ja olisin sen takia joutunut jättämään oman vakityöni yms. Mitäpä sitä ei rakkauden eteen tekisi :) Hän ei kyllä nähtävästi ole valmis edes olemaan rehellinen, noh onneksi ei keretty muuttaa.
Ilmeisesti on vain kaksi vaihtoehtoa, joko tehdään asiat hänen tavallaan tai sitten hän valehtelee ja tekee silti mitä haluaa. V*tuttaa rakastaa tommosta ihmistä.
- AP
Sinä rakastat, hän ei rakasta. Ei hän ole halukas sinun kanssasi mihinkään loppuelämän suhteeseen... Kunhan nyt nyppii rusinat pullasta ja elelee omalla tavallaan häntäheikkinä. Älä nyt saatana pilaa omaa elämääsi tuollaisen vätyksen takia, vaikka kuinka rakastaisit! Vai oletko läheisriippuvainen ja huonoitsetuntoinen? Sellaisen kuvan tuosta saa. Mies vetää sinua, kuin pässiä narussa ja käyttää hyväksi. Ei tule varmaan sinulle yllärinä, jos hän pyörittää tuolla reissuhommissaan muitakin muikkeleita... Se on juuri tuollaisen "miehen" tyyliä.
On mulla ollut aina aika huono itsetunto, tässä suhteessakin jälkikäteen mietittynä olen aina mennyt miehen mukaan ja en ole oikein tohtinut koskaan tuoda omia haluamisia esille. Olen aika kiltti ja miellyttämisenhaluinen muutenkin ja saan siitä iloa, että lähellä olevat ihmiset on onnellisia ja tyytyväisiä. Varmaan sitten läheisriippuvainenkin kun annan toisen ihmisen retuuttaa itseäni näin eikä itsekunnioitusta ole ollut vuosikausiin tippaakaan. Jos ystäväni kertoisi miehensä olevan tälläinen, sanoisin että juokse ja lujaa mutta jostain syystä omalla kohdalla se ei vain ole niin helppoa! Rakastan häntä jostain syystä ihan hirveästi ja osaa hän olla aivan mahtavakin. Nyt vain tuntuu että en tunne häntä ollenkaan, kun tuo viimeisin valhe paljastui. Ehkä hän on esittänyt koko suhteen ajan ja en edes tiedä kenen kanssa olen viimeiset 5 vuotta aikaani tuhlannut ja yhteistä tulevaisuutta suunnitellut.
Tuntuu muutenkin, että hänellä aina elämäntavoitteet vaihtuu seuran mukaan. Minun kanssaan hän haaveilee muutosta, lapsista ja on iloinen että alkoholin huuruinen elämä on takana. Suunnittelee muuttoa innoissaan yms. Reissuun päästyään alkaa taas se kaljan kittaaminen ja minä olenkin yhtäkkiä joku kahlitsija ja seison hänen hauskanpitonsa edessä ja pilaan hänen elämänsä. Olen tylsä kotihiiri yms. Siis miten tälläinen voi olla MAHDOLLISTA? Eikö hänellä ole omaa persoonaa ollenkaan? Nyt alkaa taas itkettää, oi voi.
- ap
Hitto vie,ihan samanlaista tekstiä, kuin mitä itse kirjoitin ollessani kaksi vuotta sitten parisuhteessa alkoholistin kanssa. Hän kyllä petti minua myös, kaverinsa minulle tunnusti. Kun jäi kiinni alkoi uhkailu, ja sitähän minä en siedä, joten välit katkesi samoin tein. (Olin jo jättänyt kun pettäminen paljastui.)
Ei miehen valehtelu ole sun vikasi. Mies valehtelee, jopa itselleenkin, koska hänellä on himo, jota ei pysty hallitsemaan. Tuurijuoppo on tuurijuoppo.
Suosittelisin eroa. Tuhlaat omaa mielenterveyttäsi häneen. Mieti mikä vapaus tulee elää, kun sinun ei enää tarvitsisi miettiä hänen tekemisiään ja olla hänen nalkuttava äitinsä. Minun äitini erosi isästäni kun olin 11 v. ja siskoni 4 v. , ja se oli hänen elämänsä viisain päätös. Meidän lasten elämä rauhoittui, kun ei tarvinnut enää kuunnella riitelyä ja miettiä, missä kunnossa isä tulee kotiin. Isä oli myös uhkaava äitiä kohtaan humalassa ja se on lapselle hyvin ahdistavaa ja pelottavaa. Ja töissä kävi arkipäivät ja oli selvinpäin, mutta kaikki viikonloput kännissä.
Eroa.
Koska meillä isä oli viikonloput humalassa, me ei tavattu isää enää juurikaan. Ei juuri haitannut, ainakaan minua. Isä ei muutenkaan ollut mikään hyvä isä. Myöhemmin isä luisui siihen, että arki-illatkin joi, ja lopulta tuli potkut töistä, mikä antoi lisää aikaa ryypätä.
Mutta meidän elämä oli rauhallista. Mieheni on raitis, ja tarkoituksella aikoinaan etsin juuri sellaista miestä, joka urheilee ja on raitis. Lasteni ja minun ei ole tarvinnut ahdistua juomisesta.
terv. alkoholistin (jo vainaa) tytär 48 v.
Niin kai sitten. Kyllä minä ymmärrän että ongelma on varsinkin siinä vaiheessa kun alkaa valheet astua kehiin. Ja juuri tuo ehdottomuus, että hän ei näe että ihan omalla käytöksellään hän on aiheuttanut minulle torjuvan olotilan liittyen noihin hänen reissuihinsa. Varsinkin kun aiemmin hän on aina halunnut minut mukaan ja nyt kun minun juomiseni on vähentynyt kokoaika, tuntuu että häntä ahdistaa asia ja "tylsyyteni" ja hän haluaa entistä enemmän lähteä poikien reissuille ja luoda eroa meidän välillemme. Hän on nyt tuonut esille myös sitä että "ei aina pidä parisuhteessa tehdä kaikkea kahdestaan ja olla aina kahdestaan". No ei varmaan pidäkkään, hän käy about kerran kuukaudessa kotona 4 päivää jona aikana istutaan koneella ja tilataan pitsaa kotiin koska hän ei jaksa tehdä kanssani mitään vaikka kuinka ennen kotiin pääsyä lupailee että tällä kertaa mennään sinne ravintolaan yms.
Olen sellainen ihminen, että haluan viimeiseen asti yrittää ja kääntää kaikki kivet ja pitää asioita "kontrollissa" että ne kanssa hoituvat. Tämän asian kanssa on niin avuton ja ahdistava olo kun vaikka mitä tekisin ja kuinka kovaa rakastaisin ja heittäisin vaikka voltteja, en saa häntä "korjattua" tai noita järkyttäviä tekoja tekemättömäksi...
- AP
Toisekseen sanoisin, että laita se itsetuntosi kuntoon. Älä ole kiltti. Sulla ei ole mitään velvollisuutta olla kyllä-tyttö. Opettele sanomaan ei ja pitämään pääsi. EI on tosi hyvä sana. Älä anna pompottaa itseäsi.
terv. 48 v.
Voi hyvänen aika nyt! Luepa ap ihan ajatuksella näitä kirjoituksiasi ja muiden vastauksia. Nurkissasi loisiva "mies" ON sekä alkoholisti että peliriippuvainen, jos kerran sekä juo että pelaa rahanne. Ja sinä vielä puolustelet häntä!
Olen ihan varma, että myös pettää sua näillä reissuillaan, on ihan normia tällaisille luusereille.
Mietipä nyt, haluatko tuhlata elämäsi tällaisen hunsvotin kanssa? Mitään et koskaan tule tästä suhteesta saamaan. Menetät lopunkin itsetuntosi ja itsekunnioituksen, rahat ym. Vuodet valuvat hukkaan kun odotat että tämä meno tästä johonkin muuttuisi. Haaveiletko perheestä? Olisiko tämä vätys mielestäsi ihan oikeasti hyvä isä? Voisit luottaa siihen, että teillä on raha-asiat kunnossa, lapsille aina ruokaa, lääkkeitä ja vaatteita? Että hän hoitaa lapsia perjantai-iltana kuten on luvannut, kun sinulla on työpaikan pikkujoulut tai työvuoro?
Tekisi mieli tulla ravistelemaan sut hereille. Ethän ole vielä irtisanoutunut vakituisesta työstäsi? Nyt en missään nimessä jätä työtäsi, vaan tämän juopon luuserin. Pärjäät paremmin ilman.
Aina valehtelijan oma vika, pois lukien lapset jotka joutuvat valehtelemaan tyrannivanhemmalleen, koska muuten heidän elonsa käy sietämättömäksi.
Ihan samanlainen, kuin minun ex, jota katselin 3 vuotta! Kaverit aina numero 1 ja sitten pelaaminen ja jossain häntäsijoilla minä... Kaikki juhlapyhät, lomat ja viikonloput meni baareissa tai jossain kavereiden mökeillä ja minua ei edes ikinä pyydetty mukaan. Minun kanssani ei voinut tehdä mitään, koska se oli ilmeisesti tylsää lähteä oman kumppanin kanssa vaikka ravintolaan. Lainaili aina rahaa kaikilta, jopa vanhalta muistisairaalta mummoltaan... Ei maksanut mitään ikinä takaisin ja hänen kaverisuhteitakin kaatui. Luottotiedot meni ja rahaa kyllä löytyi aina baareihin ja nettipokereihin keinolla millä hyvänsä.
Oltiin molemmat tuolloin nuoria (25v.) ja minulla oli ihan helvetin huono itsetunto ja kärsin kai jostain läheisriippuvuudesta, kun katselin tuota noinkin pitkään. Minulla meni myös oma talous kuralle miehen takia, kun sai minut aina ostamaan ja maksamaan milloin mitäkin... Kun hän itse sai jostain ison summan rahaa, niin osti esimerkiksi 2 uutta pelikonsolia itselleen ja muuta ihan v*tun typerää!
Osasi olla myös ihana, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna se oli vain teeskentelyä ja manipulointia. Esimerkiksi minun vanhemmille hän esitti mitä parhainta miestä ja oli kyllä niin pidetty joka puolella, kun osasi puhua. Suuret puheet ja mitättömät teot.
Onneksi tuo p*ska on takanapäin, vaikka vieläkin pienestä palkasta makselen velkoja, joita otin miehen vuoksi (ostin osamaksulla esim. telkkarin, puhelimia ym.). Minua hävettää oma typeryys ja olen oppinut kantapään kautta!
Peruntuiko se muutto nyt? Toivottavasti.
Siksi kysyin, että jos kuitenkin mies vielä ehdottaa muuttoa, niin älä missään tapauksessa suostu!
Pidä vakituinen työpaikkasi! Vaikka on pienikin palkka.
Älä tee mitään omaa elämääsi huonontavaa ratkaisua enää miehen vuoksi. Ala ajatella ja suunnitella omaa elämääsi.
Ala kerätä pikkuhiljaa omaa rahaa, et puhu siitä miehelle sanaakaan. Koska säästöyritys vesittyy heti kun mies tietää rahoistasi ja niille tulee oitis käyttöä (viina, kaverit jne.)
Mies ei tuosta muutu. Ikävä sanoa. Mutta luulen jos pystyt eroamaan, niin huomaat, että miehellä on melko pian jälleen uusi kiltti ja ymmärtävä nainen tukemassa hänen elämäntapaansa.
Kauhea tilanne, kyllä tätä vähän ahdistaa ulkopuolisena lukeakin. Kauheinta koko jutussa on se, miten mies yrittää saada sinut tuntemaan itsesi vialliseksi. Onneksi et ole vielä niin suossa, ettet pystyisi kyseenalaistamaan tilannetta. Sinulla on vielä edes jotain käsitystä siitä millainen kohtelu on normaalia.
Miehen suunta elämässä on vain huonompaan päin, mutta sun ei tarvitse siinä mukana mennä. Mutta vain sinä voit ottaa ohjat käsiisi omassa elämässäsi, ja tiedätkin varmaan jo mikä on oikea ratkaisu. Vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta nyt, varmasti olet tyytyväinen päätökseesi lopulta.
Suoraan sanottuna en sanoisi että hänellä välttämättä alkoholiONGELMAA olisi (nyt kun kirjoitin tämän niin kai hänellä jonkin sortin ongelma on mutta ei hän mikään juoppo ole). Hän pystyy olemaan pitkiäkin aikoja juomatta, hoitaa työnsä kunnialla yms. Mutta aina jos saa mahdollisuuden (on joku juhlapyhä, kaverit pyytää ulos yms) hänellä on lähes mahdotonta sanoa ei. Hän varmaan alkaa jo kuvitella, miten kivaa on olla humalassa kavereiden kanssa yms ja sitten siitä on vaikea enää päästää irti kun on innostunut. Sitten tuleekin suuttumus, jos totean että ei ole rahaa tai että oltiin sovittu tekevämme yhdessä jo jotain (menossa syömään tai elokuviin). Sitten alkaa se nurina, että en päästä häntä koskaan mihinkään yms.
Olemme aikoinaan suhteen alussa juoneet aika runsaasti (joka viikonloppu, joskus jopa molemmat päivät) mutta se elämä on ollut takana päin jo vuosia. Miehen ajoittain runsaan pelaamisen takia meillä ei ole juurikaan ylimääräistä rahaa ollut. Hän on ollut tosiaan sitä mieltä, että ei jaksa enää ns. "turhaan" lähteä kapakkaan koska illat toistavat aina toisiaan ja olen ollut samalla linjalla. Ilmeisesti se olikin vain valhetta ja tapa saada minut tyytyväiseksi olemalla samaa mieltä kanssani (käytän itse harvoin alkoholia nykyään koska pelkään humalatilaa kontrollin menettämisen takia jostain syystä, ei ole ongelmaa lähteä kuskiksi tai mukaan selvinpäin, lähinnä se on ongelma miehelle -> olen tylsä ja mökötän hänen mielestään vaan nurkassa kun muut pitää hauskaa).
Hän on vasta pari viikkoa sitten sanonut ystäväni vanhemmilla käydessämme, että on ollut uudesta vuodesta selvinpäin ja ei edes huvita juoda. Nyt tajusin, että hän on valehdellut heillekkin ja ystävilleen asiasta koska palasia yhdistellessäni tämän viimeisen valheen jälkeen, hän on kyllä käynyt näillä salareissuillaan useastikkin tämän vuoden puolella (mm. silloin kun minä makasin sairaalassa leikkauksen jälkeen ja kaipasin tukea).
- AP